3428
Sök

Datsun King Cab 1985 - gubbleksak mot åldersnojan

Gammal Knug Cab skall få lite tuffare stuk och bli en kombinerad gårdstraktor/leksak/kortdistansbruksbil.

32 767 Visningar
Uppdaterades senast 1 maj 2019
5 111 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
#1
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/DSC00219_zpsinroa5wd.jpg
Att vara gubbsjuk och få åldersnoja är lätt hänt de år när ens ålder slutar på 0.
Så jag köpte mig en leksak.....

Positivt:
Kärnfrisk ram
Den är ball
Relativt frisk hytt
Den är ball
4wd med låg och högväxel
Den är ball
Hyggliga 31" dubbdäck
Den är ball
Snygga alufälgar att kränga sommardäck på

Negativt:
Obesiktigad
Rostigt flak
Dåliga spindelleder
Inget helljus
Krånglande glödning
Slöare än en niondeklassare under morgonens första lektion
Totalt oförnuftig med kass komfort, prestanda och bränsleförbrukning, jag borde vara missnöjd och det är jag inte alls, jag är glad som en fyraåring som väntar på tomten.

Dags ta tag i denna typ nu med detsamma.... big_smile


The Real Team
235 Inlägg
9 april 2016
#2
Följer smile mycket ballt med pickuper i alla dess former

Hoppsan hur fan gick det här till !

10 163 Inlägg
9 april 2016
#3
Blir och följa och se vad gubben hittar på wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 111 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
#4
http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/images/Cooper-Discoverer-STT-s.jpg
Då var sommardäcken beställda, blev fyra stycken Cooper Discoverer STT i 31", hittade dem billigt och de som har dem verkar nöjda...
(Lånad bild)


5 111 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
#6
Absolut inte!
Men den ryker fint ändå... lol


65 Inlägg
9 april 2016
#7
Volvo544special65 skrev:
Absolut inte!
Men den ryker fint ändå... lol

Mata på en hx35 och 5" flakpipor. Hahaha.


5 111 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
#8
Den hade behövt en turbo för den är gode orkeslös, men det verkar lätt bli problem med kolvarna i SD25an då som jag fattat det...


65 Inlägg
9 april 2016
#9
Volvo544special65 skrev:
Den hade behövt en turbo för den är gode orkeslös, men det verkar lätt bli problem med kolvarna i SD25an då som jag fattat det...

Hade varit ballt med en OM603 iallafall!


The Real Team
235 Inlägg
10 april 2016
#10
Volvo544special65 skrev:
http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Ti … -STT-s.jpg
Då var sommardäcken beställda, blev fyra stycken Cooper Discoverer STT i 31", hittade dem billigt och de som har dem verkar nöjda...
(Lånad bild)

Jag kör likadana fast 35" på silveradon. Mina är riktiga M-S klassade vilket dom nyare inte är men dom är helt värdelösa i snö , men annars funkar dom fint smile

Hoppsan hur fan gick det här till !

5 111 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
#11
Jao, jag har Discoverer MS (dubbade) på nu, får väl bli att köra dem på vintern, dubb är inte fel om man vill få stopp på hög pickis innan den takchoppar Toyota Aygon framför.... Men jag är inte impad av hur de drar i kladdsnön vi har nu heller....men det finns ju kedjor.

35" hade ju varit fint men det är den för orkeslös för och jag tvivlar att IFSen gillar höjningen som krävs... big_smile


5 111 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
#12
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle004/DSC00229_zpspie1bm3r.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle004/DSC00230_zpsetvpp2s6.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle004/DSC00231_zpsqh75nzac.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle004/DSC00232_zpsekhm7iea.jpg
Tvättade knugen då den skall besiktigas i morgon, tänkte att besiktningsmannen kanske blir lite gladare om han slipper få lerkakor i huvudet när han hackar. big_smile
Synd att man ser alla skavanker så bra nu, leran dolde det rätt fint...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle004/DSC00233_zpsfftxjnkg.jpg
Kontoret....undrar vad stolarna är från? Tror inte de är original, något säger mig "Mazda 626" men jag har egentligen ingen aning. Fräscha är de i alla fall, inte alltför obekväma, och plyschklädda vilket förvisso är lite smutskänsligt...

Ratten skall bytas relativt omgående då jag inte vill styra med något som ser ut att komma från en äcklig Micra.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle004/DSC00235_zpsp8uuczal.jpg
Diverse epakopplingar till glödningen...STÖÖÖÖN! När jag drog ut den röda kabeln som gick från en brytare inne i bilen så började det funka som det skulle på nyckeln...hur bra då stiften är vete fasen....och den där svarta kabeln ser ju bra muggig ut så det kan nog vara en felkälla.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle004/DSC00236_zpsisc07ngr.jpg
Detta, samt att den är såld på Ivars bil, får mig att misstänka ett förflutet i Västerbottens inland. Kanske därför den är såpass förskonad från rost?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle004/DSC00237_zpsdnxhwrey.jpg
De inte alltför hemska sommarfälgarna skall väl duga att lägga däck på känns det som...


65 Inlägg
11 april 2016
#13
Hahaha fyfan så sunkigt flaket var, men ska lätt fylleåka pärlan när jag kommer upp och hälsar på!


5 111 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
#14
Du får väl klämma in dig i baksätet. Jo, du läste rätt. Finns två utfällbara pallar där bak men jag begriper inte hur de har tänkt att någon skall få plats att sitta i dem.... big_smile


65 Inlägg
11 april 2016
#15
Volvo544special65 skrev:
Du får väl klämma in dig i baksätet. Jo, du läste rätt. Finns två utfällbara pallar där bak men jag begriper inte hur de har tänkt att någon skall få plats att sitta i dem.... big_smile

Haha jag vet hur det är, helt jävla onödigt, kunde väl vara längre flak istället för det där onödiga utrymmet. Fulölen får ju ändå åka flak.


5 111 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
#16
Besiktigad idag med bara två tvåor, trasigt helljus och svaga bakbromsar.


409 Inlägg
12 april 2016
#17
haha min far hade exakt samma stolar fast i sin king cab ifrån 80 talet smile nja man satt ju inte direkt skönt i det iallafall smile


688 Inlägg
12 april 2016
#18
Helt rätt ang. stolarna. Dom kommer från Mazda 626 smile


5 111 Inlägg
14 april 2016
Trådstartare
#19
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle005/DSC00239_zpsvm0ympfi.jpg
Ingen spännande update kanske, men upptäckte igår att grova pluskabeln till startmotorn höll på att linda in sig i hardyskivan på rattstången så det var bara att åka ner på OK och köpa kattstrypare efter jobbet och göra en akutfix...  yikes ....känns som att jag hade haft fin majbrasa annars... big_smile
Senast redigerat av Volvo544special65 (14 april 2016)


5 111 Inlägg
17 april 2016
Trådstartare
#20
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle006/DSC00240_zpsalocdnkx.jpg
Måste göra nåt åt den totalt idiotiska dragkroken här framöver, den är en jävla bra jordfräs märkte jag....  :aargh:

En annan grej som är ett kapitel för sig....avgassystemet.  :evil:
Det är bara smulor under flaket, vilket besiktningsmannen verkade skita högaktningsfullt i....  lol
Slipper gärna börja dra om det över bakaxeln (dessutom känns det som gubbvarning), följer minsta motståndets lag och kör sidepipe.  :roll:
Flakpipor vill jag inte ha även om det kanske vore mer skyddat. Det är lite för mycket epaduett över det......ja, lite bryr jag mig om estetik med då denna kommer användas till vardags och inte bara på platser där ingen kan se en.  lol

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle007/DSC00249_zpsmke2w9ly.jpg
Här har vi då originalets förstadämpare och så långt är det friskt.
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle007/DSC00247_zps13gucmvc.jpg
Har även denna någorlunda fräscha mittdämpare till Mercedes W123 liggande.... Tänkte använda den som andra dämpare, den är ganska kort så den får plats, samt platt så den inte tar i, och inloppsröret har rätta svängen för att få bort den från ramen. Själv hade jag kunnat åka med hoodpipe rätt upp lika gärna, men jag gissar att Bilprovningen inte blir entusiastiska över ljudnivån hos en sugdieselfyra med en enda dämpare.......så, playing it safe.
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/Cpt_Tuttle008/avgas_zpszqirteji.png
Jag inser nu att min skiss blivit spegelvänd så strunta i det.
Men tanken är ungefär så här, man skarvar i MB-dämparen på lämpligt ställe bakom originalsystemet. Sedan svänger man ut med en böj så man kommer ut strax före fjäderfästet. Runt fjäderfästet så går man med ett Volvo 740 slutrör, och kommer därmed ut strax framför bakhjulet. Det känns som att ifall man mosar avgassystemet så hade man hur som helst hängt upp sig på fjäderfästet i så fall och då har man kört ganska dumt.....
Tänker jag rätt eller tänker jag lika dumt som jag brukar?


Senaste foruminläggen


Sök