Nu har jag insett att jag verkligen vill uppdatera min personliga vardagstransport.
Har sladdat runt i SAAB:en nu sen 2005. En 9-3 -99 som nu klockat 36Kmil. En trogen kamrat som jag uppgraderat efter hand. Teflon eller polyuretan i varenda bussning, Bilstein, racecat, 3" rostfritt avgas. Osv.
Hon lämnade Trollhättan med 200hk. Varit trimmad i nästan 20Kmil. Och lämnade nyss nästan samma siffror på bänken som för tio år sedan. 255whp. Drar ingen olja, och har varit nästan vulgärt bekymmersfri (om man ignorerar tändkassetten) . Hatten av för dig käre SAAB.
Hobbybilar har kommit och gått. Hela skalan från Alfasud via turbokonverterad Firebird till tgb20. Ett 20-tal bilar, motorcyklar och lastbilar där emellan.
För en vecka sen var jag och tittade på en Audi S4 -06. Gillade bilen i stort. Kanske inte den roligaste bilen jag kört, men en bil som jag skulle kunna leva med. Och en uppgradering från SAAB:en. Sen när jag läste på om modellen, och upptäckte de eventuella problemen med kamkedjorna och kamkedjespännarna. Så drog jag öronen åt mig.
Mina önskemål är eg. ganska enkla. Men med tanke på marknaden så har jag insett att jag står utanför normen.
Jag vill inte ha någon kombi eller SUV (ryser). Växellådan ska vara manuell. Och motorn ska förbränna bensin. Gärna under typ 125Kkr. Helst så ska den vara fyrhjulsdriven (bor på landet-landet, där plogbilarna inte hittar på vintern). Baksäte för barn är ett minimum. Och här kommer det problematiska och svåra. Bilen ska vara rolig att köra.
Bilarna jag tittat på och som jag gillat. Subaru Impreza WRX, BMW 330xi, Alfa Brera Q4 3.2 , Subaru Legacy spec-B, Audi S4 och S6.
Men vad jag inte vill ha, är en bil med inbyggda allvarliga svagheter. Jag skruvar själv på mina bilar och ryggar inte för ovanliga alternativ.
Har kollat på en Mitsubishi EVO och några Impreza STI i min prisklass. Men dessa (som jag tittat på) såg ut som flyktbilar från något bankrån. Hårt körda, blästrade, och sönderlagade. Kanske hade jag otur... för jag lockas verkligen av dessa bilar.
För övrigt stiftade jag bekantskap med en BMW 530d. För att vara en motor som delar matskål med min traktor och lastbil så var den skapligt sympatisk.
På mitt förr förra jobb som tekniker i norra europa, så lyckades jag plocka ut en Alfa GTV som firmabil. Chefen som var stenhård alfista såg inga konstigheter i det. Verktygen i lilla luckan till bagage, och reservdelar i det delete:ade baksätet. 23Kmil på tre år och inte ett enda allvarligt problem. Kunderna blev helt lyriska när man brakade in med gapig V6'a och firmaloggor över hela bilen. Som om bilen rymt från Monza liksom. Det var tider det.
Farsan bruksade en Opel Manta från -88. Rostig och jävlig blev den överbackad av en lastbil för några år sedan. 44Kmil och bästa vän med MAG-svetsen. Men maskinellt var den helt ok. Leakdown var utan anmärkning, och växellådan var helfin. Drivlinan ligger nu på en pall och ska så småningom få bo i min Kadett -73.
Min känsla är att förr så tog rosten bilarna. Men moderna bilar kan vara lite bräckliga i maskinrummet.
Hoppas att jag gör mig förstådd för någon som kan ge mig relevant input i mitt I-landsproblem.
Har sladdat runt i SAAB:en nu sen 2005. En 9-3 -99 som nu klockat 36Kmil. En trogen kamrat som jag uppgraderat efter hand. Teflon eller polyuretan i varenda bussning, Bilstein, racecat, 3" rostfritt avgas. Osv.
Hon lämnade Trollhättan med 200hk. Varit trimmad i nästan 20Kmil. Och lämnade nyss nästan samma siffror på bänken som för tio år sedan. 255whp. Drar ingen olja, och har varit nästan vulgärt bekymmersfri (om man ignorerar tändkassetten) . Hatten av för dig käre SAAB.
Hobbybilar har kommit och gått. Hela skalan från Alfasud via turbokonverterad Firebird till tgb20. Ett 20-tal bilar, motorcyklar och lastbilar där emellan.
För en vecka sen var jag och tittade på en Audi S4 -06. Gillade bilen i stort. Kanske inte den roligaste bilen jag kört, men en bil som jag skulle kunna leva med. Och en uppgradering från SAAB:en. Sen när jag läste på om modellen, och upptäckte de eventuella problemen med kamkedjorna och kamkedjespännarna. Så drog jag öronen åt mig.
Mina önskemål är eg. ganska enkla. Men med tanke på marknaden så har jag insett att jag står utanför normen.
Jag vill inte ha någon kombi eller SUV (ryser). Växellådan ska vara manuell. Och motorn ska förbränna bensin. Gärna under typ 125Kkr. Helst så ska den vara fyrhjulsdriven (bor på landet-landet, där plogbilarna inte hittar på vintern). Baksäte för barn är ett minimum. Och här kommer det problematiska och svåra. Bilen ska vara rolig att köra.
Bilarna jag tittat på och som jag gillat. Subaru Impreza WRX, BMW 330xi, Alfa Brera Q4 3.2 , Subaru Legacy spec-B, Audi S4 och S6.
Men vad jag inte vill ha, är en bil med inbyggda allvarliga svagheter. Jag skruvar själv på mina bilar och ryggar inte för ovanliga alternativ.
Har kollat på en Mitsubishi EVO och några Impreza STI i min prisklass. Men dessa (som jag tittat på) såg ut som flyktbilar från något bankrån. Hårt körda, blästrade, och sönderlagade. Kanske hade jag otur... för jag lockas verkligen av dessa bilar.
För övrigt stiftade jag bekantskap med en BMW 530d. För att vara en motor som delar matskål med min traktor och lastbil så var den skapligt sympatisk.
På mitt förr förra jobb som tekniker i norra europa, så lyckades jag plocka ut en Alfa GTV som firmabil. Chefen som var stenhård alfista såg inga konstigheter i det. Verktygen i lilla luckan till bagage, och reservdelar i det delete:ade baksätet. 23Kmil på tre år och inte ett enda allvarligt problem. Kunderna blev helt lyriska när man brakade in med gapig V6'a och firmaloggor över hela bilen. Som om bilen rymt från Monza liksom. Det var tider det.
Farsan bruksade en Opel Manta från -88. Rostig och jävlig blev den överbackad av en lastbil för några år sedan. 44Kmil och bästa vän med MAG-svetsen. Men maskinellt var den helt ok. Leakdown var utan anmärkning, och växellådan var helfin. Drivlinan ligger nu på en pall och ska så småningom få bo i min Kadett -73.
Min känsla är att förr så tog rosten bilarna. Men moderna bilar kan vara lite bräckliga i maskinrummet.
Hoppas att jag gör mig förstådd för någon som kan ge mig relevant input i mitt I-landsproblem.
0
0
0
0