Misstänker att jag har en trasig topplockspackning på min nyköpta Volvo 850 T5R...
Bytte kamrem, vattenpump, termostat och expansionskärl. När jag tömde ut vattnet så va där inte mycket kylarvätska i systemet. Vilket jag tyckte va konstigt. Efter att allting vart bytt så märker jag efter jag kört med bilen att det kokar i expansionskärlet och att kylarvätskan hade sjunkit. Jag öppnar locket och det sprutar överallt.
Bilen går bra på tomgång och håller temperatur. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga här faktiskt.
Det kokar alltså i expansionskärlet hela tiden? Jag brukar låta bilar stå och gå utan locket till kärlet efter jag bytt kylarvätska, och det bubblar ju på rätt så bra när luftfickorna tar sig ut.
Men ja, kokar det i kärlet så är det bara att riva toppen och byta packning.
Det kokar alltså i expansionskärlet hela tiden? Jag brukar låta bilar stå och gå utan locket till kärlet efter jag bytt kylarvätska, och det bubblar ju på rätt så bra när luftfickorna tar sig ut.
Men ja, kokar det i kärlet så är det bara att riva toppen och byta packning.
Hmm, kanske ska testa att låta den stå utan locket till kärlet i en liten stund som du skrev. Slutar det inte bubbla/koka så kanske det är bäst att riva toppen innan det blir värre