Inte så värst svårt att rensa den, det svåra är att lirka ut den ur motorrummet då katalysatorn sitter ihop med röret som har sin skarv ungefär mitt under baksätet, jag blev tvungen att kapa av röret längst fram (ungefär vid framhjulet) för att kunna lirka ut katalysatorn uppåt.
Det finns två sätt att kolla funktionen/skicket på en katalysator utan att skruva av den, det är att antingen mäta mottrycket före och efter katalysatorn eller mäta temperaturen före och efter katalysatorn. Om katalysatorn fungerar så ska tempen eller mottrycket vara ungefär samma, är det avsevärt mycket värmare/mer mottryck före katalysatorn än efter så är katalysatorn igenstockad.
Mjo är lite annat sätt att felsöka på "nya" bilar, onödigt att gissa sig fram till vad som är fel när bilen har självdiagnostik. Tyvärr så är det så pass omodern självdiagnostik i 90-talarna så brukar ibland felkoda på helt fel sak, det är då logiskt tänkande och erfarenhet behövs.
Senast redigerat av simlar (9 maj 2016)