3389
Sök

Köpa bil med stram budget, vad skall man tänka på?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
13 juli 2016
#21
_Blue_Speed_ skrev:
IceEyes skrev:
Fast det beror ju i mångt och mycket på hur bilen är skött ska väl kanske tilläggas smile

Personligen hade jag dock skippat 940. Lättskruvad och billiga delar i all ära, men det är en hopplöst omodern bil som dessutom sörplar i sig lovligt med bränsle. Jag hade siktat på något modernare med högre säkerhet, lägre förbrukning och så vidare.

Haha, ja det är väl sant. Tänkte på normalskötta bilar när jag skrev. smile

Innan man köper en bil kollar man ju igenom allt noga, sen ser man ju hur bilen ser ut och en bil som är fin i kaross osv borde vara bättre skött. Men det finns alltid undantag.

20 000 är väl ändå inget på en rödblock oavsett skötsel? wink

Så länge man inte slarvar allt för hårt med oljan i rödblockar'n så är 20 000 mil ingenting wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Konsult
1 247 Inlägg
13 juli 2016
#22
Malheus skrev:
Roligare och billigare bil än Mondeo ST220

https://www.blocket.se/helsingborg/Ford … 11&w=3
https://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Fo … 11&w=3

Alternativt

https://www.blocket.se/sodermanland/For … 11&w=3
https://www.blocket.se/ostergotland/For … amp;last=1

BlueStripez skrev:
* Bra att lära sig meka med

Bilar blir ju trängre att jobba med idag, så lära sig mecka med en gammal bil blir alla moderna bilar pest sen när det väl dags för reparationer på dem. Utom kanske byta aggregratrem  Ford Focus 1.0 Ecoboost, det är ca en meter mellan motor och kaross. wink

Kan slå ett slag för en Fiesta ST, med risk att låta partisk roll

Original går det att hålla förbrukningen relativt låg, jag snittar drygt 0,8L/mil när jag pendlar med min som inte är original. Förbannat rolig bil som inte är allt för dyr att äga. Enormt plus att bilen är så liten när man ska in i stan och snurra!


Reservdansk
6 271 Inlägg
13 juli 2016
#23
zemet skrev:
Jag kör min 940 hårt och ligger runt 1,3 -1,4 l/mil. Tredje upsättningen sommardäck är nu olagliga för iår, så får du en uppfattning om min körstil.
.

Herre jävlar, då går min Trans Am billigare med 5,7liters motorn... men Iofs jag svinar inte så mycket. :p
Och försäkring på 1800kr om året.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
13 juli 2016
#24
TurbOla skrev:
zemet skrev:
Jag kör min 940 hårt och ligger runt 1,3 -1,4 l/mil. Tredje upsättningen sommardäck är nu olagliga för iår, så får du en uppfattning om min körstil.
.

Herre jävlar, då går min Trans Am billigare med 5,7liters motorn... men Iofs jag svinar inte så mycket. :p
Och försäkring på 1800kr om året.

Det är det jag sagt under många år, det kostar inte alltid skjortan att köra jänkare om man inte kör som en biltjuv förstås. Det gäller ju den "lilla" smallblocksmotorn (cheva 5,7 l) och inte en stor bigblock (pontiac 7,45 l) som jag hade en gång i tiden. Jag nöjer mig gärna med smallblock.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
13 juli 2016
#25
Jag såg ett fel i kalkylen. Skall rätta dig.

Volvo 940
1500 mil x14kr x1,5l/milen = 31500kr.    Du får absolut inte räkna för lågt.
Ochdå är du uppe på snitt 4000 kr månaden, vilket blir istället 80% av inkomsten.
Jämför med mina totala kostnader där bil och leverne uppgår till 35% av inkomsten.    Tänkte du inte alls leva utöver din bil?

Sen tittar jag lite på tullavgift,   passerar du verkligen bara 12 ggr per år?  Är kalkylen realistisk wink


Mitt råd står kvar.   Hade jag fått uppleva mitt liv från jag var 16 igen då jag köpte min första bil så hade jag struntat helt och hållet i det till jag hade fått jobb.   Men de är jag.
Även om du har intresse för de så är de hutlöst mycket pengar jämfört med vad du får in, eftersom du har exakt 0 behov av en bil och tjänar egentligen på att ta en hyrbil ett par gånger om året.

