Söndag igen vilket betyder ännu en update.
I helgen så fick jag bytt spridaren med nållyftgivare och då slocknade äntligen motorlampan och bilen går nu som den ska
Gick dock inte som tänkt, på lördagen tänkte jag byta den men spridaren satt så jävligt så att biltemas spridarhylsa sprack på två ställen
Klippte kabeln och misshandlade så jag fick dit en lång 27mm hylsa utan hål för kabel så fick jag till sist loss spridaren.
På söndagmorgon lämnade jag tillbaka spridarhylssatsen (hade den billiga modellen för 399kr) och köpte då deras dyrare sats för 449kr.
Varför jag köpte den billigaste satsen var för att jag läst att det krävs en 12-kanthylsa för att gå fritt vid returnipplarna på spridaren. Men det var då inga problem med deras dyra sats som är 6-kant, lärdomen av detta är att inte lita på bmw-folket på internet ;P
Sen fick jag äntligen spridaren monterad med ny kopparpackning, momentdragen och inkopplad, detta utan att lossa spridarröret mer än på spridaren och inte heller insuget som det står i verkstadshandboken att man måste lossa.
Till sist startade jag bilen och den gick lite lurvigt några sekunder innan den självluftat och motorn gick som den skulle, lika varvvillig och pigg som den var innan motorlampan tändes
Vart en liten kort provkörning/provsladdning efter det, konstaterade då att svetsdiff är ett måste på dessa bilar eftersom den nästan vägrade att driva på båda hjulen.
Efter jag bytt spridaren så kollade jag över all bilens ytterbelysning, hittade då att halvljuset på vänster sida hade dålig ljusbild, halvljuset på höger sida lyste svagt, två positionsljus bak var borta och nummerplåtsbelysningen.
Bytte båda halvljuslamporna, hade liggandes 2st blåtonade H1or så dom åkte i. Löste problemen med båda halvljusen.
Bak bytte jag en 21/5W lampa för att ordna ena posljuset, dock den andra lampan var en 5W ba15s och en sådan hade jag inte liggandes.
Nummerplåtsbelysningen hade ärgat och glaset var borta så hållaren satt ej fast, putsade upp kontakterna och skruvade fast lamphållaren så funkade det.
Tog även loss den löstagbara dragkroken.
Bilen hinner tyvärr inte besiktas före årsskiftet, kvar att göra är att byta en 5W poslampa, göra en hjulinställning och kontrollera ljusinställningen.
Hjulinställning och ljusinställning har jag tillgång till på jobbet, men måste då köra bilen till Luleå.
Ska bort under julhelgen så då blir det inget gjort, men efter nyårshelgen tar jag eventuellt bilen till jobbet för att fixa det sista och försöka få den igenom besiktningen
Biltemas hylssats, den billiga för 399kr
Spridaren äntligen bytt
Yay ingen motorlampa längre
Biltemas "dyra" hylssats för 449kr
Gamla spridaren med klippt kabel
Hur hylsan passar på spridarna
Tog isär gamla spridaren för att inspektera innanmätet, väldigt simpla grejjer
Bilen som den står nu