Svana skrev:
Jag åker volvo.. samma vattenpump på 240in i 37000 mil och på min 945a till 45000 mil. Den har ändå bytts vid en uppfräshning av toppen, men va inte glapp i den ens.
Polarn snackade om att han inte sett en pump som passerat 15 000 mil på många bilar, där snackar vi skillnad.
Klart det skiljer hur man kör också. Men försvara gärna VW-kvaliten idag så har du nåt att jobba på hos verkstäder och på internetforum :-D
Fast du missar lite poängen. Du får för all del klanka ner på VAG-kvalitén bäst du vill. Men var konkret.
Att säga "VAG har minsann problem med koks...jävla skitbilar" är bara tramsigt. Varför? Ja för att det är inte något som är unikt för någon bil i VAG-koncernen utan gäller fler märken än de som ingår i VAG.
"Om vattenpumpen pajjar så ryker kamremmen"....mnja, OM den drivs av kamremmen, men igen, det är ju unikt för den "setupen" (Således inte bara för vag)...vilket då man inte har på alla VAG-bilar heller.
Kamkedjorna...japp, det är problem på VISSA motorer, inte på alla, igen; var konkret.
Har inte din polare sett en VAG-vattenpump som passerat 15K mil? Ja jag kan skicka honom en, bytte kamrem på en Audi i helgen, 18.000mil, original vattenpump, inget glapp, däremot fattas en bit sen jag tappade den i golvet (av plasthjulet), men den kan jag skicka med också (den fattas alltså på hjulet, delen finns). Märkligt att han inte sett detta då många vagkärror har just 18.000 mil som bytesintervall på kamremmen...oh well, han kanske jobbar som revisor...
Vilken vattenpump är det som ändå är samma trots att den har "Den har ändå bytts vid en uppfräschning av toppen"?
Då vet vi; Volvo bör således inte ha vattenpumpar som reservdel, för det är livstidskvalité och borde aldrig behöva bytas ut...trots att du gjort det fast du inte gjort det fast du gjort det.
Som sagt, klanka på VAG bäst du vill, det i sig stör mig inte. Mummel i nattmössan stör mig däremot, oavsett vilket bilmärke, vilken koncern eller vilken enskild sak det må gälla.
Nog med offtopic från min sida (oavsett hur mycket mer mummel i nattmössan det må bli).