3407
Sök

Sitta bakom ratten i avstängd bil utan kort?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
4 augusti 2016
it_mutt skrev:
alexbenhard skrev:
Jag har också blivit lärd att om nyckeln sitter i tändningslåset och du är onykter så räknas det som rattfylleri.

Någon får gladeligen rota tag i en fällande dom. Jag vet som sagt att poliser har gjort försök med "försök till rattfylleri", men mig veterligt finns det inga fällande domar (att det mig veterligt inte finns innebär ju inte per automatik att det inte finns givetvis).

Sen är det väl en bra rekommendation att som packad hålla sig från bilens förarplats och skippa att sitta med nyckeln i tändningslåset.

Rattfylleri, inte försök till rattfylleri.
Detta gäller om nycklarna sitter i tändningslåset, även om du ligger i baksätet och är ensam i bilen.
Detta har lärare sagt och måste inte vara sant, men samtidigt ser jag inte vad dem har att vinna med skrämselpropaganda.

Sen har väl folk kommit undan rattfylleri innan lagen ändrades med att säga att dem började dricka efter t.ex. en olycka.
Så att någon blivit dömd för nycklar i tändningslåset medan dem sovit i baksätet låter ganska dumt även om det är möjligt.

Muttley
4 augusti 2016
it_mutt skrev:
alexbenhard skrev:
Jag har också blivit lärd att om nyckeln sitter i tändningslåset och du är onykter så räknas det som rattfylleri.

Någon får gladeligen rota tag i en fällande dom. Jag vet som sagt att poliser har gjort försök med "försök till rattfylleri", men mig veterligt finns det inga fällande domar (att det mig veterligt inte finns innebär ju inte per automatik att det inte finns givetvis).

Sen är det väl en bra rekommendation att som packad hålla sig från bilens förarplats och skippa att sitta med nyckeln i tändningslåset.

Vi ska tydligen ha en i vår kommun som blev av med sitt MC kort för att denne skulle flytta på mc. Utan motorn igång och onykter.

Hur troligt de är vet jag inte, men sätter sannolikheten som låg då jag aldrig fått de riktigt bekräftat smile

672 Inlägg
4 augusti 2016
läst några kommentarer på nåt forum, körkortonline! där har tydligen några suttit i bilen berusade och det enda
som hänt är att lagens långa arm norpat nycklarna för att förhindra ev rattonykterhet.

"Väx inte upp! det är en fälla"

Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2016
alexbenhard skrev:
it_mutt skrev:
alexbenhard skrev:

Rattfylleri, inte försök till rattfylleri.
Detta gäller om nycklarna sitter i tändningslåset, även om du ligger i baksätet och är ensam i bilen.
Detta har lärare sagt och måste inte vara sant, men samtidigt ser jag inte vad dem har att vinna med skrämselpropaganda.

Sen har väl folk kommit undan rattfylleri innan lagen ändrades med att säga att dem började dricka efter t.ex. en olycka.
Så att någon blivit dömd för nycklar i tändningslåset medan dem sovit i baksätet låter ganska dumt även om det är möjligt.

Du ser inte varför de skulle "vinna" något på "skrämselpropaganda" (ser det väl visserligen inte som skrämselpropaganda iofs, men iaf) i stil med; "Har du druckit; så ge faen i bilen/hojen/we på alla tänkbara sätt"? Verkligen?

Nej, igen, lagen är tydlig; du måste förflytta bilen (bogsera, köra we) för att det ska bli rattfylleri. Det är bara att scrolla upp något och läsa vad lagen säger, svårare än så är det inte.

Och jo, igen; det finns fall där man från myndigheters sida har försökt få till just "försök till rattfylleri".

Om du ligger i baksätet och sover, med nycklarna i tändningslåset, så finns uppenbarligen inget uppsåt att köra. Alltså faller det inte under rattfylleri, då du dels måste förflytta bilen, och det därigenom finns ett uppsåt. Att ligga och sova blir förbannat långdraget till att man hade uppsåt att förflytta bilen.

tkd_rille skrev:
Vi ska tydligen ha en i vår kommun som blev av med sitt MC kort för att denne skulle flytta på mc. Utan motorn igång och onykter.

