Har en VW Caddy som har problem med tempmätaren den går upp till 110+ grader när man kör med den efter endast bara några sekunder...
jag har bytt Vattenpump, thermostat, vattentempgivare, vattentempgivar hus... sen har jag luftat systemet så den ska inte ha någon luft kvar i sig men ändå så går den upp till 110+ grader efter varje åktur...
vad kan det vara för fel någon som har några idér?
Har en VW Caddy som har problem med tempmätaren den går upp till 110+ grader när man kör med den efter endast bara några sekunder...
jag har bytt Vattenpump, thermostat, vattentempgivare, vattentempgivar hus... sen har jag luftat systemet så den ska inte ha någon luft kvar i sig men ändå så går den upp till 110+ grader efter varje åktur...
vad kan det vara för fel någon som har några idér?
Antingen eller!! Under åkturen eller efter åkturen, du har ju skrivit båda alternativen.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Aah sorry skrev fel, men jag startar igång bilen o låten den stå bara så går den upp till 110 efter 1 min kanske, snabbare om jag sätter mig i bilen o kör.
Nej bubblar inte vad jag ser, ska den bubbla även precis efter en lång körning och avstängd eller måste den va igång för att göra det och jag ska kunna se det?
Nej bubblar inte vad jag ser, ska den bubbla även precis efter en lång körning och avstängd eller måste den va igång för att göra det och jag ska kunna se det?
Eftersom tempmätaren går upp till 110+°C efter ca 1min bör det börja bubbla nästan direkt du startar motorn ifall du har locket borttaget när du startar motorn (öppna aldrig locket när motorn är varm).
Ne bubblar inte, har haft locket öppet när jag masserat kylslagnarna för att få ut luften ur kylsystemet... men känns som det inte överhettas för kylfläktarna sätts inte igång när den visar 110 grader och de funkar men vet inte om kylfläktsgivaren e paj? Kan det vara det?
Kan tillägga kanske att innan så var den helt trasig den ballade ur helt, tempmätaren gick helt vildt upp o ner. Sen bytte jag alla de här grejerna o pilla lite vid sensorn så börja den bara gå stadigt upp som den gör nu.
Rör sig tempmätaren uppåt direkt du slår på tändningen? Även utan att starta motorn när den är kall. Isf misstänker jag att kablarna till mätaren är skadade/kortslutna eftersom allt annat verkar vara i ordning.
Kan inte kolla felkoder för det e så gammal bil o har inte en sån felkodsläsare, den e från 98... men när bilen är igång o så, den kan ju inte gå upp till 110 grader o slangarna e fortfarande ljumna, känns så konstigt.
Men den krånglade förut när den gick upp och ner. Så det e fullt möjligt att det bara kortsluta då lr?
Är slangarna ljumna fastän tempmätaren säger 110°C så är motorn garanterat inte 110°. Inte omöjligt att det är problem med kablaget, prova ha tändningen på och be nån hålla koll på tempmätaren när du rör och klämmer på kabelhärvan på lite olika ställen.
För att läsa felkoder behöver du VCDS (Vag-com) och en kabel.
Tack galet mkt för tipsen o hjälpen ska testa det när det e ljust o jag inte jobbar, sen återkommer jag med svar om det var det annars tar jag ut felkoderna o skriver här o hoppas med lite hjälp men tack som fan!
Nu har jag stått o pillat på kablarna men tempmätaren svajade inte alls så jag tog o började massera slangarna för jag tänkte att jag kanske inte hade fått ut all luft ur systemet för kanske termostaten aldrig öppnade sig när jag gjorde det förra gången.
Då när jag började klämma o ha mig så märkte jag att det kom ett litet pys ljud från nånstans som jag hört förut men ja trott att det kommit från Kylmedelsflänsen för den hade en stor spricka sen tidigare o läckt glykol så bytte den.
Men nu hörde jag samma ljud så jag letade fram den tillslut iallafall och det verkar komma från kylaren och sen när jag kollade framför bilen så såg jag att det var ett litet läckage framtill i kanten av kylaren. Kan det vara bekymret att den drar in luft där o läcker så det blir helt galet?
Måste jag byta hela kylare eller finns det något snabbfix som man kan göra?
Kan vara så att du får en hotspot på tempgivaren pga det lilla läckaget i kylaren. Känns dock märkligt om det vore så. Beroende på storleken på läckage så kan Omega 101 "flytande korken" eller liknande medel fungera, risken med såna produkter är alltid att det kan eventuellt täppa igen värmepaketet.
så det e lika bra o byta då eller? för kollade på Bildelaronline24 där kostar det ju bara 287kr för en ny kylare, men du tror inte det e det som gör att mätaren spårar ur? för när jag stängt av motorn hör jag e litet pys ljud som om den suger in eller ut luft där.