JohnMayLives skrev:
Lyssna inte på "Mutten". Hans generalisering är fel. Oljetryck är en sak, men vad som är viktigare är FLÖDET. "Sirap" flödar ju seegt, men det lär även dämpa eventuella oljud. Så valet är alltså: utmärkt smörjning men kanske-kanske ett litet "tick" (högst osannolikt!) eller "sirap" i motorn, undermålig smörjning o kanske-kanske inget "tick".... En 0W olja passar utmärkt i din bil, ja faktum är att en 0W40 olja passar utmärkt i de allra flesta bilar vilka tillverkats efter 1990, oavsett vad som rekommenderas i serviceboken. Om du ringer till VW så är jag tämligen övertygad om att de kommer säga att det är absolut inga som helst problem att köra med en 0W40 olja. Jag rekommenderar däremot INTE att hälla på en 0W20 olja, och 0W30 bara i "nödfall". Utan att gå in på detaljer så kan en 0W30 olja vara på gränsen till för tunn, när motorn är driftsvarm! En annan sak är att de rekommendationerna som står i serviceboken kan mycket väl ha blivit ersatta av nya. En 0W40 är ett utmärkt val ur allround synpunkt, vad gäller viskositeten. Jag har hällt på just helsyntet 0W40 (Aral Supertronic) i flertalet bilar från VAG-koncernen, årsmodeller från 1990-1997. Ingen har tickat, o det är inga lågmilare vi pratar om, i snitt över 30000 mil. Vissa av dessa bilar har gått över 10000 mil med Aral-oljan, and still going strong...
En liten parantes: Kan man liiite om oljor så vet man oxå att en 0W olja kontra en 5W olja kan i vissa fall ligga mycket nära varandra i "kall-egenskapar", dvs 0W oljan ligger i det övre spektrumet för att klara 0W klassningen (dvs nära en 5W olja) medans en 5W olja kan mycket väl ligga nära till o klara 0W klassningen, därav min rekommendation om 0W olja, man vill ha liiite marginal när det börjar bli kallare ute. Orsaken till att jag rekommenderar Aral är att den är en äkta PAO-olja (klass 4), med lägsta flyttemp kring -60. Normalt så brukar sk "helsyntet" ha en lägsta flyttemp kring -40, o det är ingen äkta helsyntet utan förmodligen en "Hydro krackad" (klass 3) olja...
Det "lilla ticket" du pratar om är alltså, då det var en respons till mitt inlägg, att lyftarna inte får tillräckligt med olja, för att trycket inte blir tillräckligt högt, för att i sin tur oljan är för lättflytande vid lägre temperaturer (jag pratar då givetvis inte om vid nollgradigt eller -20c, utan även mitt i sommaren). Flödet är viktigare än oljetrycket...jodå...vi kör på det (det där tror jag helt ärligt inte att du tänkte igenom det där innan du skrev faktiskt)
Att två oljor ligger "nära varandra" i vissa fall innebär inte att det är samma sak, eller har samma egenskaper.
Sen är det ju inte som så att att en "0w-XX"-olja är otroligt lättflytande och en "5w-XX" är trög som sirap. Det är bara ren idioti att påstå något sådant, men det får, igen, stå för dig. (Att det senare i extremfall handlar om att "vid -40c är olja A bättre än olja B", så får man ta det i beräkningarna för det enskilda fallet. De flesta här inne har aldrig, och kommer antagligen aldrig, uppleva -40c. )
Är en "0w"-olja nästan en "5w"-olja, så är det fortfarande en "0w"-olja. En Bubbla är nästan en Porsche, men det är fortfarande en Bubbla...
Att VAG skulle säga att det inte är några problem är egentligen inte heller det något att ta som någon garanti. VAG har usel koll på det mesta när det gäller sina bilar (jo, faktiskt). Och då syftar jag inte specifikt på olja och motorer. Men, å ena sidan ska vi ringa till VAG och lyssna på vad de har att säga, i andra stunden ska vi skita i vad VAG säger (nåja, skriver) i sina rekommendationer för motorerna. Visst kan de ha blivit ersatta, men ringer du till VAG och frågar vilken olja det ska vara, så kommer du få svaret som antingen står i instruktionsboken ELLER vad en uppdatering i systemen säger. Ringer du och frågar "funkar det med XXXXXX i min bil", blir svaret säkerligen i 9 av 10 fall "jadå", fast de egentligen inte vet. I det andra fallet kommer de säga att "Nej, det ska vara 50200" eller liknande.
Att du säger att mina erfarenheter av 0w-XX-oljor i VAGs 1.8T-motorer är fel, skiter jag faktiskt i totalt men att du däremot säger att dina erfarenheter är "mer värda" än någon annans, ja det får ju stå för din egen tragik. Jag är dessutom långt ifrån ensam om den erfarenheten jag har av din rekommenderade kombination.
Jag har framfört min åsikt i det hela; 0w-XX i en 1.8T från VAG är inget att rekommendera. Och för det svenska klimatet i kombination med "dagens bilar", i de flesta fall totalt onödigt.
Så fortsätt raljera du, från min sida får du inte mer uppmärksamhet.