Hur troligt de är vet jag inte, men sätter sannolikheten som låg då jag aldrig fått de riktigt bekräftat smile

Det finns rätt många sådana historier. Jag vet däremot folk som, packade, startat bilen, med backen i, och därigenom faktiskt dömts för rattonykterhet (här kan man väl iofs ifrågasätta uppsåtsdelen) och även folk som torskat då de bogserat bilen onyktra (alltså suttit i den bil som blivit bogserad). Men detta är då fall där de faktiskt blivit dömda för det.

- - edit - -

Bilen/traktorn/hojen/we
Senast redigerat av it_mutt (4 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
4 augusti 2016
it_mutt skrev:
Du ser inte varför de skulle "vinna" något på "skrämselpropaganda" (ser det väl visserligen inte som skrämselpropaganda iofs, men iaf) i stil med; "Har du druckit; så ge faen i bilen/hojen/we på alla tänkbara sätt"? Verkligen?

Nej, jag förstår verkligen inte varför en lärare skulle hävda att det finns lagar emot vad jag skrivit när det faktiskt inte stämmer.
Verkligen? Ser du en poäng i det?

Jag har aldrig hävdat att det faktiskt är så utan enbart berättat vad lärare en gång sade till mig.

it_mutt skrev:
Nej, igen, lagen är tydlig; du måste förflytta bilen (bogsera, köra we) för att det ska bli rattfylleri. Det är bara att scrolla upp något och läsa vad lagen säger, svårare än så är det inte.

Nu har jag faktiskt inte sagt emot dig och har inte hävdat att du har fel utan återigen berättat vad lärare sagt till mig.

it_mutt skrev:
Och jo, igen; det finns fall där man från myndigheters sida har försökt få till just "försök till rattfylleri".

Enbart du som pratat om försök till rattfylleri och jag sade inte emot dig...

it_mutt skrev:
Om du ligger i baksätet och sover, med nycklarna i tändningslåset, så finns uppenbarligen inget uppsåt att köra. Alltså faller det inte under rattfylleri, då du dels måste förflytta bilen, och det därigenom finns ett uppsåt. Att ligga och sova blir förbannat långdraget till att man hade uppsåt att förflytta bilen.

Absolut är det så och jag har inte hävdat något annat...

2 845 Inlägg
4 augusti 2016
Evildan skrev:
tkd_rille skrev:
Evildan skrev:
Snicksnack, jag känner en kille vars polares kusins fasters barnbarns dagiskamrats mamma åkte dit för fyllestyrning för att hon släppte bromsen på barnvagnen när hon skulle förbi den i garaget för att komma åt ytterligare en baginbox att krana i sig. Det satt en konstapel bakom vedtraven och högg henne på stubben!

Så kom inte här och jiddra om lagen sörru.

De var med all säkerhet för att hon körde skit som buggaboo eller stokke. Alla vet att de är allmänt ödesdigert att köra så farliga vagnar på svenska vägar.

Hade de varit svensk kvalite hade de aldrig hänt för då hade de inte vinglat så mycket pga stabiliteten.

Dom där förbannade svängbara framhjulen fungerar bara på marmorgolv eller slätare underlag. Klassikt x-chassi är det som fungerar, givetvis med luftfyllda däck så inte barnet får hjärnskador likt den som uppfann stenhårda nurnburgringchassin med solida lågprofildäck...
Vi kör amerikansk vagn...eller byggd och ritad i Sverige fast ett amerikanskt varumärke.

Ontopic : Finns ingen anledning för en påverkad individ att vistas bakom ratten i bilen.

Inte i bilen överhuvudtaget big_smile

Jag kör inte berusade personer mer wink

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 augusti 2016
Hur ställer sig lagen till att ha en bil med "keylessgo"?

Historien om rattfyllot som ertappas på en parkeringsfick med parkerad bil ute i bushen är väl allmänt känd? Det är ju uppenbart att han kört men han är såpass klipsk att han hävdar att Molgan kört och sedan lämnat bil och sin kompis. Man hittar inte Molgan och kan inte bekräfta att han kört/inte kört. Rattfyllot gick fri.

Jag parkerade min bil hemma för en tid sedan och knäppte en öl i väntan på skjuts sittandes i förarsätet. Kan inte tänka mig att det skulle vara förbjudet...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Muttley
4 augusti 2016
DiwraZ skrev:
Hur ställer sig lagen till att ha en bil med "keylessgo"?

Historien om rattfyllot som ertappas på en parkeringsfick med parkerad bil ute i bushen är väl allmänt känd? Det är ju uppenbart att han kört men han är såpass klipsk att han hävdar att Molgan kört och sedan lämnat bil och sin kompis. Man hittar inte Molgan och kan inte bekräfta att han kört/inte kört. Rattfyllot gick fri.

Jag parkerade min bil hemma för en tid sedan och knäppte en öl i väntan på skjuts sittandes i förarsätet. Kan inte tänka mig att det skulle vara förbjudet...

Kopplingspedal uppe ok?  Kopplingspedal nere körd :p

Molganhistorien funkar ej längre.   De måste varit helt väck i de tinget.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 augusti 2016
Så, nu ska vi återgå till topic. Vad händer om någon, spiknykter men utan kort, ertappas bakom ratten? Vad händer? Jag brukar ju synnerligen ofta tvinga min lika synnerligen underårige son att trampa på bromsen eller annan livsviktig uppgift när vi mekar tillsammans? Han brukar till och med backa ut min bil ur garaget ibland. Så, hur mycket böter kan jag få? Shoot!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 003 Inlägg
5 augusti 2016
caromania skrev:
Så, nu ska vi återgå till topic. Vad händer om någon, spiknykter men utan kort, ertappas bakom ratten? Vad händer? Jag brukar ju synnerligen ofta tvinga min lika synnerligen underårige son att trampa på bromsen eller annan livsviktig uppgift när vi mekar tillsammans? Han brukar till och med backa ut min bil ur garaget ibland. Så, hur mycket böter kan jag få? Shoot!

Hehe. När jag var i åldern om cirka 12 år så var nog inte mina föräldrar så sugna på att dra upp porten i husets bottenvåning och ställa bilen utanför dörren i väntan på avfärd. Gärna med full värme på så den kunde stå och gotta till sig ett par minuter. De skulle till jobbet och jag skulle till skolan vilket råkade vara samma väg. MEN det fanns en i familjen som hemskt gärna kunde åta sig detta lilla bekymmer. Detta var mitten på 80-talet och bilen ifråga en MB w126 280SE. Snäll bil med enkel växellåda...

Jag har ingen aning om hur den kom ut de 10 meter som krävdes för att sedan backas runt hörnet utanför dörren... Även deras vänner tyckte det var trevlig service kalla vinterdagar efter en middag/fika. Oavsett om släden utanför ifråga var en Volvo 244 polisbil med skitstor växelväljare eller en Saab 95 kombi med rattväxel... Inlärningskurvan var brant.

Jag tror jag vet varför jag älskat automatlådor från första dagen jag fick körkort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2016
caromania skrev:

I normalfall ser "bötesmallen" ut som följer;

Olovlig körning (backandet); 30 dagsböter (detta kommer i sin tur baseras på sonens inkomst, inte föräldrarnas, minimum är runt 30kr/dag).
Tillåtande av olovlig körning; 30 dagsböter.

Att ertappas bakom ratten, full eller nykter, utan körkort, har ingen straffpåföljd så länge bilen inte rör på sig.
Senast redigerat av it_mutt (5 augusti 2016)

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2016
it_mutt skrev:
caromania skrev:

Olovlig körning (backandet); 30 dagsböter (detta kommer i sin tur baseras på sonens inkomst, inte föräldrarnas, minimum är runt 30kr/dag).

Att ertappas bakom ratten, full eller nykter, utan körkort, har ingen straffpåföljd så länge bilen inte rör på sig.

Perfekt, då vet jag att jag ska skälla ut grabben rejält om Harry Haffa kommer, och stå fast vid att han stulit huvudströmbrytarens handtag på eget bevåg. Då kanske man klarar sig undan med en orosanmälan hos soc. Annars får jag dra 900 på hans veckopeng.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2016
Hybridsmurfen skrev:
caromania skrev:

Hehe. När jag var i åldern om cirka 12 år så var nog inte mina föräldrar så sugna på att dra upp porten i husets bottenvåning och ställa bilen utanför dörren i väntan på avfärd. Gärna med full värme på så den kunde stå och gotta till sig ett par minuter. De skulle till jobbet och jag skulle till skolan vilket råkade vara samma väg. MEN det fanns en i familjen som hemskt gärna kunde åta sig detta lilla bekymmer. Detta var mitten på 80-talet och bilen ifråga en MB w126 280SE. Snäll bil med enkel växellåda...

Jag har ingen aning om hur den kom ut de 10 meter som krävdes för att sedan backas runt hörnet utanför dörren... Även deras vänner tyckte det var trevlig service kalla vinterdagar efter en middag/fika. Oavsett om släden utanför ifråga var en Volvo 244 polisbil med skitstor växelväljare eller en Saab 95 kombi med rattväxel... Inlärningskurvan var brant.

Jag tror jag vet varför jag älskat automatlådor från första dagen jag fick körkort.

Själv dundrade jag in i garageporten i vår amazon, någongång kring 1980. Däremot blev jag inte avskräckt. Porten gick att rikta hjälpligt. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2016
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:

Perfekt, då vet jag att jag ska skälla ut grabben rejält om Harry Haffa kommer, och stå fast vid att han stulit huvudströmbrytarens handtag på eget bevåg. Då kanske man klarar sig undan med en orosanmälan hos soc. Annars får jag dra 900 på hans veckopeng.

Annars är straffarbete också något som kan tänkas vara en avbetalningsplan wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2016
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:

Annars är straffarbete också något som kan tänkas vara en avbetalningsplan wink

Du menar investering? Betala i förskott etc.

Forummoderator
26 339 Inlägg
5 augusti 2016
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:

Dra av 900 på veckopengen?
Vad i helvete får ungen i veckopeng om det går att dra av en sån summa..?
Själv fick jag en 30 spänn eller nåt sånt..

Ursäkta of topic..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

mopar300
5 augusti 2016
fattar inte varför det skall gnällas om att vara onykter bakom ratten...
enligt lagen så får man inte det....
så e det bara,.
har ni inget förnuft alls om alkohol å sitta bakom en i ratten i en bil .....va f¨¨¨n har vederbörande där å göra...

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2016
Mack skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:

Ursäkta of topic..

Nja. "Ackumulerad" veckopeng. smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2016
mopar300 skrev:
fattar inte varför det skall gnällas om att vara onykter bakom ratten...
enligt lagen så får man inte det....
så e det bara,.
har ni inget förnuft alls om alkohol å sitta bakom en i ratten i en bil .....va f¨¨¨n har vederbörande där å göra...

Det är väl ingen som gnällt om det alls? Dessutom är det väl nu fastslaget att det inte är olagligt -enligt lagen- att sitta bakom ratten om man är berusad?

Forummoderator
26 339 Inlägg
5 augusti 2016
caromania skrev:
Mack skrev:
caromania skrev:

Ursäkta of topic..

Nja. "Ackumulerad" veckopeng. smile

Ahaa..haha.
Tänkte väl. Annars hade ungen det alldeles för bra.
Hursom..tillbaka till ämnet.

Ser inte riktigt heller varför detta är ett problem värt att tas upp. Har man inte körkort så skall man inte heller köra. Svårare är det ju liksom inte.
Och vem har inte som ung och körkortslös suttit bakom en ratt och provsuttit, med motorn av? Har väl alla som varit det minsta fordonsintresserade?

Dock uppstår ju scenarios i alla fall som är svåra att kanske förklara om polisen knackar på rutan. Behöver inte se så långt bort för att kunna realisera detta då jag som väldigt väldigt ung fick provköra min farfars Mazda. Detta skedde på en avlägsen skogsväg och med översyn av min storebror, men polisen HADE ju kunnat vara där.
Men det är ju också en liten annorlunda historia.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök