3444
Sök

har ett par bilgeneratorer jag skulle vilja hitta felet på

35 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
#1
hej .nu är det här mitt första inlägg i den här klubben , och hoppas ni välkommnar mig .

jag har problem med strömmatningen i min bil  (volvo 850) när jag kör med fläkt slutsteg och mina xtra ljus . därav fick jag tanken att man skulle sätta i ett xtra batteri i skuffen på bilen . letade lite i mina gömmor på gården och hittade 3 st generatorer

byggde mig en anordning jag kunde sätta upp dom i och köra dom . men de e då problemen kommer

generator 1 opels delco remy
B+ till batteri +
D+ i serie med 5w lampa till + på batteriet
- till jord på batteriet
fel:
lampan tänds inte de ska den ju göra någon som vet varför ?

generator 2 opels delco remy
B+ till batteri +
D+ i serie med 5w lampa till + på batteriet
- till jord på batteriet
fel:
lampan tänds när man kopplar d+ och jord och när man senare kopplar B+  så slocknar lampan - ?    generatorn går tungt att driva runt när man bara har d+ och jord kopplat   
någon som vet varför det blir så
bilder på maskinen
[img]http://www.geting.se/image.php/19687-DSC00031 (Small).JPG[/img]
och en bild på generatorn
[img]http://www.geting.se/image.php/19689-DSC00037 (Small).JPG[/img]
Senast redigerat av ojkroken (28 december 2006)

21 761 Inlägg
28 december 2006
#2
På generator 1 misstänker jag att kolen inte har kontakt med släpringarna på något sätt, antingen är kolen utslitna/kärvar eller så har det oxiderat på släpringarna så att det inte blir kontakt mellan släpringarna och kolen. Ta loss laddningsregulatorn och kolla kolen+släpringarna.

På generator 2 är jag lite osäker, eftersom laddlampan lyser så borde det fungera och då går väl generatorn trögt att dra runt pga att den laddar. Men jag har aldrig gjort en sådan test som du gör så att jag är mycket osäker.

35 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
#3
så är det meningen att när man kopplar upp generatorn  mot de beskrivningarna så ska generatorn gå tungt och när man senare bryter d+ så släpper magnetfältet .

eller hur funkar de när generatorn sitter i en bil för där e ju de ständigt matning på generatorn?


mvh pehr


om någon vet hur man lagger upp lite bilder så ska jag lägga ut ett par på hur jag kopplat samt bild på maskinen jag har

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 december 2006
#4
När man släpper d+ så släppar magnetfältet är korrekt... Det är just den funktionen d+ har, fanns inte den skulle generatorn aldrig starta, när den väl börjat ladda så ger den plus och plus-plus ger ju ingen spänning...

Du får lägga upp bilderna någonstans (geting.se lr imagehack.com t.ex) och sen länka... Innan länken skriver du [img]och efter[/img]


35 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
#5
redigerat första inlägget generator nr 2
ursäkta att jag inte kompletterade från början men va borta i verkstaden nyss då jag blev osäker
Senast redigerat av ojkroken (28 december 2006)

2 655 Inlägg
28 december 2006
#6
På generator nr.1 så är det med stor sannolikhet diodfel. Det är det vanligaste felet med just den generatorn. Det finns både 70A och 105A och sitter på i stort sett varje Opel från 90-talet.

D+ är en styrström till fälten som gör att generatorn börjar ladda.

Har du den klenare varianten så är det ingen idé att byta ut din generator som sitter i Volvon.

35 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
#7
Streckkoden skrev:
På generator nr.1 så är det med stor sannolikhet diodfel. Det är det vanligaste felet med just den generatorn. Det finns både 70A och 105A och sitter på i stort sett varje Opel från 90-talet.

D+ är en styrström till fälten som gör att generatorn börjar ladda.

Har du den klenare varianten så är det ingen idé att byta ut din generator som sitter i Volvon.

jag ska inte byta ut den , tänkte kompletera med en xtra generator som matar ett batteri i skuffen

har uppdaterat med bilder också
Senast redigerat av ojkroken (28 december 2006)

Supraman
2 300 Inlägg
29 december 2006
#8
Har du kollat att du får plats med en extra generator?
Det är ju äckeltrångt i dom motorummen.
Ett alt är att skicka bort originalgen för omlindning så att du får ut mer A

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

35 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
#9
ja plats finns, tänkte sätta den på ac platsen ... vill bygga til två för jag har alla grejorna hemma till de men har inte ekonomi till att skicka iväg originalet

2 655 Inlägg
29 december 2006
#10
Du har inte funderat på att plocka den lite förbrukare?
Det är inte värt det slit som krävs för att få ditt "projekt" att fungera som det ska.

35 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
#11
e ni lata pojkar ? känns så

här har man ork till de mesta och varföra ska man ta bort saker .....

behöver ju lyse och musik att lyssna på .....

2 655 Inlägg
29 december 2006
#12
ojkroken skrev:
e ni lata pojkar ?

