3341
Sök

Hur känns spikningar?

12 086 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
#1
Med risk att detta hamnar i fel ämne..

Hur ter sig spikningar?
Vet vad det innebär men har absolut inga erfarenheter av det.
Snäller det lr tickar det? Förklara för mig

Lada-missbrukare
566 Inlägg
29 december 2006
#2
Föreställ dejj att någon slänger en näve grus i motorrummet.. De e vel min närmaste förklaring på hur det låter.. smile Med andra ord, små "knattranden"...
Senast redigerat av Lada Tuning (29 december 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 december 2006
#3
Låter lite panikframkallande tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

3 Inlägg
29 december 2006
#4
Åk på högts växeln i 25km o gasa fullt så kan du få höra på spikningar tex.....speciellt med denna kassa bensin vi har nu för tiden.
Vad är det för bil o motor du syftar på????


5 710 Inlägg
29 december 2006
#5
Ljud är svårt att beskriva men det "knastrar" smile
Lite som man kör på grusväg och man får upp sten i hjulhuset.....

MVH Jonas
..............

Smålänning
7 883 Inlägg
29 december 2006
#6
Kör en bil med b20 med planad topp på blyfri 95 och segdra så får du höra hur det låter tongue

Nämen, det låter som ett metalliskt knaster, ungefär som om man skuter mitt på en bildörr med ett softairgun.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 december 2006
#7
Låter det så högt alltså? Inget man direkt behöver lyssna efter för att höra?

Trodde det var lite mer diskret ljud, som bara hörs om du lyssnar efter just det..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 december 2006
#8
man hör något mörkt ljud känner skakningar i hela bilen ..går fan inte å förklara ...
känns som om bilen har blivit en harley davidson ..men väldigt vålsamma förbränningstakter  tongue


Jajjemen!
1 512 Inlägg
29 december 2006
#9
Ja tycker de låter som om grenröret sitter löst.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

4 767 Inlägg
29 december 2006
#10
Håller med om ljudet köra på grusväg med en bil som är plåtren under..

Påminner också lite om att poppa popcorn..

När man hör det spikar det rejält mycket!!

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

12 086 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#11
Men om min motor börjar spika då märker jag det alltså! tongue
Det är väl det som är poängen igentligen.. smile

5 710 Inlägg
30 december 2006
#12
JapMax skrev:
Men om min motor börjar spika då märker jag det alltså! tongue
Det är väl det som är poängen igentligen.. smile

Bilar har idag inbyggt skydd mot spikningar antingen via en knacksensor eller via joniseringsmätning från stiften.
Börjar det spika ändras tändningen, bränslet och/eller laddtryck så att spikningarna upphör, detta kan styrsystemet börja agera med innan du hör spikningarna.

Även bilar utan turbo har detta inbyggt i styrsystemet.

MVH Jonas
..............

1 893 Inlägg
30 december 2006
#13
jonTe skrev:
JapMax skrev:
Men om min motor börjar spika då märker jag det alltså! tongue
Det är väl det som är poängen igentligen.. smile

Bilar har idag inbyggt skydd mot spikningar antingen via en knacksensor eller via joniseringsmätning från stiften.
Börjar det spika ändras tändningen, bränslet och/eller laddtryck så att spikningarna upphör, detta kan styrsystemet börja agera med innan du hör spikningarna.

Även bilar utan turbo har detta inbyggt i styrsystemet.

Inte alla motorer som har "knacksensor".
De spikningar som är farligast för motorn, hinner man inte höra eller uppleva.
Det går på mindre än en sekund, så har man bränt hål genom kolven.

Vanliga lågtrimmade motorer, som sitter i 10 år gamla budget-modeller, har oftast ingen sensor och det behövs inte heller. Med låg trimningsgrad så är risken för spikning minimal. Det skulle bara kosta onödiga pengar för tillverkaren och i slutänden för bilköparen med knacksensor.

