jonTe skrev:
JapMax skrev:
Men om min motor börjar spika då märker jag det alltså!
Det är väl det som är poängen igentligen..
Bilar har idag inbyggt skydd mot spikningar antingen via en knacksensor eller via joniseringsmätning från stiften.
Börjar det spika ändras tändningen, bränslet och/eller laddtryck så att spikningarna upphör, detta kan styrsystemet börja agera med innan du hör spikningarna.
Även bilar utan turbo har detta inbyggt i styrsystemet.
Inte alla motorer som har "knacksensor".
De spikningar som är farligast för motorn, hinner man inte höra eller uppleva.
Det går på mindre än en sekund, så har man bränt hål genom kolven.
Vanliga lågtrimmade motorer, som sitter i 10 år gamla budget-modeller, har oftast ingen sensor och det behövs inte heller. Med låg trimningsgrad så är risken för spikning minimal. Det skulle bara kosta onödiga pengar för tillverkaren och i slutänden för bilköparen med knacksensor.
Däremot i prestanda bilar, är det väldigt vanligt med knacksensor. För med hög kompresion kommer också risken för spikning.
Jag skulle tro att ALLA överladdade bilar som tillverkats senaste 15 åren har knacksensor.
Knacksensorn känner av så små spikningar att vi aldrig hinner uppleva dem, sensorn skickar info till bilens styrsystem, som drar tillbaka förtändningen flera grader, för att få slut på spikningarna. När föraren sedan släpper gasen, så ändrar styrsystemet tillbaka förtändningen.
En spikning är helt enkelt bränsle som antänts för tidigt.
Förtändning används i motorer för att större delen av förbränningen i cylindern skall vara igång, när kolven når sitt översta läge. När förbränningen av luft/bränsle blandningen sker, kommer en kraftig tryckökning, som trycker ner kolven, när kolven går ner, släpper den på trycket, så att detta inte blir för högt.
När motorn spikar, innebär det att denna tryckökning börjar INNAN kolven nått sitt översta läge. Det innebär att förutom tryck ökningen från den brinnande luft/bränsle blandningen, så är kolven fortfarande på väg upp och komprimerar (Läs ökar trycket) ytterligare. Detta klarar ingen motor av. Skruvar man tillbaka tändningen några grader, så slutar spikningen.
Här finns många GRATIS hästkrafter att hämta. Med förtändning får man med beffintlig bränsle förbrukning många hästar och mycket vridmoment extra, men man riskerar då att hamna på fel sida om kolvrörelsen med förbränningen.
Dagens motorer har därför i allt större utsträckning knacksensor. Det är anledningen till att VW kan plocka ut lika mycket kraft (Både hästar och vridmoment.) ur dagens Polo 1.2L som man för 10 år sedan plockade ur Polo 1.6L (VW Polo var bara ett exempel, det gäller de flesta tillverkare idag.)