3529
Sök

Köpråd: Volvo 745 49 000 mil

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2016
#61
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
granadadr skrev:

finns fler wink även undertecknad wink men var å en kör å köper det den vill smile  not my problem smile

Finns det säkert. tongue Focus RS är en fin bil förövrigt, Ford gjorde ett självklart val när de hängde ner en riktig motor från Volvo i den. wink

Är bara lite kul att Volvohatarklubben för inbördes beundran på drygt 5 vuxna män sitter och hånar oss som kör Volvos stabilaste bilar genom tiderna(från när Volvo var svenskt) när de själva inte kör Koeningsegg direkt...

Lite omoget kan man tycka, men det finns folk till allt i dagens Sverige. smile

Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Släpp det nu. Om BS hade varit italienare hade han kört Fiat, om han hade varit fransos hade han kört Renault. Hade han varit Mexikan hade han pyntat bilen med fransar och burit hatt. Nu är han svensk och kör Volvo "för att Volvo är bäst." Inte konstigare än så. Det är okej.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
2 november 2016
#62
caromania skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Finns det säkert. tongue Focus RS är en fin bil förövrigt, Ford gjorde ett självklart val när de hängde ner en riktig motor från Volvo i den. wink

Är bara lite kul att Volvohatarklubben för inbördes beundran på drygt 5 vuxna män sitter och hånar oss som kör Volvos stabilaste bilar genom tiderna(från när Volvo var svenskt) när de själva inte kör Koeningsegg direkt...

Lite omoget kan man tycka, men det finns folk till allt i dagens Sverige. smile

Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Släpp det nu. Om BS hade varit italienare hade han kört Fiat, om han hade varit fransos hade han kört Renault. Hade han varit Mexikan hade han pyntat bilen med fransar och burit hatt. Nu är han svensk och kör Volvo "för att Volvo är bäst." Inte konstigare än så. Det är okej.

Ha smile  Han tål bara inte att höra sanningen.   
Jag ger upp. Han är välkommen att fråga i pm om felen han inte tror på smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2016
#63
JohnMayLives skrev:
En bil som gått 50000 mil är inte skit per automatik. Service och underhåll har viss inverkan. 50000 undermåligt servade är inget man vill köpa, men en överservad 50000 milare behöver inte bli ett särskilt riskfyllt köp. Fördelen med 20 år gamla Volvo är att de inte har så många system som kan gå sönder, vilket även gäller de flesta andra märken med liknande ålder. Personligen skulle jag inte köpa en 945 oavsett miltal, finns bättre alternativ. 945 faller igenom när det gäller bränsle törsten, samt det är en rätt tråkig bil, långt ifrån lika häftig, cool o space:ad som en...???

Generellt sett, en Taxi kan gå bra efter 50.000 mil. Absolut. Jag kan rätta mig själv på den punkten. Men nu pratar vi om en 745 (dvs minst äldre än 1992 antar jag?) som har knäckt huv, snart är obesiktigad och inte komplett (saknar lykta).

Jag har själv byggt ihop en bil av delar som levererades i lådor. Jag har renoverat bilar som egentligen borde grävts ner i dyngbacken. Men jag hade inte gjort det med en 740 som gått 50.000mil... Det finns inte på kartan att det är vettigt att lägga ut pengar på denna bil. Får jag en gratis komplett fungerande 740 som gått 50.000 mil så absolut, den kan få rulla, men första lilla utgift som kommer så ryker den. Direkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
2 november 2016
#64
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
granadadr skrev:
finns fler wink även undertecknad wink men var å en kör å köper det den vill smile  not my problem smile

Finns det säkert. tongue Focus RS är en fin bil förövrigt, Ford gjorde ett självklart val när de hängde ner en riktig motor från Volvo i den. wink

Är bara lite kul att Volvohatarklubben för inbördes beundran på drygt 5 vuxna män sitter och hånar oss som kör Volvos stabilaste bilar genom tiderna(från när Volvo var svenskt) när de själva inte kör Koeningsegg direkt...

Lite omoget kan man tycka, men det finns folk till allt i dagens Sverige. smile

Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Det har jag inte hört nåt om så har inget svar på det?

Ingen har påstått att de är guds gåva så var du fått det ifrån vet jag inte. Jag påstår att de gamla svenska Volvobilarna(2/7/9 och 800-serien) går bra mycket längre och är långt driftsäkrare än medelbilen. Allmänt känt att dessa bilar är slitvargar för vanligt folk men inte i "Volvosuger inbördes beundran klubben" såklart.

V40 skulle jag aldrig köpa, jag personligen ser det inte som en riktig Volvo. Har aldrig heller hyllat en V40 så långt jag kan minnas... Är det de enda du har att komma med? Kan du inte räkna upp alla dina storreparationer på 740in, 940in och S70in utan att börja ljuga ihop nåt som inte är sant?

Nöjeskör närproducerat

Muttley
2 november 2016
#65
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Finns det säkert. tongue Focus RS är en fin bil förövrigt, Ford gjorde ett självklart val när de hängde ner en riktig motor från Volvo i den. wink

Är bara lite kul att Volvohatarklubben för inbördes beundran på drygt 5 vuxna män sitter och hånar oss som kör Volvos stabilaste bilar genom tiderna(från när Volvo var svenskt) när de själva inte kör Koeningsegg direkt...

Lite omoget kan man tycka, men det finns folk till allt i dagens Sverige. smile

Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Det har jag inte hört nåt om så har inget svar på det?

Ingen har påstått att de är guds gåva så var du fått det ifrån vet jag inte. Jag påstår att de gamla svenska Volvobilarna(2/7/9 och 800-serien) går bra mycket längre och är långt driftsäkrare än medelbilen. Allmänt känt att dessa bilar är slitvargar för vanligt folk men inte i "Volvosuger inbördes beundran klubben" såklart.

V40 skulle jag aldrig köpa, jag personligen ser det inte som en riktig Volvo. Har aldrig heller hyllat en V40 så långt jag kan minnas... Är det de enda du har att komma med? Kan du inte räkna upp alla dina storreparationer på 740in, 940in och S70in utan att börja ljuga ihop nåt som inte är sant?

Nej jag ljuger ju bara.  Ha de gott.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
2 november 2016
#66
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Det har jag inte hört nåt om så har inget svar på det?

Ingen har påstått att de är guds gåva så var du fått det ifrån vet jag inte. Jag påstår att de gamla svenska Volvobilarna(2/7/9 och 800-serien) går bra mycket längre och är långt driftsäkrare än medelbilen. Allmänt känt att dessa bilar är slitvargar för vanligt folk men inte i "Volvosuger inbördes beundran klubben" såklart.

V40 skulle jag aldrig köpa, jag personligen ser det inte som en riktig Volvo. Har aldrig heller hyllat en V40 så långt jag kan minnas... Är det de enda du har att komma med? Kan du inte räkna upp alla dina storreparationer på 740in, 940in och S70in utan att börja ljuga ihop nåt som inte är sant?

Nej jag ljuger ju bara.  Ha de gott.

Ok, tack själv. smile

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 november 2016
#67
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Finns det säkert. tongue Focus RS är en fin bil förövrigt, Ford gjorde ett självklart val när de hängde ner en riktig motor från Volvo i den. wink

Är bara lite kul att Volvohatarklubben för inbördes beundran på drygt 5 vuxna män sitter och hånar oss som kör Volvos stabilaste bilar genom tiderna(från när Volvo var svenskt) när de själva inte kör Koeningsegg direkt...

Lite omoget kan man tycka, men det finns folk till allt i dagens Sverige. smile

Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Det har jag inte hört nåt om så har inget svar på det?

Ingen har påstått att de är guds gåva så var du fått det ifrån vet jag inte. Jag påstår att de gamla svenska Volvobilarna(2/7/9 och 800-serien) går bra mycket längre och är långt driftsäkrare än medelbilen. Allmänt känt att dessa bilar är slitvargar för vanligt folk men inte i "Volvosuger inbördes beundran klubben" såklart.

V40 skulle jag aldrig köpa, jag personligen ser det inte som en riktig Volvo. Har aldrig heller hyllat en V40 så långt jag kan minnas... Är det de enda du har att komma med? Kan du inte räkna upp alla dina storreparationer på 740in, 940in och S70in utan att börja ljuga ihop nåt som inte är sant?

Denna frågeställning blir då intressant:
Varför sålde Volvo så få bilar under denna glansperiod? Varför säljer de så dåligt nu? Beror det på dålig marknadsföring? De satsade ju inte ens på Sverigemarknaden utan helt och hållet på USA och ändå verkar bara Volvo ha gått hem i Sverige.

PS. Jag är verkligen ingen Volvohatare. Jag har bara insett för många år sedan att Volvo faktiskt inte gör de bästa mest krångelfria bilarna. Däremot förstår jag att många svenska (män/pojkar) tycker det. Det är okej. Peace.
Jag har som sagt ägt en Volvo. (Iofs Amazon) Jag har emellertid kört flera Volvomodeller mycket och långt. Har du (BS) kört Toyota under några år som jämförelse? Det har jag. Kram
Senast redigerat av caromania (2 november 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 002 Inlägg
2 november 2016
#68
Tror nog TS köpt en bil nu. Fast jag har ju blivit varnad för Regina-sprut i min köptråd om pundarsläde. Det blev en annan bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
2 november 2016
#69
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Finns det säkert. tongue Focus RS är en fin bil förövrigt, Ford gjorde ett självklart val när de hängde ner en riktig motor från Volvo i den. wink

Är bara lite kul att Volvohatarklubben för inbördes beundran på drygt 5 vuxna män sitter och hånar oss som kör Volvos stabilaste bilar genom tiderna(från när Volvo var svenskt) när de själva inte kör Koeningsegg direkt...

Lite omoget kan man tycka, men det finns folk till allt i dagens Sverige. smile

Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Det har jag inte hört nåt om så har inget svar på det?

Ingen har påstått att de är guds gåva så var du fått det ifrån vet jag inte. Jag påstår att de gamla svenska Volvobilarna(2/7/9 och 800-serien) går bra mycket längre och är långt driftsäkrare än medelbilen. Allmänt känt att dessa bilar är slitvargar för vanligt folk men inte i "Volvosuger inbördes beundran klubben" såklart.

V40 skulle jag aldrig köpa, jag personligen ser det inte som en riktig Volvo. Har aldrig heller hyllat en V40 så långt jag kan minnas... Är det de enda du har att komma med? Kan du inte räkna upp alla dina storreparationer på 740in, 940in och S70in utan att börja ljuga ihop nåt som inte är sant?

Jag kommer förmodligen att ångra detta:
Vad är enligt din definition en "riktig Volvo"?
Lägg gärna till en förklaring varför det är en "riktig Volvo".

Angående ditt pm så kan jag tyvärr inte redogöra för vilka kostnader tkd_rille haft med sina Volvobilar.

7 393 Inlägg
2 november 2016
#70
Evildan skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:

Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Det har jag inte hört nåt om så har inget svar på det?

Ingen har påstått att de är guds gåva så var du fått det ifrån vet jag inte. Jag påstår att de gamla svenska Volvobilarna(2/7/9 och 800-serien) går bra mycket längre och är långt driftsäkrare än medelbilen. Allmänt känt att dessa bilar är slitvargar för vanligt folk men inte i "Volvosuger inbördes beundran klubben" såklart.

V40 skulle jag aldrig köpa, jag personligen ser det inte som en riktig Volvo. Har aldrig heller hyllat en V40 så långt jag kan minnas... Är det de enda du har att komma med? Kan du inte räkna upp alla dina storreparationer på 740in, 940in och S70in utan att börja ljuga ihop nåt som inte är sant?

Jag kommer förmodligen att ångra detta:
Vad är enligt din definition en "riktig Volvo"?
Lägg gärna till en förklaring varför det är en "riktig Volvo".

Angående ditt pm så kan jag tyvärr inte redogöra för vilka kostnader tkd_rille haft med sina Volvobilar.

i mina ögon är en RIKTIG Volvo byggd och ägd av svenskt företag,, idag är det Kina"skit"  wink känner en som har hyrbilar,, han köper aldrig Volvo,, är för dåliga säger han wink


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
2 november 2016
#71
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Det har jag inte hört nåt om så har inget svar på det?

Ingen har påstått att de är guds gåva så var du fått det ifrån vet jag inte. Jag påstår att de gamla svenska Volvobilarna(2/7/9 och 800-serien) går bra mycket längre och är långt driftsäkrare än medelbilen. Allmänt känt att dessa bilar är slitvargar för vanligt folk men inte i "Volvosuger inbördes beundran klubben" såklart.

V40 skulle jag aldrig köpa, jag personligen ser det inte som en riktig Volvo. Har aldrig heller hyllat en V40 så långt jag kan minnas... Är det de enda du har att komma med? Kan du inte räkna upp alla dina storreparationer på 740in, 940in och S70in utan att börja ljuga ihop nåt som inte är sant?

Denna frågeställning blir då intressant:
Varför sålde Volvo så få bilar under denna glansperiod? Varför säljer de så dåligt nu? Beror det på dålig marknadsföring? De satsade ju inte ens på Sverigemarknaden utan helt och hållet på USA och ändå verkar bara Volvo ha gått hem i Sverige.

PS. Jag är verkligen ingen Volvohatare. Jag har bara insett för många år sedan att Volvo faktiskt inte gör de bästa mest krångelfria bilarna. Däremot förstår jag att många svenska (män/pojkar) tycker det. Det är okej. Peace.
Jag har som sagt ägt en Volvo. (Iofs Amazon) Jag har emellertid kört flera Volvomodeller mycket och långt. Har du (BS) kört Toyota under några år som jämförelse? Det har jag. Kram

Få bilar i jämförelse med...?

Nej, kör inte Toyota. Toyota är väl inte direkt så problemfria som många vill påstå, massvis av återkallningar och säkerhetsbrister på deras bilar. Rostar mer än Volvo dessutom. Nog finns det bättre japaner.

Evildan skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Det har jag inte hört nåt om så har inget svar på det?

Ingen har påstått att de är guds gåva så var du fått det ifrån vet jag inte. Jag påstår att de gamla svenska Volvobilarna(2/7/9 och 800-serien) går bra mycket längre och är långt driftsäkrare än medelbilen. Allmänt känt att dessa bilar är slitvargar för vanligt folk men inte i "Volvosuger inbördes beundran klubben" såklart.

V40 skulle jag aldrig köpa, jag personligen ser det inte som en riktig Volvo. Har aldrig heller hyllat en V40 så långt jag kan minnas... Är det de enda du har att komma med? Kan du inte räkna upp alla dina storreparationer på 740in, 940in och S70in utan att börja ljuga ihop nåt som inte är sant?

Jag kommer förmodligen att ångra detta:
Vad är enligt din definition en "riktig Volvo"?
Lägg gärna till en förklaring varför det är en "riktig Volvo".

Angående ditt pm så kan jag tyvärr inte redogöra för vilka kostnader tkd_rille haft med sina Volvobilar.

Jag tycker jag berättat klart och tydligt vilka jag anser de riktiga Volvobilarna är. Men jag drar det en gång till. De riktigaste Volvobilarna är de bilar som byggde det svenska folkhemmet dvs Amazon, PV, Duett, 140, 240, 740, 940, 850/X70, alla dessa var svenska bilar och byggda av rätt virke rakt igenom.

Alltså inga Holländska ihopplock som 400-serien osv eller liknande. smile

P2-chassit med bland annat V70N kandiderar också in till det riktiga Volvo även om Ford blandade in sig lite och försämrade kvalitén en smula, DOCK så valde Volvo att köra med sitt eget rostskydd och inget Ford-rostskydd vilket var en sanslös tur.

V70II/XC70II får också komma med på listan även om kvalitén hade dalat ytterligare och rostskyddet försvagats. De satt ändå riktiga Volvofemmor/sexor i dessa bilar under levnadstiden och de hade en klassisk och praktisk Volvodesign med stående bakruta och hög säkerhet som alltid när det gäller Volvo, därför får de en plats på listan.

Aha, trodde ni hade alla era otaliga Volvobilars reparationskostnader på lager i klubbens arkiv.

Måste säga att jag blir förvånad att inte tkd_rille har kommit med de extrema reparationskostnaderna han hade på 740, 940 och S70in. Måste ju ha varit miljoner han lagt ut på dessa. Säkert 10 miljoner på varje bil... hmm
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (2 november 2016)

Nöjeskör närproducerat

Evildan
2 november 2016
#72
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Det har jag inte hört nåt om så har inget svar på det?

Ingen har påstått att de är guds gåva så var du fått det ifrån vet jag inte. Jag påstår att de gamla svenska Volvobilarna(2/7/9 och 800-serien) går bra mycket längre och är långt driftsäkrare än medelbilen. Allmänt känt att dessa bilar är slitvargar för vanligt folk men inte i "Volvosuger inbördes beundran klubben" såklart.

V40 skulle jag aldrig köpa, jag personligen ser det inte som en riktig Volvo. Har aldrig heller hyllat en V40 så långt jag kan minnas... Är det de enda du har att komma med? Kan du inte räkna upp alla dina storreparationer på 740in, 940in och S70in utan att börja ljuga ihop nåt som inte är sant?

Denna frågeställning blir då intressant:
Varför sålde Volvo så få bilar under denna glansperiod? Varför säljer de så dåligt nu? Beror det på dålig marknadsföring? De satsade ju inte ens på Sverigemarknaden utan helt och hållet på USA och ändå verkar bara Volvo ha gått hem i Sverige.

PS. Jag är verkligen ingen Volvohatare. Jag har bara insett för många år sedan att Volvo faktiskt inte gör de bästa mest krångelfria bilarna. Däremot förstår jag att många svenska (män/pojkar) tycker det. Det är okej. Peace.
Jag har som sagt ägt en Volvo. (Iofs Amazon) Jag har emellertid kört flera Volvomodeller mycket och långt. Har du (BS) kört Toyota under några år som jämförelse? Det har jag. Kram

Få bilar i jämförelse med...?

Nej, kör inte Toyota. Toyota är väl inte direkt så problemfria som många vill påstå, massvis av återkallningar och säkerhetsbrister på deras bilar. Rostar mer än Volvo dessutom. Nog finns det bättre japaner.

Evildan skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Det har jag inte hört nåt om så har inget svar på det?

Ingen har påstått att de är guds gåva så var du fått det ifrån vet jag inte. Jag påstår att de gamla svenska Volvobilarna(2/7/9 och 800-serien) går bra mycket längre och är långt driftsäkrare än medelbilen. Allmänt känt att dessa bilar är slitvargar för vanligt folk men inte i "Volvosuger inbördes beundran klubben" såklart.

V40 skulle jag aldrig köpa, jag personligen ser det inte som en riktig Volvo. Har aldrig heller hyllat en V40 så långt jag kan minnas... Är det de enda du har att komma med? Kan du inte räkna upp alla dina storreparationer på 740in, 940in och S70in utan att börja ljuga ihop nåt som inte är sant?

Jag kommer förmodligen att ångra detta:
Vad är enligt din definition en "riktig Volvo"?
Lägg gärna till en förklaring varför det är en "riktig Volvo".

Angående ditt pm så kan jag tyvärr inte redogöra för vilka kostnader tkd_rille haft med sina Volvobilar.

Jag tycker jag berättat klart och tydligt vilka jag anser de riktiga Volvobilarna är. Men jag drar det en gång till. De riktigaste Volvobilarna är de bilar som byggde det svenska folkhemmet dvs Amazon, PV, Duett, 140, 240, 740, 940, 850/X70, alla dessa var svenska bilar och byggda av rätt virke rakt igenom.

Alltså inga Holländska ihopplock som 400-serien osv eller liknande. smile

P2-chassit med bland annat V70N kandiderar också in till det riktiga Volvo även om Ford blandade in sig lite och försämrade kvalitén en smula, DOCK så valde Volvo att köra med sitt eget rostskydd och inget Ford-rostskydd vilket var en sanslös tur.

V70II/XC70II får också komma med på listan även om kvalitén hade dalat ytterligare och rostskyddet försvagats. De satt ändå riktiga Volvofemmor/sexor i dessa bilar under levnadstiden och de hade en klassisk och praktisk Volvodesign med stående bakruta och hög säkerhet som alltid när det gäller Volvo, därför får de en plats på listan.

Aha, trodde ni hade alla era otaliga Volvobilars reparationskostnader på lager i klubbens arkiv.

Måste säga att jag blir förvånad att inte tkd_rille har kommit med de extrema reparationskostnaderna han hade på 740, 940 och S70in. Måste ju ha varit miljoner han lagt ut på dessa. Säkert 10 miljoner på varje bil... hmm

Intressanta slutsatser då en Amazon, 140 samt 240 byggdes förutom i Torslanda även i Gent Belgien, Volvo 700 utvecklades i Sverige och Holland och 850 och 400-serien uppkom i ett gemensamt projekt som till stor del var Holländskt.
Hur ställer du dig till dessa fakta som helt motstrider ditt påstående om
-svenska bilar av rätt virke rakt igenom- ?

Att Ford gav sig in i företaget var enbart möjligt pga att konkurs stod nära förestående efter att de då utdaterade bilar du håller så högt inte gick att sälja i behövlig utsträckning för att upprätthålla ekonomin i företaget. Tråkigt, javisst var det trist att att svenskt företag stryker på foten men skönt att Ford räddade tusentals arbeten.

Klubb? Nej.

Forummoderator
18 002 Inlägg
2 november 2016
#73

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
2 november 2016
#74
Evildan skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
Denna frågeställning blir då intressant:
Varför sålde Volvo så få bilar under denna glansperiod? Varför säljer de så dåligt nu? Beror det på dålig marknadsföring? De satsade ju inte ens på Sverigemarknaden utan helt och hållet på USA och ändå verkar bara Volvo ha gått hem i Sverige.

PS. Jag är verkligen ingen Volvohatare. Jag har bara insett för många år sedan att Volvo faktiskt inte gör de bästa mest krångelfria bilarna. Däremot förstår jag att många svenska (män/pojkar) tycker det. Det är okej. Peace.
Jag har som sagt ägt en Volvo. (Iofs Amazon) Jag har emellertid kört flera Volvomodeller mycket och långt. Har du (BS) kört Toyota under några år som jämförelse? Det har jag. Kram

Få bilar i jämförelse med...?

Nej, kör inte Toyota. Toyota är väl inte direkt så problemfria som många vill påstå, massvis av återkallningar och säkerhetsbrister på deras bilar. Rostar mer än Volvo dessutom. Nog finns det bättre japaner.

Evildan skrev:
Jag kommer förmodligen att ångra detta:
Vad är enligt din definition en "riktig Volvo"?
Lägg gärna till en förklaring varför det är en "riktig Volvo".

Angående ditt pm så kan jag tyvärr inte redogöra för vilka kostnader tkd_rille haft med sina Volvobilar.

Jag tycker jag berättat klart och tydligt vilka jag anser de riktiga Volvobilarna är. Men jag drar det en gång till. De riktigaste Volvobilarna är de bilar som byggde det svenska folkhemmet dvs Amazon, PV, Duett, 140, 240, 740, 940, 850/X70, alla dessa var svenska bilar och byggda av rätt virke rakt igenom.

Alltså inga Holländska ihopplock som 400-serien osv eller liknande. smile

P2-chassit med bland annat V70N kandiderar också in till det riktiga Volvo även om Ford blandade in sig lite och försämrade kvalitén en smula, DOCK så valde Volvo att köra med sitt eget rostskydd och inget Ford-rostskydd vilket var en sanslös tur.

V70II/XC70II får också komma med på listan även om kvalitén hade dalat ytterligare och rostskyddet försvagats. De satt ändå riktiga Volvofemmor/sexor i dessa bilar under levnadstiden och de hade en klassisk och praktisk Volvodesign med stående bakruta och hög säkerhet som alltid när det gäller Volvo, därför får de en plats på listan.

Aha, trodde ni hade alla era otaliga Volvobilars reparationskostnader på lager i klubbens arkiv.

Måste säga att jag blir förvånad att inte tkd_rille har kommit med de extrema reparationskostnaderna han hade på 740, 940 och S70in. Måste ju ha varit miljoner han lagt ut på dessa. Säkert 10 miljoner på varje bil... hmm

Intressanta slutsatser då en Amazon, 140 samt 240 byggdes förutom i Torslanda även i Gent Belgien, Volvo 700 utvecklades i Sverige och Holland och 850 och 400-serien uppkom i ett gemensamt projekt som till stor del var Holländskt.
Hur ställer du dig till dessa fakta som helt motstrider ditt påstående om
-svenska bilar av rätt virke rakt igenom- ?

Att Ford gav sig in i företaget var enbart möjligt pga att konkurs stod nära förestående efter att de då utdaterade bilar du håller så högt inte gick att sälja i behövlig utsträckning för att upprätthålla ekonomin i företaget. Tråkigt, javisst var det trist att att svenskt företag stryker på foten men skönt att Ford räddade tusentals arbeten.

Klubb? Nej.

Du vet att ett flertal tyska bilmärken har fabriker i Kina?.. Räcker så.

Haha, jag vet att 400 och 800 serien utvecklades i samma projekt men snälla nån... Går inte ens jämföra de modellerna och det vet du.

Sen..Inget ont mot Renå men tror inte Volvos R-serie skulle vara lika legendarisk med en fyra från Renault under huven heller. smile

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
18 002 Inlägg
2 november 2016
#75
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
Denna frågeställning blir då intressant:
Varför sålde Volvo så få bilar under denna glansperiod? Varför säljer de så dåligt nu? Beror det på dålig marknadsföring? De satsade ju inte ens på Sverigemarknaden utan helt och hållet på USA och ändå verkar bara Volvo ha gått hem i Sverige.

PS. Jag är verkligen ingen Volvohatare. Jag har bara insett för många år sedan att Volvo faktiskt inte gör de bästa mest krångelfria bilarna. Däremot förstår jag att många svenska (män/pojkar) tycker det. Det är okej. Peace.
Jag har som sagt ägt en Volvo. (Iofs Amazon) Jag har emellertid kört flera Volvomodeller mycket och långt. Har du (BS) kört Toyota under några år som jämförelse? Det har jag. Kram

Få bilar i jämförelse med...?

Nej, kör inte Toyota. Toyota är väl inte direkt så problemfria som många vill påstå, massvis av återkallningar och säkerhetsbrister på deras bilar. Rostar mer än Volvo dessutom. Nog finns det bättre japaner.


Jag tycker jag berättat klart och tydligt vilka jag anser de riktiga Volvobilarna är. Men jag drar det en gång till. De riktigaste Volvobilarna är de bilar som byggde det svenska folkhemmet dvs Amazon, PV, Duett, 140, 240, 740, 940, 850/X70, alla dessa var svenska bilar och byggda av rätt virke rakt igenom.

Alltså inga Holländska ihopplock som 400-serien osv eller liknande. smile

P2-chassit med bland annat V70N kandiderar också in till det riktiga Volvo även om Ford blandade in sig lite och försämrade kvalitén en smula, DOCK så valde Volvo att köra med sitt eget rostskydd och inget Ford-rostskydd vilket var en sanslös tur.

V70II/XC70II får också komma med på listan även om kvalitén hade dalat ytterligare och rostskyddet försvagats. De satt ändå riktiga Volvofemmor/sexor i dessa bilar under levnadstiden och de hade en klassisk och praktisk Volvodesign med stående bakruta och hög säkerhet som alltid när det gäller Volvo, därför får de en plats på listan.

Aha, trodde ni hade alla era otaliga Volvobilars reparationskostnader på lager i klubbens arkiv.

Måste säga att jag blir förvånad att inte tkd_rille har kommit med de extrema reparationskostnaderna han hade på 740, 940 och S70in. Måste ju ha varit miljoner han lagt ut på dessa. Säkert 10 miljoner på varje bil... hmm

Intressanta slutsatser då en Amazon, 140 samt 240 byggdes förutom i Torslanda även i Gent Belgien, Volvo 700 utvecklades i Sverige och Holland och 850 och 400-serien uppkom i ett gemensamt projekt som till stor del var Holländskt.
Hur ställer du dig till dessa fakta som helt motstrider ditt påstående om
-svenska bilar av rätt virke rakt igenom- ?

Att Ford gav sig in i företaget var enbart möjligt pga att konkurs stod nära förestående efter att de då utdaterade bilar du håller så högt inte gick att sälja i behövlig utsträckning för att upprätthålla ekonomin i företaget. Tråkigt, javisst var det trist att att svenskt företag stryker på foten men skönt att Ford räddade tusentals arbeten.

Klubb? Nej.

Du vet att ett flertal tyska bilmärken har fabriker i Kina?.. Räcker så.

Haha, jag vet att 400 och 800 serien utvecklades i samma projekt men snälla nån... Går inte ens jämföra de modellerna och det vet du.

Sen..Inget ont mot Renå men tror inte Volvos R-serie skulle vara lika legendarisk med en fyra från Renault under huven heller. smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 002 Inlägg
2 november 2016
#76
Hybridsmurfen skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:

Intressanta slutsatser då en Amazon, 140 samt 240 byggdes förutom i Torslanda även i Gent Belgien, Volvo 700 utvecklades i Sverige och Holland och 850 och 400-serien uppkom i ett gemensamt projekt som till stor del var Holländskt.
Hur ställer du dig till dessa fakta som helt motstrider ditt påstående om
-svenska bilar av rätt virke rakt igenom- ?

Att Ford gav sig in i företaget var enbart möjligt pga att konkurs stod nära förestående efter att de då utdaterade bilar du håller så högt inte gick att sälja i behövlig utsträckning för att upprätthålla ekonomin i företaget. Tråkigt, javisst var det trist att att svenskt företag stryker på foten men skönt att Ford räddade tusentals arbeten.

Klubb? Nej.

Du vet att ett flertal tyska bilmärken har fabriker i Kina?.. Räcker så.

Haha, jag vet att 400 och 800 serien utvecklades i samma projekt men snälla nån... Går inte ens jämföra de modellerna och det vet du.

Sen..Inget ont mot Renå men tror inte Volvos R-serie skulle vara lika legendarisk med en fyra från Renault under huven heller. smile


Volvo skickade ner Renaultsnurror under huven redan 70-talet. Köper man en Volvo V50 1.6D så får man en fransk maskin. Inget ont i det. De kan sina dieslar. Köper man en Volvo V70N så är det ett hopplock från Från Ford Mondeo. En C30 är en Focus. Med sin pålitliga ABSenhet...

Volvos 1.8F är ju redan en riktig klassiker. Vart vill du komma?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 november 2016
#77
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
Denna frågeställning blir då intressant:
Varför sålde Volvo så få bilar under denna glansperiod? Varför säljer de så dåligt nu? Beror det på dålig marknadsföring? De satsade ju inte ens på Sverigemarknaden utan helt och hållet på USA och ändå verkar bara Volvo ha gått hem i Sverige.

Få bilar i jämförelse med...?

Det mesta faktiskt. Volvo säljer nu ca 4-500.000 bilar per år vilket är mycket för dem historiskt sett. Toyota säljer 8 miljoner bilar per år, Honda runt 5 miljoner, Renault ca 2,8 miljoner, BMW ca 2,5miljoner, MB ca 2 miljoner, Fiat ca 1,5miljoner, Opel 1 miljon för att dra några exempel. Ja, det stämmer, de flesta bilmärken säljer faktiskt betydligt bättre än Volvo.

Historiskt då?

Volvos överlägset mest sålda bil (om jag fattat det rätt) är 240 som sålde i 3,5miljoner i hela världen, mellan 1975 och 1993, dvs under sina 18år. Honda Accord sålde mer än 10miljoner mellan 1991-1998. (Den bespottade Toyota Prius har sålts i fler än 3 miljoner ex hittills och den säljer som bekant fortfarande ganska bra, när du läser detta har den nog passerat 240.)

Min kära Amazon såldes i 670.000ex. Det är i sammanhanget en nysning i rymden. Bilen som byggde det svenska folkhemmet. Inte ens en miljon bilar alltså.

Volvo 140 tillverkades i drygt 1.2 miljoner och det var fler än Volvo 740 som också tillverkades precis skuggan över 1.2 miljoner. Volvo 940 såldes tydligen i ca 1,5miljoner. 850 har sålts i ca 800.000 och S/V70 har byggts ca 800.000.

Om man bakar ihop samtliga Volvomodeller du nämner, 120 Amazon, 140, 240, 740, 940, 850, S70, V70så blir det 9,7 miljoner bilar, mellan 1956 och 2016 sålda i hela världen.

Volvo 940 tillverkades mellan 1991 och 1998 i 1,5miljoner exemplar och det är ju då direkt jämförbart med siffrorna som nämns om Honda Accord.

Honda Accord såldes alltså med andra ord i fler enheter under 8 år än Volvo sålde bilar öht under 60 år. Hisnande fakta.

Jag skulle vilja påminna dig om att Sverige är ett väldigt litet land.

Edit: Accorden har under de senaste åren sålts i ca 400.000 ex per år i USA. Camryn ligger i samma storleksordning. De säljer alltså ungefär dubbelt så många Honda Accord och Toyota Camry i USA per år, som Volvo säljer bilar oavsett modell i hela världen. Hisnande fakta.
Senast redigerat av caromania (3 november 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
3 november 2016
#78
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
Denna frågeställning blir då intressant:
Varför sålde Volvo så få bilar under denna glansperiod? Varför säljer de så dåligt nu? Beror det på dålig marknadsföring? De satsade ju inte ens på Sverigemarknaden utan helt och hållet på USA och ändå verkar bara Volvo ha gått hem i Sverige.

PS. Jag är verkligen ingen Volvohatare. Jag har bara insett för många år sedan att Volvo faktiskt inte gör de bästa mest krångelfria bilarna. Däremot förstår jag att många svenska (män/pojkar) tycker det. Det är okej. Peace.
Jag har som sagt ägt en Volvo. (Iofs Amazon) Jag har emellertid kört flera Volvomodeller mycket och långt. Har du (BS) kört Toyota under några år som jämförelse? Det har jag. Kram

Få bilar i jämförelse med...?

Nej, kör inte Toyota. Toyota är väl inte direkt så problemfria som många vill påstå, massvis av återkallningar och säkerhetsbrister på deras bilar. Rostar mer än Volvo dessutom. Nog finns det bättre japaner.


Jag tycker jag berättat klart och tydligt vilka jag anser de riktiga Volvobilarna är. Men jag drar det en gång till. De riktigaste Volvobilarna är de bilar som byggde det svenska folkhemmet dvs Amazon, PV, Duett, 140, 240, 740, 940, 850/X70, alla dessa var svenska bilar och byggda av rätt virke rakt igenom.

Alltså inga Holländska ihopplock som 400-serien osv eller liknande. smile

P2-chassit med bland annat V70N kandiderar också in till det riktiga Volvo även om Ford blandade in sig lite och försämrade kvalitén en smula, DOCK så valde Volvo att köra med sitt eget rostskydd och inget Ford-rostskydd vilket var en sanslös tur.

V70II/XC70II får också komma med på listan även om kvalitén hade dalat ytterligare och rostskyddet försvagats. De satt ändå riktiga Volvofemmor/sexor i dessa bilar under levnadstiden och de hade en klassisk och praktisk Volvodesign med stående bakruta och hög säkerhet som alltid när det gäller Volvo, därför får de en plats på listan.

Aha, trodde ni hade alla era otaliga Volvobilars reparationskostnader på lager i klubbens arkiv.

Måste säga att jag blir förvånad att inte tkd_rille har kommit med de extrema reparationskostnaderna han hade på 740, 940 och S70in. Måste ju ha varit miljoner han lagt ut på dessa. Säkert 10 miljoner på varje bil... hmm

Intressanta slutsatser då en Amazon, 140 samt 240 byggdes förutom i Torslanda även i Gent Belgien, Volvo 700 utvecklades i Sverige och Holland och 850 och 400-serien uppkom i ett gemensamt projekt som till stor del var Holländskt.
Hur ställer du dig till dessa fakta som helt motstrider ditt påstående om
-svenska bilar av rätt virke rakt igenom- ?

Att Ford gav sig in i företaget var enbart möjligt pga att konkurs stod nära förestående efter att de då utdaterade bilar du håller så högt inte gick att sälja i behövlig utsträckning för att upprätthålla ekonomin i företaget. Tråkigt, javisst var det trist att att svenskt företag stryker på foten men skönt att Ford räddade tusentals arbeten.

Klubb? Nej.

Du vet att ett flertal tyska bilmärken har fabriker i Kina?.. Räcker så.

Haha, jag vet att 400 och 800 serien utvecklades i samma projekt men snälla nån... Går inte ens jämföra de modellerna och det vet du.

Sen..Inget ont mot Renå men tror inte Volvos R-serie skulle vara lika legendarisk med en fyra från Renault under huven heller. smile

Jag tycker nog inte att det räcker så på långa vägar när du raljerar på det vis du gör om svenska bilar av rätta virket och inte något holländskt hopplock för att sedan bara ducka för det oomkullrunkeliga faktumet att de bilar du bygger ditt folkhem på i själva verket är just ihopplockade och även utvecklade i Holland/Belgien som mig veterligen inte var några svenska kolonier vid den tidpunkten.
Ergo: Dom där svenska bilarna var visst inte så svenska när allt kom omkring.

Hur andra biltillverkare gör är fullständigt irrelevant då det är dina "svenska" folkhemsvagnar som diskuteras och inte tyska dito.

4 146 Inlägg
3 november 2016
#79
Jag kör volvo, har ägt ett 20 tal "riktiga Volvos" dvs 2/7/940. Är lite för ung för amazon och 140.
Jag gillar verkligen gamla rwd volvos.
Man kan lasta hur jävla mycket som helst, ingen antisladd skit eller annat sånt skräp som man måste stänga av för att ta en sväng i rondellen, delar är mer eller mindre gratis, bilarna har ordentliga kofångare och man slipper vara rädd om dem.
Dom kostar istort sett bara soppan dom dricker, vilket är ganska mycket.
Extremt lätta att skruva med mm.

Men hade jag varit tysk eller liknande hade jag aldrig kört en volvo, då hade det varit MB eller BMW istället såklart.

Volvos legendariska R - modeller? Dom som är så legendariska att dom inte ens tillverkas längre?
Volvos R-bilar var fina bilar, jag håller med. Men knappast något att hänga i granen om man jämför lite med vad andra biltillverkare har som flaggskepp.

V70R skall vara legendarisk och tävla i samma klass som Bmws M-bilar, AMG bilarna och Audi S/RS bilar?
Mer rättvis jämförelse är väll mot den tjeckiska "legendaren" Skoda RS.


7 393 Inlägg
3 november 2016
#80
JohnMayLives skrev:
Jag vet inte om jag håller med om att "R -serien" är legendarisk? En P1800 (heter den så den där 2-dörrars sportkupen?) är nog "legendarisk", men sen är det nog tunnsått med "legender" hos Volvo. Audi har ju sin "ur- Quattro", VW sin "Bubbla", MB sin SL300, BMW sin M1 osv. Men då är det som sagt EN specifil modell, inte en hel "serie". Är det nån tillverkare som har flera "legender" så är det Ferrari, men bland vanliga bil-märken så är det ovanligt. Har vi/ni inte hamnat rätt långt från ämnet😀?

håller med,, alla märken har en spjutspetsmodell,, som säljer i små skalor,, så är det och kommer nog vara så i framtiden med smile  oavsett märke,,



Sök