3434
Sök

Saab 9-5 aero, vitt klet i expansionskärlet. HJÄLP!

4 april 2016
Trådstartare
#1
Hej.

Har en 07as Saab 9-5 aero med 13,500 mil på mätaren.
Upptäckte igår när jag öppnade huven att expansionskärlet såg fläckigt ut på insidan av burken, så jag tog av locket och grävde med fingret på insidan och vad jag fick se var något ljusbrunt/vitt klet. Det var inget spår av det alls i vattnet utan bara på behållarens insida. Luktar inga avgaser alls om vattnet och det är inte tryck i kärlet heller, allt verkar normalt förutom detdär kletet. Vet någon vad det kan vara som är fel? känns ju som det skulle vara olja, men varför? Någon som varit med om liknande problem?
MVH Niclas


1 966 Inlägg
4 april 2016
#2
Hur ser det ut och hur luktar det i oljelocket?

Olja kan komma in i kylkanalerna och kylarvätska kan komma in i motorn. Vanlig orsak är sprucken toppackning.

4 april 2016
Trådstartare
#3
Ser ut som vispgrädde ungefär. luktar bara glykol, inte ens i närheten av någon oljelukt. Finns heller inget av dedär skummet i vattnet utan det har lagt sig i kanterna på behållaren. Det vita skummet luktar ingenting heller.
MVH


1 966 Inlägg
4 april 2016
#4
I oljelocket?! Din bil behöver vård. Omgående.

1 777 Inlägg
4 april 2016
#5
Jag misstänker att nån har ollat din kylare. I värsta fall får du byta kylvätska om det inte är gjort på länge.

4 april 2016
Trådstartare
#6
Haha oj, läste fel på oljelock, nej i oljelocket är det inget spår av någon sörja, inget heller på stickan, byter olja regelbundet (var 500:ade) mil, ibland oftare beroende på färg. så på den punkten är det ingen fara.


4 april 2016
Trådstartare
#7
Bassiehof: haha, mjo, skall göra det på torsdag och se om det blir någon skillnad. kan ju ha varit någon som blandat 2 olika sorters glykol i tidigare ägo och har uppstått någon grädde från det.. aja det återstår att se!


1 966 Inlägg
4 april 2016
#8
Någon främmande vätska måste du få ha fått in där, annars skulle det aldrig skära sig och skumma till nämnda klet.

Om det är manlig säd, olja eller ägg låter jag vara osagt. lol

4 april 2016
Trådstartare
#9
HAHA jadu, lär väl varit någon kåt Daihatsu-raggare som varit i farten och sädat... x) närå skämt-åsido.
får skölja igenom systemet och se om problemet kvarstår!


1 966 Inlägg
4 april 2016
#10
Ja, såna kan vara lite snuskiga ibland har jag hört.

Låter som en god idé. Tips, ta ur termostaten och bottenpluggen på kylarn, sen trycker du ner en vattslang och sköljer tills det kommer ut rent vatten.

6 135 Inlägg
4 april 2016
#11
Hej!
Tyvärr låter det som en liten liten spricka i topplockspackningen eller i godset. Skulle börja med att byta topplockspackning.


10 Inlägg
4 april 2016
#12
Skulle börja med en co2 test samt trycktesta kylarsystemet. Lägg upp en bild på "kletet"

6 april 2016
Trådstartare
#13
Hej, ursäkta sent svar. lägger upp bilder imorgon eller på fredag!
MVH


6 135 Inlägg
6 april 2016
#14
Hej!
Tyvärr är det ju så att kletet måste komma någonstans ifrån och enda stället det kan komma ifrån är just att olja har tagit sig in i kylarvattnet via en trasig topplockspackning (om nu inte någon varit där och gjort något ofog ...roll).


6 april 2016
Trådstartare
#15
Jo det är väldigt märkligt. Den visar ej några symptom heller så det är ju skitskumt. Vart en liten garagesväng idag så jag fotade klägget. Samt en svart liten plastdosa som det går 2 kablar in i men inget ut. Vet någon vad det kan vara? Sitter i mitten på torpedväggen.
Mvh


6 april 2016
Trådstartare
#16
Tror jag fick upp bilderna på diversealbumet!


6 135 Inlägg
Hemlig Agent
1 115 Inlägg
7 april 2016
#18
Enda sättet olja och vatten kan blandas är p.g.a. trasig topplockspackning?
Sen när den är ihopsatt och om den fortfarande blandar vatten och olja, ska han då byta topplockspackning igen?
Man byter inte topplockspackning förrän man felsökt ordentligt.

Vad är det för klet i kylsystemet?
Kan mycket väl vara ett ägg för att täta läckage i kylaren.
Har för mig att Mythbusters testade detta, framgångsrikt.

1 966 Inlägg
7 april 2016
#19
Ja, det finns många knep till att "laga" kylarläckage.

Därför förespråkar jag fortfarande att skölja systemet innan du börjar riva topp. I vilket fall som helst så skadar det inte att göra en sköljning som det ser ut nu.

7 april 2016
Trådstartare
#20
Tack för all info. Har hört mig för lite o en del brukar säga att de 2 topplocksbultarna längst  ner till höger brukar kunna bli lös. Skall kolla det först. Sedan sköljning. Och blir det inte något resultat så får man väl så lov att lyfta på det övre maskineriet och felsöka.
Trist då bilen bara har gått 13.500 snälla och ärliga mil..
Mvh Niclas



Sök