3449
Sök

Köpråd Golf 2.0TDI 2007, 16500 mil!

390 Inlägg
10 augusti 2016
Trådstartare
#1
Hej, jag funderar på att köpa en Golf 2.0 tdi 2007 som rullat 16500 mil. Den är fullservad och har en DSG låda. Den har en inbyggd dieselvärmare  (webasto) som inte fungerar. När man aktiverar värmaren så klickar eller låter det ingenting. Vad kan felet vara? Säkring? Glödstift? Jag ska åka kolla på bilen imorgon så det är bra att veta lite mer om värmaren. Sitter stiften där alla stift sitter etc...all hjälp uppskattas.  Kmr nog köpa den ändå trots värmaren ur funktion.


Mvh Johannes


6 635 Inlägg
10 augusti 2016
#2
MasterCar skrev:
Hej, jag funderar på att köpa en Golf 2.0 tdi 2007 som rullat 16500 mil. Den är fullservad och har en DSG låda. Den har en inbyggd dieselvärmare  (webasto) som inte fungerar. När man aktiverar värmaren så klickar eller låter det ingenting. Vad kan felet vara? Säkring? Glödstift? Jag ska åka kolla på bilen imorgon så det är bra att veta lite mer om värmaren. Sitter stiften där alla stift sitter etc...all hjälp uppskattas.  Kmr nog köpa den ändå trots värmaren ur funktion.


Mvh Johannes

Förbränningskammare som spricker och sotar igen är vanligt på Webasto.

De/Dem

390 Inlägg
10 augusti 2016
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
MasterCar skrev:
Hej, jag funderar på att köpa en Golf 2.0 tdi 2007 som rullat 16500 mil. Den är fullservad och har en DSG låda. Den har en inbyggd dieselvärmare  (webasto) som inte fungerar. När man aktiverar värmaren så klickar eller låter det ingenting. Vad kan felet vara? Säkring? Glödstift? Jag ska åka kolla på bilen imorgon så det är bra att veta lite mer om värmaren. Sitter stiften där alla stift sitter etc...all hjälp uppskattas.  Kmr nog köpa den ändå trots värmaren ur funktion.


Mvh Johannes

Förbränningskammare som spricker och sotar igen är vanligt på Webasto.

Byter man ut hela då? Kostnad?


Forummoderator
18 041 Inlägg
10 augusti 2016
#4
MasterCar skrev:
Malheus skrev:
MasterCar skrev:
Hej, jag funderar på att köpa en Golf 2.0 tdi 2007 som rullat 16500 mil. Den är fullservad och har en DSG låda. Den har en inbyggd dieselvärmare  (webasto) som inte fungerar. När man aktiverar värmaren så klickar eller låter det ingenting. Vad kan felet vara? Säkring? Glödstift? Jag ska åka kolla på bilen imorgon så det är bra att veta lite mer om värmaren. Sitter stiften där alla stift sitter etc...all hjälp uppskattas.  Kmr nog köpa den ändå trots värmaren ur funktion.


Mvh Johannes

Förbränningskammare som spricker och sotar igen är vanligt på Webasto.

Byter man ut hela då? Kostnad?

Då går inte värmaren på auto heller. Iskall bil utan värme på vintern. I övrigt en trevlig kälke.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

390 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#5
Hybridsmurfen skrev:
MasterCar skrev:
Malheus skrev:

Förbränningskammare som spricker och sotar igen är vanligt på Webasto.

Byter man ut hela då? Kostnad?

Då går inte värmaren på auto heller. Iskall bil utan värme på vintern. I övrigt en trevlig kälke.

Va menar du på auto? Jag har tittat på bilen en gång och ska kolla igen Då för att undersöka den mer noggrant. Jag har kört den och den va goooo att köra, bra drag etc. Men jag testa aldrig dieselvärmaren så jag bad säljaren att kolla upp ifall den fungerar.  Jag prata med honom idag och han sa att det inte låter något trots att han aktiverat den med fjärren, det kan väl också vara en säkring som gått?? Som sagt, jag ska kolla på den igen men jag vill veta hur jag kan ta reda på vad felet på dieselvärmaren är riktigt.


Forummoderator
18 041 Inlägg
11 augusti 2016
#6
MasterCar skrev:
Hej, jag funderar på att köpa en Golf 2.0 tdi 2007 som rullat 16500 mil. Den är fullservad och har en DSG låda. Den har en inbyggd dieselvärmare  (webasto) som inte fungerar. När man aktiverar värmaren så klickar eller låter det ingenting. Vad kan felet vara? Säkring? Glödstift? Jag ska åka kolla på bilen imorgon så det är bra att veta lite mer om värmaren. Sitter stiften där alla stift sitter etc...all hjälp uppskattas.  Kmr nog köpa den ändå trots värmaren ur funktion.


Mvh Johannes

Värmaren tvångsstyrs av bilens dator när tempen dalar ute till hösten. Annars blir det ingen kupevärme alls vintertid och bilen kommer inte upp i temp. De bytte till eldrivet system cirka -08 tror jag.

Det är inte helt oviktigt att den fungerar alltså.

Det finns nog vag.kunniga som vet mer exakt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

390 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#7
Hybridsmurfen skrev:
MasterCar skrev:
Hej, jag funderar på att köpa en Golf 2.0 tdi 2007 som rullat 16500 mil. Den är fullservad och har en DSG låda. Den har en inbyggd dieselvärmare  (webasto) som inte fungerar. När man aktiverar värmaren så klickar eller låter det ingenting. Vad kan felet vara? Säkring? Glödstift? Jag ska åka kolla på bilen imorgon så det är bra att veta lite mer om värmaren. Sitter stiften där alla stift sitter etc...all hjälp uppskattas.  Kmr nog köpa den ändå trots värmaren ur funktion.


Mvh Johannes

Värmaren tvångsstyrs av bilens dator när tempen dalar ute till hösten. Annars blir det ingen kupevärme alls vintertid och bilen kommer inte upp i temp. De bytte till eldrivet system cirka -08 tror jag.

Det är inte helt oviktigt att den fungerar alltså.

Det finns nog vag.kunniga som vet mer exakt.

Hej, jag har köpt bilen nu, jag gilla den. Jag har ju begagnadgaranti, är det något som jag BÖR fixa redan nu så jag inte får problem till vintern?


Forummoderator
18 041 Inlägg
11 augusti 2016
#8
Hej
MasterCar skrev:
Hybridsmurfen skrev:
MasterCar skrev:
Hej, jag funderar på att köpa en Golf 2.0 tdi 2007 som rullat 16500 mil. Den är fullservad och har en DSG låda. Den har en inbyggd dieselvärmare  (webasto) som inte fungerar. När man aktiverar värmaren så klickar eller låter det ingenting. Vad kan felet vara? Säkring? Glödstift? Jag ska åka kolla på bilen imorgon så det är bra att veta lite mer om värmaren. Sitter stiften där alla stift sitter etc...all hjälp uppskattas.  Kmr nog köpa den ändå trots värmaren ur funktion.


Mvh Johannes

Värmaren tvångsstyrs av bilens dator när tempen dalar ute till hösten. Annars blir det ingen kupevärme alls vintertid och bilen kommer inte upp i temp. De bytte till eldrivet system cirka -08 tror jag.

Det är inte helt oviktigt att den fungerar alltså.

Det finns nog vag.kunniga som vet mer exakt.

Hej, jag har köpt bilen nu, jag gilla den. Jag har ju begagnadgaranti, är det något som jag BÖR fixa redan nu så jag inte får problem till vintern?

Vi får nog vänta på mer kunniga i ämnet men säljaren konstaterade ju att värmaren inte fungerade så den får du pynta själv. Lådan växlade gott? Renoverad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

390 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#9
Hybridsmurfen skrev:
Hej
MasterCar skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Värmaren tvångsstyrs av bilens dator när tempen dalar ute till hösten. Annars blir det ingen kupevärme alls vintertid och bilen kommer inte upp i temp. De bytte till eldrivet system cirka -08 tror jag.

Det är inte helt oviktigt att den fungerar alltså.

Det finns nog vag.kunniga som vet mer exakt.

Hej, jag har köpt bilen nu, jag gilla den. Jag har ju begagnadgaranti, är det något som jag BÖR fixa redan nu så jag inte får problem till vintern?

Vi får nog vänta på mer kunniga i ämnet men säljaren konstaterade ju att värmaren inte fungerade så den får du pynta själv. Lådan växlade gott? Renoverad?

Växellådan växlar fint, inga problem. Bilen är fullservad! Gick igenom besiktningen med blanka papper. AC:en kyler och värmer som den skall också.
Den jag märke va att när man står i en lutande backe och ska backa så rullar bilen framåt en bit först trots att man lagt i R. Jag prata med säljaren och han ska lösa en tid hos verkstaden så de kan kolla på det. Om man däremot kör upp för en backe och stannar bilen  för att fortsätta uppåt så rullar inte bilen bak 1 cm...auto hold fungerar klockrent där. Inga andra fel som jag upptäckt.


Forummoderator
18 041 Inlägg
11 augusti 2016
#10
MasterCar skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Hej
MasterCar skrev:

Hej, jag har köpt bilen nu, jag gilla den. Jag har ju begagnadgaranti, är det något som jag BÖR fixa redan nu så jag inte får problem till vintern?

Vi får nog vänta på mer kunniga i ämnet men säljaren konstaterade ju att värmaren inte fungerade så den får du pynta själv. Lådan växlade gott? Renoverad?

Växellådan växlar fint, inga problem. Bilen är fullservad! Gick igenom besiktningen med blanka papper. AC:en kyler och värmer som den skall också.
Den jag märke va att när man står i en lutande backe och ska backa så rullar bilen framåt en bit först trots att man lagt i R. Jag prata med säljaren och han ska lösa en tid hos verkstaden så de kan kolla på det. Om man däremot kör upp för en backe och stannar bilen  för att fortsätta uppåt så rullar inte bilen bak 1 cm...auto hold fungerar klockrent där. Inga andra fel som jag upptäckt.

Jag antar att du har en DSG DQ250, 6-växlad. Fullt normalt. Det är ju som du säkert vet inte en automatlåda utan en robotstyrd manuell växellåda med dubbla kopplingar. Fungerar den fint i övrigt så ser jag inget problem. Hoppas dock den är renoverad någon gång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

390 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#11
Hybridsmurfen skrev:
MasterCar skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Hej
Vi får nog vänta på mer kunniga i ämnet men säljaren konstaterade ju att värmaren inte fungerade så den får du pynta själv. Lådan växlade gott? Renoverad?

Växellådan växlar fint, inga problem. Bilen är fullservad! Gick igenom besiktningen med blanka papper. AC:en kyler och värmer som den skall också.
Den jag märke va att när man står i en lutande backe och ska backa så rullar bilen framåt en bit först trots att man lagt i R. Jag prata med säljaren och han ska lösa en tid hos verkstaden så de kan kolla på det. Om man däremot kör upp för en backe och stannar bilen  för att fortsätta uppåt så rullar inte bilen bak 1 cm...auto hold fungerar klockrent där. Inga andra fel som jag upptäckt.

Jag antar att du har en DSG DQ250, 6-växlad. Fullt normalt. Det är ju som du säkert vet inte en automatlåda utan en robotstyrd manuell växellåda med dubbla kopplingar. Fungerar den fint i övrigt så ser jag inget problem. Hoppas dock den är renoverad någon gång.

Japp det är den 6-växlade lådan. Aa, jag jämförde den med min jetta som har DSG7 och den rullar inte fram lika mkt. Eftersom den har garanti så  är det ändå skönt att någon kollar upp det. Säljaren har också en DSG6 och hans är likadan enligt honom och den har rullat 26 000 mil.


Forummoderator
18 041 Inlägg
11 augusti 2016
#12
H
MasterCar skrev:
Hybridsmurfen skrev:
MasterCar skrev:
Växellådan växlar fint, inga problem. Bilen är fullservad! Gick igenom besiktningen med blanka papper. AC:en kyler och värmer som den skall också.
Den jag märke va att när man står i en lutande backe och ska backa så rullar bilen framåt en bit först trots att man lagt i R. Jag prata med säljaren och han ska lösa en tid hos verkstaden så de kan kolla på det. Om man däremot kör upp för en backe och stannar bilen  för att fortsätta uppåt så rullar inte bilen bak 1 cm...auto hold fungerar klockrent där. Inga andra fel som jag upptäckt.

Jag antar att du har en DSG DQ250, 6-växlad. Fullt normalt. Det är ju som du säkert vet inte en automatlåda utan en robotstyrd manuell växellåda med dubbla kopplingar. Fungerar den fint i övrigt så ser jag inget problem. Hoppas dock den är renoverad någon gång.

Japp det är den 6-växlade lådan. Aa, jag jämförde den med min jetta som har DSG7 och den rullar inte fram lika mkt. Eftersom den har garanti så  är det ändå skönt att någon kollar upp det. Säljaren har också en DSG6 och hans är likadan enligt honom och den har rullat 26 000 mil.

Enligt honom... ok. Men faktum kvarstår att dsg6 kan rulla bra länge men han bör väl ha bytt lameller iallafall en gång? Stadstrafik gillar de dock inte. Bra med koll ja.

Viktigt är att du får klarhet i om webasto värmer även motor innan vintern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

390 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#13
Haha, enligt honom precis. Jag gick inte in på det helt ärligt. Jag kollapå en carfax rapport och testa bilen noggrant. Var väldigt noga med att lyssna efter missljud från lådan och motorn. Jag har ju en DSG7 i min jetta men den köpte jag ju helt ny så jag vet hur en DSG skall växla :p


Forummoderator
18 041 Inlägg
11 augusti 2016
#14
MasterCar skrev:
Haha, enligt honom precis. Jag gick inte in på det helt ärligt. Jag kollapå en carfax rapport och testa bilen noggrant. Var väldigt noga med att lyssna efter missljud från lådan och motorn. Jag har ju en DSG7 i min jetta men den köpte jag ju helt ny så jag vet hur en DSG skall växla :p

Jag hatar DSG så säkert inte helt neutral där. Glöm det

Men dieselvärmaren måste du kolla upp. Om den värmer bilen vintertid så är bilen obrukbar när det blir frost. En igenisad burk som man inte kan köra. Har den det nya systemet med doppvärmare och en skitkraftig generator så är det lungt. Ta en titt på hur många Ampere den laddar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

390 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#15
Hybridsmurfen skrev:
MasterCar skrev:
Haha, enligt honom precis. Jag gick inte in på det helt ärligt. Jag kollapå en carfax rapport och testa bilen noggrant. Var väldigt noga med att lyssna efter missljud från lådan och motorn. Jag har ju en DSG7 i min jetta men den köpte jag ju helt ny så jag vet hur en DSG skall växla :p

Jag hatar DSG så säkert inte helt neutral där. Glöm det

Men dieselvärmaren måste du kolla upp. Om den värmer bilen vintertid så är bilen obrukbar när det blir frost. En igenisad burk som man inte kan köra. Har den det nya systemet med doppvärmare och en skitkraftig generator så är det lungt. Ta en titt på hur många Ampere den laddar...

Men är det verkligen så allvarligt? Vad är skillnaden på en dieselbil utan värmare och en med värmare? Jag har haft en 2.0 tdi audi a6 utan värmare och den tog lite mer tid på sig att bli varm på vintern men annars inget problem. Hur vet jag om den har det nya systemet?
Senast redigerat av MasterCar (11 augusti 2016)


Forummoderator
18 041 Inlägg
11 augusti 2016
#16
Hej
MasterCar skrev:
Hybridsmurfen skrev:
MasterCar skrev:
Haha, enligt honom precis. Jag gick inte in på det helt ärligt. Jag kollapå en carfax rapport och testa bilen noggrant. Var väldigt noga med att lyssna efter missljud från lådan och motorn. Jag har ju en DSG7 i min jetta men den köpte jag ju helt ny så jag vet hur en DSG skall växla :p

Jag hatar DSG så säkert inte helt neutral där. Glöm det

Men dieselvärmaren måste du kolla upp. Om den värmer bilen vintertid så är bilen obrukbar när det blir frost. En igenisad burk som man inte kan köra. Har den det nya systemet med doppvärmare och en skitkraftig generator så är det lungt. Ta en titt på hur många Ampere den laddar...

Men är det verkligen så allvarligt? Vad är skillnaden på en dieselbil utan värmare och en med värmare? Jag har haft en 2.0 tdi audi a6 utan värmare och den tog lite mer tid på sig att bli varm på vintern men annars inget problem. Hur vet jag om den har det nya systemet?

Du måste kolla upp saken

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article18309685.ab

Skit i att den drar som en långtradare vintertid. Oavsett dieselvärme eller elpatron. Allt kostar diesel att driva. Men något måste fungera. Annars ser du inte ut och har minusgrader i bilen.

Vad hade du för A6? År? Tycker detta är intressant. Elektriker och gammal bilhandlare...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

390 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#17
Hybridsmurfen skrev:
Hej
MasterCar skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Jag hatar DSG så säkert inte helt neutral där. Glöm det

Men dieselvärmaren måste du kolla upp. Om den värmer bilen vintertid så är bilen obrukbar när det blir frost. En igenisad burk som man inte kan köra. Har den det nya systemet med doppvärmare och en skitkraftig generator så är det lungt. Ta en titt på hur många Ampere den laddar...

Men är det verkligen så allvarligt? Vad är skillnaden på en dieselbil utan värmare och en med värmare? Jag har haft en 2.0 tdi audi a6 utan värmare och den tog lite mer tid på sig att bli varm på vintern men annars inget problem. Hur vet jag om den har det nya systemet?

Du måste kolla upp saken

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article18309685.ab

Jag är ju medveten om allt det där. Självklart är det bra med en värmare. Hur vet jag om det är värmaren med doppvärmare?


Forummoderator
18 041 Inlägg
11 augusti 2016
#18
MasterCar skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Hej
MasterCar skrev:

Men är det verkligen så allvarligt? Vad är skillnaden på en dieselbil utan värmare och en med värmare? Jag har haft en 2.0 tdi audi a6 utan värmare och den tog lite mer tid på sig att bli varm på vintern men annars inget problem. Hur vet jag om den har det nya systemet?

Du måste kolla upp saken

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article18309685.ab

Jag är ju medveten om allt det där. Självklart är det bra med en värmare. Hur vet jag om det är värmaren med doppvärmare?

Uppdaterat mitt svar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

390 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#19
Hybridsmurfen skrev:
Hej
MasterCar skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Jag hatar DSG så säkert inte helt neutral där. Glöm det

Men dieselvärmaren måste du kolla upp. Om den värmer bilen vintertid så är bilen obrukbar när det blir frost. En igenisad burk som man inte kan köra. Har den det nya systemet med doppvärmare och en skitkraftig generator så är det lungt. Ta en titt på hur många Ampere den laddar...

Men är det verkligen så allvarligt? Vad är skillnaden på en dieselbil utan värmare och en med värmare? Jag har haft en 2.0 tdi audi a6 utan värmare och den tog lite mer tid på sig att bli varm på vintern men annars inget problem. Hur vet jag om den har det nya systemet?

Du måste kolla upp saken

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article18309685.ab

Skit i att den drar som en långtradare vintertid. Oavsett dieselvärme eller elpatron. Allt kostar diesel att driva. Men något måste fungera. Annars ser du inte ut och har minusgrader i bilen.

Vad hade du för A6? År? Tycker detta är intressant. Elektriker och gammal bilhandlare...

Den va av årsmodell 2011. Inga problem alls. Tog lite mer tid att komma upp i arbetstemp men inget annat.


162 Inlägg
11 augusti 2016
#20
Det kan vara så enkelt att värmaren låst sej, efter 3 startförsök  om man har mindre än kvarts tank så låser den sej själv, man måste åka till vag och låsa upp den ,eller om nån har vcds
Jag låste själv nämligen upp blockeringen på min caddy jag köpte nyligen å värmaren hoppade igång så fint så


Sök