3241
Sök

Trimmad Volvo 945 dåligt, misständer och dör | Volvo 945 ltt - 95

242 Inlägg
29 juni 2016
Trådstartare
#1
Hej jag har en Volvo 945 ltt -95 som jag trimmat upp med följande:

- t3/t4 turbo
- kl-racing grenrör
- gröna r spridare (inte äkta)
- vikingchip för gröna r spridare
- 3" lmm
- ställbar btr (ställd på 3,8 bar)
- återcirkulerande dumpventil
- BRP7ES tändstift

Jo.. Jag upplever att bilen går lite bättre när den är kall, tomgången är bättre. När den når arbetstemp så går den lite mer ojämnt men inte mycket. Samt om jag gasar snabbt upp till ~4000 varv så smäller han till och misständer.
Han dör även ibland när man frikopplar, hittar inte tomgången och dör direkt. Jag blir inte klok på detta. Har kopplat ur tomgångsmotor men det hjälper inte. Senast jag kollade felkoder så hittade jag ingenting.

Jag körde bilen lite idag och när jag ligger i 50km/h i treans växel så ligger han på -0,6 bar vakuum, jag har inte rört wastegaten någonting så förmodligen är den inte ställd så högt, men mätaren borde väl ändå ligga på 0 bar om den inte laddar nånting eller har jag fel?

Om någon har nån idé om vad som skulle vara fel med bilen så tveka inte att skriva!! smile

Mvh Christoffer


2 452 Inlägg
29 juni 2016
#2
testa med o köra med orginal lmm o se vad som händer vissa har haft problem med just lmm biten att det inte funkat...sen kan ju spridarna spöka om dom inte har jämnt flöde....

döden kommer tillbaka

135 Inlägg
7 juli 2016
#3
Att den ligger på -0,6 bars tryck är helt normalt, du har ju spjället nästan stängt vilket gör att du får ett kraftigt undertryck i insuget.
LMM kan vara värt att kolla upp, en vän åt hade problem med att hans 740 misstände mellan vissa varvtal och gick klockrent i övrigt, vilket visade sig vara en inte fullt fungerande LMM.
Om du har en dålig kina-BTR så kan detta vara något att kolla upp, pratat med folk som haft problem med svajande bränsletryck med de billigare kopiorna.
Testa koppla ur kallstartsspridaren då motorn är i arbetstemp så att den inte står och fetar ner motorn.

Gick den bra innan dessa grejor monterades? Ifall du inte hittar felet kan du ju isåfall återställa den till original, och montera dit grejorna en bit åt gången så gott det går, för att på så vis se vad som gör att den går dåligt.

Lycka till smile

242 Inlägg
8 juli 2016
Trådstartare
#4
Jag skruvade upp tomgången lite på han så nu ligger han lite högre i tomgång. Nu dör han inte när man släpper gasen samt att tomgången är lite mer stabilare. Misstände faktiskt inte när jag va ute o körde senast med honom.

Saken är den att jag inte har något laddtryck heller, jag har 0 i laddtryck hehe, har inte ställt wastegaten någonting. Ska testa ställa upp laddet lite efter besiktningen o se hur det går. Men det kanske är som du säger att det är något vajsigt med tempgivaren eller att lmm är lite sådär, kan ju alltid testa att byta dem o se om det blir lite bättre iallafall. Min BTR är Malpassi så det är ju inget kina skit!

Den gick väl inte helt 100% innan jag trimmade den, men jag trodde att det berodde på ett grovt avgasläckage som jag hade mellan downpipe och turbo. Han går bättre på tomgång nu än innan faktiskt! smile
Senast redigerat av Chrisehhh (8 juli 2016)


242 Inlägg
9 juli 2016
Trådstartare
#5
När jag skulle köra till besiktningen igår så började bilen käfta emot igen! Han dog 3 gånger påväg till besiktningen när jag skulle sakta in inför rondell/trafikljus... dags att börja felsöka smile


135 Inlägg
10 juli 2016
#6
Går den relativt bra i övrigt kan det ju vara värt att kolla upp varför den dör, vilket jag antar inträffar då du kopplar och den normalt sett lägger sig på tomgång.
Testa smörja/knacka på/motionera upp tomgångsmotorn så att den går lätt, det är ju inte ovanligt att dessa strular på våra kära volvos.

Läste nu att du inte hade äkta spridare: detta kan helt klart ha något med misständnigarna/dålig gång att göra (om du fortfarande har problem med det) , precis som turbodeath säger som kan det spöka till lite om de flödar ojämnt eller har dålig sprutbild.

Går den bättre/sämre/oförändrat då den är kall?

242 Inlägg
10 juli 2016
Trådstartare
#7
Tack för svar. Tomgångsmotorn tror jag inte det är något fel på, då jag testat utan tomgångsmotor med samma symptom. Jag tycker att den går jämnt och fint när den är kall men när den går upp mot arbetstemp så blir den lite mer ojämn i tomgången.


135 Inlägg
12 juli 2016
#8
Men om du tar bort tomgångsmotorn och fortfarande har samma dåliga tomgång så tyder det ju på att den ÄR trasig, annars hade du ju märkt av en försämring av tomgångskvalitén.
Inuti tomgångsmotorn finns en slidventil som glider för/bort från hålet där luften passerar in till insuget, den kärvar ganska ofta fast så att den inte kan kontrollera luftflödet som den ska.

Att den bättre då den är kall tyder ju på att den går något fett i varmt tillstånd, vilket också kan förklaa dålig gång och mistsändningar.
Som sagt, kolla upp kallstartsspridaren. Då du nått arbetstemp så kopplar du bort kontakten till spridaren och märker då direkt om den är OK eller ej.


Börja att kolla dessa grejer tycker jag smile


Sök