3898
Sök

Montera T7-styrsystem på Saab T5-motor?

Montör
664 Inlägg
22 mars 2016
Trådstartare
#1
God afton,

Jag har en OG9-3 Aero med kass motor. Har en 234E T5 stående (från 9000 2.3t 1994) som fungerar bra.

Funderar på att slänga på B205R-motorns insug, turbo, grenrör, etc på T5-maskinen och stoppa ner det i bilen istället. Passar T7-motorstyrningen rakt på T5-topplock/bottendel eller måste jag använda T7ans topplock eller liknande?

Hade varit fint att få bilen fungerande igen, dessutom med en mer hållbar och kraftfull motor.

Programvara till T7-boxen löser jag, så det är inget som behöver funderas på.

Tankar?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

93 Inlägg
22 mars 2016
#2
Ser inget som hindrar eftersom T7 går att mappa

Montör
664 Inlägg
22 mars 2016
Trådstartare
#3
pucko97 skrev:
Ser inget som hindrar eftersom T7 går att mappa

Tack, men precis som jag skrev ovan så löser jag programvara med T7Suite, men det jag menade var alltså om allt som rör T7-systemet passar på motorblock och topplock från gamla motorn? Tempsensorer, insug, grenrör, knacksensorer, tändkassett, och allt annat bös.. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

383 Inlägg
28 april 2016
#4
Du använder bara bottendelen från 9000 flytta över allt annat, använd T5 toppackning annars får du svarva kolvarna 1 mm.

Montör
664 Inlägg
28 april 2016
Trådstartare
#5
Maffia skrev:
Du använder bara bottendelen från 9000 flytta över allt annat, använd T5 toppackning annars får du svarva kolvarna 1 mm.

Tack för svar! Segt, hade hoppats på att slippa klyva motorerna.. Men men.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 861 Inlägg
29 april 2016
#6
Du vill ha t7 packningen svarva kolvarna sen är det skottsäkert. kolvar stakar och vev från b2x4 motor in i b2x5 resten


Montör
664 Inlägg
29 april 2016
Trådstartare
#7
Dr_struts skrev:
Du vill ha t7 packningen svarva kolvarna sen är det skottsäkert. kolvar stakar och vev från b2x4 motor in i b2x5 resten

Jag har sett att Maptun väljer att montera T5ans kamaxlar i T7-motor vid lite högre effektuttag, det bör betyda att även kammarna är en bra idé att slänga in i B2x5'an? Eller?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

3 295 Inlägg
29 april 2016
#8
Glenn9K skrev:
Dr_struts skrev:
Du vill ha t7 packningen svarva kolvarna sen är det skottsäkert. kolvar stakar och vev från b2x4 motor in i b2x5 resten

Jag har sett att Maptun väljer att montera T5ans kamaxlar i T7-motor vid lite högre effektuttag, det bör betyda att även kammarna är en bra idé att slänga in i B2x5'an? Eller?

Precis.


Montör
664 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
#9
En fråga bara: Är det någon som kan lite mer specifikt förklara vad som gör att jag inte kan använda T5-topplocket? Är det något som inte passar?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

336 Inlägg
30 april 2016
#10
Glenn9K skrev:
En fråga bara: Är det någon som kan lite mer specifikt förklara vad som gör att jag inte kan använda T5-topplocket? Är det något som inte passar?

Insuget passar i alla fall inte rakt på.

Just turbo power, no real shit.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
30 april 2016
#11
Glenn9K skrev:
En fråga bara: Är det någon som kan lite mer specifikt förklara vad som gör att jag inte kan använda T5-topplocket? Är det något som inte passar?

Insugskanalerna matchar inte...det är den enkla förklaringen.

Vill du göra det enkelt för dig så tar du B234-blocket komplett med allt innehåll, tar toppen från B205:an och monterar med B2x4-packningen (aka T5-packning). Gavelkåpor, tråg osv måste du ta från 205:an.

Om man ska göra det lite mer ordentligt så passar du på att plocka ut kolvarna för svarvning och då är det inte något extra jobb att faktiskt byta alla lager när du ändå rivit så pass mycket. Då är det bara montera med B2x5-packningen (aka T7-packning) och du har en skottsäker maskin.


Det går givetvis att plocka fram kapen och svetsen och bygga ihop ett insug som passar på B2x4-toppen och sedan mot din 9-3:as övriga utrustning, men då är det betydligt mindre jobb att bara ta toppen från B205:an, riktplana den och smacka dit med T5-packning


Montör
664 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
#12
Stort tack för snabbt svar!

Men avgassidan passar alltså? Det borde ju i så fall innebära att man kan köra med B234L/R-topplock från 9000 om man använder ett insug från en 900/9-3 med B204L/R? Om nu spjällhus/TPS etc från B2x5 lirar på B2x4-insuget? Eller är det kört där med?

Jag är helt med på att det bästa är att byta topplock, men vore kul att försöka få det att lira med T7-styrning på en så komplett B234 som möjligt.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
30 april 2016
#13
Glenn9K skrev:
Stort tack för snabbt svar!

Men avgassidan passar alltså? Det borde ju i så fall innebära att man kan köra med B234L/R-topplock från 9000 om man använder ett insug från en 900/9-3 med B204L/R? Om nu spjällhus/TPS etc från B2x5 lirar på B2x4-insuget? Eller är det kört där med?

Jag är helt med på att det bästa är att byta topplock, men vore kul att försöka få det att lira med T7-styrning på en så komplett B234 som möjligt.

På avgassidan är det samma, men du kan inte ta ett insug från en 900/9-3 B204. helt olika spjällhus och anslutningar på insuget mellan T5-styr och T7-styr


Montör
664 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
#14
Echonator skrev:
Glenn9K skrev:
Stort tack för snabbt svar!

Men avgassidan passar alltså? Det borde ju i så fall innebära att man kan köra med B234L/R-topplock från 9000 om man använder ett insug från en 900/9-3 med B204L/R? Om nu spjällhus/TPS etc från B2x5 lirar på B2x4-insuget? Eller är det kört där med?

Jag är helt med på att det bästa är att byta topplock, men vore kul att försöka få det att lira med T7-styrning på en så komplett B234 som möjligt.

På avgassidan är det samma, men du kan inte ta ett insug från en 900/9-3 B204. helt olika spjällhus och anslutningar på insuget mellan T5-styr och T7-styr

Det är uppfattat. Tack för info!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök