Vill du vara ännu smidigare så peta i trean och motorbromsa, noll bränsle går åt och du slipper slits på bromsarna i några extra meter
Vid frikoppling så behöver motorn bränsle.
En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan: https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Du rullar längre med lådan i friläge än med motorbroms däremot drar bilen lite grann för att hålla motorn igång i friläge. Lastbilar tjänar mer på att rulla på friläge än att motorbromsa, hur det ser ut på personbilar vet jag inte.
Du rullar längre med lådan i friläge än med motorbroms däremot drar bilen lite grann för att hålla motorn igång i friläge. Lastbilar tjänar mer på att rulla på friläge än att motorbromsa, hur det ser ut på personbilar vet jag inte.
Du rullar längre med lådan i friläge än med motorbroms däremot drar bilen lite grann för att hålla motorn igång i friläge. Lastbilar tjänar mer på att rulla på friläge än att motorbromsa, hur det ser ut på personbilar vet jag inte.
Har du någon pålitlig källa som motbevisar detta skulle jag gärna ta del av den.
Pålitlig källa, jadu. Volvo och mercedes bägge gör detta i ekonomiläge på automatlådan samt att det gås igenom på eco-driving kursen som ingår i ykb.
Din länk talar ingenting om att lägga ut växel. Att motorbromsa jämfört med att bromsa normalt så vinner ju självklart motorbroms. Men motorbroms mot frihjula så vinner frihjulning.
"Among the interesting features of I-Shift is a operation mode called "Eco-Roll", where the transmission disengages the high-low splitter allowing the truck to coast down grades that do not require brake or power -- with the engine at idle. Volvo says Eco-Roll reduces parasitic drag of about 30 hp making more efficient use of vehicle momentum.
Eco-Roll re-engages the engine as soon as one of the following happens:"
Du rullar längre med lådan i friläge än med motorbroms däremot drar bilen lite grann för att hålla motorn igång i friläge. Lastbilar tjänar mer på att rulla på friläge än att motorbromsa, hur det ser ut på personbilar vet jag inte.
Har du någon pålitlig källa som motbevisar detta skulle jag gärna ta del av den.
Pålitlig källa, jadu. Volvo och mercedes bägge gör detta i ekonomiläge på automatlådan samt att det gås igenom på eco-driving kursen som ingår i ykb.
Din länk talar ingenting om att lägga ut växel. Att motorbromsa jämfört med att bromsa normalt så vinner ju självklart motorbroms. Men motorbroms mot frihjula så vinner frihjulning.
"Among the interesting features of I-Shift is a operation mode called "Eco-Roll", where the transmission disengages the high-low splitter allowing the truck to coast down grades that do not require brake or power -- with the engine at idle. Volvo says Eco-Roll reduces parasitic drag of about 30 hp making more efficient use of vehicle momentum.
Eco-Roll re-engages the engine as soon as one of the following happens:"
Där ser man. Märkligt att det finns två skolor av detta. Men kul att du hittade lite text.
Googlar man vidare på eco-roll finns det texter av scania, mercedes och volvo. Finns även lite youtube videos om man vill sätta sig in i det. Om samma princip fungerar på personbilar, diesel eller bensin, vet jag däremot inte.
Googlar man vidare på eco-roll finns det texter av scania, mercedes och volvo. Finns även lite youtube videos om man vill sätta sig in i det. Om samma princip fungerar på personbilar, diesel eller bensin, vet jag däremot inte.
På personbilar är rörelseenergi för låg och motorbromsar för klen så där ska det aldrig frihjulas enligt kursmaterialet. Jag har två gånger fått obligatorisk utbildning i detta vis tidigare arbetsgivare.
Om du frihjular helt så måste bilen pumpa in bränsle i motorn för att den inte ska stanna. Om du däremot motorbromsar så hålls ju motorn snurrande utan att något bränsle tillförs. Det är väldigt marginellt och det är inga stora mängder bränsle vi pratar om men lite skillnad gör det givetvis.
Alltid intressant med eco-driving i min gamla bil.
Ska vi dra det steg till så ska man tjäna på att dra på rätt hyfsat på 3:an och hoppa rätt till femman sen. En bilmotor har sin mest ekonomiska output runt 2800-3000rpm. Men det är något jag lärt mig. Det var länge sedan. Gick på en ECO-driveingkurs cirka 2003. Men jag är idel öra på kommentarer om detta.
Priusen nitar 3000 rpm ungefär när när bensinmotorn startar, när batteriererna behöver laddas lite så gäller inte det. E-CVT (den datorstyrda variabla automatlådan) bestämmer detta.
Och ja, instämmer. Tomgång så drar den mer än vid motorbroms då den drar 0.
Inte bra för bromsarna men ju mindre du bromsar, ju mindre dra bilen.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!