4134
Sök

Peugeot 307 kamremen gick av

37 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#1
Hej! Min mor har en Peugeot 307 04 1.6 liter. På väg till jobbet så gick kamremen av och bilen fick bogseras hem. Har någon någon koll på om motorn blir skrot, tänker på ventiler osv.
Tack på förhand smile

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 oktober 2016
#2
joachm skrev:
Hej! Min mor har en Peugeot 307 04 1.6 liter. På väg till jobbet så gick kamremen av och bilen fick bogseras hem. Har någon någon koll på om motorn blir skrot, tänker på ventiler osv.
Tack på förhand smile

Troligen har ventiler och kolvar försökt vara på samma ställe vid samma tidpunkt. Inte så bra för maskin med krökta ventiler och även följdskador som beror på i vilket läge maskin var när remmen gick av. En kostsam ventilsallad som troligtvis innebär att det inte är lönt att laga bilen.

MEN morsan din kan ha en enorm tur så att allt stannat "i rätt läge". Då kan motorn lagas till en mindre kostnad som även den blir rätt saftig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#3
Hon hade radion på hög volym när det hände så hon märkte bara att bilen stannade,  När vi provade att starta bilen sedan var det inga missljud kändes ungefär som bensinstopp. Men man kanske inte hör något speciellt när remmen har gått av?

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 oktober 2016
#4
joachm skrev:
Hon hade radion på hög volym när det hände så hon märkte bara att bilen stannade,  När vi provade att starta bilen sedan var det inga missljud kändes ungefär som bensinstopp. Men man kanske inte hör något speciellt när remmen har gått av?

Den bör låta som den läcker luft och gå fortare än vanligt på startmotorn. Ventilerna står ju still... Om de nu gör det? Säker på rembrott?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#5
Den lät och gick som du beskrev, Japp den är av hmm Det enda sättet att få reda på hur mycket som är skadat är väl att lyfta av toppen då antar jag.
Edit: Jag tackar så mycket för dit snabba svar smile
Senast redigerat av joachm (9 oktober 2016)

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 oktober 2016
#6
joachm skrev:
Den lät och gick som du beskrev, Japp den är av hmm Det enda sättet att få reda på hur mycket som är skadat är väl att lyfta av toppen då antar jag.

Ja, kan du göra det själv så är det bara att svära några ramsor och börja, tyvärr. Eller be henne köpa en ny bil..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

37 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#7
Blir nog att plocka av toppen för att se men den är nog skrot och säkert ingen större ide att lägga massa pengar på för att få den lagad hmm

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 oktober 2016
#8
joachm skrev:
Blir nog att plocka av toppen för att se men den är nog skrot och säkert ingen större ide att lägga massa pengar på för att få den lagad hmm

En känd regel är: Kostar reparationen mer än HALVA bilens värde så sälj den som den är. Drömmare med verktyg finns det alltid :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
9 oktober 2016
#9
Halva bilens värde..herreje..
När tändlåset pajade på min riskokare från -98 så skulle dom ha 7000:- och det var den ju inte värd..
Jag köpte ett rejält borr för 20:- och löste problemet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 oktober 2016
#10
tommen1 skrev:
Halva bilens värde..herreje..
När tändlåset pajade på min riskokare från -98 så skulle dom ha 7000:- och det var den ju inte värd..
Jag köpte ett rejält borr för 20:- och löste problemet..

Förstår hur du tänker men ett titanborr lär knappast lösa TS problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 439 Inlägg
10 oktober 2016
#11
joachm skrev:
Hej! Min mor har en Peugeot 307 04 1.6 liter. På väg till jobbet så gick kamremen av och bilen fick bogseras hem. Har någon någon koll på om motorn blir skrot, tänker på ventiler osv.
Tack på förhand smile

Vill du precisera litet noggrannare.
Var hon på väg till arbetet och inte hade mer än försökt starta motorn?
Eller var hon ute på vägen och körde, när remmen gick av.

Varför jag frågar är för att fick hon inte igång motorn på grund av att kamremmen brast då så finns det hopp om att kanske endast någon eller några ventiler skadats.

Har själv för många år sedan på en bilmotor råkat ut för isbildning på den ena kamremmen.
Startmotorn orkade inte dra runt motorn så endast 2 ventiler kröktes.

Därför min fråga.


Sök