3873
Sök

Geggan på oljestickan. Audi A3.

79 Inlägg
19 mars 2016
Trådstartare
#1
Hejsan, förra veckan såg jag gul grön gegga på oljepåfyllnadslocket, inget på stickan, men idag fanns det på stickan. Det är en Audi A3 2002 1.6. Tror det är kondens efter min korta körningar i veckan.
De 2 senaste veckorna har den gått korta sträckor 1 mil till skolan och hem på eftermiddagen tis-torsd.
Sedan kör jag 20 mil hem på fredagen, 20 mil upp på måndagmorgonen. Är det allvarligt? Oljeservice gjordes i maj förra året.
Senast redigerat av dyngapa (19 mars 2016)


2 845 Inlägg
19 mars 2016
#2
Har det försvunnit nåt vatten från expansionskärlet? Om inte är det nog bara kondens då du kört såpass lite.

Är nivån densamma i kärlet så kör en tur så den blir ordentligt varm ska du se detta försvinner.
Men håll ett öga på tempmätaren utifall....

Fast vänta nu...Gul grön gegga? Är det vatten i oljan så brukar det ju va grå gegga.

Avstängd
10 388 Inlägg
19 mars 2016
#3
dyngapa skrev:
Hejsan, förra veckan såg jag gul grön gegga på oljepåfyllnadslocket, inget på stickan, men idag fanns det på stickan. Det är en Audi A3 2002 1.6.
De 2 senaste veckorna har den gått korta sträckor 1 mil till skolan och hem på eftermiddagen tis-torsd.
Sedan kör jag 20 mil hem på fredagen, 20 mil upp på måndagmorgonen. Är det allvarligt? Oljeservice gjordes i maj förra året.

Om det dessutom försvinner vatten/kylvätska/glykol/det-där-man-häller-i-för-att-kyla-motorn (kärt barn har många namn wink ), så är det väl det ja.

Kolla först detta. Om det inte verkar ha försvunnit något, torka rent locket och stickan och kör ett par långvändor till för att se så om det återkommer.

- - Edit - -

Nu var Uhlin före.


FAST, gul/brun gegga är inga problem att få till om det är olja blandat med vatten (beror ju på hur mycket av de olika beståndsdelarna det är). Kan mycket väl se ut som "ljus chokladpudding" i stil med detta;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-e4f7726cec1f328033a8604bc1bdbc0b.jpg


Från min B5a, här var det då frågan om att oljekylaren gett upp, och oljan pressades ut i vattnet (tvärt om mot TS' fall)
Senast redigerat av it_mutt (19 mars 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

79 Inlägg
19 mars 2016
Trådstartare
#4
jag ska ta en bild sen. tack f din hjälp


79 Inlägg
19 mars 2016
Trådstartare
#5
Jag körde 20 mil igår... i 90-100km hela sträckan. (alltså gubbkör ibland) big_smile Jag fotar så kanske ni kan se bättre.

Minns att jag kollade kylarbehållaren förra veckan, såg ut att vara på OK nivå. men kollar sen. Hoppas OCH misstänker kondens. Har varit plusgrader utomhus med lite kallare nätter, kört korta sträckor ( & två långa) under veckan.
Senast redigerat av dyngapa (19 mars 2016)


2 845 Inlägg
19 mars 2016
#6
it_mutt skrev:
dyngapa skrev:
Hejsan, förra veckan såg jag gul grön gegga på oljepåfyllnadslocket, inget på stickan, men idag fanns det på stickan. Det är en Audi A3 2002 1.6.
De 2 senaste veckorna har den gått korta sträckor 1 mil till skolan och hem på eftermiddagen tis-torsd.
Sedan kör jag 20 mil hem på fredagen, 20 mil upp på måndagmorgonen. Är det allvarligt? Oljeservice gjordes i maj förra året.

Om det dessutom försvinner vatten/kylvätska/glykol/det-där-man-häller-i-för-att-kyla-motorn (kärt barn har många namn wink ), så är det väl det ja.

Kolla först detta. Om det inte verkar ha försvunnit något, torka rent locket och stickan och kör ett par långvändor till för att se så om det återkommer.

- - Edit - -

Nu var Uhlin före.


FAST, gul/brun gegga är inga problem att få till om det är olja blandat med vatten (beror ju på hur mycket av de olika beståndsdelarna det är). Kan mycket väl se ut som "ljus chokladpudding" i stil med detta;

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … bdbc0b.jpg


Från min B5a, här var det då frågan om att oljekylaren gett upp, och oljan pressades ut i vattnet (tvärt om mot TS' fall)

Jo, en gul brun gegga håller jag med på är inga problem att få till, men nu skrev TS gul grön. Fast vi väntar på bild får vi se vilken färg  smile

79 Inlägg
19 mars 2016
Trådstartare
#7
uhlin skrev:
it_mutt skrev:
dyngapa skrev:
Hejsan, förra veckan såg jag gul grön gegga på oljepåfyllnadslocket, inget på stickan, men idag fanns det på stickan. Det är en Audi A3 2002 1.6.
De 2 senaste veckorna har den gått korta sträckor 1 mil till skolan och hem på eftermiddagen tis-torsd.
Sedan kör jag 20 mil hem på fredagen, 20 mil upp på måndagmorgonen. Är det allvarligt? Oljeservice gjordes i maj förra året.

Om det dessutom försvinner vatten/kylvätska/glykol/det-där-man-häller-i-för-att-kyla-motorn (kärt barn har många namn wink ), så är det väl det ja.

Kolla först detta. Om det inte verkar ha försvunnit något, torka rent locket och stickan och kör ett par långvändor till för att se så om det återkommer.

- - Edit - -

Nu var Uhlin före.


FAST, gul/brun gegga är inga problem att få till om det är olja blandat med vatten (beror ju på hur mycket av de olika beståndsdelarna det är). Kan mycket väl se ut som "ljus chokladpudding" i stil med detta;

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … bdbc0b.jpg


Från min B5a, här var det då frågan om att oljekylaren gett upp, och oljan pressades ut i vattnet (tvärt om mot TS' fall)

Jo, en gul brun gegga håller jag med på är inga problem att få till, men nu skrev TS gul grön. Fast vi väntar på bild får vi se vilken färg  smile

Ska som sagt fotografera sen, Jag är färgblind så en typ-ish gulgrön KAN vara ljusbrun i mina ögon. Nyanser i färg är inte min grej alltså smile


Avstängd
10 388 Inlägg
19 mars 2016
#8
uhlin skrev:
it_mutt skrev:
dyngapa skrev:
Hejsan, förra veckan såg jag gul grön gegga på oljepåfyllnadslocket, inget på stickan, men idag fanns det på stickan. Det är en Audi A3 2002 1.6.
De 2 senaste veckorna har den gått korta sträckor 1 mil till skolan och hem på eftermiddagen tis-torsd.
Sedan kör jag 20 mil hem på fredagen, 20 mil upp på måndagmorgonen. Är det allvarligt? Oljeservice gjordes i maj förra året.

Om det dessutom försvinner vatten/kylvätska/glykol/det-där-man-häller-i-för-att-kyla-motorn (kärt barn har många namn wink ), så är det väl det ja.

Kolla först detta. Om det inte verkar ha försvunnit något, torka rent locket och stickan och kör ett par långvändor till för att se så om det återkommer.

- - Edit - -

Nu var Uhlin före.


FAST, gul/brun gegga är inga problem att få till om det är olja blandat med vatten (beror ju på hur mycket av de olika beståndsdelarna det är). Kan mycket väl se ut som "ljus chokladpudding" i stil med detta;

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … bdbc0b.jpg


Från min B5a, här var det då frågan om att oljekylaren gett upp, och oljan pressades ut i vattnet (tvärt om mot TS' fall)

Jo, en gul brun gegga håller jag med på är inga problem att få till, men nu skrev TS gul grön. Fast vi väntar på bild får vi se vilken färg  smile

TS har problem med färgseendet, och jag har tydligen problem med att läsa tongue Jag läste nämligen just gulbrun både i TS inlägg och i ditt, så ja, vi inväntar bilder och får se sen helt enkelt (och jag ska sluta sitta vid datorn innan jag vaknat ordentligt tongue)
Senast redigerat av it_mutt (19 mars 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

79 Inlägg
19 mars 2016
Trådstartare
#9
Eftersom jag inte använt bilen sedan jag torkade av stickan så ser det bra ut. Måste ju köra motor och fota. Återkommer. Tack för hjälpen så länge. Det är något lite olja enligt stickan så gör nog en oljeservice i Östersund på tisdag. Återkommer.


79 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
#10
Inatt körde jag mot Östersund, stannade i klövsjö, såg fint ut. Från fjällen där vi bor till östersund är det 20 mil. På lunchen ca 5 h senare kollade jag, inget gult, brunt, fin färg på oljan. Tror det är lugnt, men det är snart ett år sedan jag bytte olja (formula One) men kanske redan dags att byta.  Bilen var avställd hela jan och februari och jag kör lugnt  och rätt lite med den.

Men angående det gula på stickan så kan det vara OK, men ska höra med verkstaden här på onsdagnär jag ska dit i med kamremmen.

Kamremmen är lite slak och konstiga märken på så jag byter ut hela kittet igen. (2012 bytte jag kamremskittet).
Senast redigerat av dyngapa (21 mars 2016)


79 Inlägg
23 mars 2016
Trådstartare
#11
Oljan verkar bara fått kondens på sig, men det var snart dags för oljebyte så det gjorde jag idag , på MECA.
Men återställning med knappen på displayen gick inte, det står det fortfarande ("Service in 4500km"). Kan man lösa det på nå annat sätt?
Senast redigerat av dyngapa (23 mars 2016)


Avstängd
10 388 Inlägg
23 mars 2016
#12
Du gjorde "hela proceduren" med knapparna?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

79 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
#13
it_mutt skrev:
Du gjorde "hela proceduren" med knapparna?

Nej 😄Man ska inte göra saker med feber. Nu har jag även inkluderat "knapp 1"

Jag e ett sånt pucko ibland. Nu stämmer det: Service in 15000km 👍🏼


Avstängd
10 388 Inlägg
24 mars 2016
#14
dyngapa skrev:
it_mutt skrev:
Du gjorde "hela proceduren" med knapparna?

Nej 😄Man ska inte göra saker med feber. Nu har jag även inkluderat "knapp 1"

Jag e ett sånt pucko ibland. Nu stämmer det: Service in 15000km 👍🏼

Gott att det inte var jävligare att lösa än så smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

79 Inlägg
25 mars 2016
Trådstartare
#15
it_mutt skrev:
dyngapa skrev:
it_mutt skrev:
Du gjorde "hela proceduren" med knapparna?

Nej 😄Man ska inte göra saker med feber. Nu har jag även inkluderat "knapp 1"

Jag e ett sånt pucko ibland. Nu stämmer det: Service in 15000km 👍🏼

Gott att det inte var jävligare att lösa än så smile

Ja. Tack f all hjälp.



Sök