3095
Sök

Saab 9-5 projekt

bygga motor och fräsha upp kaross med lack o detaljer.

28 021 Visningar
Uppdaterades senast 10 november 2017
215 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#1
har planer på o bygga motor och fräscha upp karossen eventuellt bygga om helt. så skulle behöva lite tips o råd angåände botten i motorn


215 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#2
har olika idér om motor antingen bygge litet så mN ökar effekt med cirka 100 så man hamnar runt 300+ t5 kolvar va anser folk riva botten o hinkar i t5 kolvar? eller ska man köpa j kolvar o stackar från nordic vill inte köpa wösner eller vad dom heter. då ja hört att dem börjat dra olja av dem så tips o råd av folk mottages gärna andra idéer på top ?
Senast redigerat av __macke__ (30 oktober 2016)


1 146 Inlägg
30 oktober 2016
#3
@JKDesigns gamla ? tongue

Aero koppling behövs ,T5 kolvar är billigast, 2.3i vev och T5 botten. Sedan hade jag kört total renovering med ny kedja etc

215 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#4
amazinjoey skrev:
@JKDesigns gamla ? tongue

Aero koppling behövs ,T5 kolvar är billigast, 2.3i vev och T5 botten. Sedan hade jag kört total renovering med ny kedja etc

jag fick berättat för mig att de va aero låda o aero koppling redan. sen om de stämmer kan ja ej svara på men de är ju inte svårt o kolla om lådan är bytt
ja de är hans gamla. ny kedja etc är redan med planerat. renoverar inte halvdant.


215 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#5
__macke__ skrev:
amazinjoey skrev:
@JKDesigns gamla ? tongue

Aero koppling behövs ,T5 kolvar är billigast, 2.3i vev och T5 botten. Sedan hade jag kört total renovering med ny kedja etc

jag fick berättat för mig att de va aero låda o aero koppling redan. sen om de stämmer kan ja ej svara på men de är ju inte svårt o kolla om lådan är bytt
ja de är hans gamla. ny kedja etc är redan med planerat. renoverar inte halvdant.

tycker du ja ska köra på den toppen som sitter eller ska ja skaffa en annan ? har planer på o köpa en motor o ha brevid bilen o bygga på ist för o riva den som sitter i. varför just 2.3 vev? va är skillnaden på den som sitter i min 2.0 ?


1 146 Inlägg
30 oktober 2016
#6
__macke__ skrev:
__macke__ skrev:
amazinjoey skrev:
@JKDesigns gamla ? tongue

Aero koppling behövs ,T5 kolvar är billigast, 2.3i vev och T5 botten. Sedan hade jag kört total renovering med ny kedja etc

jag fick berättat för mig att de va aero låda o aero koppling redan. sen om de stämmer kan ja ej svara på men de är ju inte svårt o kolla om lådan är bytt
ja de är hans gamla. ny kedja etc är redan med planerat. renoverar inte halvdant.

tycker du ja ska köra på den toppen som sitter eller ska ja skaffa en annan ? har planer på o köpa en motor o ha brevid bilen o bygga på ist för o riva den som sitter i. varför just 2.3 vev? va är skillnaden på den som sitter i min 2.0 ?

2.3i veven är från 900/9000 tusen och mkt mer hållbar smile T5 topp med T7 packning  är rekommenderat far jag för mig men t7 top borde räcka. Glöm inte byta kylare , spridare och turbo. T19 eller HX35 är väl bäst att välja

215 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#7
amazinjoey skrev:
__macke__ skrev:
__macke__ skrev:

jag fick berättat för mig att de va aero låda o aero koppling redan. sen om de stämmer kan ja ej svara på men de är ju inte svårt o kolla om lådan är bytt
ja de är hans gamla. ny kedja etc är redan med planerat. renoverar inte halvdant.

tycker du ja ska köra på den toppen som sitter eller ska ja skaffa en annan ? har planer på o köpa en motor o ha brevid bilen o bygga på ist för o riva den som sitter i. varför just 2.3 vev? va är skillnaden på den som sitter i min 2.0 ?

