3171
Sök

Problem med att bilen dör när man släpper gasen | Volvo 945 LTT -95

242 Inlägg
13 juni 2016
Trådstartare
#1
Tjena jag har en Volvo 945 LTT -95 som är lite smått vässad. Jag har problem med att bilen dör när man varvar upp motorn och släpper gasen. Det hjälper inte att koppla ur tomgångsmotorn, han dör ändå. Vissa säger att det beror på att jag inte har någon dumpventil och vissa säger att jag får leva med det. Men bilen är ju i princip okörbar om den ska hålla på att dö hela tiden. Jag gasar till t.ex. 4000+ varv och släpper och sen hittar han inte tomgången och dör.

Motorn:

Orört b230fk block
531 topp med vx3 kam
t3/t4 turbo
kl-racing grenrör
3" lmm
bosch "968" gröna r spridare
malpassi ställbar btr som är ställd på 3,8 bars bränsletryck
chippade boxar

Tacksam för svar! Mvh stoffe
Senast redigerat av Chrisehhh (13 juni 2016)


163 Inlägg
21 juni 2016
#2
Chrisehhh skrev:
Tjena jag har en Volvo 945 LTT -95 som är lite smått vässad. Jag har problem med att bilen dör när man varvar upp motorn och släpper gasen. Det hjälper inte att koppla ur tomgångsmotorn, han dör ändå. Vissa säger att det beror på att jag inte har någon dumpventil och vissa säger att jag får leva med det. Men bilen är ju i princip okörbar om den ska hålla på att dö hela tiden. Jag gasar till t.ex. 4000+ varv och släpper och sen hittar han inte tomgången och dör.

Motorn:

Orört b230fk block
531 topp med vx3 kam
t3/t4 turbo
kl-racing grenrör
3" lmm
bosch "968" gröna r spridare
malpassi ställbar btr som är ställd på 3,8 bars bränsletryck
chippade boxar

Tacksam för svar! Mvh stoffe

Har för mig att de (940 turbo) blir så där om man kör med öppen dump t.ex., för att luften som mätts upp av luftmassemätaren redan dumpas ut istället för att återcirkulera och då "fattas" det plötsligt luft som skall vara där, motorn får superfet blandning och dör...?


242 Inlägg
21 juni 2016
Trådstartare
#3
keykey skrev:
Chrisehhh skrev:
Tjena jag har en Volvo 945 LTT -95 som är lite smått vässad. Jag har problem med att bilen dör när man varvar upp motorn och släpper gasen. Det hjälper inte att koppla ur tomgångsmotorn, han dör ändå. Vissa säger att det beror på att jag inte har någon dumpventil och vissa säger att jag får leva med det. Men bilen är ju i princip okörbar om den ska hålla på att dö hela tiden. Jag gasar till t.ex. 4000+ varv och släpper och sen hittar han inte tomgången och dör.

Motorn:

Orört b230fk block
531 topp med vx3 kam
t3/t4 turbo
kl-racing grenrör
3" lmm
bosch "968" gröna r spridare
malpassi ställbar btr som är ställd på 3,8 bars bränsletryck
chippade boxar

Tacksam för svar! Mvh stoffe

Har för mig att de (940 turbo) blir så där om man kör med öppen dump t.ex., för att luften som mätts upp av luftmassemätaren redan dumpas ut istället för att återcirkulera och då "fattas" det plötsligt luft som skall vara där, motorn får superfet blandning och dör...?

Hej. Tack för svar.

Saken är den att jag inte har dump? Borde väl gå att köra dumplöst eller har jag fel? Anyway så har jag köpt en återcirkulerande dump, så ska testa o se om det blir bättre roll


242 Inlägg
29 juni 2016
Trådstartare
#4
Samma problem kvarstår även fast jag monterat återcirkulerande dumpventil...


242 Inlägg
2 juli 2016
Trådstartare
#6
keykey skrev:
Har du läst felkoder?

Självklart har jag de, men inga felkoder. Dock är problemet löst. Fick höja tomgången, nu dör han inte när man kopplar wink



Sök