3392
Sök

Bilen startar inte ibland - vad kan vara felet?

Avstängd
82 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
Ska testa med iPad om det finns nån bra app till den.

Rotor och fördelarlock verkar vara billigt men hittar ingen som passar min bil, varken i mekonomen, ebay eller i biltema.
Får besöka Audi och kolla vad de tar för rotor och fördelarlock.

Evildan
10 september 2016
SilverFang skrev:

Rotor och fördelarlock verkar vara billigt men hittar ingen som passar min bil, varken i mekonomen, ebay eller i biltema.

Du har varken rotor eller fördelarlock på din bil, därav är dom väldigt svåra att hitta.

Mitt råd är att du lämnar in bilen till en verkstad.

Forummoderator
18 011 Inlägg
10 september 2016
SilverFang skrev:

Lämna in bilen och be att de byter rotor, fördelarlock, tändspolen och kondensatorn.
Hade varit roligt och höra hur de skulle reagera!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
82 Inlägg
10 september 2016
Trådstartare
Jo, det blir att lämna in den på verkstan då jag kan ingenting om bilar, kan bara tanka :-)
Vill bara köpa alla delar som behövs innan jag lämnar in.

Tack igen för alla svar

4 468 Inlägg
11 september 2016
varför köpa delarna innan du ska lämna in bilen? Du skriver ju att du inte kan något om bilar,så köp inga delar själv utan låt verkstaden göra det själv.

Avstängd
82 Inlägg
14 september 2016
Trådstartare
zzr94092 skrev:
varför köpa delarna innan du ska lämna in bilen? Du skriver ju att du inte kan något om bilar,så köp inga delar själv utan låt verkstaden göra det själv.

För jag vill inte att de ska köpa för x kr, när det finns folk här som hjälper en med att köpa samma produkt för billigare pris.

Avstängd
82 Inlägg
29 oktober 2016
Trådstartare
Orange_Dragon skrev:
Har du testat å byta vevaxelgivare eller kamaxelgivare?
är dom kass så brukar det bli svårstartat när bilen är varm. Men lättare när den är kall.

SilverFang skrev:
Vevaxelgivare ser ut som den vi bytte ut från början men fick samma fel endå.
Heter den crankshaft position sensor på engelska?
http://www.ebay.co.uk/itm/For-VW-VOLKSW … SwT6pVuvOL

Samma symtom som på svar 2:
http://forum.saabturboclub.com/showthre … axelgivare

Är denna är kamaxelgivare?
http://www.ebay.co.uk/itm/FOR-AUDI-S4-S … SwL7VWil6R

Tack för all hjälp igen

För att sammanfatta det hela så kunde jag inte starta bilen när den var varm ibland, efter man vart inne och handlat osv. Och när bilen startade var den lite ryckig i början när man kör de första 20m i ettans växel.
Bytte Vevaxelgivare (sensorgivare som jag skrev i första inlägget) men felet kvarstod.
Bytte tillbaks till det gamla Vevaxelgivare och bytte Tempgivare, men felet med att kunna starta bilen kvarstod men inte lika ofta, det ryckiga i början hände varje gång.
Bytte både Vevaxelgivare och Kamaxelgivare för de var billiga att köpa på nätet.
Nu känns det mycket bättre, har kunnat starta den varje gång (bara testat i 1 dag men flera starter), och bilen hackar inte i början av körningen.

Tack allihopa för all hjälp, uppskattar verkligen det ni gjort.
Återkommer om det blir fel, så andra som har liknande fel kan få informationen.

Sök