3289
Sök

Oljelampa lyser på min opel kapitän

48 Inlägg
11 juli 2016
Trådstartare
#1
jag har problem att oljelampan lyser på min kapitän. jag har renoverat motorn och före renovering var det inget problem. och jag har rengjort oljepumpen och bytt kula och fjäder  och kollat att inte dreven var slitna ( dom låg inom gränsen men ganska högt upp) skruvar jag upp tomgången släcks lampan men sen då jag kör sakta tänds den. jag har bytt givare! jag har inte tillgång till någon oljetrycksmätare men jag har tagit bort givaren och kört runt motorn och det såg ut att bli ett jäkla bra tryck där! jag satt först in fel lager och trodde att det var problemet men nu sitter rätt lager i den men det blir samma sak. jag körde på 20/50 olja men bytte ut den till 15/40 men ingen förbättring. någon som har något förslag? är tacksam för tips.


4 468 Inlägg
11 juli 2016
#2
du bör nog prova med en riktig mätare..vad är det för motor vi pratar om?

48 Inlägg
11 juli 2016
Trådstartare
#3
en 6a! ja jag får nog försöka få tag i en! man vill ju inte kör den till en verkstad heller då den lyser.


2 250 Inlägg
11 juli 2016
#4
Om man lossar ledningen som går till oljetryckskontakten ska lampan slockna. Även när motorn inte går (du behöver alltså inte starta motorn). Lyser lampan ändå, så är det förmodligen kortslutning mellan ledningen och chassiet.

Oavsett så bör du mäta oljetrycket när du startar motorn nästa gång. Utan oljetrycksk så skär motorn!
Oooh, nu såg vad du skrev om lågt varvtal. För stort lagerspel t ex ger dessa symptom.
Senast redigerat av Meaganeowner (11 juli 2016)

48 Inlägg
11 juli 2016
Trådstartare
#5
jag har bytt lager så det vore konstigt om det var dom


Forummoderator
9 299 Inlägg
11 juli 2016
#6
Tänk på att ett bra flöde är viktigare än ett högt oljetryck. En renoverad gammelmotor kan få lägre tryck pga mindre motstånd i kanaler och även pga en mer modern olja. Men att mäta trycket är ju ingen dum idé. Väljer du en bra olja, kanske till och med en syntetolja, så klarar den sig ju ändå bättre än den gjorde 196X.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

48 Inlägg
11 juli 2016
Trådstartare
#7
ok! jag får mäta trycket och om det är bra är det bara att köra då fast lampan tänds? jag hade tänkt att sätta i en mätare och dra in i kupen men jag får inte tag i någon som passar! givaren  är mycket större på kapitän så jag skulle behöva få tag i någon adapter eller någonting


2 250 Inlägg
13 juli 2016
#8
Bytt lager...
Bara en undran. Du kollade väl att lagerspelen blev de rätta?

48 Inlägg
13 juli 2016
Trådstartare
#9
det var en kille som hjälpte mej så jag vet inte riktigt! jag vet inte hur man kollar det. jag har fått tag i en adapter till givaren så jag kan sätta in en oljetrycksmätare så man har koll på trycket


48 Inlägg
20 juli 2016
Trådstartare
#10
nu har jag kopplat in en mätare och om jag sätter kablarna som dom ska vara så har jag 1.5 kilos tryck men om jag tar bort kabeln till + på tändningslåset så går mätaren i botten! någon som har en förklaring till det?


Opelfreak
431 Inlägg
20 juli 2016
#11
Gamla Opelmotorer brukar ha dåligt oljetryck på tomgång.
Det kan inte va den nya fjädern som är slö?

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

48 Inlägg
21 juli 2016
Trådstartare
#12
ja jag vet inte men det är mycket skumma fel på den här kapitän


7 447 Inlägg
23 juli 2016
#13
Du skriver att du bytt givare till oljetryckslampan.
Men kan inte även denna vara felaktig/feljusterad?
50, 60 och vissa 70-talsbilar hade givare som var justerbara.
Med en s k radiomejsel kan man "vrida upp" eller sänka kontakttrycket till önskat värde.
Praktiserades av begbilshandlare med rymlig samvete och lågt oljetryck.

Bara ett förslag.smile

48 Inlägg
23 juli 2016
Trådstartare
#14
menar du att det går att justera på givaren? isåfall  vart gör man det?


7 447 Inlägg
24 juli 2016
#15
Gamla tiders givare på i alla fall tyska bilar gick att "ställa in" med hjälp av en liten radiomejsel genom hålet.
Minns att på VW och Porsche var fabrikatet på givaren VDO.
Bara att skruva.big_smile

48 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#16
ok jag ska kolla hur det ser ut!



Sök