3735
Sök

Läckage blockhalvor (Bubbla 1303s)

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#1
Ja, förra sommaren revs motorn i bubblan och den fick en genomgång. Vid återmontering noterades att där inte skulle sitta någon packning mellan blockhalvorna. Även på inrådan av folk, med betydligt mer erfarenhet av gamla bubblemotorer, så blev det alltså så (dvs ingen packning).

Vid återmonteringen visade det sig givetvis att det läcker olja. Spontana tanken var att det var vid packboxen på/vid/runt vevaxeln, då detta är relativt vanligt och det även går att vända denna "fel".

Så, nu är motorn ute igen, och nejdå, det är inte vid packboxen det läcker utan vid markerat område på bilden nedan, alltså just i "skarven" mellan de två blockhalvorna.

Måttligt trött på det, så undrar jag helt enkelt; finns det något "fullösningsmedel" att kleta på för att stoppa detta?
Jag inser givetvis att det bästa är att riva ner motorn igen, men nej, även om det är en simpel konstruktion, så är jag inte det minsta motiverad (risken/chansen är väl att det slutar med det iaf).

Men iaf...några förslag?

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-a0d6dc33ee1cb0e590498a63f78365f2.jpg
Senast redigerat av it_mutt (2 september 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 235 Inlägg
2 september 2016
#2
Ingenting (som t ex silikon, lim o.l) fäster till oljekontaminerad yta. Vill du stoppa läckaget måste riva motorn:(
Senast redigerat av engolf (2 september 2016)


352 Inlägg
2 september 2016
#3
Måste fråga.. Hade du sådär packnings pasta när du renovera motorn?


Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#4
engolf skrev:
Ingenting (som t ex silikon, lim o.l) fäster till oljekontaminerad yta. Vill du stoppa läckaget måste riva motorn:(

Det var lite just det jag insåg också, därav min fråga om något "superdupermedel".  Får väl doppa motorn i kemisk metall eller liknande, efter ett bad i T-Röd wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#5
Polaren skrev:
Måste fråga.. Hade du sådär packnings pasta när du renovera motorn?

Yes. Dock inte "packning på tub" för det var ajsing bajsing enligt "alla". Utan det skulle vara ett extremt tunt lager av packningspasta (packning på tub lägger man, enligt mig, mer som en silikonsträng, vilket då skulle vara "aaaaaaalldeles för mycket)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

352 Inlägg
2 september 2016
#6
it_mutt skrev:
Polaren skrev:
Måste fråga.. Hade du sådär packnings pasta när du renovera motorn?

Yes. Dock inte "packning på tub" för det var ajsing bajsing enligt "alla". Utan det skulle vara ett extremt tunt lager av packningspasta (packning på tub lägger man, enligt mig, mer som en silikonsträng, vilket då skulle vara "aaaaaaalldeles för mycket)

Håller med dig fullständigt xD man lägger en relativt tjock(någon mm) sträng så det tätar ordentligt!!
Går inte göra rent ordentligt och klämma på lite tub packning och försöka klämma in så gott som går i springan?!!? Låt torka till något dygn. Bräkleen är bra skit att rengöra med!!
Senast redigerat av Polaren (2 september 2016)


Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#7
Polaren skrev:
it_mutt skrev:
Polaren skrev:
Måste fråga.. Hade du sådär packnings pasta när du renovera motorn?

Yes. Dock inte "packning på tub" för det var ajsing bajsing enligt "alla". Utan det skulle vara ett extremt tunt lager av packningspasta (packning på tub lägger man, enligt mig, mer som en silikonsträng, vilket då skulle vara "aaaaaaalldeles för mycket)

Håller med dig fullständigt xD man lägger en relativt tjock(någon mm) sträng så det tätar ordentligt!!
Går inte göra rent ordentligt och klämma på lite tub packning och försöka klämma in så gott som går i springan?!!? Låt torka till något dygn. Bräkleen är bra skit att rengöra med!!

Det är möjligt att det skulle kunna gå. Det är väl iofs möjligt att det skulle gå med, vad jag skämtade om tidigare, kemisk metall...under förutsättning att man inte planerar att dela motorn i det närmaste...någonsin wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

352 Inlägg
2 september 2016
#8
Värt ett försök iaf för att undvika problemet tillfälligt ^^


Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#9
Polaren skrev:
Värt ett försök iaf för att undvika problemet tillfälligt ^^

Ja, det är just det. Denna motor ska, som det ser ut nu, gå någon månad under vårkanten, och sen kommer den, antagligen, bytas ut. Och det är just det som "ställer till det". Skulle motorn fortsätta användas, så hade det bara varit att plocka ner (och det hade väl antagligen redan varit påbörjat)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 september 2016
#10
Sedan kan ju "packning på tub" variera enormt i kvalitet. Jag använder alltid Hylomar eller Loctite 574. Loctite-produkten är ganska dyr tyvärr (och svår att få tag på kanske rentav) men väldigt bra. Hylomar blue är billigare och om nu Rolls Royce gjorde sig besväret så är det nog ok. Men likförbannat måste motorn isär. Annars skulle jag parkera över en binge sågspån och le med mitt bästa tandlösa banjoleende när jag fyllde på billig olja - igen.

Apropå gubbar som säger att saker inte fungerar. Det var belagt med dödsstraff att använda "packning på tub" då när jag skruvade ihop min första Austin Seven-motor 2004. En ytterst komplicerad skarv mellan gjutjärnsblock och aluminiumvevhus. Självklart sket undertecknad i detta och satte ihop motorn med Loctite 574. Och ännu ingen läcka. Kanske är min A7a den enda i världen som inte läcker olja...
Senast redigerat av caromania (2 september 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#11
caromania skrev:
Sedan kan ju "packning på tub" variera enormt i kvalitet. Jag använder alltid Hylomar eller Loctite 574. Loctite-produkten är ganska dyr tyvärr (och svår att få tag på kanske rentav) men väldigt bra. Hylomar blue är billigare och om nu Rolls Royce gjorde sig besväret så är det nog ok. Men likförbannat måste motorn isär. Annars skulle jag parkera över en binge sågspån och le med mitt bästa tandlösa banjoleende när jag fyllde på billig olja - igen.

Apropå gubbar som säger att saker inte fungerar. Det var belagt med dödsstraff att använda "packning på tub" då när jag skruvade ihop min första Austin Seven-motor 2004. En ytterst komplicerad skarv mellan gjutjärnsblock och aluminiumvevhus. Självklart sket undertecknad i detta och satte ihop motorn med Loctite 574. Och ännu ingen läcka. Kanske är min A7a den enda i världen som inte läcker olja...

Ja, detta är dock från gubbar som skruvat med/på bubblor hela livet, div verkstadshandböcker och liknande. Nu i efterhand skulle jag testat det givetvis; det hade i värsta fall funnits läckage, men det gör det ju idag i vilket fall som =/

Hur eller hur är "att låta den läcka" inget alternativ. Loctite var vad som användes...vad "nummer eller namn" var är något som smiter från minnet just nu

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 september 2016
#12
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Sedan kan ju "packning på tub" variera enormt i kvalitet. Jag använder alltid Hylomar eller Loctite 574. Loctite-produkten är ganska dyr tyvärr (och svår att få tag på kanske rentav) men väldigt bra. Hylomar blue är billigare och om nu Rolls Royce gjorde sig besväret så är det nog ok. Men likförbannat måste motorn isär. Annars skulle jag parkera över en binge sågspån och le med mitt bästa tandlösa banjoleende när jag fyllde på billig olja - igen.

Apropå gubbar som säger att saker inte fungerar. Det var belagt med dödsstraff att använda "packning på tub" då när jag skruvade ihop min första Austin Seven-motor 2004. En ytterst komplicerad skarv mellan gjutjärnsblock och aluminiumvevhus. Självklart sket undertecknad i detta och satte ihop motorn med Loctite 574. Och ännu ingen läcka. Kanske är min A7a den enda i världen som inte läcker olja...

Ja, detta är dock från gubbar som skruvat med/på bubblor hela livet, div verkstadshandböcker och liknande. Nu i efterhand skulle jag testat det givetvis; det hade i värsta fall funnits läckage, men det gör det ju idag i vilket fall som =/

Hur eller hur är "att låta den läcka" inget alternativ. Loctite var vad som användes...vad "nummer eller namn" var är något som smiter från minnet just nu

De gubbar jag refererar till är författarna till all känd litteratur kring motorn i fråga. Dvs 80-90 års "erfarenheter".

Jag vill gärna vända på det hela, varför inte våga testa nyare produkter som framkommit i moderna laboratorier för att göra precis det som önskas; täta oljeläckage. Produkter som inte fanns då. Sådant som Colin Chapman eller Bruce McClaren inte kunde testa eller använda då då de rejsade med Austin-bilar på 40-50talet...

Men i princip förstår jag alla "gubbar" och kan även hålla med dem. Det tar emot att frångå "originaltänket" när man renoverar en gammal motor. Nu är iofs min 747cc sidventilare lite äldre då den rullade av bandet i augusti -36, (gammal redan då då den härrör från 1922) men bubbleboxern är ju en hyfsat gammal konstruktion ändå.

För att göra en lång historia kort så är det nog tyvärr en demontering som är lösningen.

Apropå Loctite. Det är ett varumärke som finns i alla möjliga tappningar, emellertid ej att förväxla med varandra. Kolla gärna upp vad du använde mer exakt. Just 574 är inget man får tag på över disk på Mekonomen etc, det är snordyrt och ingen lagerför det. Bildar en fullständigt elastisk (orange) tätning som även nu 12-13 år senare är mjuk i fogen som trycktes fram. Luktar gott gör det också.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#13
Vilket/en Loctite som användes har jag ingen möjlighet att kolla. Att det är ett varumärke är jag fullt medveten om dock. Anledningen till att jag "bara" skrev "Loctite" var av den enkla anledning att exakt vad flytt mitt minne (inte heller något som "finns kvar i något skåp" s.a.s. ).

Och som jag skrev från början, jag räknar så gott som med det. Tänkte mest om någon hade någon alternativ infallsvinkel på det hela.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
2 september 2016
#14
Glasfiberspackel och silvertape?

Men jag tror tyvärr mest på -gör om gör rätt principen- även om det innebär -lite- mera arbete för "renoveringsdelinkventen" som sas fukkade upp det initialt.
sad

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#15
Evildan skrev:
Glasfiberspackel och silvertape?

Men jag tror tyvärr mest på -gör om gör rätt principen- även om det innebär -lite- mera arbete för "renoveringsdelinkventen" som sas fukkade upp det initialt.
sad

Där har vi det! wink

Nej, det är väl så det får bli. Så enormt arbete är det inte, om än tråkigt.


Men jag måste fråga herr DSG-montör...hur många här inne tror du vet vad "delinkvent(en)" är? wink tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
2 september 2016
#16
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Glasfiberspackel och silvertape?

Men jag tror tyvärr mest på -gör om gör rätt principen- även om det innebär -lite- mera arbete för "renoveringsdelinkventen" som sas fukkade upp det initialt.
sad

Där har vi det! wink

Nej, det är väl så det får bli. Så enormt arbete är det inte, om än tråkigt.


Men jag måste fråga herr DSG-montör...hur många här inne tror du vet vad "delinkvent(en)" är? wink tongue

Tråkiga att klyva, men är den ur så är ju 35minuter redan sparade. wink
Jag ogillar bestämt att skruva typ1, har nog ägt ett tjog genom åren från -62 till -74 och samtliga varianter trots avsaknaden av just variant är tråkiga att skruva. sad
Tror jag får ihop antalet med strumporna på.
Det ordet lärde jag mig på bio 1981, eller var det dilettant?

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
#17
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Glasfiberspackel och silvertape?

Men jag tror tyvärr mest på -gör om gör rätt principen- även om det innebär -lite- mera arbete för "renoveringsdelinkventen" som sas fukkade upp det initialt.
sad

Där har vi det! wink

Nej, det är väl så det får bli. Så enormt arbete är det inte, om än tråkigt.


Men jag måste fråga herr DSG-montör...hur många här inne tror du vet vad "delinkvent(en)" är? wink tongue

Tråkiga att klyva, men är den ur så är ju 35minuter redan sparade. wink
Jag ogillar bestämt att skruva typ1, har nog ägt ett tjog genom åren från -62 till -74 och samtliga varianter trots avsaknaden av just variant är tråkiga att skruva. sad
Tror jag får ihop antalet med strumporna på.
Det ordet lärde jag mig på bio 1981, eller var det dilettant?

Fördelen med motorerna (och bilarna) är väl att man nästan klarar sig på "min första verktygslåda" från Toys'r'Us wink

Och nu kommer, fördomsfull som jag är, alla under 25 fundera på vad det är för "dillande tant" du pratar/skriver om wink
Senast redigerat av it_mutt (2 september 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

40 Inlägg
2 september 2016
#18
Svets! Eller silikon packningslim. Använt på läckande oljepluggar/muttrar/banjo kopplingar /ventilkåpa och på varma ställen som turbos! Funkar klockrent o länge! O de har varit rejält grisigt innan jag torka av o kletade p! Torkar fort och enkelt o dra av om de skulle behövas då det är silikon. Tror mekonomen säljer den "blå" silikonet jag tänker på och märket är nog de klassiska Loctite. Värt ett försök!! Lycka till. Min bubbla gick o täta med se också..

B5's nothing else.

59 Inlägg
3 september 2016
#19
Dom som mekar vw-motorer brukar använda Packningscement curil k2 med gott resultat
silikon är till för kvinnor och ska inte vara i en motor

Avstängd
10 388 Inlägg
3 september 2016
Trådstartare
#20
NR skrev:
Dom som mekar vw-motorer brukar använda Packningscement curil k2 med gott resultat
silikon är till för kvinnor och ska inte vara i en motor

Då har vi något att skriva upp på listan tills motorn ska isär igen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök