3246
Sök

Opel Omega B -97 med M51D25 Busbilsprojekt

Tanken är att bygga sleeper/busbil/nöjesåk av denna bilen. Dieselmotorn ska trimmas och väghållningen ska förbättras men bilen ska ändå hållas relativt original till utseendet.

16 156 Visningar
Projektet avslutat 20 mars 2017
5 686 Inlägg
12 september 2016
Trådstartare
#1
Denna tråd kommer handla om min gamla diesel-opel.
Detta är inte något snabb-projekt utan kommer ta den tid det tar, har endast tid att skruva på helgerna och lönen kommer tyvärr endast en gång per månad tongue

BMW-motor i den från fabrik, M51D25 heter den på BMW-språk och X25DT på Opel-språk, motorn är 90% av anledningen till varför jag köpte bilen.
Bilen kostade mig 1500kr i inköp men kommer nog ha kostat lite mer än så i slutändan roll

Rostig och sliten utvändigt, relativt fin invändigt och motorn är fräsch med endast 37900 lugna mil på mätaren big_smile

Tanken är att först fixa bilen genom besiktning och sen bygga sleeper/busbil/nöjesåk av den.
Trim kommer ske stegvis, planen är att börja med ett chip och sluta med större turbo och annan pump.

Planerna är att innan årsskiftet:
Fixa bil genom besiktning
Svetsa diff
Chippa

Senare:
Annan dieselpump
Större turbo
Senast redigerat av simlar (21 november 2016)


5 686 Inlägg
12 september 2016
Trådstartare
#2
Lite bilder får man ta och lägga in också


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a3f207ed3761aba9233267eaaae779d3.jpg
Innan jag tvättade den, dagen efter inköp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6eede9bf33df3d7db4054bb7c157da29.jpg
Nytvättat motorrum

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8e39500467134b344fae8b68f2b0c037.jpg
Bilen ståendes i garaget för reparationer i mån av tid.
Har 2st andra bilar jag måste fixa med först, har en gammal w123a som ska besiktas och säljas och min bruks-A6a som behöver lite mindre reparationer i hjulupphängningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-85e3d2f6a9de9376a36806b31a395bdb.jpg
Inredningen, ursäkta för suddig bild får ta en bättre senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0578a0bcb284e1a976b21a6a94d2c918.jpg
Varvade lite för att höra diesel-6an vråla, sotade lite smått pga röddiesel i tanken lol


Är man rädd för döden är man redan död
472 Inlägg
13 september 2016
#3
Omegor är störtfräna, detta måste följas wink


5 686 Inlägg
13 september 2016
Trådstartare
#4
Tack för visat intresse smile

Kul att du tycker det, har alltid gillat lite mer udda bilar så att bygga på Omegan känns mycket roligare än att bygga på t.ex en gammal BMW eller Volvo smile


Är man rädd för döden är man redan död
472 Inlägg
13 september 2016
#5
Go aginst the flow lixom tongue Nemen en Omega är mycket mer intressant och väcker större uppmärksamhet än en gammal volvo skulle jag tro :p


5 686 Inlägg
13 september 2016
Trådstartare
#6
Jo man får hoppas på det i alla fall, känns ju mer unikt åtminstone tongue


5 686 Inlägg
19 september 2016
Trådstartare
#7
Har varit ledig från jobbet idag för att bland annat städa ur garaget och besikta gammel-mercan och fick tid över till att pilla lite snabbt på Opeln.

Tog in den i garaget och slet bort de få sidolister som var kvar och dess limmade metallstomme.
Ska sätta igen hålen och fixa så blinkerserna går att montera ordentligt i framskärmarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3dcf38bdf32b956a209c86492a76e68f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c89cb3346bf3f873e98c08282188fd69.jpg
Taklucka med sollucka har den, väldigt lyxigt tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1850cf31157928b7dabd13c0504d199a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b5a2616777ce26d8b59ba382823d7976.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-95d2a1ab5f74251b74323ca5d759ee8c.jpg
Bättre bilder på inredningen, relativt fint skick som sagt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e3cb08704b484ed4b659eb6e50d78a2a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8e4a23aa2850b10170f8551e883f1d6f.jpg
Båda bakfjädrarna var av sista varvet på. Hade 2st E36 318 bakfjädrar liggandes som såg ut att passa, vilket dom gjorde big_smile
E36-fjädrarna var just lite mjukare och ca 1varv kortare så bilen blev ca 20mm lägre i bak, men verkar funka då jag ej får den att bottna genom att stå och gunga på dragkroken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0057a7a059bafd99927adb4326b6d1b1.jpg
Så låg blev den med E36-bakfjädrar.

