3295
Sök

Bilen går väldigt hackigt och går ej att starta utan startkabel

10 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
tjena. har haft fel på bilen n uett par dagar, en saab 9-5 v6a - 3.0. årsmodel 2001.

frugan körde hem den från jobbet och den gick som vanligt. dan efter så gick den inte igång. den bara gnuggade och ville inte starta. fick idén att det kunde vara tändstiften så vi bytta alla 6 och bilen gick då igång men låter nått så förbannat illa. han som bytta tändstiften hade råkat hett av en slang som går från någonstans till någon anna stans tongue jag kan iget om bilar men jag länkar en bild nedan. vi kan ej starta bilen utan startkablar så jag antar att batteriet är slut? när den startas så pyser det nått så förbannat ur denna slang.

vad är det för slang, vart går den och kan jag byta den själv?

https://gyazo.com/9743ca051f01560fd97e5133b54110f0
https://gyazo.com/3a8fe9073ba4898ae023ec2029875820
https://gyazo.com/36b8dc4308a638b4d3cfe6de3becc561

där är slangen som är av.
Senast redigerat av Mudfall (24 mars 2016)

352 Inlägg
24 mars 2016
Inte för att låta spydig MEN byt det trasiga slangen till en ny(om inte Mekonomen har åk till Saab återförsäljare) och prova ladda upp batteriet till en början, kolla även att bilen laddar(mät med multimeter) så det inte är generator byte också.

Då bör den gå bra efter du gjort dessa små åtgärden.

10 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
Polaren skrev:
Inte för att låta spydig MEN byt det trasiga slangen till en ny(om inte Mekonomen har åk till Saab återförsäljare) och prova ladda upp batteriet till en början, kolla även att bilen laddar(mät med multimeter) så det inte är generator byte också.

Då bör den gå bra efter du gjort dessa små åtgärden.

jovars, det är klart jag ska byta slangen då den gick av nu när vi höll på tongue men om du läste inlägget så undrar jag vad det är för slang, vart dne går och vad den heter då jag vill kunna fråga återförsäljaren efter den tongue kan inte gå och och säga, jag behöver en slang smile hehe

352 Inlägg
24 mars 2016
Du har en bild att visa? En slang är en slang och det finns flera av dessa i bilar och de har inget specifikt namn mer än kanske ett artikelnr och du verkar ändå behöva köpa en ny och när du väl har den i handen bör du även klura ut vart den ska sitta då du hittar båda ändarna på bilen fast i två delar. Även kan jag tänka mig att den du pratar med bakom kassan i butiken kan hjälpa dig då de oftast får upp sprängskisser på delar man frågar efter.

10 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
Polaren skrev:
Du har en bild att visa? En slang är en slang och det finns flera av dessa i bilar och de har inget specifikt namn mer än kanske ett artikelnr och du verkar ändå behöva köpa en ny och när du väl har den i handen bör du även klura ut vart den ska sitta då du hittar båda ändarna på bilen fast i två delar. Även kan jag tänka mig att den du pratar med bakom kassan i butiken kan hjälpa dig då de oftast får upp sprängskisser på delar man frågar efter.

jag länkade ju 3 bilder?

352 Inlägg
24 mars 2016
Visa mannen/kvinnan bakom kassan...
Jag har redan kikat på bilderna.

5 687 Inlägg
24 mars 2016
Vad jag ser på bilderna så verkar det vara slangen till bromsservot.
Detta är en grov vakuumledning vilket gör att motorn tar mycket tjuvluft och går då dåligt, så byt denna så löser det förhoppningsvis problemet med motorgången för dig.

Angående att du måste kabla igång den så prova ladda upp batteriet fullt.

10 Inlägg
24 mars 2016
Trådstartare
simlar skrev:
Vad jag ser på bilderna så verkar det vara slangen till bromsservot.
Detta är en grov vakuumledning vilket gör att motorn tar mycket tjuvluft och går då dåligt, så byt denna så löser det förhoppningsvis problemet med motorgången för dig.

Angående att du måste kabla igång den så prova ladda upp batteriet fullt.

mycket tacksam till svar!

Sök