Som vanligt varierar seriositet i samma utsträckning som förslag.
Min erfarenhet är att budgeten du tänkt kring är fullt möjlig. Absolut. På alla mina bilar så ligger jag ganska långt under din budget, summa summarum långt under. Någon tusenlapp om året max lägger jag. (Edit: Måste raderat det jag tänkte på när jag skrev, nämligen någon tusenlapp utöver fasta kostnader som skatt/försäkring/bensin, dvs ren och skär service. Och nej, jag har inte bara de två bilarna som syns i min presentation, utan även bruksbilar i prisklassen.) Det kanske är för att jag har haft tur, eller för att jag kör med huvudet och köper bil enligt samma metod.
Så vad kostar det?
Värdeminskning: Den största faktorn som kostar är värdeminskningen och den ser man ju så att säga aldrig, men är bara irriterad över att den finns och den slår till den dagen man ska byta bil och inte får något för sin gamla. Lösning: köp billigare bil.
Bensinen, det är en enkel punkt att skära ned på. Lösning: Bara att låta den stå så är det gratis. Kärvar det i slutet av månaden, cykla, låna farsans bil, lifta, gå etc. Det låter som ett normalt alternativ för en 18åring, något jag själv löste på liknande sätt. (Jag hade bil när jag fyllde 18.)
Trängselskatter. Varför skulle det bli fler än så? Tyvärr tvingas man kanske åka Essingeleden ibland, men man får ju planera lite. Jag betalar max 30-50kr/månad i trängselskatter och då kör jag en hel del, men jag undviker stan.
Försäkring: Störst kostnad om du ska stå på den vilket jag anser att du ska. Men jag är inte din farsa så det bestämmer inte jag. Lösning: Gör en lista på bilar, skaffa fram regnummer på samma modell, ring insplanet och fråga efter billigaste alternativet och välj därefter någon av de modeller som var billigast.
Skatt: fet utgift, framförallt för att den jäveln kommer i klump. Även jag hickar till när de där 2500-3500 kronorsräkningarna ramlar in, och jag får 3 såna per år. Lösning 1: ställ av skiten om du inte kan betala "nu". Lösning 2: Köp en liten bil=lägre skatt.
Sedan kommer den absolut största utgiften när man är 18år, nämligen "fixarutgifter". Här går det fort. En vända till Biltema för att köpa nya gummimattor, solfilm, högtalare... Nya däck och fälgar från den där billiga internetfirman... En sprayburk med stenskottskydd som är svart till trösklarna, en sprayburk för att göra det där andra... Den här utgiften är vad du gör den till. Och den kan bli stor!
Ergo: Du ska placera dina drömmar i kö. Köp gärna en bil, men köp en liten, billig bil som drar lite bränsle och som är billig att försäkra (en häck kan du ju tveklöst trafikförsäkra utan att skämmas!). Det absolut bästa, mest pålitligaste och driftsäkra alternativ är och förblir en mellanklass till mindre bil som någon liten tant kört till och från shoppingcentrumet. Förslagsvis en liten japs som enligt statistiken är och förblir oslagbar. En röv-förflyttare.
Kom ihåg att hela världen är full av gamla bilar. Vänta tills rätt bil dyker upp. Den med färre mil, finare lack, nya däck, helare inredning eller vad det än må vara för attribut du söker.
Vråltips igen: Toyota Carina.
Senast redigerat av caromania (14 juli 2016)
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.