Efter mycket om och men så byggs den nu, en Volvo 740 med T5:a från en 1994 års 850. Det blir motorrenovering, ZF låda, rostlagning m.m, reggning osv osv.
Får man fråga varför du inte renoverar motorn och stoppar tillbaka den i 850n? Den såg ju fruktansvärt fin ut så känns synd att slänga en sån fin kaross
Ett tips angående momentnyckeln, speciellt nu när du ska bygga motor, lämna in den på kalibrering även fast den är flong ny
Klart man får fråga, och en bra fråga Det korta svaret, vill åka/bygga bakhjulsdrivet Det lite längre svaret: Jag kände att hur jag än räkna med kostnader osv så skulle det inte vara värt att sälja den när den inte är i bra motorskick, för att sen köpa en komplett T5 me härva mm. Visst skär det lite i hjärtat att använda motorn till en annan bil men karossen kommer bli kvar hos mig, ELLER säljas till någon som vill ta hand om den till rätt pris. Eller så bygger man ny motor till den i framtiden, vi får se.
Bra tips! Kan du rekommendera något ställe att lämna nyckeln till?
I see!
Haha har ingen aning, vi har folk som kommer och kalibrerar våra på plats på jobbet. Vet bara att för att vara helt hundra ska man alltid kalibrera dom även fast dom är nya i fall om någon har tappat den osv. Har haft problem med det innan att momentnyckeln inte har stämt
Haha jaha förstår ska kolla upp det, vore ju kasst om man drar helt fel :p
Hur mycket kan det diffa på en kalibrerad och okalibrerad?
Beror på vad som har hänt med den Vart med om nästan 30 nm i diff och det är väääldigt mycket när man drar bultar i en motor och det ligger runt 5 nm +/-
Hur mycket kan det diffa på en kalibrerad och okalibrerad?
Beror på vad som har hänt med den Vart med om nästan 30 nm i diff och det är väääldigt mycket när man drar bultar i en motor och det ligger runt 5 nm +/-
Jäklar, det är ju sjukt mkt :S Läst lite att folk gör egna test med nya, hänger på vikter osv, men hur säkert det är vet man ju inte..
Hände en grej! (Lite avstickare i projektet men ändå)
Tjejen behövde kombi. Kraven var dragkrok, volvo 850, svart, manuell, bra koppling. Så det blev en T5-R import från Belgien Alltså 2,3 litern, inte som italien-importen som bara har 2,0.
Vi hitta en billigt med skavanker som behövs fixas. Ska byta allt till vevhusvent och de mesta tryckslangarna. Kanske turbon, vi får se. Ville bara dela med mig av det.
Sitter på coilovers, 3" rostfritt och så blir det 19" Radius R6-fälgar på sommarn.
Håller fortfarande på med tjejens nya T5-R, men den är snart klar. Provade att lacka insuget till den med motorlacken jag ska använda till mitt bygge, blev riktigt bra
Före:
Efter: (gjorde självklart ordentligt rent innan lack)
Riktigt trevlig finish tycker jag. Nu är man ännu mer sugen på att fixa motorn.
Plockade ur turbon idag. Den får hamna i tjejens bil så länge då jag haft problem med oljereturen på hennes. Med en mindre inspektion på min turbo så ser den faktiskt bra ut och inge glapp.
Tomt
Har ju tagit lite längre tid än jag trott med att fixa tjejens bil, men så är det alltid typ, men snart kan jag gå på mitt projekt igen. Känns skönt att det inte är någon stress
Ja men ha du lagt märke till handtagen om det är samma? Det är 850 som är spacklade med något speciellt spackel så dom blev släta! Vad har du för planer för den? Kolla i mitt fotoalbum tror jag de finns en bild när jag hade den inte