3156
Sök

Volvo v70r AWD -98 (trimmad) rycker och är orkeslös vid fullt gaspådrag!

19 april 2016
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en volvo v70R AWD årsmodell 1998 som jag renoverat motorn på och trimmat medium, BSR steg2 chip och BSR 2.5" halvsats avgasystem satt i vid inköp. Sitter även Orginal turbo (18t), s60R grenrör, do88 3" omvänt flöde IC-kit och 3" LMM, Orginal Intercooler, bosch gröna spridare 465cc, Orginal tändsystem med NGK Iridium tändstift, Nytt spjällhus med programvara (2v gammalt) instalerat av volvo.

Problemet: Bilen går bra på tomgång och inga problem vid vanlig körning och lugn accelerering på alla växlar, problemet uppstår bara då jag trampar gasen i botten och kommer upp till ca 3000-4000 varv, det är vid 3000-4000 varv bilen börjar hacka ganska mycket eller blir orkeslös.

1ans vxl: inga problem vad jag känt.
2ans vxl: går bra upp till 3.5-4000 varv då bilen börjar rycka.
3ans vxl: upplever jag bilen orkeslös vid max gaspådrag och seg på att komma upp i varv, (hör mest bara att turbon laddar mycket) och sen vid 3.5-4000 varv böjar bilen rycka.
4ans vxl: är den orkeslös vid fullt gaspådrag och börjar rycka så som på 3ans vxl.
5ans vxl: är den också orkeslös och börjar sen att rycka

(OBS detta är vid fullt gaspådrag, vid lugnare gaspådrag varvar den längre utan att rycka och upplever att bilen går normalt)
¨
Det ända jag har prövat är att byta spjällhus och tändstift till några bättre, för läste att det löste sig för en annan kille med ungefär liknande problem att bilen rycker vid 4000 varv.
Men det har inte hjälpt mig.

Tacksam för all svar! // Gabriel


Cupra_
19 april 2016
#2
Det kan inte vara något bränslerelaterat då? Typ att den får för lite? Alternativt en laddtrycksläcka som är liten men vidgar sig vid fulltramp..
Senast redigerat av Deception (19 april 2016)

19 april 2016
Trådstartare
#3
Ja det kanske kan vara det? byta till bättre pump och filter kanske hjälper, men känns som att pumpen borde orka för de jag har, fast den kanske är sliten. Hmm laddläcka låter lite sådär tycker jag faktiskt för alla slangar är nya och inte slarvigt gjort smile

Får väl kika igenom alla slangar ett varv ändå, tack för svaret! smile


Cupra_
19 april 2016
#4
GabrielGrenemark skrev:
Ja det kanske kan vara det? byta till bättre pump och filter kanske hjälper, men känns som att pumpen borde orka för de jag har, fast den kanske är sliten. Hmm laddläcka låter lite sådär tycker jag faktiskt för alla slangar är nya och inte slarvigt gjort smile

Får väl kika igenom alla slangar ett varv ändå, tack för svaret! smile

Ja för jag tycker det låter som fuelcuts.. Sen om det beror på din pump eller på ett igensatt filter vet du nog bättre själv.. Inte så insatt i Volvo längre men sådär brukar även vag kunna bete sig vid för lite sås.

Jag har själv en laddtrycksläcka just nu nämligen och den hackar inte, men den går bättre vid snällt gaspådrag än hårt samt att man kan känna effekten variera, därav att jag föreslog det.

Cupra_
19 april 2016
#5
Något annat jag reagerar på är att det är bytt spridare, intercooler m.m. men bilen går ändå på ett bsr-chip? Känns som en riktig mappning hade kunnat lösa en del problem..

19 april 2016
Trådstartare
#6
Intercooler är original nu, men ska bytas till större. Jo har alltid haft lite funderingar över chippningen där från BSR.. vill ha bara steg 3 chippet från atech och mappa bilen, men är ju en bit att köra till trollhättan från luleå wink
Dock så ska jag kanske bila ner till Lidköping till sommaren så får fixa all hårdvara som jag vill ha tills dess och fara förbi atech smile
Senast redigerat av GabrielGrenemark (19 april 2016)


Cupra_
19 april 2016
#7
Ja för ett chip är ju oftast avsett för en bil som i övrigt är original eller bara kanske har ett luftfilter och catback.. Du får ju helt andra mängder och flöden av både bränsle och luft när du byter just luftrelaterade saker..

Men jag förstår ditt dilemma med avståndet, jag har också en bit till min "leverantör".

8 250 Inlägg
19 april 2016
#8
GabrielGrenemark skrev:
Nytt spjällhus med programvara (2v gammalt) instalerat av volvo.

Var det verkligen ingen på Volvo som avrådde från att byta spjäll på din bil..? Du har väl ett gammalt hederligt spjäll med vajer och dem har inte samma bekymmer som dem nyare med elektroniskt spjäll.

Och beroende på hur den nya mjukvaran laddades i så har du väl kanske original mjukvara i bilen nu?

Hade för övrigt passat på att kolla bränslefilter / rotor / fördelarlock och tändkablar.


19 april 2016
Trådstartare
#9
Var på en volvo auktoriserad verkstad och kändes lämpligt att byta till nytt spjällhus efter 35xxx mil för trodde det var det som var problemet, ingen aning att det gamla var med vajer och nya elektroniskt..

Hmm jadu, dedär med hur dom har läst in mjukvaran har jag ingen aning om.

Rotor, lock och tändkablar bör vara okej för det gick jag igenom när jag sänkte i motorn igen, men allt är dock original så kanske några bättre kablar och en bättre tändspole kan hjälpa lite. Pumpen/filtret kan ju ha något med saken att göra som sagt.

Tack för svaren!


19 april 2016
Trådstartare
#10
Som Deception säger att det kan vara "fuelcuts" låter ganska rimligt ändå att pumpen inte orkar leverera när man ger fullt eller att filtret är lite igentäppt, har nog en del att gå igenom och byta nu och se ifall det går till sig


4 822 Inlägg
20 april 2016
#11
GabrielGrenemark skrev:
Var på en volvo auktoriserad verkstad och kändes lämpligt att byta till nytt spjällhus efter 35xxx mil för trodde det var det som var problemet, ingen aning att det gamla var med vajer och nya elektroniskt..

Hmm jadu, dedär med hur dom har läst in mjukvaran har jag ingen aning om.

Rotor, lock och tändkablar bör vara okej för det gick jag igenom när jag sänkte i motorn igen, men allt är dock original så kanske några bättre kablar och en bättre tändspole kan hjälpa lite. Pumpen/filtret kan ju ha något med saken att göra som sagt.

Tack för svaren!

om du hade med vajer innan så har du det nu med för det är inget man bygger om, det elektroninskt gasspjäll kom med dom nya motorerna som kom 99.

dom mekaniska spjällen är ingenting som brukar paja så spjället bytte du helt i onödan och laddade dom ner ny mjukvara så är det mycket möjligt att bilen är orginal nu.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

20 april 2016
Trådstartare
#12
Jaha okej men nu är det bytt i alla fall smile Mjukvaran kanske är tillbaka på original nu då..  Får ta och uppgradera till ny mjukvara senare till sommaren om jag tar mig till atech.



Sök