Inte direkt lata, realister är ett bättre ord.

Du kan ju börja och kolla upp om generatorns remskiva kommer att hamna i linje med de andra skivorna.
Om det är så pass bra att dem linjerar så har du lite elpyssel framför dej.
Du åker på att dra en extra krets för laddningslampan med tändningsström i ena änden och den andra till D+ på generatorn osv..

Du kan väl tala om när du är klar??

35 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
#13
Streckkoden skrev:
ojkroken skrev:
e ni lata pojkar ?

Inte direkt lata, realister är ett bättre ord.

Du kan ju börja och kolla upp om generatorns remskiva kommer att hamna i linje med de andra skivorna.
Om det är så pass bra att dem linjerar så har du lite elpyssel framför dej.
Du åker på att dra en extra krets för laddningslampan med tändningsström i ena änden och den andra till D+ på generatorn osv..

Du kan väl tala om när du är klar??

ja då . då jag jobbar som mekaniker så är de inga problem som är för svåra för mig .. och älskar allt som har med elektronik att göra .....så de blir nog inga problem

412 Inlägg
29 december 2006
#14
Tycker det är aningen dåligt att tex Streckkoden försöker klanka ner på hans projekt, och säga att det inte är värt arbetet osv istället för att uppmuntra.

Om ojkroken inte skulle vilja göra detta eller tycker att det är roligt så skulle han nog aldrig ha skrivit tråden.
Senast redigerat av elsmurfo (29 december 2006)

35 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#15
elsmurfo skrev:
Tycker det är aningen dåligt att tex Streckkoden försöker klanka ner på hans projekt, och säga att det inte är värt arbetet osv istället för att uppmuntra.

Om ojkroken inte skulle vilja göra detta eller tycker att det är roligt så skulle han nog aldrig ha skrivit tråden.

tack för stödet .....

2 655 Inlägg
30 december 2006
#16
elsmurfo skrev:
Tycker det är aningen dåligt att tex Streckkoden försöker klanka ner på hans projekt, och säga att det inte är värt arbetet osv istället för att uppmuntra.

Om ojkroken inte skulle vilja göra detta eller tycker att det är roligt så skulle han nog aldrig ha skrivit tråden.

Dags att förklara sej.
Visst har jag framstått som en "gnällkille" men det jag ville få fram är att det brukar kosta mer än vad det smakar.
Via jobbet så har ganska mycket med bilstereofolk (jag själv inräknad) som är inne och handlar grejer till sina byggen. Jobbar på ett företag som säljer det mesta inom bilel.
Självklart har jag också haft mina idéer men efter att ha provat en hel del så kan jag ge dej rådet som jag gjort tidigare.

35 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#17
Streckkoden skrev:
På generator nr.1 så är det med stor sannolikhet diodfel. Det är det vanligaste felet med just den generatorn. Det finns både 70A och 105A och sitter på i stort sett varje Opel från 90-talet.

D+ är en styrström till fälten som gör att generatorn börjar ladda.

Har du den klenare varianten så är det ingen idé att byta ut din generator som sitter i Volvon.

räcker det att man mäter upp dioderna som sitter överst på bilden på generatorn ? vad e de små runda grejorna till för som sitter under ?

[img]http://www.geting.se/image.php/19883-DSC00038 (Small).JPG[/img]

412 Inlägg
30 december 2006
#18
Streckkoden skrev:
Dags att förklara sej.
Visst har jag framstått som en "gnällkille" men det jag ville få fram är att det brukar kosta mer än vad det smakar.
Via jobbet så har ganska mycket med bilstereofolk (jag själv inräknad) som är inne och handlar grejer till sina byggen. Jobbar på ett företag som säljer det mesta inom bilel.
Självklart har jag också haft mina idéer men efter att ha provat en hel del så kan jag ge dej rådet som jag gjort tidigare.

Ibland är inte pengar allt, trådskaparen hade ju med största sannolikhet inte suttit och funderat på detta och tänkt en hel del på det om han hade velat ha det billigaste alternativet.


Man får ju tänka på att han säkert ser det som en utmaning och  vill få det att fungera bara därför.

Jag själv, om jag får någon ide så spelar det mindre roll om den är praktisk, ekonomisk försvarsbar, eller det lättaste alternativet.

Man bara ger sig attan på att det ska fungera smile

Supraman
2 300 Inlägg
30 december 2006
#19
Det finns starkare generatorer som passarbolt on att köpapå skroten.
Upp till 120A finns för 850:n

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

35 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#20
Stefan Varberg skrev:
Det finns starkare generatorer som passarbolt on att köpapå skroten.
Upp till 120A finns för 850:n

jo men lånar du mig 1200 kr för en som de är osäker funktion på så gärna för mig ....

nu e de så att jag har alla grejorna hemma till de andra och har inte kostat mig ett dyft ..  bara man kan sparka igång de här generatorerna på nåt sätt


Sök