2834
Sök

Citroen C3 1,4 HDI 2004 EGR ventil felkod P0402

103 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
Hej!

Jag får som nämnt ovan P0402 kod på min C3a diesel. (EGR Excessive Detected).
Jag har nollställt koden men den återkommer ibland direkt erfter första start och iblande efter flera starter.
Har kollat okulärt igenom vakuum slangarna allt satt som det ska. Har även rengjort MAF sensorn.
Motrolampan lyser inte men när man läser av med odbläsare så finns koden där.
Konstigase är också att man märker ingen skillnad bilen går som en klocka och motorn låter bra på tomgång.
Mätaren ligger på 220000.

Kan det vara sk DPFE sensorn och vad finns det för symptom när den krånglar? Jag har ingen erfarenhet av dieselmotorer.

Tackar på förhand!

103 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
Bassiehof skrev:
http://www.obd-codes.com/p0402

Har kollat där men jag har inga symptom som beskrivs där. Därför undrar jag om någon har erfarenhet av det som händer på min bil.

1 777 Inlägg
21 mars 2016
Det är inte ovanligt att egr ventilen sotar igen. Och i länken nämns andra symptom som inte beskrivs i detalj. Om det inte finns några symptom är min gissning ett sensorfel, dvs DPFE, precis som det står i länken Jag tror MAF sensor kallas LMM på svenska. Men det är ju oreleterat.

103 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Det är inte ovanligt att egr ventilen sotar igen. Och i länken nämns andra symptom som inte beskrivs i detalj. Om det inte finns några symptom är min gissning ett sensorfel, dvs DPFE, precis som det står i länken Jag tror MAF sensor kallas LMM på svenska. Men det är ju oreleterat.

Tack för tipset. Ska koppla bort DPFE sensorn och se om jag får några symptom. Börjar motorn bete sig konstigt så borde det inte vara den rent logiskt:). Vi får se vad som händer. Jag återkommer.

103 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
Block skrev:
Bassiehof skrev:

Tack för tipset. Ska koppla bort DPFE sensorn och se om jag får några symptom. Börjar motorn bete sig konstigt så borde det inte vara den rent logiskt:). Vi får se vad som händer. Jag återkommer.

Kopplade loss kontakten på DPFE sensorn, hände inget motorn gick som om inget hade hänt. Det måse vara den som har slutat att fungera.

Sök