2861
Sök

Vad är problemet med för tunna bromsskivor?

175 Inlägg
5 mars 2016
Trådstartare
Det pratas mycket om att man måste byta ut för tunna bromsskivor, att man inte ska gå under den angivna mintjockleken.

Jag undrar bara, varför det? Jag förstår inte hur bromsverkan blir sämre om skivorna är för tunna?

1 861 Inlägg
5 mars 2016
Slår sig lättare, blir varmt fortare finns massor tongue

175 Inlägg
5 mars 2016
Trådstartare
Att tunna skivor slår sig lättare kan jag förstå, men det märker man väl på pulserande bromsverkan, antingen när man kör eller vid besiktningen, varför rekommenderas man att byta INNAN man märker problem?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
5 mars 2016
Roaster skrev:
Att tunna skivor slår sig lättare kan jag förstå, men det märker man väl på pulserande bromsverkan, antingen när man kör eller vid besiktningen, varför rekommenderas man att byta INNAN man märker problem?

Det är nog en säkerhetsmarginal man har. Bromsskivor kan sprängas sönder också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 861 Inlägg
6 mars 2016
För att när man märker att det är fel är det för sent... Är ju som att säga att man skulle köra med däck tills man märker att dom inte klarar att hålla luft/klarar att hålla bilen från att plana på vatten, man byter saker som har med säkerhet i god tid för att dom ska fungera på en bil? tongue

962 Inlägg
6 mars 2016
För tunna och samtidigt för tunna belägg kan generera till att man trampar ut kolvarna/kolven i oket för långt ut och den inte vill gå tillbaka, därmed få en påliggande broms. Sen teoretisk så ju mindre gods det finns i skivan ju mindre värme kan den ta innan den blir för varm och därmed försämrar bromsverkan. Sen rada på det att den blir försvagad och utmattad och därmed har större sannolikhet att gå sönder. Ser inga fördelar alls med att inte byta i tid faktiskt. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Sök