3117
Sök

Oljefilter får inte plats med AN koppling i returen B230FK - Volvo 945 LTT -95

242 Inlägg
18 mars 2016
Trådstartare
#1
Hej! Jag har problem med oljeteturen på min kära FK. Oljefiltret tar emot mina an kopplingar i returen. Jag har testat AN12 rak koppling och 40 graders koppling och jag tror inte att en 90 graders böj hjälper heller. Hur ska jag lösa detta enklast och bäst? Det enda jag kan komma på är att filtret måste flyttas..

http://i.imgur.com/NYviiau.jpg
Senast redigerat av Chrisehhh (18 mars 2016)


5 687 Inlägg
18 mars 2016
#2
Ser ut som att du har original-oljefilterförflyttare så enklast vore att ta bort den och montera oljefiltret på sugmotor-positionen och plugga vattenkanalerna till värmeväxlaren.

Däremot är en oljekylare att rekommendera för att ersätta värmeväxlaren så du inte riskerar att motoroljan kokar vid hårdare körning.
T.ex en termostatstyrd oljesandwich och en luft-oljekylare i fronten.
Kan dock bli trångt med standardfilter och oljesandwich, men då är det bara byta till ett penta-filter (Mann W77 eller motsvarande av annat märke).
Senast redigerat av simlar (18 mars 2016)


242 Inlägg
18 mars 2016
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Ser ut som att du har original-oljefilterförflyttare så enklast vore att ta bort den och montera oljefiltret på sugmotor-positionen och plugga vattenkanalerna till värmeväxlaren.

Däremot är en oljekylare att rekommendera för att ersätta värmeväxlaren så du inte riskerar att motoroljan kokar vid hårdare körning.
T.ex en termostatstyrd oljesandwich och en luft-oljekylare i fronten.
Kan dock bli trångt med standardfilter och oljesandwich, men då är det bara byta till ett penta-filter (Mann W77 eller motsvarande av annat märke).

Har också funderat på oljekyl faktiskt. Och ja det är original oljefilterförflyttare.

Kan man göra nån temporär lösning sålänge? Behöver bilen till torsdag. Tänkte om man tar en tjockare och mer böjbar slang och klämmer ihop med slangklämmor?


5 687 Inlägg
19 mars 2016
#4
Det är ju bara ta bort oljefilterförflyttaren och sätta oljefiltret på sugis-platsen och köra lugnt med bilen tills du fixar en oljekyl.

Vattenslangarna som går till förflyttaren original är ju bara koppla ihop med varandra eller plugga dom med en skruv eller något.

Edit:
Du kan bli tvungen att sätta oljefilterskruven från en sugmotor i blocket, vet inte hur det ser ut när man tar bort oljefilterförflyttaren.
Senast redigerat av simlar (19 mars 2016)


948 Inlägg
20 mars 2016
#5
Lossa hela "armen/oljekylaren" vinkla ner den mot motorbalken så mkt det går och skaffa ett volvopenta oljefilter för dom är mindre än original. För säkerhetsskull så bocka jag till ett litet fäste mellan motorbalken och oljekylaren/armen så att det sitter lite bättre. Så hade jag på min 940t en gång i tiden när jag hade trångt med plats med slangar och dyl.


Sök