3614
Sök

Hur känns spikningar?

Pulare
248 Inlägg
31 januari 2007
#21
Tjena, tänkte låna tråden lite och fråga angående spikningar.
Kan man ha spikning när bilen bara står på tomgång? för jag har ett knackljud när bilen står på tomgång, och turbotrycket studsar upp och ner, mellan -6 till -8 på tomgång.
Är detta normalt?
Har en v40 T4 @200hk. orginal, har endast bytt till öppetfilter och satt dit turbotrycksmätare.


1 893 Inlägg
31 januari 2007
#22
Ditt knack beror mest troligt på dina hydrauliska lyftare som knatrar. Spikningar i motorn kommer på höga varv, eller höga tryck.
På kall motor är det fullt normalt att ventil lyftarna låter.
Senast redigerat av Kristian_V (31 januari 2007)


Pulare
248 Inlägg
31 januari 2007
#23
Åkej, skönt att höra=) Och nu när du säger det så försvinner det nog när motorn är varm... Tack=)


493 Inlägg
1 oktober 2007
#24
japp stämmer spikingar sker bara på höga varv och höga tryck körde en 760 tic i helgen med ganska mycket hk den spikade bara ibland lite märkligt men jävlar vad den gick när den gick rent big_smile som den gjorde hela kvällen förutom 2 gånger tongue


325 Inlägg
1 oktober 2007
#25
turbotompa skrev:
funkar att bygga helakustisk knacksensor, men de e nog mer för folk som har "motor-öra"

såg en budgetvariant en gång; kopparör(bromsrör) anslutet på motorn som sedan gick in i kupén där det slutade i en hundmatskål i plåt som förstärkartratt riktad mot föraren.. Om jag inte har helt fel så var detta i Nicke Bloms kärra...

Fan vad häftigt! sånt ä kul!

OPEL

294 Inlägg
16 februari 2008
#26
spikningar, har en fråga..

polaren som kör en saab 900 T16, nyligen trimmad på speedparts.. steg 1

laddar ca 1,0-1,2 lite olika.. med ibland så sticker laddtrycket upp till ca 1,4 typ och sen hör man typ en smäll..

hur kommer det sig att den bara gör så ibland? vad kan man göra för att förhindra det? går det sätta in någon typ av laddtrycksregulator så man förhindrar att laddtrycket sticker så?

kan det bero på bränslet med? typ dålig bensin m.m?

mvh

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

Smålänning
7 883 Inlägg
16 februari 2008
#27
J_Storm skrev:
spikningar, har en fråga..

polaren som kör en saab 900 T16, nyligen trimmad på speedparts.. steg 1

laddar ca 1,0-1,2 lite olika.. med ibland så sticker laddtrycket upp till ca 1,4 typ och sen hör man typ en smäll..

hur kommer det sig att den bara gör så ibland? vad kan man göra för att förhindra det? går det sätta in någon typ av laddtrycksregulator så man förhindrar att laddtrycket sticker så?

kan det bero på bränslet med? typ dålig bensin m.m?

mvh

Han kör väll på minst 98?

Annars så får ni ringa till speedparts... Dom ska inte kunna spika vid det laddet om dom är trimmade rätt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 311 Inlägg
16 februari 2008
#28
Kristian_V skrev:
jonTe skrev:
JapMax skrev:
Men om min motor börjar spika då märker jag det alltså! :P
Det är väl det som är poängen igentligen.. :)

Bilar har idag inbyggt skydd mot spikningar antingen via en knacksensor eller via joniseringsmätning från stiften.
Börjar det spika ändras tändningen, bränslet och/eller laddtryck så att spikningarna upphör, detta kan styrsystemet börja agera med innan du hör spikningarna.

Även bilar utan turbo har detta inbyggt i styrsystemet.

Inte alla motorer som har "knacksensor".
De spikningar som är farligast för motorn, hinner man inte höra eller uppleva.
Det går på mindre än en sekund, så har man bränt hål genom kolven.

Vanliga lågtrimmade motorer, som sitter i 10 år gamla budget-modeller, har oftast ingen sensor och det behövs inte heller. Med låg trimningsgrad så är risken för spikning minimal. Det skulle bara kosta onödiga pengar för tillverkaren och i slutänden för bilköparen med knacksensor.

Däremot i prestanda bilar, är det väldigt vanligt med knacksensor. För med hög kompresion kommer också risken för spikning.
Jag skulle tro att ALLA överladdade bilar som tillverkats senaste 15 åren har knacksensor.

Knacksensorn känner av så små spikningar att vi aldrig hinner uppleva dem, sensorn skickar info till bilens styrsystem, som drar tillbaka förtändningen flera grader, för att få slut på spikningarna. När föraren sedan släpper gasen, så ändrar styrsystemet tillbaka förtändningen.

En spikning är helt enkelt bränsle som antänts för tidigt.
Förtändning används i motorer för att större delen av förbränningen i cylindern skall vara igång, när kolven når sitt översta läge. När förbränningen av luft/bränsle blandningen sker, kommer en kraftig tryckökning, som trycker ner kolven, när kolven går ner, släpper den på trycket, så att detta inte blir för högt.

När motorn spikar, innebär det att denna tryckökning börjar INNAN kolven nått sitt översta läge. Det innebär att förutom tryck ökningen från den brinnande luft/bränsle blandningen, så är kolven fortfarande på väg upp och komprimerar (Läs ökar trycket) ytterligare. Detta klarar ingen motor av. Skruvar man tillbaka tändningen några grader, så slutar spikningen.


Här finns många GRATIS hästkrafter att hämta. Med förtändning får man med beffintlig bränsle förbrukning många hästar och mycket vridmoment extra, men man riskerar då att hamna på fel sida om kolvrörelsen med förbränningen.
Dagens motorer har därför i allt större utsträckning knacksensor. Det är anledningen till att VW kan plocka ut lika mycket kraft (Både hästar och vridmoment.) ur dagens Polo 1.2L som man för 10 år sedan plockade ur Polo 1.6L (VW Polo var bara ett exempel, det gäller de flesta tillverkare idag.)

Nja, en spikning behöver inte bero på att antändningen sker tidigare men den är nog mest förekommande, förbränningrummets design spelar in en mkt stor roll i det, te.x squishytor eller sk. klämspalter kan framkalla spikningar, dessa är bla. till för att minska bränsleförbrukningen.

En annan bidragande orsak till spikningar kan vara fel bränsle/luftblandning som är det mest förekommande på bonntrimmade turbobilar, man höjjer laddet utan att ha egentlig koll på blandningen och får därför en lätt härdsmälta.

Om sprutbilden ifrån en spridare är kass eller om insuget/insugskanalen har för slät yta kan bensinen droppa alt. fästa och rinna ner i förbränningsutrymmet och på så vis inte få den dimma man vill ha, finns många orsaker men som sagt, hör du spikningarna är det redan för sent!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze


Sök