Varför ens fundera på en bil där säljaren lovar kostnadsfritt(om jag fattade rätt) byte av motor och växellåda när det finns så många andra(läs japanska) där man inte behöver byta motor och växellåda före 8 á 10.000 mil.
Tänk på allt strul och obehag det blir under tiden de byter motor och växellåda, säkert inte samtidigt, med lånebil under tiden(kanske ett par månader) och vilka kostnader det kan dra med sig.
En annan bil som inte nämnts är Mazda. Har haft 4 stycken i hushållet. 2 av dem har under var sin femårsperiod avverkat 15.000 mil utan minsta trassel.
Har f n bl a en CR-V -16. Men alla gillar inte SUV-stuket. I dagarna 1 år utan strul.
Den har RIKTIG handbroms(som man kan göra handbromsvändningar med), reservhjul + domkraft + hjulbytesverktyg men även (onödig lull lull) backkamera med färgbild som styrs med ratten, elektrisk fjärrmanövrering av bakluckan samt in/uppfällbar dragkrok med mera med mera.
Avråder från tyska bilar i allmänhet och BMW och Mercedes i synnerhet(hushållet har ägt 2 Mercedes och 4 BMW där strulet med kamkedjor, nedgångna kammar, lyftare och vipparmar lämnat sura/dyra minnen efter sig). Enda tyska bil jag skulle reflektera på är Opel. Men de har väl inte den status("premium") du suktar efter.