3388
Sök

V70 I-99 Td (D5252T) Knackar när den är kall

11 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
V70 99 2.5 td knackar när den är kall. Inte alltid dock. Tycker inte jag hör det när den gått en stund. Tips ? Hört om vakuumpump o även någon vakuum ventil eller nått på pumpen ? Kanske är samma men jag vet inte. Så om någon kan ge tips Och om de är något som behöver bytas så vart de kan finnas o köpa lite billigare än Volvo vore de fint.
Är inte så bra på motorer så vill gärna få tips innan ja börjar pilla om de inte är allt för svåra operationer.

Tacksam för svar!
Mvh Filip

175 Inlägg
29 mars 2016
när den knackar, tryck på bromspedalen, upphör knackandet så är det vakumpumpen. bytte förra veckan på min bil. otroligt irriterande knack. alla glor bara xD

ps. kolla även pumpremen om den inte är slapp.
Senast redigerat av felek (29 mars 2016)

Dieselgypsy
538 Inlägg
29 mars 2016
Det är inget ovanligt med en knackande vakuumpump hos dessa D5252T. Det brukar ske ungefär vid 36-45000 mil. Gör som felek rekommenderar dig och lyssna om det är vakuumpumpen. Kontrollera också pumpremmen, det är ganska vanligt med en lös spännrulle till pumpremmen. Då brukar gängan i toppen lossna och behöver man stoppa dit en helicoil :S

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

175 Inlägg
29 mars 2016
TheDeadDorkster skrev:
Det är inget ovanligt med en knackande vakuumpump hos dessa D5252T. Det brukar ske ungefär vid 36-45000 mil. Gör som felek rekommenderar dig och lyssna om det är vakuumpumpen. Kontrollera också pumpremmen, det är ganska vanligt med en lös spännrulle till pumpremmen. Då brukar gängan i toppen lossna och behöver man stoppa dit en helicoil :S

exakt det som hände med remen efter att jag bytt den, satte dit en helicoil och det funkar bra! smile var lite rädd först att det var jag som drog åt den för hårt först.(kan ha varit så)

11 Inlägg
30 mars 2016
Trådstartare
Okej , tackar för svar , ska kolla lite påt smile

Sök