Däremot i prestanda bilar, är det väldigt vanligt med knacksensor. För med hög kompresion kommer också risken för spikning.
Jag skulle tro att ALLA överladdade bilar som tillverkats senaste 15 åren har knacksensor.

Knacksensorn känner av så små spikningar att vi aldrig hinner uppleva dem, sensorn skickar info till bilens styrsystem, som drar tillbaka förtändningen flera grader, för att få slut på spikningarna. När föraren sedan släpper gasen, så ändrar styrsystemet tillbaka förtändningen.

En spikning är helt enkelt bränsle som antänts för tidigt.
Förtändning används i motorer för att större delen av förbränningen i cylindern skall vara igång, när kolven når sitt översta läge. När förbränningen av luft/bränsle blandningen sker, kommer en kraftig tryckökning, som trycker ner kolven, när kolven går ner, släpper den på trycket, så att detta inte blir för högt.

När motorn spikar, innebär det att denna tryckökning börjar INNAN kolven nått sitt översta läge. Det innebär att förutom tryck ökningen från den brinnande luft/bränsle blandningen, så är kolven fortfarande på väg upp och komprimerar (Läs ökar trycket) ytterligare. Detta klarar ingen motor av. Skruvar man tillbaka tändningen några grader, så slutar spikningen.

Här finns många GRATIS hästkrafter att hämta. Med förtändning får man med beffintlig bränsle förbrukning många hästar och mycket vridmoment extra, men man riskerar då att hamna på fel sida om kolvrörelsen med förbränningen.
Dagens motorer har därför i allt större utsträckning knacksensor. Det är anledningen till att VW kan plocka ut lika mycket kraft (Både hästar och vridmoment.) ur dagens Polo 1.2L som man för 10 år sedan plockade ur Polo 1.6L (VW Polo var bara ett exempel, det gäller de flesta tillverkare idag.)


12 086 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#14
Jag vet alltså vad spikningar är och varför de uppstår.. men jag har aldrig hört ljudet live, därav min fråga. Och frågan handlar om en turbokonverterad Sierra så knacksensor kan vi nog glömma smile Går de o få tag på knacksensorer så man kan se typ genom en lampa att den börjar spika..?

5 710 Inlägg
30 december 2006
#15
JapMax skrev:
Och frågan handlar om en turbokonverterad Sierra så knacksensor kan vi nog glömma smile

Din -92:a? då är det inte omöjligt att den har knacksensor (fast igentligen har jag ingen aning wink)
Som exempel kan nämnas att SAAB haft knacksensor sedan -82 på sina turbomodeller och sedan -88 på insprutarna med 16-ventilsmotorer.
JapMax skrev:
Går de o få tag på knacksensorer så man kan se typ genom en lampa att den börjar spika..?

Finns eftermarknads system typ "knock link" men vill man komma billigt o bra undan kan man ta kabelhärva/magnetventil/trycksensor/knacksensor/styrenhet från en SAAB med APC.
Då får man ju även steglös tryckreglering (med säkerhetsfunktion) med på köpet samt att man kan koppla spikdiod på en pinne i APC-boxen.
Rätt beprövad variant i turbokonverteringsvärden.

MVH Jonas
..............

1 893 Inlägg
30 december 2006
#16
Finns knacksensorer för eftermontering. Monteras istället för en frostplugg.
Fast sedan måste man ha funktionen i bilens styrenhet, sensorn i sig själv gör inte så stor nytta.


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
30 december 2006
#17
funkar att bygga helakustisk knacksensor, men de e nog mer för folk som har "motor-öra"

såg en budgetvariant en gång; kopparör(bromsrör) anslutet på motorn som sedan gick in i kupén där det slutade i en hundmatskål i plåt som förstärkartratt riktad mot föraren.. Om jag inte har helt fel så var detta i Nicke Bloms kärra...


12 086 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
#18
jonTe skrev:
JapMax skrev:
Och frågan handlar om en turbokonverterad Sierra så knacksensor kan vi nog glömma smile

Din -92:a? då är det inte omöjligt att den har knacksensor (fast igentligen har jag ingen aning wink)
Som exempel kan nämnas att SAAB haft knacksensor sedan -82 på sina turbomodeller och sedan -88 på insprutarna med 16-ventilsmotorer.
JapMax skrev:
Går de o få tag på knacksensorer så man kan se typ genom en lampa att den börjar spika..?

Finns eftermarknads system typ "knock link" men vill man komma billigt o bra undan kan man ta kabelhärva/magnetventil/trycksensor/knacksensor/styrenhet från en SAAB med APC.
Då får man ju även steglös tryckreglering (med säkerhetsfunktion) med på köpet samt att man kan koppla spikdiod på en pinne i APC-boxen.
Rätt beprövad variant i turbokonverteringsvärden.

Har för mig att jag sätt de nångång, en turbokonverterad bil med hela styrsystemet från en turbosaab, rubbet. Kan ju va ganska vettigt kanske.. Hur mkt hk klarar styrsystem med orginalsprdare från en gammal saab turbo?

Smålänning
7 883 Inlägg
30 december 2006
#19
JapMax skrev:
jonTe skrev:
JapMax skrev:
Och frågan handlar om en turbokonverterad Sierra så knacksensor kan vi nog glömma smile

Din -92:a? då är det inte omöjligt att den har knacksensor (fast igentligen har jag ingen aning wink)
Som exempel kan nämnas att SAAB haft knacksensor sedan -82 på sina turbomodeller och sedan -88 på insprutarna med 16-ventilsmotorer.
JapMax skrev:
Går de o få tag på knacksensorer så man kan se typ genom en lampa att den börjar spika..?

Finns eftermarknads system typ "knock link" men vill man komma billigt o bra undan kan man ta kabelhärva/magnetventil/trycksensor/knacksensor/styrenhet från en SAAB med APC.
Då får man ju även steglös tryckreglering (med säkerhetsfunktion) med på köpet samt att man kan koppla spikdiod på en pinne i APC-boxen.
Rätt beprövad variant i turbokonverteringsvärden.

Har för mig att jag sätt de nångång, en turbokonverterad bil med hela styrsystemet från en turbosaab, rubbet. Kan ju va ganska vettigt kanske.. Hur mkt hk klarar styrsystem med orginalsprdare från en gammal saab turbo?

Åtminstånde 300 hk kan du räkna med

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

12 086 Inlägg
31 december 2006
Trådstartare
#20
twin_cam skrev:
JapMax skrev:
jonTe skrev:
JapMax skrev:
Och frågan handlar om en turbokonverterad Sierra så knacksensor kan vi nog glömma smile

Din -92:a? då är det inte omöjligt att den har knacksensor (fast igentligen har jag ingen aning wink)
Som exempel kan nämnas att SAAB haft knacksensor sedan -82 på sina turbomodeller och sedan -88 på insprutarna med 16-ventilsmotorer.

Finns eftermarknads system typ "knock link" men vill man komma billigt o bra undan kan man ta kabelhärva/magnetventil/trycksensor/knacksensor/styrenhet från en SAAB med APC.
Då får man ju även steglös tryckreglering (med säkerhetsfunktion) med på köpet samt att man kan koppla spikdiod på en pinne i APC-boxen.
Rätt beprövad variant i turbokonverteringsvärden.

Har för mig att jag sätt de nångång, en turbokonverterad bil med hela styrsystemet från en turbosaab, rubbet. Kan ju va ganska vettigt kanske.. Hur mkt hk klarar styrsystem med orginalsprdare från en gammal saab turbo?

Åtminstånde 300 hk kan du räkna med

Så pass? Har ett helt system på G nämligen, från en 89 års modell


Sök