Däremot av någon anledningen tändes motorlampan när jag varvade till lite lätt, fick inte bort den genom att plocka bort minuspolen och jag har inte heller någon felkodsläsare som klarar av en Opel av denna årsmodell hmm
Dåligt gassvar och knackar till ibland med samma ljud som när det är luft i bränslesystemet, känns dock inte som det då motorlampan tänds, slocknar precis till och tänds igen när man vrider på tändningen även utan att starta motorn så känns som eventuellt ett givarfel.
Måste forska uti det nån helg i framtiden.
Senast redigerat av simlar (19 september 2016)


5 686 Inlägg
25 september 2016
Trådstartare
#9


Bytte dieselfilter på Omegan idag och märkte att när motorn hostade till och stannade med tändningen påslagen så uppstod detta underliga ljud från pumpen :S
Tystnar om man slår av tändningen och återkommer inte förrän motorn stannar med påslagen tändning.

Någon som varit med om det tidigare?


5 686 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#10
Hade bara tid nu idag att fixa lite med bilen så blev inte alls mycket gjort.

Tog loss stötfångaren för att försöka måtta in en intercooler jag har liggandes (samma dimension som biltemas minsta).
Verkar passa bra att sätta bakom kofångaren under nummerplåten, får bara kapa upp lite smått inuti stötfångarinklädnaden och lite lätt i krockbalken bakom stötfångaren.
Ingen bild på det dock.

Hittade även en överraskning, sitter en relativt stor oljekylare framför vänster innerskärm, ungefär hälften så stor som original intercoolern som sitter på framför höger innerskärm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1c64ac67d6a83ef06764d55326193091.jpg

Och när stötfångaren ändå var borttagen så flyttade jag motorvärmaruttaget från under nummerlpåten till mitt i opelmärket i grillen, detta för att underlätta demontering av stötfångaren i framtiden och även för lättare åtkomst till motorvärmarutttaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-65dcb8756d3cee7fe23dffc6a22db4cf.jpg
Senast redigerat av simlar (9 oktober 2016)


5 686 Inlägg
23 oktober 2016
Trådstartare
#11
TJenare nu har det hänt lite grejjer igen.
Sålt iväg w123an med några tusen kronor i vinst som man kan lägga på projektet smile
Beställt ny luftmassemätare och ska även inhandla en reservdelsbil nästa helg, dock en kombi med bensinmotor men lite grejjer har jag användning av iaf.

Har även börjat fixa lite karossmässigt genom att sätta igen hålen i dörrarna från där listerna suttit och lillbrorsan fixade ett blinkersfäste åt mig.
Dock hade jag inte färg av rätt kulör så får köpa lite bättringfärg efter färgkod till nästa helg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4892a6c2dd312c8ecf41f7f7e8f821bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6ce6c506550fece2fdb105027acd324e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-13b5993a76fe914679e72e6097047394.jpg


5 686 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#12
Tjena nu var det dags igen, tyvärr inte så många bilder då jag haft fullt upp med att skruva loss delar från reservdelsbilen och montera på projektbilen.

Men kombin var komplett förutom 3st dörrhandtag, bakluckan och ena bakrutan. Går riktigt bra i motorn (2,0 16v), kördes 10mil hem utan bekymmer och lite buskörning tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e52d1875ba909130f4bacf9620951d8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3f95d1d4be220e3587ac9604f7e3bc30.jpg
Detta blev då kvar av reservdelsbilen efter jag plockat det jag ville ha och behövde.
Mest tydliga är kofångaren, krockbalken och strålkastarna.
Men flyttat över fjäderbenen fram, ett styrstag, ytterbackspeglarna och lite andra småsaker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ae47ea26fc1243de62f9619db760c9da.jpg
Så här ser då bilen ut nu, enda som jag tror fattas inför besiktning nu är stötdämpare bak, ett styrstag och luftmassemätaren.


5 686 Inlägg
6 november 2016
Trådstartare
#13
Söndagkväll igen vilket betyder en kort liten update.

På Lördagen så monterade jag nya stötdämpare bak och fick även tag i en uppsättning dubbdäck på 15" plåtfälg.
Riktigt fräscha däck, mycket mönster och dubb kvar dock tillverkade 2005 så lite hårda men inga torrsprickor i alla fall.

Sen hade jag tyvärr inte fått hem några fler delar att montera, höger styrstag och gasdämpare till huven kommer nästa vecka och luftmassemätaren vet jag ej när den kommer.
LMM beställdes från kina med leveransdatum senast 8/12 så risken finns att det dröjjer en månad till innan jag får den.

Så idag tog jag in reservdelsbilen för att riva ur motor och låda ur den, nästa vecka tänkte jag plocka ut bakvagnen ur den och en polare ska ha styrsnäcka och servopump ur den till sitt Volvo 142 V8-bygge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-90ec25ebf8e23d3519550f3d4fd56877.jpg
Projektbilen med plåtisar och nya stötdämpare bak, vart bra mycket stummare i bakfjädringen med nya dämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bda052b39755e628ceb82314c5e045a4.jpg
Tomt motorrum, väldigt rymligt faktiskt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f692721c9a4bde977906b4853aea446c.jpg
Reservdelsbilen som den står nu, förhoppningsvis får jag den färdigrensad nästa helg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7f8f2de2c577e3b6d3a06b66fc644883.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a4215ae754e4a2929e88990733bb8a7d.jpg
Motor + låda.
X20XEV och 5-växlad manuell. Kollade ej vad lådan heter, mest troligt en R25-R28.


5 686 Inlägg
13 november 2016
Trådstartare
#14
Ännu en söndag och då blir det update

Rev ur bakaxeln ur reservdelsbilen och meckade ihop en "bakaxel" till den av en gammal 340-bakaxel och lite stålrör, förhoppningsvis kan jag dra den till skroten nästa helg smile

Sen på projektbilen så bytte jag motorhuvens gasdämpare så man slipper hålla uppe huven med en planka tongue
Sen bytte jag höger styrstag och till sist pillade jag upp ECUn för att kolla upp artnr på chipen så jag kan beställa chip när lönen kommer.
Väntar nu bara på min luftmassemätare innan bilen kan besiktas, efter den gått igenom bes så blir det dags att ta tag i att börja modifiera bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0ef1844133ea3087f66012167a94e9a1.jpg
Ett stycke Omega B bakaxel, kommer eventuellt användas till att bygga nån leksak under semestern nästa år wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-10afc4e921cae59da27d01fee4d1edb8.jpg
Den breddade 340-bakvagnen, denna ska läggas ungefär mitt under reservdelsbilen och sen fixa en dragbalk i fronten så hela karossen blir i princip ett tillfälligt släp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ab3eb25ea52d4357b31e1678f537089d.jpg
Nya gasdämpare och nytt styrstag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3dadcb3127392a9b29ceba307958ee52.jpg
Original-chip, artnr på dessa behövs när man beställer trimchip.


5 686 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
#15
Ännu en söndag och ännu en update

Hände inte så mycket denna helg, all tid lades på att få rullat ut reservdelsbilen ur garaget.
Reservdelsbilen ombyggd till en "släpvagn", ska bara dras 4km till skroten.

Bakaxelbreddningen var dock lite klen så den vek sig av vikten, fick bryta till den så gott det gick och svetsa på stag upp mot karossen.
Planen är att dra karossen på skroten nästa helg.

Smällde även reservdelsbilens rattairbag då både jag och polaren var nyfikna på hur kraftig smäll det faktiskt blir från dessa.
Smäller mer än man tror, tryckvågen slog bra i bröstet fastän vi stod 4-5m bort och airbagen låg på marken riktad uppåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7c2fd6e951813ada10e796ed0b4f081c.jpg
Plockade ur framvagnen för att få till viktbalansen på karossen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4bd7089b0ed11b14bf6e2e7f084f69ef.jpg
Racklat dit bakaxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e22625180e2082c5cfc81daf5bcce7e9.jpg
Karossen utrullad och krokad på bruksbilen, är precis som att dra ett vanligt släp och lagom med kultryck.


Video på när airbagen smälldes.


5 686 Inlägg
27 november 2016
Trådstartare
#16
Ännu en vecka har gått så ännu en liten update.

Ingen luftmassemätare har anlänt ännu och i helgen hann jag endast köra reservdelsbilen på skroten.

Hade kommit ca 15-20cm snö under fredagnatt i Kalix så fick användning för fyrhjulsdriften på bruksbilen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-31fea15fd51c1de7986e5343edea3920.jpg
Så där kördes den 4km till skroten utan några bekymmer
Senast redigerat av simlar (27 november 2016)


5 686 Inlägg
4 december 2016
Trådstartare
#17
Update igen, tyvärr en liten update denna gången också.

Vad gjorde jag denna helg då? Jo i helgen tog jag in bilen och tinade av den för att montera delarna jag beställde förra veckan från autoteilemann.

Efter bilen tinats upp började jag med att loss insuget för att komma åt glödstiften så jag kunde byta dom.
Alla glödstift kom ut utan större bekymmer och dom nya monterades utan problem. Sen återmontera insuget med nya packningar.
Efter det så bytte jag kupéfilter och luftfilter
Bytte även den hydrauliska remspännaren då den gamla var lite mjuk och ordentligt glapp i bussningarna.
Och till sist la jag äntligen igen listhålen och fixade fäste till skärmblinkers på bilens högra sida,


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5e7e81a56a97f87a0ea9382ae3257245.jpg
Insuget borta, väldigt lite sot i både insug och topp. Portarna matchade bra mot packningarna så något behov av att matchporta där kände jag ej.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d3f44de1bf6673bba90c66c4758ac030.jpg
Gamla glödstiften, 2st var stendöda och resterande 4st var väldigt långsamma på att glöda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ad0ade453d4f0cc8d7dc372b5cb5e646.jpg
Bilens högra sida ändligen färdig, eller ja jag har ännu inte fixat färg i rätt färgkod så helt färdigt är det inte men duger tills vidare.


5 686 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#18
Jahapp söndag igen vilket då innebär update igen.

Inte gjort mycket alls, bytt LMM och felsökt bilen.

Fick min LMM från kina i fredags efter jobbet så hämtade ut den och monterade på bilen på lördagen.
Men motorlampan vägrade släcka sig ändå så blev då tvungen att försöka hitta om den går att läsa ut felkoder utan felkodsläsare.

Till slut hittade jag dessa trådar:
http://www.omegaowners.com/forum/index. … ic=90581.0
http://www.omegaowners.com/forum/index. … ic=90667.0

Och fick fram felkod:
49 - Glow Device General Error
81 - Sensor Injection Start Short Or Open Circuit
82 - Sensor Injector Start Incorrect RPM-Signal
92 - Cruise Control Device Circuit Open Or Voltage High

Felkod 49 vet jag ej varför, förmodligen bara en sparade felkod sen innan jag bytte glödstiften.
81 och 82 är nållyftgivaren i 4ans spridare, vilket innebär att jag måste byta spridaren.
och 92 förstår jag ej varför den felkodar då bilen inte ens är utrustad med farthållare :S

Men nållyftgivaren i spridare nr4 är problemet till motorlampan, förmodligen så är gamla LMMen hel hmm
Så fick då paniksöka efter en beggad spridare för vettiga pengar då en ny går på 2000kr som billigast sad

Till slut så jag fick jag tag i en som hade en liggandes och begärde 600kr inkl frakt för den, så till veckan får jag en "ny" spridare med hel nållyftgivare, förhoppningsvis får jag även kopparbrickan till spridartätningen innan nästa helg så jag kan byta spridaren och få ordning på bilen.

