alexbenhard skrev:
it_mutt skrev:
alexbenhard skrev:
Jag har också blivit lärd att om nyckeln sitter i tändningslåset och du är onykter så räknas det som rattfylleri.
Någon får gladeligen rota tag i en fällande dom. Jag vet som sagt att poliser har gjort försök med "försök till rattfylleri", men mig veterligt finns det inga fällande domar (att det mig veterligt inte finns innebär ju inte per automatik att det inte finns givetvis).
Sen är det väl en bra rekommendation att som packad hålla sig från bilens förarplats och skippa att sitta med nyckeln i tändningslåset.
Rattfylleri, inte försök till rattfylleri.
Detta gäller om nycklarna sitter i tändningslåset, även om du ligger i baksätet och är ensam i bilen.
Detta har lärare sagt och måste inte vara sant, men samtidigt ser jag inte vad dem har att vinna med skrämselpropaganda.
Sen har väl folk kommit undan rattfylleri innan lagen ändrades med att säga att dem började dricka efter t.ex. en olycka.
Så att någon blivit dömd för nycklar i tändningslåset medan dem sovit i baksätet låter ganska dumt även om det är möjligt.
Du ser inte varför de skulle "vinna" något på "skrämselpropaganda" (ser det väl visserligen inte som skrämselpropaganda iofs, men iaf) i stil med; "Har du druckit; så ge faen i bilen/hojen/we på alla tänkbara sätt"? Verkligen?
Nej, igen, lagen är tydlig; du måste förflytta bilen (bogsera, köra we) för att det ska bli rattfylleri. Det är bara att scrolla upp något och läsa vad lagen säger, svårare än så är det inte.
Och jo, igen; det finns fall där man från myndigheters sida har försökt få till just "försök till rattfylleri".
Om du ligger i baksätet och sover, med nycklarna i tändningslåset, så finns uppenbarligen inget uppsåt att köra. Alltså faller det inte under rattfylleri, då du dels måste förflytta bilen, och det därigenom finns ett uppsåt. Att ligga och sova blir förbannat långdraget till att man hade uppsåt att förflytta bilen.
tkd_rille skrev:
Vi ska tydligen ha en i vår kommun som blev av med sitt MC kort för att denne skulle flytta på mc. Utan motorn igång och onykter.
Hur troligt de är vet jag inte, men sätter sannolikheten som låg då jag aldrig fått de riktigt bekräftat
Det finns rätt många sådana historier. Jag vet däremot folk som, packade, startat bilen, med backen i, och därigenom faktiskt dömts för rattonykterhet (här kan man väl iofs ifrågasätta uppsåtsdelen) och även folk som torskat då de bogserat bilen onyktra (alltså suttit i den bil som blivit bogserad). Men detta är då fall där de faktiskt blivit dömda för det.
- - edit - -
Bilen/traktorn/hojen/we