3125
Sök

V70n byte av motor men till vad.

1 830 Inlägg
12 oktober 2016
Trådstartare
#1
Tjena.

Går i tankarna att byta motor då jag äntligen fått tag i ett ställe där man kan skruva i lugn och ro.
Så hade tänk skaffa en motor man kan fräscha till sedan byta i v70n man har.

Men då är ju frågan. Vilken motor?

Kör rätt ofta med tungt släp så måste gå att få lite kräm ur motorn då vägen jag kör på då har mycket uppför.

// Jimmy


344 Inlägg
12 oktober 2016
#3
Första frågan är ju: Ska du få den laglig med motorbytet eller ska du bara köra på och hoppas på det bästa?

4 822 Inlägg
12 oktober 2016
#4
fax110 skrev:
Första frågan är ju: Ska du få den laglig med motorbytet eller ska du bara köra på och hoppas på det bästa?

precis för den går inte att regga om med annan motor då bilen är för ny.

sen är ju frågan hur har du tänkt att göra med elen för det är ju inte bara att lyfta ur den sugmotorn som sitter idag och sen slänga i en turbomotor och tro att allt passar för det gör det inte då det är olika kabelmattor och olika databoxar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
18 010 Inlägg
12 oktober 2016
#5
Klart enklast är att skicka av skåpet och köpa ett annat. D5 är ju inte dumt om du fraktar mycket Lasagne på kroken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 830 Inlägg
12 oktober 2016
Trådstartare
#6
Haha lasagne på kroken.

Jo men de ska vara lagligt.
Funderade först på att köpa en t5a rusta upp den, sedan slänga i den i 740n man har (-88).

Sedan tänkte jag att man kanske skulle skaffa en liknande sugismotor som sitter i nu och göra den vassare sedan byta för att göra det "enkelt" med all el etc


1 830 Inlägg
12 oktober 2016
Trådstartare
#7
Vart går gränsen för "för ny bil" och det går inte få det igenom på nått sett alls ? Samt förflyttas gränsen med tiden eller hur är det där? Har noll koll på vad de tycker o tänker på besiktningen om sånt


344 Inlägg
12 oktober 2016
#8
Jiiimmie skrev:
Vart går gränsen för "för ny bil" och det går inte få det igenom på nått sett alls ? Samt förflyttas gränsen med tiden eller hur är det där? Har noll koll på vad de tycker o tänker på besiktningen om sånt

1993 tror jag brytåret är och det är fast. Enda sättet att lagligt byta motor efter det är igenom SFRO som ombyggt fordon. Krävs att man byter motor, låda och bromsar minst. Har inte exakt koll i huvudet men det går nog åt 5000-7000kr i avgifter för detta.

1 830 Inlägg
12 oktober 2016
Trådstartare
#9
fax110 skrev:
Jiiimmie skrev:
Vart går gränsen för "för ny bil" och det går inte få det igenom på nått sett alls ? Samt förflyttas gränsen med tiden eller hur är det där? Har noll koll på vad de tycker o tänker på besiktningen om sånt

1993 tror jag brytåret är och det är fast. Enda sättet att lagligt byta motor efter det är igenom SFRO som ombyggt fordon. Krävs att man byter motor, låda och bromsar minst. Har inte exakt koll i huvudet men det går nog åt 5000-7000kr i avgifter för detta.

åfan, men är det mycket jobb att få i en t5a i en 740 då om man nu skulle skaffa en sådan tongue


4 822 Inlägg
12 oktober 2016
#10
om du bara vill ha mer effekt än du har idag (140hk) så är det ju bara att chippa den (byta programvara) eftersom 140hk och 170hk är exakt samma motor fast med olika programvaror så får du 180hk (bsr anger188hk) bara genom att byta programvara
http://atechmotor.com/volvo/v70n/140-hk … et/steg-1/
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1562

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 830 Inlägg
12 oktober 2016
Trådstartare
#11
Christian S skrev:
om du bara vill ha mer effekt än du har idag (140hk) så är det ju bara att chippa den (byta programvara) eftersom 140hk och 170hk är exakt samma motor fast med olika programvaror så får du 180hk (bsr anger188hk) bara genom att byta programvara
http://atechmotor.com/volvo/v70n/140-hk … et/steg-1/
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1562

jo läste om det men vill helst renovera en motor men då kanske man ska ta en likadan o chippa + renovera den så man har en fräsch motor, den som är i v70n är

men det där med chippning har jag aldrig förstått riktigt. byter man bara ett litet chip sen är det färdigt eller?
vad jag fattar det som så är det spjällhuset(?) som inte öppnar sig helt på 140hk som 170hk motorn?


4 822 Inlägg
12 oktober 2016
#12
ja.
på äldre bilar bytte man ut chipet men på nyare (from 99 generellt sett) så laddar man bara in den nya programvaran via obd uttaget.
ja det är det som ska vara den största skillnaden i programvaran.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 830 Inlägg
12 oktober 2016
Trådstartare
#13
Christian S skrev:
ja.
på äldre bilar bytte man ut chipet men på nyare (from 99 generellt sett) så laddar man bara in den nya programvaran via obd uttaget.
ja det är det som ska vara den största skillnaden i programvaran.

tror jag skaffar en likadan motor som nuvarande faktiskt, blir nog smidigast tongue
har du / ni nått man bör tänka på eller är det bara tuta o köra? tongue


Diagnostekniker
2 718 Inlägg
13 oktober 2016
#14
Öppnar sig inte spjället lika mycket?
Då får du ta och fila på baksidan av gaspedalen! wink

Nej, men det går väl att bygga en trevlig maskin av den där.
Andra kammar, annat grenrör och avgassystem, porta toppen, osv osv. smile
Jag själv skulle ju föredra en T5a men då tillkommer det ju kabelhärva, ecu, och sånt.

Up the RA

4 822 Inlägg
13 oktober 2016
#15
Jesper328 skrev:
Öppnar sig inte spjället lika mycket?
Då får du ta och fila på baksidan av gaspedalen! wink

det hjälper inte då det är elektroniskt gasspjäll wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 830 Inlägg
13 oktober 2016
Trådstartare
#16
Jesper328 skrev:
Öppnar sig inte spjället lika mycket?
Då får du ta och fila på baksidan av gaspedalen! wink

Nej, men det går väl att bygga en trevlig maskin av den där.
Andra kammar, annat grenrör och avgassystem, porta toppen, osv osv. smile
Jag själv skulle ju föredra en T5a men då tillkommer det ju kabelhärva, ecu, och sånt.

haha, faktiskt så är det en plastpinne bakom gaspedalen / i golvet minns inte riktigt men nått är det där iaf xD Men man att den absolut sista biten svarar inte även fast det går att trycka lite till så ger det inget mer än vad som "går" och det har väl med strypningen att göra med just den motorn.

Hade tänkt t5 först men sen så blir det ju en massa jobb med det mesta så som reg bes etc etc och känner att jag inte har riktigt ork för just det. Utan vill göra ett rätt så "smärtfritt" projekt smile

Måste bara hitta motorkoden och är så glömsk så glömmer att kolla på bilen själv xD Vet inte vad för motor man ens ska kolla efter just nu.

Men det blir så när man har långa dagar hela tiden just nu på jobbet


4 822 Inlägg
13 oktober 2016
#17
Jiiimmie skrev:
Måste bara hitta motorkoden och är så glömsk så glömmer att kolla på bilen själv xD Vet inte vad för motor man ens ska kolla efter just nu.

Men det blir så när man har långa dagar hela tiden just nu på jobbet

det sitter en B5254S2 och 170hk heter B5254S och är som sagt exakt likadan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 830 Inlägg
13 oktober 2016
Trådstartare
#18
Christian S skrev:
Jiiimmie skrev:
Måste bara hitta motorkoden och är så glömsk så glömmer att kolla på bilen själv xD Vet inte vad för motor man ens ska kolla efter just nu.

Men det blir så när man har långa dagar hela tiden just nu på jobbet

det sitter en B5254S2 och 170hk heter B5254S och är som sagt exakt likadan.

tackar, får ta o leta lite nu o se om man hittar nått ^^


4 822 Inlägg
14 oktober 2016
#19
kom på att dom heter nog B5244S & S2 för dom har väll angett montorvolymen till 2,4? var ett par år där dom bytte lite fram och tillbaka.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 830 Inlägg
14 oktober 2016
Trådstartare
#20
Christian S skrev:
kom på att dom heter nog B5244S & S2 för dom har väll angett montorvolymen till 2,4? var ett par år där dom bytte lite fram och tillbaka.

Det kan de vara, tittade på många v70n bilar innan jag köpte min men alla hade olika motorkoder etc tongue så man blev rätt snurrig direkt xD



Sök