3240
Sök

Audi A4 1.9Tdi -98 Hackar vid gaspådrag

5 687 Inlägg
3 maj 2016
#21
Den nere vid turbon, mellan motorn och fläkten är till VNT-klockan.

Den uppe bakom motorn är till EGR-ventilen.


Snäll liten biltjej
880 Inlägg
3 maj 2016
Trådstartare
#22
simlar skrev:
Den nere vid turbon, mellan motorn och fläkten är till VNT-klockan.

Den uppe bakom motorn är till EGR-ventilen.

okej, vart lite fundersam bara för dom såg likadan ut smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

5 687 Inlägg
3 maj 2016
#23
Race_Chick skrev:
simlar skrev:
Den nere vid turbon, mellan motorn och fläkten är till VNT-klockan.

Den uppe bakom motorn är till EGR-ventilen.

okej, vart lite fundersam bara för dom såg likadan ut smile

Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite smile

Varför dom ser likadan ut är för dom är likadana, båda är en N75-ventil. Vet dock inte om det är samma artnr på dom så kan inte garantera att det är exakt samma.


Snäll liten biltjej
880 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
#24
simlar skrev:
Race_Chick skrev:
simlar skrev:
Den nere vid turbon, mellan motorn och fläkten är till VNT-klockan.

Den uppe bakom motorn är till EGR-ventilen.

okej, vart lite fundersam bara för dom såg likadan ut smile

Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite smile

Varför dom ser likadan ut är för dom är likadana, båda är en N75-ventil. Vet dock inte om det är samma artnr på dom så kan inte garantera att det är exakt samma.

jo precis smile

Okej då förstår jag smile


En verkstad har nu kollat upp felkoder och dom fick fram lambdasond på audin, dom radera felkoden men audin håller på än, dom trodde de kunde va partikelfilter som va felet också...
Jag vet så lite om detta men... tänkte iallafall byta vakuumslangarna som är de enklaste felsökningen först.
Sen har jag också beställt efter en sån där kabel du tipsa om smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

5 687 Inlägg
8 maj 2016
#25
Race_Chick skrev:
simlar skrev:
Race_Chick skrev:

okej, vart lite fundersam bara för dom såg likadan ut smile

Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite smile

Varför dom ser likadan ut är för dom är likadana, båda är en N75-ventil. Vet dock inte om det är samma artnr på dom så kan inte garantera att det är exakt samma.

jo precis smile

Okej då förstår jag smile


En verkstad har nu kollat upp felkoder och dom fick fram lambdasond på audin, dom radera felkoden men audin håller på än, dom trodde de kunde va partikelfilter som va felet också...
Jag vet så lite om detta men... tänkte iallafall byta vakuumslangarna som är de enklaste felsökningen först.
Sen har jag också beställt efter en sån där kabel du tipsa om smile

Lambdasond och partikelfilter på en A4 1,9tdi -98 låter konstigt :S Satt då inget sånt på min 97a.

Katalysator sitter det dock, är det fel i den så är det bara att rensa skiten då den ej har något med K-värdet att göra (endast K-värdet som mäts vid besiktning på dessa).

Brabra smile Bättre att kolla felkoder själv så får man själv läsa vad det felkodar på.


Snäll liten biltjej
880 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
#26
simlar skrev:
Lambdasond och partikelfilter på en A4 1,9tdi -98 låter konstigt :S Satt då inget sånt på min 97a.

Katalysator sitter det dock, är det fel i den så är det bara att rensa skiten då den ej har något med K-värdet att göra (endast K-värdet som mäts vid besiktning på dessa).

Brabra smile Bättre att kolla felkoder själv så får man själv läsa vad det felkodar på.

Näe han som tipsa mig visste inte hur de va på audi då han själv håller mest på med peugeot å äldre bmw som ja vet iallafall smile  Men han höll med också om att de kan va nått med vakuumslangarna smile

Jag trodde de bara va bilar upp till -88 som fick ha rensad katalysator  (dock ska tomma skalet sitta kvar), men på årsmodell 98, händer de inget med övriga avgasvärden om man rensar den?
Audin är ju nybesiktad så ja behöver inte oroa mig fören om 1 år om värdena igentligen tongue

Jo precis och så är de bra att man lär sig det så slipper man be en verkstad varje gång.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

5 687 Inlägg
8 maj 2016
#27
Race_Chick skrev:
simlar skrev:
Lambdasond och partikelfilter på en A4 1,9tdi -98 låter konstigt :S Satt då inget sånt på min 97a.

Katalysator sitter det dock, är det fel i den så är det bara att rensa skiten då den ej har något med K-värdet att göra (endast K-värdet som mäts vid besiktning på dessa).

Brabra smile Bättre att kolla felkoder själv så får man själv läsa vad det felkodar på.

Näe han som tipsa mig visste inte hur de va på audi då han själv håller mest på med peugeot å äldre bmw som ja vet iallafall smile  Men han höll med också om att de kan va nått med vakuumslangarna smile

Jag trodde de bara va bilar upp till -88 som fick ha rensad katalysator  (dock ska tomma skalet sitta kvar), men på årsmodell 98, händer de inget med övriga avgasvärden om man rensar den?
Audin är ju nybesiktad så ja behöver inte oroa mig fören om 1 år om värdena igentligen tongue

Jo precis och så är de bra att man lär sig det så slipper man be en verkstad varje gång.

Tekniskt sett får du inte ha rensad katalysator, men går endast att bevisa genom att skruva loss den wink
Gör ingen skillnad på avgasvärden på en diesel, på en bensinare däremot så behövs den.
Besiktade min A4a med rensad katalysator utan problem, även min 04as W211a besiktade jag med rensad katalysator utan problem så det behöver du behöver inte vara orolig ifall du måste eller vill rensa katalysatorn, bilen blir faktiskt märkbart piggare med rensad katalysator.

Jo en felkodsläsare är bland det bästa man kan investera i när man håller på med bilar nyare än -95.


Snäll liten biltjej
880 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
#28
simlar skrev:
Tekniskt sett får du inte ha rensad katalysator, men går endast att bevisa genom att skruva loss den wink
Gör ingen skillnad på avgasvärden på en diesel, på en bensinare däremot så behövs den.
Besiktade min A4a med rensad katalysator utan problem, även min 04as W211a besiktade jag med rensad katalysator utan problem så det behöver du behöver inte vara orolig ifall du måste eller vill rensa katalysatorn, bilen blir faktiskt märkbart piggare med rensad katalysator.

Jo en felkodsläsare är bland det bästa man kan investera i när man håller på med bilar nyare än -95.

Jaha ja då fick man lära sig nå nytt igen smile
Jag måste ha tänkt att om bensin måste ha den för värdens skull, då måste väl diesel också ha det tongue

Jag ska se hur krångligt de kan vara att rensa den... om de nu är den som felar, men vet inte annars hur jag ska få reda på det hmm
Vill ju ha audin lite piggare, den tappar kanske 5km/h när man kör i uppförs backe även om man har bra hastighet, sen är den lite slö i allmänt.

Kan tänka mig det, ska bli kul att lära sig nått nytt nu när man har nyare bil, detta är ju den nyaste bilen ja haft än sålänge tongue

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

5 687 Inlägg
9 maj 2016
#29
Inte så värst svårt att rensa den, det svåra är att lirka ut den ur motorrummet då katalysatorn sitter ihop med röret som har sin skarv ungefär mitt under baksätet, jag blev tvungen att kapa av röret längst fram (ungefär vid framhjulet) för att kunna lirka ut katalysatorn uppåt.

Det finns två sätt att kolla funktionen/skicket på en katalysator utan att skruva av den, det är att antingen mäta mottrycket före och efter katalysatorn eller mäta temperaturen före och efter katalysatorn. Om katalysatorn fungerar så ska tempen eller mottrycket vara ungefär samma, är det avsevärt mycket värmare/mer mottryck före katalysatorn än efter så är katalysatorn igenstockad.

Mjo är lite annat sätt att felsöka på "nya" bilar, onödigt att gissa sig fram till vad som är fel när bilen har självdiagnostik. Tyvärr så är det så pass omodern självdiagnostik i 90-talarna så brukar ibland felkoda på helt fel sak, det är då logiskt tänkande och erfarenhet behövs.
Senast redigerat av simlar (9 maj 2016)


172 Inlägg
9 maj 2016
#30
kanske lite utanför tankeramarna. jag har 1z motorn på min och efter jag bytte pumpen så vart vi tvugna att ställa in den med elektroniken. innan dess så gick det inte att gasa. fixade det och gick som en dröm. där emot märkte jag att den hackade på låga varv när man körde. tex 70 på 5an och lite uppför. inget att gnälla över men det vart störande. slutade med att jag luftade systemet och nu är det ok igen. likaså stog den och "hackade" till någon gång då o då på tomgång. nu e det borta.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
10 maj 2016
Trådstartare
#31
simlar skrev:
Inte så värst svårt att rensa den, det svåra är att lirka ut den ur motorrummet då katalysatorn sitter ihop med röret som har sin skarv ungefär mitt under baksätet, jag blev tvungen att kapa av röret längst fram (ungefär vid framhjulet) för att kunna lirka ut katalysatorn uppåt.

Det finns två sätt att kolla funktionen/skicket på en katalysator utan att skruva av den, det är att antingen mäta mottrycket före och efter katalysatorn eller mäta temperaturen före och efter katalysatorn. Om katalysatorn fungerar så ska tempen eller mottrycket vara ungefär samma, är det avsevärt mycket värmare/mer mottryck före katalysatorn än efter så är katalysatorn igenstockad.

Mjo är lite annat sätt att felsöka på "nya" bilar, onödigt att gissa sig fram till vad som är fel när bilen har självdiagnostik. Tyvärr så är det så pass omodern självdiagnostik i 90-talarna så brukar ibland felkoda på helt fel sak, det är då logiskt tänkande och erfarenhet behövs.

Aha, låter som en del jobb att få lös katten hmm Får bara hoppas de inte är den som de är fel på.

Ska man använda sig av en sån där "värmemätare"?... ser ut som en pistol typ som visar graderna man riktar den mot.

Okej så pass hmm jag har då fått hem nya vakuumslangarna nu så jag ska testa byta dom i veckan, har även kikat lite på en ny N75 ventil.



panzerknackers skrev:
kanske lite utanför tankeramarna. jag har 1z motorn på min och efter jag bytte pumpen så vart vi tvugna att ställa in den med elektroniken. innan dess så gick det inte att gasa. fixade det och gick som en dröm. där emot märkte jag att den hackade på låga varv när man körde. tex 70 på 5an och lite uppför. inget att gnälla över men det vart störande. slutade med att jag luftade systemet och nu är det ok igen. likaså stog den och "hackade" till någon gång då o då på tomgång. nu e det borta.

Som du säger så gör min audi också, när jag kör med 5ans växel i 70km/h så börjar den huckra,hugga.. beter sig som om den håller på gå på dom sista dropparna av soppan.
Tycker de är så skumt att den gick bra innan jag tog lös batteriet, det var precis efter jag skruva fast batteriet igen som den börja med detta sad

Vet att de låter helt fel, det tycker jag också.
Man skulle ha låtit bli batteriet hmm

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
#32
Bytte tillbaka till gamla lmm:en (den nya va nått okänt märke så jag tog en chansning att byta tillbaka till orginal bosch), sen bytte jag alla vakuumslangar...

Nu har den slutat hugga vid gaspådrag smile
Det var nog garanterat den nya Lmm som va dålig.
Det blir inge mer delar av nått märke man inte känner igen, jag kommer nog hålla mig till märkesgrejer även om de kostar extra smile
Senast redigerat av Race_Chick (15 maj 2016)

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare


Sök