Några bilder tog jag, främst på skillnaderna mellan original-lmm och kina-lmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a19e77f6efbf28e23ee29bfe8fdcf480.jpgkina-lmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-51b90002672ab444ae15cdae7c8b789e.jpgorg-lmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1db2ca42302871b4e4e7f0c2b56c6d3e.jpgkina-lmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b6815c525f9a2610fef7cfdd85503b5d.jpgorg-lmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-64c4a6342f87eaa0126a2d67d49b9df4.jpg
4ans spridare som orsakar lysande motorlampa och väldigt slö och segstartad motor hmm


5 686 Inlägg
18 december 2016
Trådstartare
#19
Söndag igen vilket betyder ännu en update.

I helgen så fick jag bytt spridaren med nållyftgivare och då slocknade äntligen motorlampan och bilen går nu som den ska smile

Gick dock inte som tänkt, på lördagen tänkte jag byta den men spridaren satt så jävligt så att biltemas spridarhylsa sprack på två ställen hmm
Klippte kabeln och misshandlade så jag fick dit en lång 27mm hylsa utan hål för kabel så fick jag till sist loss spridaren.

På söndagmorgon lämnade jag tillbaka spridarhylssatsen (hade den billiga modellen för 399kr) och köpte då deras dyrare sats för 449kr.
Varför jag köpte den billigaste satsen var för att jag läst att det krävs en 12-kanthylsa för att gå fritt vid returnipplarna på spridaren. Men det var då inga problem med deras dyra sats som är 6-kant, lärdomen av detta är att inte lita på bmw-folket på internet ;P

Sen fick jag äntligen spridaren monterad med ny kopparpackning, momentdragen och inkopplad, detta utan att lossa spridarröret mer än på spridaren och inte heller insuget som det står i verkstadshandboken att man måste lossa.
Till sist startade jag bilen och den gick lite lurvigt några sekunder innan den självluftat och motorn gick som den skulle, lika varvvillig och pigg som den var innan motorlampan tändes smile
Vart en liten kort provkörning/provsladdning efter det, konstaterade då att svetsdiff är ett måste på dessa bilar eftersom den nästan vägrade att driva på båda hjulen.


Efter jag bytt spridaren så kollade jag över all bilens ytterbelysning, hittade då att halvljuset på vänster sida hade dålig ljusbild, halvljuset på höger sida lyste svagt, två positionsljus bak var borta och nummerplåtsbelysningen.
Bytte båda halvljuslamporna, hade liggandes 2st blåtonade H1or så dom åkte i. Löste problemen med båda halvljusen.
Bak bytte jag en 21/5W lampa för att ordna ena posljuset, dock den andra lampan var en 5W ba15s och en sådan hade jag inte liggandes.
Nummerplåtsbelysningen hade ärgat och glaset var borta så hållaren satt ej fast, putsade upp kontakterna och skruvade fast lamphållaren så funkade det.

Tog även loss den löstagbara dragkroken.

Bilen hinner tyvärr inte besiktas före årsskiftet, kvar att göra är att byta en 5W poslampa, göra en hjulinställning och kontrollera ljusinställningen.
Hjulinställning och ljusinställning har jag tillgång till på jobbet, men måste då köra bilen till Luleå.
Ska bort under julhelgen så då blir det inget gjort, men efter nyårshelgen tar jag eventuellt bilen till jobbet för att fixa det sista och försöka få den igenom besiktningen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-23b8747d568349f8f581810bd9f21f4e.jpg
Biltemas hylssats, den billiga för 399kr

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-96d70cc071a1b12db6886ee2ad3dbc27.jpg
Spridaren äntligen bytt

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0f98b07fbc7ba6ba0e0aa1e003a3292c.jpg
Yay ingen motorlampa längre smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-83ecd3882badf74805e8dee5dfd6939f.jpg
Biltemas "dyra" hylssats för 449kr

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8c9aecc108861dacc2b9dfe056a2d2bb.jpg
Gamla spridaren med klippt kabel

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fa5d9e646f2e9c55d4315266ad8cb8b6.jpg
Hur hylsan passar på spridarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-036e70049ed0a443cd3778fe58e8cbb8.jpg
Tog isär gamla spridaren för att inspektera innanmätet, väldigt simpla grejjer

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-72b0ff0d8e8e2ec6b11ca18943094d0b.jpg
Bilen som den står nu



Sök