3158
Sök

Audi allroad 2005 tdi startar inte

50 Inlägg
7 december 2016
Trådstartare
#1
Bytt batteri, kontrollerat glödstift, byt bränslefilter...ändå vill inte bilen starta, inga varningslampor lyser... när jag försöker tvinga igång bilen varnar den dock för oljetryck, men det är efter 20-25 sek.
Var väldigt trög innan, och plötsligt en dag starta den inte....nån som vet var man ska börja ?

Avstängd
10 388 Inlägg
7 december 2016
#2
andheex11 skrev:
Bytt batteri, kontrollerat glödstift, byt bränslefilter...ändå vill inte bilen starta, inga varningslampor lyser... när jag försöker tvinga igång bilen varnar den dock för oljetryck, men det är efter 20-25 sek.
Var väldigt trög innan, och plötsligt en dag starta den inte....nån som vet var man ska börja ?

Japp; med att läsa ut felkoder.

- - Edit - -

Ja jag vet att det är ett skittråkigt svar, men det är en bra ände att börja i
Senast redigerat av it_mutt (7 december 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 december 2016
#3
Högt på listan borde bränslepump och tryck vara..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

50 Inlägg
8 december 2016
Trådstartare
#4
Kollade med verkstäder i stan och ingen är auktoriserad Audi verkstad så ingen va säker på om dom kunde få fram felkoder, en chansning skulle kosta runt 1600:-....och närmsta Audi verkstad ligger 7 mil bort...provar att byta glödstiften trotts allt...bilen har en förmåga att starta när det är mildväder, även om han är trög så går han igång...

5 Inlägg
8 december 2016
#5
Var bor du?
Jag har vcds..

50 Inlägg
21 december 2016
Trådstartare
#6
Bor i dalsland!
Provat byta glödstift nu också, tidigare har vi bytt batteriet och bränslefiltret, ändå vill inte bilen starta normalt...startar efter mycket om och men. Går sedan utmärkt att köra när den väl startat. Nu har mina idéer börjat sina, inga varningslampor lyser(oljetryckslampan lyser när man tvingar igång den länge). känns som det kan va allt ifrån dieselpumpen till spridare alt nått relä eller säkring till glödstiften.
var ska jag börja ?

5 686 Inlägg
21 december 2016
#7
Dålig dieselpump är inte ovanligt på dessa rotorpumps 2,5TDI V6or.
Konstigt däremot att den går som den ska när den väl startar.


50 Inlägg
21 december 2016
Trådstartare
#8
Precis, därför tror jag inte det är dieselpumpen heller...

5 Inlägg
21 december 2016
#9
4polig tempgivare i närheten av insuget/framkant motorn.
Den styr glödningen.
Testa att rycka av den.

50 Inlägg
1 januari 2017
Trådstartare
#10
Verkar vara något med bränslet, beställt backventil till bränslefiltret...

5 686 Inlägg
2 januari 2017
#11
andheex11 skrev:
Verkar vara något med bränslet, beställt backventil till bränslefiltret...

Kolla så pumpen i tanken går. Sitter en förpump i tanken som pumpar fram diesel till rotorpumpen, är pumpen i tanken ur funktion har rotorpumpen på motorn svårt att suga bränsle.


7 394 Inlägg
2 januari 2017
#12
andheex11 skrev:
Verkar vara något med bränslet, beställt backventil till bränslefiltret...

precis vart med om samma sak,, köpte en backventil å satte på slangen till pumpen fram,, funkade tills pumpen la av smile  obs se till å lufta ORDENTLIGT,, jag brukar lossa LITE på en flera högtrycks ledningar vid spridarna,, å se om det kommer diesel där,, och då brukar dem hoppa igång smile


Forummoderator
18 010 Inlägg
2 januari 2017
#13
Ni kan bortse från glödstiften/glödning. Den ska snällt starta i ner mot -15 grader utan fungerande sådana.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 januari 2017
#14
DET skulle jag vilja se..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Avstängd
10 388 Inlägg
2 januari 2017
#15
Hybridsmurfen skrev:
Ni kan bortse från glödstiften/glödning. Den ska snällt starta i ner mot -15 grader utan fungerande sådana.

Nu får farbror nog ställa undan glöggen wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 010 Inlägg
2 januari 2017
#16
it_mutt skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Ni kan bortse från glödstiften/glödning. Den ska snällt starta i ner mot -15 grader utan fungerande sådana.

Nu får farbror nog ställa undan glöggen wink

Aldrig startat mina TDi-dieslar (Volvo Audi) med glödning. Vad är det för burkar ni kör?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
2 januari 2017
#17
Hybridsmurfen skrev:
it_mutt skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Ni kan bortse från glödstiften/glödning. Den ska snällt starta i ner mot -15 grader utan fungerande sådana.

Nu får farbror nog ställa undan glöggen wink

Aldrig startat mina TDi-dieslar (Volvo Audi) med glödning. Vad är det för burkar ni kör?

Fast...Audi (får jag ju svara på) glöder när du;

1) Slår på tändningen
2) Öppnar dörren

- - Edit - -

För att förtydliga; det är alltså inte så att jag står och "glöder bilen" innan jag startar den. Bilen/arna i sig sköter den biten (skulle väl vara med undantag från Kangoo:n då möjligen)
Senast redigerat av it_mutt (2 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 010 Inlägg
2 januari 2017
#18
it_mutt skrev:
Hybridsmurfen skrev:
it_mutt skrev:

Nu får farbror nog ställa undan glöggen wink

Aldrig startat mina TDi-dieslar (Volvo Audi) med glödning. Vad är det för burkar ni kör?

Fast...Audi (får jag ju svara på) glöder när du;

1) Slår på tändningen
2) Öppnar dörren

- - Edit - -

För att förtydliga; det är alltså inte så att jag står och "glöder bilen" innan jag startar den. Bilen/arna i sig sköter den biten (skulle väl vara med undantag från Kangoo:n då möjligen)

Dagens glöding är för att bilen ska gå bra från start. Om stiften är slut/felaktiga så startar den snällt ändå men låter som en skenande stenkross i maskin. Men de startar. Prova och koppla ur stiften...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 januari 2017
#19
Ja, kan man köra utan gaswire så kan man tydligen köra utan glödstift också..
Vad bli nästa månne..??
Senast redigerat av tommen1 (2 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 010 Inlägg
2 januari 2017
#20
tommen1 skrev:
Ja, kan man köra utan gaswire så kan man tydligen köra utan glödstift också..
Vad bli nästa månne..??

Kan bli dåligt komp helt utan. Men fungera behöver de inte göra om det inte är -20 grader ute. Förvånar mig att folk är så okunniga. Vi lever inte på 80-talet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök