2922
Sök

Behöver lite hjälp med nollning av b230fk

242 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#1
Tjenare. Har bytt från 530 topp med T kam till en 531 topp med VX3 kam. Jag är lite osäker när jag ska nolla motorn. Har aldrig gjort detta innan heller. Jag antar att jag måste nolla in toppen (kamaxeln).

Säg att jag nollar kamaxeln så att den står i rätt läge osv, kan jag nolla vevaxeln sen bara?
Och vad ska jag vara försiktig med? Kan jag råka förstöra ventiler osv om jag gör fel?

Förstå gången jag demonterar en topp. Tips mottages mer än gärna smile

Mvh Stoffe
Senast redigerat av Chrisehhh (1 mars 2016)


1 125 Inlägg
536 Inlägg
2 mars 2016
#3
Bara o vrida kam/vev tills markeringarna stämmer!
På kamaxeln finns de markering på remhjulet och bakre plasten!
På veven sitter de en markering på remhjulet och en på plastkåpan som skyddar kamremmen, litar dock inte alls på vevens markeringar då dessa kan flytta sig pga vulkningen i remhjulet släpper... Så skruva istället bort ettans tändstift (stiftet närmast kamremmen) och kör ner en mejsel där, sen vrider du motorn tills du känner att kolven e i ÖD!

Så länge du inte har planad topp så kan inte ventilerna ta i, så bara o vrida kam/vev som du vill smile


242 Inlägg
2 mars 2016
Trådstartare
#4
rockabilly-rebell skrev:
Bara o vrida kam/vev tills markeringarna stämmer!
På kamaxeln finns de markering på remhjulet och bakre plasten!
På veven sitter de en markering på remhjulet och en på plastkåpan som skyddar kamremmen, litar dock inte alls på vevens markeringar då dessa kan flytta sig pga vulkningen i remhjulet släpper... Så skruva istället bort ettans tändstift (stiftet närmast kamremmen) och kör ner en mejsel där, sen vrider du motorn tills du känner att kolven e i ÖD!

Så länge du inte har planad topp så kan inte ventilerna ta i, så bara o vrida kam/vev som du vill smile

Tack! Toppen är riktplanad så därav jag blev lite fundersam om ventiler kunde ta i tongue Men du tror inte att det tar i om den bara är riktplanad? smile
Senast redigerat av Chrisehhh (2 mars 2016)


536 Inlägg
6 mars 2016
#5
Chrisehhh skrev:
rockabilly-rebell skrev:
Bara o vrida kam/vev tills markeringarna stämmer!
På kamaxeln finns de markering på remhjulet och bakre plasten!
På veven sitter de en markering på remhjulet och en på plastkåpan som skyddar kamremmen, litar dock inte alls på vevens markeringar då dessa kan flytta sig pga vulkningen i remhjulet släpper... Så skruva istället bort ettans tändstift (stiftet närmast kamremmen) och kör ner en mejsel där, sen vrider du motorn tills du känner att kolven e i ÖD!

Så länge du inte har planad topp så kan inte ventilerna ta i, så bara o vrida kam/vev som du vill smile

Tack! Toppen är riktplanad så därav jag blev lite fundersam om ventiler kunde ta i tongue Men du tror inte att det tar i om den bara är riktplanad? smile

Om den e riktplanad, typ runt 0.2-0.4mm så ska du inte oroa dig!
Bara o köra järnet smile



Sök