3377
Sök

Köpa bil med stram budget, vad skall man tänka på?

46 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
Hej! Jag är 18 år, tog körkort i april och har letat bil ett rätt bra tag, men det finns så många att välja mellan. Jag har varit inne på många olika tex: BMW E46, Audi A4, Mercedes C-klass, Ford Mondeo ST220, Volvo 940 osv.
Min drömbil är en Dodge Charger 1970, så då vet ni ungefär vilken typ av bilar jag gillar (alltså äldre bilar). Min pappa är lite skeptisk till ålder och miltal när det gäller bilar och han är rätt emot mitt bilköp då han anser det som en onödigt dyr utgift, jag kommer betala allt själv men han kommer stå på försäkringen, har en budget på ca 50,000kr och månadsinkomst på ungefär 5000kr. Anser ni att jag har råd med bil? Har räknat lite och det kommer landa runt 3000/ månad på bilen. Vill även lära mig att meka med bilen.
Har ni några tips på en bil som skulle passa mig?
* Helst en äldre bil
* 50,000
* Bra att lära sig meka med

Har min pappa rätt att vara skeptisk mot miltal och ålder på bilar? Han anser att 20,000 mil är väldigt mycket och att den ska skrotas inom en snar framtid.

Vad ska man tänka på när man köper en bil inom min budget? För jag skulle inte uppskatta ifall något väldigt dyrt går sönder på bilen i början på ägarskapet då den skulle få stå ett bra tag innan jag har råd att laga den.

Slutligen vill jag tillägga att jag har läst igenom väldigt många köprådstrådar men känner inte att någon riktar passar in på mig så ni behöver inte klaga på att jag inte sökt innan.

Tack för svar på förhand!

Fixade en godkänd rubrik.
mvh jonTe/moderator

Muttley
12 juli 2016
Du har en inkomst på 5000 och ska lägga 3000 per månad på bilen?  Har du ens behov av en bil?   Att tänka på med din budget är att du lägger 60% av din inkomst på en bil.  Och ett dyrt haveri kan komma precis på vilken bil vid vilket miltal som helst.

Isåfall är mitt tips att köpa något mycket billigare som kan kosta dig ett par hundra i månaden tills du skaffar jobb.

Sista tipset är att du läser forumregler för rubriksättning wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juli 2016
Håller med tkd_rille.

Du prioriterar helt fel med den inkomsten du har.
Enda anledningen för dig att skaffa en bil just nu, är om det skulle underlätta för ev. jobb.

När du väl har ett jobb och en stadigare inkomst, då kan du börja planera ett häftigare bilköp isåfall. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

46 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
Tack för svar, ja med tanke på att jag är student och jobbar deltid på helger får jag inte mer pengar, och det kostar rätt mycket med bil, iaf i förhållande till min lön. Men jag vill köpa en bil för att jag är bilintresserad, vill lära mig om hur bilar fungerar, förövrigt en frihet att ha en bil själv och inte behöva fråga om jag kan låna pappas bil när han väl är hemma. Ber för övrigt om ursäkt för min rubrik men jag kom inte på något att skriva efter köpråd.

37 Inlägg
12 juli 2016
Köp en Volvo 940, kostar näst intill noll att hålla vid liv.

46 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
Precis därför jag funderat på 940, för att det är så billiga delar att köpa ifall något skulle gå sönder på den, dock får man ju en stämpel som volvoraggare om man åker runt i en sån, men vad spelar det för roll! vad har ni för tips man ska kolla på vid köp av en 940?

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juli 2016
Börja räkna lite.

Börja med inköp, låt säga 20 000kr.
Är bilen skattad för i år? Om inte, så kanske 2600kr till (jag jämför med farsans 850).
Försäkring? 18 år? Bor i stan, eller kanske i en småstad, parkering på gatan?
Räkna med 5-6000kr om året i trafikförsäkring, i bästa fall halvförsäkring. Halvförsäkring är bra i och med glasskada (att laga stenskott utan glasförsäkring kostar 1000-1500kr/st enligt Ryds bilglas).
Besiktning? 350kr, låt oss utgå ifrån att bilen inte är besiktigad.

Första året är bilkostnaden uppe i nästan 30 000, och då har du inte tankat än. Nu har du förvisso lite kapital att norpa ifrån om jag förstått det rätt, men det är rätt skönt att ha lite pengar på banken, för då kan man sova lugnare, tro mig, jag har också varit student och oroat mig för dyra tandläkarbesök, eller behöva köpa kurslitteratur...

Kommande år blir det 6000kr i försäkring, plus skatt 2600, plus besiktning 350 (förutsätter att bilen går igenom blankt). Nästan 9000kr där i fasta kostnader.

Kan du meka? Om inte kanske du får lämna bilen på verkstad om du inte kan själv/eller har möjlighet till det.
Byte av bromsklossar fram på verkstad, räkna 3-4000kr...

Och du har fortfarande inte tankat än. tongue

Nu har jag varit lite pessimistisk, men det måste man vara.

46 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
Text                         Antal    Pris    Belopp
Bensin                 1500    14    21000
Skatt                               1    2296    2296
Försäkring                      12    564    6768
Besiktning                        1    500    500
Serivce+rep                 12    500    6000
Trängelskatt                 12    80    960
Total kostnad/ år                37524
Total kostnad/ mån                3127

En liten kalkyl jag och pappa satte upp tillsammans, jag bor i Stockholm, dock han som kommer stå på bilen och därför lägre försäkring, parkering är gratis på gatan utanför huset. Meka kan jag inte men vill lära mig samt har en bekant som jobbar som mekaniker.
Senast redigerat av BlueStripez (12 juli 2016)

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
12 juli 2016
Din pappa har fel, 20 000 mil är ingenting för bilarna du räknade upp. Speciellt inte för en Volvo 940 som du nämner, dessa går tredubbelt, minst... Relativt simpla och lättmekade också, billiga delar.

Mercedes är även kända för att gå långt, rost är/var dock ett stort problem.

Men fel kan det bli på vilken bil som helst, vissa bilar är bara dyrare och andra billigare att reparera. Tar du hand om och sköter om bilen på rätt sätt så minskar du riskerna för fel, gäller alla bilar.

Om jag var du så skulle jag inte lägga 50.000kr på en bil för tillfället. En bil för under 20.000 skulle jag satsa på om du verkligen vill ha en bil nu, det går att hitta många bilar under 20.000 som är hela och fina.

Nöjeskör närproducerat

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 juli 2016
Kanon att du har gjort en kalkyl. smile

Men är du verkligen beredd att lägga, som innan sagt, 60% av din månadsinkomst på bilen?

Förvisso kan du sälja den igen om det inte funkar, men passa på att fundera innan du köper en bil.
Kanske finns bättre utbud till hösten också, när alla säljer sina sommarbilar. smile

46 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
Jag är medveten om att det kostar mycket med bil och är även villig att betala det med tanke på mitt intresse, ska förövrigt troligtvis få ett extra pass i veckan till hösten vilket kommer öka inkomsten med några tusenlappar.. Men tack för era svar!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
13 juli 2016
BlueStripez skrev:
Precis därför jag funderat på 940, för att det är så billiga delar att köpa ifall något skulle gå sönder på den, dock får man ju en stämpel som volvoraggare om man åker runt i en sån, men vad spelar det för roll! vad har ni för tips man ska kolla på vid köp av en 940?

Håll bilen i bra skick, var seriös och undvik diverse "styling" så slipper du raggarstämpeln.

Nöjeskör närproducerat

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
13 juli 2016
_Blue_Speed_ skrev:
Din pappa har fel, 20 000 mil är ingenting för bilarna du räknade upp. Speciellt inte för en Volvo 940 som du nämner, dessa går tredubbelt, minst... Relativt simpla och lättmekade också, billiga delar.

Mercedes är även kända för att gå långt, rost är/var dock ett stort problem.

Men fel kan det bli på vilken bil som helst, vissa bilar är bara dyrare och andra billigare att reparera. Tar du hand om och sköter om bilen på rätt sätt så minskar du riskerna för fel, gäller alla bilar.

Om jag var du så skulle jag inte lägga 50.000kr på en bil för tillfället. En bil för under 20.000 skulle jag satsa på om du verkligen vill ha en bil nu, det går att hitta många bilar under 20.000 som är hela och fina.

Fast det beror ju i mångt och mycket på hur bilen är skött ska väl kanske tilläggas smile

Personligen hade jag dock skippat 940. Lättskruvad och billiga delar i all ära, men det är en hopplöst omodern bil som dessutom sörplar i sig lovligt med bränsle. Jag hade siktat på något modernare med högre säkerhet, lägre förbrukning och så vidare.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
13 juli 2016
IceEyes skrev:
Fast det beror ju i mångt och mycket på hur bilen är skött ska väl kanske tilläggas smile

Personligen hade jag dock skippat 940. Lättskruvad och billiga delar i all ära, men det är en hopplöst omodern bil som dessutom sörplar i sig lovligt med bränsle. Jag hade siktat på något modernare med högre säkerhet, lägre förbrukning och så vidare.

Haha, ja det är väl sant. Tänkte på normalskötta bilar när jag skrev. smile

Innan man köper en bil kollar man ju igenom allt noga, sen ser man ju hur bilen ser ut och en bil som är fin i kaross osv borde vara bättre skött. Men det finns alltid undantag.

20 000 är väl ändå inget på en rödblock oavsett skötsel? wink

Nöjeskör närproducerat

6 632 Inlägg
13 juli 2016
Roligare och billigare bil än Mondeo ST220

https://www.blocket.se/helsingborg/Ford … 11&w=3
https://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Fo … 11&w=3

Alternativt

https://www.blocket.se/sodermanland/For … 11&w=3
https://www.blocket.se/ostergotland/For … amp;last=1

BlueStripez skrev:
* Bra att lära sig meka med

Bilar blir ju trängre att jobba med idag, så lära sig mecka med en gammal bil blir alla moderna bilar pest sen när det väl dags för reparationer på dem. Utom kanske byta aggregratrem  Ford Focus 1.0 Ecoboost, det är ca en meter mellan motor och kaross. wink

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 juli 2016
Volvo 940...

Du får tänka mer praktiskt än att lägga hela din budget på inköpet av en gammal bil vars andrahandsvärde (25-handsvärde?) är högre än det förtjänar. Vad klarar din plånbok av och vad behöver du egentligen? Sedan om något eller några år kan du köpa något "roligare" (kanske en Volvo 940). Nu behöver du förflytta din röv från punkt A till B helst utan att det kostar ett smack.

Toyota Carina E.
https://www.blocket.se/stockholm/Toyota … 11&w=1

Honda Civic.
https://www.blocket.se/stockholm/Honda_ … 11&w=1

Slänger även in en lite udda fisk. Rover 620 si, även om jag skulle föredra en manuell.
https://www.blocket.se/stockholm/ROVER_ … 11&w=1

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
13 juli 2016
BlueStripez skrev:
Text                         Antal    Pris    Belopp
Bensin                 1500    14    21000
Skatt                               1    2296    2296
Försäkring                      12    564    6768
Besiktning                        1    500    500
Serivce+rep                 12    500    6000
Trängelskatt                 12    80    960
Total kostnad/ år                37524
Total kostnad/ mån                3127

En liten kalkyl jag och pappa satte upp tillsammans, jag bor i Stockholm, dock han som kommer stå på bilen och därför lägre försäkring, parkering är gratis på gatan utanför huset. Meka kan jag inte men vill lära mig samt har en bekant som jobbar som mekaniker.

Av din ålder att döma så bor du ju hemma hos mamma och pappa och då ska det inte vara några problem med försäkringen. Annars kan det bli problem om det händer nåt. 20000 mil på inte alltför gammal bil borde inte vara nåt större problem men allt kan ju hända som man brukar säga. Men det är en väldigt stram budget måste jag säga. Äga bil är och har aldrig varit billigt. Vore jag dig så skulle jag nog skaffa en 940. Ganska pålitliga bilar med ganska humana reservdelspriser och relativt lättmekade.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 119 Inlägg
13 juli 2016
https://www.blocket.se/kronoberg/Nissan … =6&w=3
Ett litet annorlunda tipps men men :-)
Har nu brukat min i drygt ett år och 2000mil och nästa bil jag haft :-) 2 servicar och en sats torkarblad har reparationen/underhåll bestått utav :-) justja en kylare också men den var anledningen till att bilen köptes billigt :-)
Helt ok att åka i och jag sitter bra. Förvånande kul och köra. Dock har jag minsta 1L motorn så min är lite slö. Min drar ca 0.6l/m och betalar ca 400kr månaden i skatt och försäkring:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Trucker
1 414 Inlägg
13 juli 2016
mb_pucken skrev:
https://www.blocket.se/kronoberg/Nissan_Micra_1_3__NY_BES_EN_AGARE__3D__9400_M_67932624.htm?ca=6&w=3
Ett litet annorlunda tipps men men :-)
Har nu brukat min i drygt ett år och 2000mil och nästa bil jag haft :-) 2 servicar och en sats torkarblad har reparationen/underhåll bestått utav :-) justja en kylare också men den var anledningen till att bilen köptes billigt :-)
Helt ok att åka i och jag sitter bra. Förvånande kul och köra. Dock har jag minsta 1L motorn så min är lite slö. Min drar ca 0.6l/m och betalar ca 400kr månaden i skatt och försäkring:-)

Det var också ett sätt att riskera livet...

betalar du 400kr i månaden för skatt och försäkring på en sketen nissan micra?
du blir blåst på försäkringen för skatten kan inte vara dyr...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

4 146 Inlägg
13 juli 2016
Volvo 940 helt klart.
Perfekt bil att lära sig skruva
Spelar ingen större roll om den drar över litern då du inte kör långa sträckor ändå. Mamma kör sin 940 på 0,8 med 215 16" däck.

Jag kör min 940 hårt och ligger runt 1,3 -1,4 l/mil. Tredje upsättningen sommardäck är nu olagliga för iår, så får du en uppfattning om min körstil.

Inköpspris på 940 ligger runt 10k för ett fint exemplar som gått ca 25-30k mil. För 12-14k lär du kunna hitta en välskött LTT eller FTT. Jag rekomederar turbo då gl är för jävla slöa. Kan vara gött med lite enhissar och sånt också som turbobilarna ofta är utrustade med.

Dyra delar till 940? Knappast, har du viljan att lära dig och skruva själv så är delar jävligt billigt. Begagnad turbomotor i hyfsat skick runt 1500 kr. M90 växellådan runt 1500 kr, m46-47 typ 200 kr om du skruvar ner själv.
bakaxel, 2-300 kr för en standard om du skruvar ner själv. Runt 1000 kr för en axel med slung/lamelldiff.

Sugen på större fälgar? 3-5k för fräscha 18" med bra däck osv.

Sätena är för jävla goa, körde 125 mil i sträck och tog då kasnke 15 min paus sammanlagt med alla pisspauser och tankstopp. 940 Sätena är i klass med eller bättre än många moderna bilar om du frågar mig.

Nackdelar med 940:
Dom är törstiga
Hel/halvljuset är inte så jättebra original.
Krocksäkerhet är inte i klass med dagens bilar men bättre än dom flesta småbilar och i prisklassen 10-20K så tror jag den är bland dom säkrare ifall man räknar RWD bilar.

Jag gav 6000 kr för min 945 LTT och då var den nybes. 38K mil, 0.8 bar ladd. Rör på sig helt okej, duger gott som lekbil/vinterpulka.
Senast redigerat av zemet (13 juli 2016)

Sök