Tjena, tänkte starta en projekttråd nu när det börjar hända grejjer!
Som lite kort intro, köpte bilen i januari 2015. När jag skaffade bilen hade jag inga som helst planer.
Nu däremot har bilintresset fastnat och jag har lärt mig massor senaste året, visste knappt vad en spindelled var innan och nu har jag börjat ta isär en B230FK som ska renoveras och monteras i bilen.
Vi kan väl börja med en bild på bilen precis efter jag hade köpt den ifjol, då såg den ut såhär.
På vårkanten och under sommaren fixade jag till den lite efter min egen smak.
Hittade en reservdelsbil med lite roliga prylar, även svart helskinn i halvdant skick, valde att renovera upp det innan montering.
Före framstolar:
Efter framstolar:
Före baksäte:
Efter baksäte (sytt ihop sömmen nu också):
Sen nu efter nyår har det börjat dra iväg lite. Kapade fjädrarna fram i somras, vilket jag insåg var rätt dumt. Så innan besiktningen som var nu i februari så böt jag till sportfjädrar runt om. Köpte då även en sats med Bilstein B6 dämpare och uppgraderade till ventilerade bromsar fram. (bilen vart betydligt skönare att köra efter fjäder/dämparbyte!)
Såhär ser den då ut i dagsläget. Även fått sig en polering/vaxning. (provade dom nya sommarfälgarna, kör inte med dom så länge det finnns snö/is på vägarna!)
Förra veckan inhandlade jag då alltså en komplett B230FK som jag tänkt renovera upp och montera tillsammans med en M90 eller M47 låda, och 1031 bakaxel med en diff jag inte bestämt mig för än, jag tar det lite som det kommer. Motorn ska ha rullat ca 26,000 mil men ska ändå renovera upp och kanske köpa lite värre grejjer så den tål lite trimning.
Här är vi alltså i dagsläget! Demonterat nästan hela motorn, bara ett par grejjer kvar innan det ska börja slipas och lackas.
Uppdaterar väl tråden när det händer nått nytt! Ni får gärna komma med åsikter och tips.