Men man väljer själv smile     Men nu vet du att ni kan ju inte räkna för lågt.
Senast redigerat av tkd_rille (13 juli 2016)

762 Inlägg
13 juli 2016
#26
Ett tips jag har är att köpa en skattebefriad bil, det sparar du ju några kronor på i alla fall samt att du bara har besiktning vart annat år. Bara där sparar du ju runt 2000 kr per år.

Sen föreslår jag även att du kollar på Volvo 240 om du funderar på 940, delarna är lika dyra och de drar lika mycket. Jag brukar en 240 året runt och jag snittar runt 0,96-0,98 liter per mil. Min far som också använder sin 240 som bruksbil snittar runt 0,82-0,85 men då är det mycket  motorvägskörning. smile

Dock så börjar ju dessa bilar få några år på nacken, så räkna med att det kommer att dyka upp lite problem här och var. Men det är ju enkla och billiga bilar att mecka med, så det brukar vara relativt smärtfritt att laga.


87 Inlägg
14 juli 2016
#27
Jag skulle tipsa om E30 318is eller 325, Lätta att skruva med. Mycket information på nätet om nått strular. 325 drar runt 1 liter milen, mindre om du kör landsväg/motorväg i konstant hastighet. 318is ingen aning men lär dra mindre. 

Annars tipsar jag att kolla på e36 (318is/325/328), 200sx, civic type r (ep3). Alla dessa bilar kan du köpa med budget på 50k. Type R ligger runt 50-60k

Evildan
14 juli 2016
#28
En sådan här ska du ha.
http://m.blocket.se/sodermanland/Plymou … 12&w=1
Förbrukar som en Volvo 740 är ungefär jämnstor, bekvämare och tystare att åka i förmodligen rappare också.
Då slipper du hängamedjeansentillknänaochhakepsstämpeln.
Delar finns i överflöd och är billigt.
225cui är en väldigt slitstark motor, förmodligen ett snäpp bättre än B20.

4 137 Inlägg
14 juli 2016
#29
En begagnad Renault Clio årsmodell 1998-2001 går inte av för hackor, finns för runt 8000-15000:-

en bil som man håller i god ordning med regelbunden mek och omvårdnad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 371 Inlägg
14 juli 2016
#30
TurbOla skrev:
zemet skrev:
Jag kör min 940 hårt och ligger runt 1,3 -1,4 l/mil. Tredje upsättningen sommardäck är nu olagliga för iår, så får du en uppfattning om min körstil.
.

Herre jävlar, då går min Trans Am billigare med 5,7liters motorn... men Iofs jag svinar inte så mycket. :p
Och försäkring på 1800kr om året.

Drar nästan som min cheva van 1.5l blandat.

Men som han säger hur hans körstil är. Kör man så med en van eller annan v8. Ojojo:-)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
14 juli 2016
#31
Low skrev:
TurbOla skrev:
zemet skrev:
Jag kör min 940 som ett Cp och ligger runt 1,3 -1,4 l/mil. Tredje upsättningen sommardäck är nu olagliga för iår, så får du en uppfattning om min körstil.
.

Herre jävlar, då går min Trans Am billigare med 5,7liters motorn... men Iofs jag svinar inte så mycket. :p
Och försäkring på 1800kr om året.

Drar nästan som min cheva van 1.5l blandat.

Men som han säger hur hans körstil är. Kör man så med en van eller annan v8. Ojojo:-)

Då vill nog 350-snurran ha 4-5 liter. Haha!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 juli 2016
#32
Tipsar om Bmw 316/318 E36 eller E46. Går billigt, lättskruvade och billiga att äga. Perfekt då du har stram budget. Satsa på en 95:a eller nyare. Den har M43B18 med kamkedja, en riktigt bra och pålitlig motor. Det är ingen snabb bil, men bra bil för dig då du inte har mycket att röra dig med. Sen när du får jobb och tjänat ihop lite mer pengar kan du alltid byta upp dig smile

Själv började man med en 940gl för 9 år sen. Sen har man jobbat sig uppåt smile Så börja med något som är billigt att äga och köra. Sen när ekonomin finns så byter du upp dig smile
Senast redigerat av Marcus_89 (14 juli 2016)


Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2016
#33
Som vanligt varierar seriositet i samma utsträckning som förslag.

Min erfarenhet är att budgeten du tänkt kring är fullt möjlig. Absolut. På alla mina bilar så ligger jag ganska långt under din budget, summa summarum långt under. Någon tusenlapp om året max lägger jag. (Edit: Måste raderat det jag tänkte på när jag skrev, nämligen någon tusenlapp utöver fasta kostnader som skatt/försäkring/bensin, dvs ren och skär service. Och nej, jag har inte bara de två bilarna som syns i min presentation, utan även bruksbilar i prisklassen.) Det kanske är för att jag har haft tur, eller för att jag kör med huvudet och köper bil enligt samma metod.

Så vad kostar det?

Värdeminskning: Den största faktorn som kostar är värdeminskningen och den ser man ju så att säga aldrig, men är bara irriterad över att den finns och den slår till den dagen man ska byta bil och inte får något för sin gamla. Lösning: köp billigare bil.

Bensinen, det är en enkel punkt att skära ned på. Lösning: Bara att låta den stå så är det gratis. Kärvar det i slutet av månaden, cykla, låna farsans bil, lifta, gå etc. Det låter som ett normalt alternativ för en 18åring, något jag själv löste på liknande sätt. (Jag hade bil när jag fyllde 18.)

Trängselskatter. Varför skulle det bli fler än så? Tyvärr tvingas man kanske åka Essingeleden ibland, men man får ju planera lite. Jag betalar max 30-50kr/månad i trängselskatter och då kör jag en hel del, men jag undviker stan.

Försäkring: Störst kostnad om du ska stå på den vilket jag anser att du ska. Men jag är inte din farsa så det bestämmer inte jag. Lösning: Gör en lista på bilar, skaffa fram regnummer på samma modell, ring insplanet och fråga efter billigaste alternativet och välj därefter någon av de modeller som var billigast.

Skatt: fet utgift, framförallt för att den jäveln kommer i klump. Även jag hickar till när de där 2500-3500 kronorsräkningarna ramlar in, och jag får 3 såna per år. Lösning 1: ställ av skiten om du inte kan betala "nu". Lösning 2: Köp en liten bil=lägre skatt.

Sedan kommer den absolut största utgiften när man är 18år, nämligen "fixarutgifter". Här går det fort. En vända till Biltema för att köpa nya gummimattor, solfilm, högtalare... Nya däck och fälgar från den där billiga internetfirman... En sprayburk med stenskottskydd som är svart till trösklarna, en sprayburk för att göra det där andra... Den här utgiften är vad du gör den till. Och den kan bli stor!

Ergo: Du ska placera dina drömmar i kö. Köp gärna en bil, men köp en liten, billig bil som drar lite bränsle och som är billig att försäkra (en häck kan du ju tveklöst trafikförsäkra utan att skämmas!). Det absolut bästa, mest pålitligaste och driftsäkra alternativ är och förblir en mellanklass till mindre bil som någon liten tant kört till och från shoppingcentrumet. Förslagsvis en liten japs som enligt statistiken är och förblir oslagbar. En röv-förflyttare.

Kom ihåg att hela världen är full av gamla bilar. Vänta tills rätt bil dyker upp. Den med färre mil, finare lack, nya däck, helare inredning eller vad det än må vara för attribut du söker.

Vråltips igen: Toyota Carina.
Senast redigerat av caromania (14 juli 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

46 Inlägg
14 juli 2016
Trådstartare
#34
Tacksam för alla svar, ursäktar för långsamt svar från min sida,stängde igåe så åkte bara hem och sov direkt!
Tkd_rille: visst att jag går i skolan samt jobbar i stan men på grund av trängselskatten kommer jag fortsätta ta tunnelbaman dit då det är em väldigt onödig och dum kostnad, så ja det kommer inte bli så många passeringar där.
Evildan: den där bilen är något jag verkligen skulle vilja ha som första bil haha, är det bara just den som r så billig eller finns det liknande i samma prisklass?
Marcuw_89 har länge varit inne på e46 men jag vet inte, de flesta verkar sönderkörda..
Molna ska kika på dessa bilar
Caromania ett väldigt bra svar ifall pengarna börjar ta slut finns det flertal lösningar på hur man kan få bilen att kosta mindre.

Evildan
14 juli 2016
#35
BlueStripez skrev:
Tacksam för alla svar, ursäktar för långsamt svar från min sida,stängde igåe så åkte bara hem och sov direkt!
Tkd_rille: visst att jag går i skolan samt jobbar i stan men på grund av trängselskatten kommer jag fortsätta ta tunnelbaman dit då det är em väldigt onödig och dum kostnad, så ja det kommer inte bli så många passeringar där.
Evildan: den där bilen är något jag verkligen skulle vilja ha som första bil haha, är det bara just den som r så billig eller finns det liknande i samma prisklass?
Marcuw_89 har länge varit inne på e46 men jag vet inte, de flesta verkar sönderkörda..
Molna ska kika på dessa bilar
Caromania ett väldigt bra svar ifall pengarna börjar ta slut finns det flertal lösningar på hur man kan få bilen att kosta mindre.

Följ Caromanias råd, klokare än så blir det inte. En gammal USA-pråm är vad du framöver kan ha som andrabil.
Min förstabil när jag hade tagit körkortet 1993 var en FIAT 128 Special från 1977 i utsökt tantskick (så gammal är jag) och det var en förträfflig förstabil för ynka 8500kr.
Låga ägandekostnader på alla tänkbara vis vilket är trevligt när man går i gymnasiet.
En Asiatisk helst japansk tantbil företrädesvis Yaris (körs i princip bara av gamla tanter och lärare) stillsamt och snällt till Konsum eller det lokala kommunala läroverket. wink

Det är roligare att vara mindre ball körandes sin bil än att vara frääänast på pallbockarna.
Ställ bilen på dig själv redan från början så bygger du bonus och har klara papper om ngt händer.

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2016
#36
Evildan skrev:
Följ Caromanias råd, klokare än så blir det inte. En gammal USA-pråm är vad du framöver kan ha som andrabil.
Min förstabil när jag hade tagit körkortet 1993 var en FIAT 128 Special från 1977 i utsökt tantskick (så gammal är jag) och det var en förträfflig förstabil för ynka 8500kr.

Och då var ändå 8500kr betydligt mer än det är idag. Jag fick Amazonen som syns på mina gamla bilar, men när jag skaffade mig ett jobb blev det en 70-tals Passat. 9000kr kostade den, ungefär lika mycket som min månadslön var då. Ungdomarna nu är verkligen bortskämda med vad man kan få för 10.000 idag!

Evildan skrev:
En Asiatisk helst japansk tantbil företrädesvis Yaris (körs i princip bara av gamla tanter och lärare) stillsamt och snällt till Konsum eller det lokala kommunala läroverket. wink

Mobbning på nätet!cool

En passus dock: är inte bonussystemet på försäkringarna borta? Jag är ju trots allt ännu äldre än du är MrEvil, men tror jag hängt med och hört något om det? Försäkringsvärlden är en djungel. Det finns bara ett råd, mitt råd: ring insplanet och begär pris.

Jag har förresten 8 pallbockar som jag aldrig använder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
14 juli 2016
#37
caromania skrev:
Evildan skrev:
Följ Caromanias råd, klokare än så blir det inte. En gammal USA-pråm är vad du framöver kan ha som andrabil.
Min förstabil när jag hade tagit körkortet 1993 var en FIAT 128 Special från 1977 i utsökt tantskick (så gammal är jag) och det var en förträfflig förstabil för ynka 8500kr.

Och då var ändå 8500kr betydligt mer än det är idag. Jag fick Amazonen som syns på mina gamla bilar, men när jag skaffade mig ett jobb blev det en 70-tals Passat. 9000kr kostade den, ungefär lika mycket som min månadslön var då. Ungdomarna nu är verkligen bortskämda med vad man kan få för 10.000 idag!

Evildan skrev:
En Asiatisk helst japansk tantbil företrädesvis Yaris (körs i princip bara av gamla tanter och lärare) stillsamt och snällt till Konsum eller det lokala kommunala läroverket. wink

Mobbning på nätet!cool

En passus dock: är inte bonussystemet på försäkringarna borta? Jag är ju trots allt ännu äldre än du är MrEvil, men tror jag hängt med och hört något om det? Försäkringsvärlden är en djungel. Det finns bara ett råd, mitt råd: ring insplanet och begär pris.

Jag har förresten 8 pallbockar som jag aldrig använder.

En månadslön är alldeles lagom slant att lägga på en förstabil.
Passat från 70-talet med dörrar lätta som om de vore av wellpapp. Har också varit begåvad med sådan, en riktigt tidig 3dr med den karaktäristiska sluttande bakrutan fast med fast ruta. Brevlådeinkast mao.

Mobbing? &#128520; Förlåt...typ.

Bonussystemet kan vara avskaffat, jag får någon "trogenhetsrabatt" från mitt bolag.

Hur många har du totalt? wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 juli 2016
#38
Evildan skrev:
caromania skrev:
Jag har förresten 8 pallbockar som jag aldrig använder.

Hur många har du totalt? wink

Velly Fanny. Jag har 8 pallbockar "totalt", två uppkörningsramper och en äkta, gammal hederlig "hora". Använder inget av dem, och har inte gjort på år och dag. (Kanske borde hyra ut lite prylar till Auto-Man?)

Däremot har jag fyra dollykärror där min ena A7a står uppställd för att kunna fickparkeras i garaget. Mycket smidigt.

Evildan skrev:
Passat från 70-talet med dörrar lätta som om de vore av wellpapp. Har också varit begåvad med sådan, en riktigt tidig 3dr med den karaktäristiska sluttande bakrutan fast med fast ruta. Brevlådeinkast mao.

Mm, får resning nu. Min hade senapsgul inredning, men jag satte på svarta Biltema-överdrag och sprayade all galon svart. Det blev jävligt bra. Dessutom hade den så mycket rost att den vägde mindre än de 990kg som det stod om i handboken, så istället för 145km/h i toppfart så gjorde den 185 slätt och 190 med lite utförslut. Då slog övervarvsskyddet till. Märklig känsla.

Men åter on topic. Toy-ota. Såg TopGear USA häromdagen och enligt den säkra källan rullar 80% av alla Toyotor som sålts under de senaste 20 åren. Måste ju vara miljarder miljarder bilar!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
14 juli 2016
#39
caromania skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:
Jag har förresten 8 pallbockar som jag aldrig använder.

Hur många har du totalt? wink

Velly Fanny. Jag har 8 pallbockar "totalt", två uppkörningsramper och en äkta, gammal hederlig "hora". Använder inget av dem, och har inte gjort på år och dag. (Kanske borde hyra ut lite prylar till Auto-Man?)

Däremot har jag fyra dollykärror där min ena A7a står uppställd för att kunna fickparkeras i garaget. Mycket smidigt.

Evildan skrev:
Passat från 70-talet med dörrar lätta som om de vore av wellpapp. Har också varit begåvad med sådan, en riktigt tidig 3dr med den karaktäristiska sluttande bakrutan fast med fast ruta. Brevlådeinkast mao.

Mm, får resning nu. Min hade senapsgul inredning, men jag satte på svarta Biltema-överdrag och sprayade all galon svart. Det blev jävligt bra. Dessutom hade den så mycket rost att den vägde mindre än de 990kg som det stod om i handboken, så istället för 145km/h i toppfart så gjorde den 185 slätt och 190 med lite utförslut. Då slog övervarvsskyddet till. Märklig känsla.

Men åter on topic. Toy-ota. Såg TopGear USA häromdagen och enligt den säkra källan rullar 80% av alla Toyotor som sålts under de senaste 20 åren. Måste ju vara miljarder miljarder bilar!

Som att sätta en nyckelharpa i mina händer, har sett när det spelas på dom men kan inte själv.

Ställde du a7 på dollyna före eller efter du gjorde en tråd om problemet att förflytta en bil i garaget på ett smidigt vis.

Grön met med tobaksbrun inredning. 1.3l en riktig budgetkärra.

Top Gear är en säker källa...

Forummoderator
18 003 Inlägg
14 juli 2016
#40
Givetvis vill man ha en kul bil som förstabil. Men det är även roligt att ha en bil som fungerar och ha lite pengar över varje månad. Ska själv köpa en burk som ska frakta min röv och lite matvaror några gånger per månad. I mitt fall så spelar alltså bränsleförbrukning ingen roll.

Då kan det vara frestande att köpa en BMW 740 eller liknande. Kostar inte mycket. Men snacka om att be om problem. Det blir nog en riktig Svenssonbil. Oavsett pris så köp en enkel bil. Turbo eller V12:a hinner du säkert åka senare i livet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök