Hej igen!
I helgen kördes första tävlingen med bilen som nollbil (första bil innan tävlingsbilarna, körs för att se så tidtagning fungerar samt att t.ex. skyltningen på sträckan stämmer), gick riktigt bra
Började med att jag i torsdags hämtade motorolja hos Payback och bytte den. Monterade hasplåt samt gick igenom bilen och efterdrog bultar! Lindade även avgasbandaget så allt var redo inför fredag.
På fredag lastade vi och åkte till Vännäs för tävlingsbesiktning av bilen. Gick utan större problem
Lastade bilen och åkte till stugan för att sova där, ligger bara 1 mil från Vännäs. Väl där provade jag bilen och kollade så justeringen av dödtiden fungerade, vilket den gjorde! Skönt, följde target lambda bra.
Fredag morgon, lambdan fungerar inte!
Startar upp bilen men lambdan smyger iväg mot AFR 22.5 (maxvärde) och stannar där! Starta om men blir ingen skillnad... Tur att jag provade bilen dagen innan så jag visste att den fungerade bra
Lastade och åkte till serviceplatsen där vi lastade av bilen igen, samma problem... Här någonstans gav jag upp och sket i att den strulade, bilen gick definitivt som den skulle!
Körde in till HQ för att få en starttid och stannade och tankade på vägen:
Nu började det kännas bra inför start! Vi fick lite instruktioner vad tävlingsledningen ville att vi skulle titta på och sedan gav vi oss iväg
Nervös kille inför start...
De 3 första sträckorna kändes lite ringrostigt, hade även problem med att bilen gick varm på transporterna! På sträckorna när jag höll upp varven var det inga problem
Hade lite svårt att fokusera då jag inte ville skjuta en toppackning eller liknande...
Åter till servicen så kollades olja och kylvatten, var inte för lite vatten i behållaren
Blev en kort service med smörgåstårta som tjejen gjort
Innan jag åkte ut drog jag temperaturvredet fram och tillbaka några gånger och vips så låg den stabilt på tempen! Gjorde så hela tävlingen. Skönt, måste ha varit luft i värmepaketet
Resten av tävlingen flöt på rätt bra, intercomen gick sönder på sträcka 4 så den byttes till en fungerande på servicen mellan SS5 och SS6
På sista sträckan hade jag blodad tand och det började gå rätt bra, kom in till en vinkel och behövde gå ner på ettan för att ta mig runt. När jag la in 2:an gick något sönder, gissningsvis växelföraren i lådan... Fick i 3:an och där fastande lådan så fick köra resterande 7 km på 3:ans växel
Skönt att köra nollbil sådana gånger
Lunkade mig i mål, körde till serviceplatsen och lastade bilen på släpvagnen.
Summan av tävlingen är att bilen går som en dröm på vägen, betydligt bättre än jag vågat hoppas
Fjädringen ska renoveras så småningom men fungerade väldigt bra under hela helgen
Hade lite problem med att bränslepumpen sög luft när det blev guppigt, även om jag hade 3/4 tank så blir att montera en catchtank
Angående lambdan fick jag sedemera felkod E8 (är en Innovate lambda) vilket kan vara lite vad som helst (för varm sond, trasig sond, icke kalibrerad sond o.s.v.). Min gissning är att den nu sitter för varmt efter att jag lindade downpipen! Får se om jag måste flytta den längre ner på avgasröret
Ytterst nöjd med helgen, hade även rätt bra (inofficiella) tider på några av sträckorna så var inte ljusår efter
Och beslutet om att byta växellåda blev ju rätt enkelt nu, ska göra det så fort som möjligt
Kommer upp lite filmer också från sträckorna så fort jag fått tag i dem i vettig kvalitet...
På återseende!