AX3L skrev:Evildan skrev:Vi räknar på den föreslagna Priusen som även den då körs 500 mil.
Bensin: 12.50kr/l * 0.5 liter/10km = 3125kr.
Skatt: 360kr/år.
Försäkringen är inte heller dyr på en Prius då klientelet som äger Priusar inte är så benägna att vara inblandade i olyckor som ägare av turbobilar.
Värdeminskning: Betydligt långsammare än en SAAB.
Ergo: Priusen är en klar vinnare.
Jag har aldrig kört någon Prius och har ingen koll på förbrukning, men om 0.5 liter per mil är en rimlig snittförbrukning även på en äldre bil med tröttare batteri etc är det ju onekligen billigt. Om TS mest kör långfärd med bilen är mina siffror lite i överkant också (0.8 etanol och 0.65 bensin skulle jag tro är närmare sanningen på ren landsväg). Vad som sedan är bäst för miljön av 0.5 liter bensin eller 1 liter E85 ska jag också låta vara osagt.
Värdeminskningen kan jag inte heller uttala mig om, men helt klart är att Saab är mycket bil för pengarna och att du får en bil likt den i mitt exempel för max 40k och många bra mycket under det (http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … =7&w=3 bara ett slumpvis exempel). Givet att TS ska behålla bilen "några år" så ser jag ingen stor värdeminskning så länge den faktiskt rullar.
Granadadr: Du har rätt i sak dock, förutom en tusenlapp billigare skatt finns det absolut inga fördelar med en etanolbil idag och bara väldigt miljömedvetna människor (eller de som kör väldigt lite) skulle få för sig att köra på E85 nu.
Njae, de årgångar före 2009 som det handlar om till den budgeten har Priusen och 9-5 samma betyg i Euro NCAP.
Gäller även faceliften med Dame Ednas glasögon.
Utrymmet i baksätet är inte dåligt i 9-5 men det är faktiskt ännu generösare i en PriusII.
Däremot ser jag att en Saab 9-5 ger en hel del mervärde i form av bättre utrymmen, högre komfort och bättre säkerhet än en Prius.
Komfort är som bekant en väldigt subjektiv upplevelse vilket gör att det inte är argumenterbart, däremot sitter jag sämre i SAABen med standardstolarna än i Priusen medans Vectorstolarna är svårslagna jämfört med de flesta personbilar inom budgeten och även dyrare "premiumships".
En god idé innan man argumenterar emot någon på dylikt vis är att köra bilen men argumenterar emot för annars faller just argumenten platt som ett salsgolv när det saknas egenupplevda referenser då vad någon anna upplever är subjektivt.
Det är inte någon nyhet för insatta bilnasare att en SAAB 9-5 tappar mer värde än en Prius på samma tid.
Det är enkelt överskådligt på just Blocket eller andra säljsidor.
0
0
0
0