Självklart är en fyrhjulsdriven bil bäst i avseende vägsäkerhet i halt väglag.
Självklart är en framhjulsdriven bil säkrare än en bakhjulsdriven bil i halt väglag.
Självklart är en bil, oavsett drivning, med diverse antisladd-system säkrare i halt väglag än dito utan dessa system.
Det är få förunnat att besitta sådant mod att de törs hävda motsatsen, t ex att tryggheten i en bakhjulsdriven bil är större än i en framhjulsdriven bil i vinterväglag trots att det påpekats i studier och media i årtionden att så inte är fallet. Eller de som menar att antisladdsystem endast hämmar vägegenskaperna. Kanske är det även de som fortfarande tror att det är bättre att placera de bästa däcken fram för att styrförmågan enligt deras egna fysikaliska uträkningar blir bättre?
Däremot skulle jag vilja påminna de som kör fyrhjulsdrivet att deras bromssträcka inte påverkas ett smack av driften, något många verkar ha glömt...
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.