2.3i veven är från 900/9000 tusen och mkt mer hållbar smile T5 topp med T7 packning  är rekommenderat far jag för mig men t7 top borde räcka. Glöm inte byta kylare , spridare och turbo. T19 eller HX35 är väl bäst att välja

intercooler menar du eller ? ska notera de du skriver. tanken är ju fortfarande o ha den som en gat bil. för mkt häst blir bara tråkigt med slitage på däck. 300+ är de ja tänkte sikta på. du vet ingen som sitter på t5 kolvar o eventuellt en sån vev ?


215 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#8
__macke__ skrev:
amazinjoey skrev:
__macke__ skrev:

tycker du ja ska köra på den toppen som sitter eller ska ja skaffa en annan ? har planer på o köpa en motor o ha brevid bilen o bygga på ist för o riva den som sitter i. varför just 2.3 vev? va är skillnaden på den som sitter i min 2.0 ?

2.3i veven är från 900/9000 tusen och mkt mer hållbar smile T5 topp med T7 packning  är rekommenderat far jag för mig men t7 top borde räcka. Glöm inte byta kylare , spridare och turbo. T19 eller HX35 är väl bäst att välja

intercooler menar du eller ? ska notera de du skriver. tanken är ju fortfarande o ha den som en gat bil. för mkt häst blir bara tråkigt med slitage på däck. 300+ är de ja tänkte sikta på. du vet ingen som sitter på t5 kolvar o eventuellt en sån vev ?

vart erbjuden en b235R topp är vell hårdare ventiler i dem så hållbarheten är la bättre. 1000 kr för toppen som gått 17.000 mil


215 Inlägg
31 oktober 2016
Trådstartare
#9
- Aero turbo med insugningsrör
- Aero Bromsar
- Större spridare
har kollat på diverse delar som ja eventuellt ska köpa i veckan


1 146 Inlägg
31 oktober 2016
#10
Kör på DEKA 630 spridare , B205 Och B235  och B235R toppen är samma.  de är samma motor helt och hållet enda skillnaden e turbon på turbon

24 Inlägg
3 november 2016
#11
släng i helt t5 blocket eller t5 kolvar med stakar & veven då de inte är samma slaglängd på din och t5ans vev
hade slängt i ett t5 block gjorde de i min och ångrar mig inte för femöre! smile
kör t5 block (ny renoverat nu) med b235R topp har en 9-5 aero 02 smile

215 Inlägg
4 november 2016
Trådstartare
#12
thejimmyboynr1 skrev:
släng i helt t5 blocket eller t5 kolvar med stakar & veven då de inte är samma slaglängd på din och t5ans vev
hade slängt i ett t5 block gjorde de i min och ångrar mig inte för femöre! smile
kör t5 block (ny renoverat nu) med b235R topp har en 9-5 aero 02 smile

okej vart köpte du delar ifrån ? något ställe du rekomonderar ?


24 Inlägg
4 november 2016
#13
__macke__ skrev:
thejimmyboynr1 skrev:
släng i helt t5 blocket eller t5 kolvar med stakar & veven då de inte är samma slaglängd på din och t5ans vev
hade slängt i ett t5 block gjorde de i min och ångrar mig inte för femöre! smile
kör t5 block (ny renoverat nu) med b235R topp har en 9-5 aero 02 smile

okej vart köpte du delar ifrån ? något ställe du rekomonderar ?

har köpt allt från speedparts, mycke bra och billiga, lagt cirka 6k på renovering då är hela botten renoverad sen små grejer smile
blocket brukar man hitta billigt för runt 1500-3000 typ men värt de e ju typ skottsäkra wink

215 Inlägg
8 november 2016
Trådstartare
#14
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176357/176357-916d9db4df1aef41ed7c76c2ffd2b3ff.jpg

slängde på vintersulorna. tänkte lackera om fälgarna helt då dom är plastidippade i gunmetal så tänkte lacka dom i den färgen då ja tycker dom gör sig bra i den färgen.

har även inköpt t5 kolvar som ja ska lämna till svarvning så småningom. kör på samma topp som sitter i fast renoverad.

har även kikat på om o beställa dp från nordic. men de får vänta motorbygget vill ja gå på först.


sen skulle ja vilJa ha tag på kolfiber detaljer men hittar ingen vettig sida, så om ni vet någon så hojta.


George
1 956 Inlägg
8 november 2016
#15
Trevligt att du gör motorbygget som jag tjatade på Jonas att han skulle göra smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

215 Inlägg
10 november 2016
Trådstartare
#16
jojje81 skrev:
Trevligt att du gör motorbygget som jag tjatade på Jonas att han skulle göra smile

big_smile ja jag har köpt på mig lite grejer nu, dock vet ja inte när ja ska bli klar ännu. väntar på besked fortfarande angåände ett garage jag ska hyra senare men motorbygget kommer ske hemma. sen skifta i nya garaget.


4 442 Inlägg
11 november 2016
#17
Härligt att bygget drar igång!

Angående t5 block eller inte så kan jag bara dela med av egen erfarenhet.

Byggde på en B235R och bytte till svarvade T5 kolvar och stakar. Samt T5 kammar B234i. Funkade hur bra som helst!

En orginal aero turbo 15t är bra och hållbar vid 300hk, spridare ska du ha siemens deka 875cc då 630cc bygger på gammal teknik.

Byta till alu ic är ju inte fel när man ligger på 300+ och insugstempen går upp.
Senast redigerat av JKDesign (11 november 2016)


215 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
#18
JKDesign skrev:
Härligt att bygget drar igång!

Angående t5 block eller inte så kan jag bara dela med av egen erfarenhet.

Byggde på en B235R och bytte till svarvade T5 kolvar och stakar. Samt T5 kammar B234i. Funkade hur bra som helst!

En orginal aero turbo 15t är bra och hållbar vid 300hk, spridare ska du ha siemens deka 875cc då 630cc bygger på gammal teknik.

Byta till alu ic är ju inte fel när man ligger på 300+ och insugstempen går upp.

tack jk för tipsen ! ska defenetift ta åt mig då ja kika på din 9-5a du byggde! ska kompletera med saker så fort ja får nys om delar. har du något nummer på turbon ?


George
1 956 Inlägg
12 november 2016
#19
__macke__ skrev:
JKDesign skrev:
Härligt att bygget drar igång!

Angående t5 block eller inte så kan jag bara dela med av egen erfarenhet.

Byggde på en B235R och bytte till svarvade T5 kolvar och stakar. Samt T5 kammar B234i. Funkade hur bra som helst!

En orginal aero turbo 15t är bra och hållbar vid 300hk, spridare ska du ha siemens deka 875cc då 630cc bygger på gammal teknik.

Byta till alu ic är ju inte fel när man ligger på 300+ och insugstempen går upp.

tack jk för tipsen ! ska defenetift ta åt mig då ja kika på din 9-5a du byggde! ska kompletera med saker så fort ja får nys om delar. har du något nummer på turbon ?

Det är ingen mening att satsa på en aero turbo om du ändå ska bygga om.

Satsa på exempelvis td04-19t eller större.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

215 Inlägg
12 november 2016
Trådstartare
#20
jojje81 skrev:
__macke__ skrev:
JKDesign skrev:
Härligt att bygget drar igång!

Angående t5 block eller inte så kan jag bara dela med av egen erfarenhet.

Byggde på en B235R och bytte till svarvade T5 kolvar och stakar. Samt T5 kammar B234i. Funkade hur bra som helst!

En orginal aero turbo 15t är bra och hållbar vid 300hk, spridare ska du ha siemens deka 875cc då 630cc bygger på gammal teknik.

Byta till alu ic är ju inte fel när man ligger på 300+ och insugstempen går upp.

tack jk för tipsen ! ska defenetift ta åt mig då ja kika på din 9-5a du byggde! ska kompletera med saker så fort ja får nys om delar. har du något nummer på turbon ?

Det är ingen mening att satsa på en aero turbo om du ändå ska bygga om.

Satsa på exempelvis td04-19t eller större.

okej har kollat på en sådan faktist. antar att ja måste skaffa grenrör för den ?



Sök