3906
Sök

Förbjuda diesel & gamla bilar?

1 705 Inlägg
14 december 2016
#21
Är det någon som har statistik på hur ofta en bil börjar brinna? Och då menar jag självantänder under färd, inte sätts i brand av nån iq-befriad huligan som eldar upp grannens bil för att han är arg på samhället.

Jag har ärligt talat aldrig ens reflekterat över att det kan vara en anledning att välja diesel, då jag under mina snart 40 år och väldigt många mil på vägen aldrig varit med om en bilbrand. Jag kan faktiskt inte ens påminna mig att jag hört talas om någon i bekantskapskretsen som varit med om det, och då är många av mina bekanta ändå amatörmekaniker och trimtomtar som mer ofta än sällan åker runt med hemmabyggda bränslesystem och externa bränslepumpar.

Det kan helt enkelt inte vara många promille av bensinbilarna som självantänder utan anledning.


Muttley
14 december 2016
#22
Hybridsmurfen skrev:
TS: köpte du diesel för att bensinare kan börja brinna? Lite väl och ta i va? Då får man ju även bryta strömmen hemma när man går ut av samma orsak.

Får ju hoppas TS inte har spolarvätska i bilen. Den är ju värre än bensin och diesel:p

Muttley
14 december 2016
#23
rcy skrev:
Är det någon som har statistik på hur ofta en bil börjar brinna? Och då menar jag självantänder under färd, inte sätts i brand av nån iq-befriad huligan som eldar upp grannens bil för att han är arg på samhället.

Jag har ärligt talat aldrig ens reflekterat över att det kan vara en anledning att välja diesel, då jag under mina snart 40 år och väldigt många mil på vägen aldrig varit med om en bilbrand. Jag kan faktiskt inte ens påminna mig att jag hört talas om någon i bekantskapskretsen som varit med om det, och då är många av mina bekanta ändå amatörmekaniker och trimtomtar som mer ofta än sällan åker runt med hemmabyggda bränslesystem och externa bränslepumpar.

Det kan helt enkelt inte vara många promille av bensinbilarna som självantänder utan anledning.

Finns en del ändå.
Jag har varit med om en bil som mina föräldrar ägde som självantände när vi drog husvagn. Nu var jag så liten så jag vet inte ens vad de var som gjorde så de började brinna men kommer ihåg att vi fick byta ut tändkablar så var den fit for fight igen, de upptäckte de så pass snabbt att de hann släcka det.

Sen har jag varit med om en traktor (tro de eller ej den drevs på diesel yikes )  Men visst den var gammal som tusan.

Däremot ska man nog vara rädd om Evildan, han kommer sprängas snart då han kör en bajsbil.

1 705 Inlägg
15 december 2016
#24
tkd_rille skrev:
rcy skrev:
Är det någon som har statistik på hur ofta en bil börjar brinna? Och då menar jag självantänder under färd, inte sätts i brand av nån iq-befriad huligan som eldar upp grannens bil för att han är arg på samhället.

Jag har ärligt talat aldrig ens reflekterat över att det kan vara en anledning att välja diesel, då jag under mina snart 40 år och väldigt många mil på vägen aldrig varit med om en bilbrand. Jag kan faktiskt inte ens påminna mig att jag hört talas om någon i bekantskapskretsen som varit med om det, och då är många av mina bekanta ändå amatörmekaniker och trimtomtar som mer ofta än sällan åker runt med hemmabyggda bränslesystem och externa bränslepumpar.

Det kan helt enkelt inte vara många promille av bensinbilarna som självantänder utan anledning.

Finns en del ändå.
Jag har varit med om en bil som mina föräldrar ägde som självantände när vi drog husvagn. Nu var jag så liten så jag vet inte ens vad de var som gjorde så de började brinna men kommer ihåg att vi fick byta ut tändkablar så var den fit for fight igen, de upptäckte de så pass snabbt att de hann släcka det.

Sen har jag varit med om en traktor (tro de eller ej den drevs på diesel yikes )  Men visst den var gammal som tusan.

Däremot ska man nog vara rädd om Evildan, han kommer sprängas snart då han kör en bajsbil.

OK, så en bil som börjat brinna, och vad jag kan utröna av det du nämner så var det åtskilliga år sedan.
Med tanke på antalet bensinbilar på våra vägar så verkar statistiken peka på att man inte ens kommer upp i dom promille jag gissade på tidigare.


Evildan
15 december 2016
#25
tkd_rille skrev:
rcy skrev:
Är det någon som har statistik på hur ofta en bil börjar brinna? Och då menar jag självantänder under färd, inte sätts i brand av nån iq-befriad huligan som eldar upp grannens bil för att han är arg på samhället.

Jag har ärligt talat aldrig ens reflekterat över att det kan vara en anledning att välja diesel, då jag under mina snart 40 år och väldigt många mil på vägen aldrig varit med om en bilbrand. Jag kan faktiskt inte ens påminna mig att jag hört talas om någon i bekantskapskretsen som varit med om det, och då är många av mina bekanta ändå amatörmekaniker och trimtomtar som mer ofta än sällan åker runt med hemmabyggda bränslesystem och externa bränslepumpar.

Det kan helt enkelt inte vara många promille av bensinbilarna som självantänder utan anledning.

Finns en del ändå.
Jag har varit med om en bil som mina föräldrar ägde som självantände när vi drog husvagn. Nu var jag så liten så jag vet inte ens vad de var som gjorde så de började brinna men kommer ihåg att vi fick byta ut tändkablar så var den fit for fight igen, de upptäckte de så pass snabbt att de hann släcka det.

Sen har jag varit med om en traktor (tro de eller ej den drevs på diesel yikes )  Men visst den var gammal som tusan.

Däremot ska man nog vara rädd om Evildan, han kommer sprängas snart då han kör en bajsbil.

Trots den allmänna uppfattningen är faktiskt gasbilarna mindre lättantändliga än fossilbilarna, gasen är lättare än luft och faktiskt även mer svårantändlig än era fossila bränslen.

http://www.gasbilen.se/Att-tanka-din-ga … AQSakerhet

En gaswagen med dubbdäck och svagt blandad spolarvätska torde vara den säkra vägen att gå för TS med sina dubier.

3 371 Inlägg
15 december 2016
#26
Finns nog många bränder som startat för folk som röker i bilen.


1 705 Inlägg
15 december 2016
#27
Low skrev:
Finns nog många bränder som startat för folk som röker i bilen.

Det är mycket troligt, men där påverkar det väl föga huruvida bilen är en bensin- eller dieselbil?


Forummoderator
9 299 Inlägg
15 december 2016
#28
Det här med brandrisken om man jämför diesel och bensin har varit uppe förr, minns att den trådskaparen hade en förmåga att spekulera vilt kring detta att en bensinbil mer eller mindre obönhörligen skulle fatta eld och explodera om den blandades in i en krock, men det är nog enda gången.

Olyckor händer, bilar börjar brinna, ibland dör folk. Lite samma sak som att det händer att folk får rymdstenar i huvudet. Jag tycker att Mythbusters avsnitt när de gör allt (!) för att få en vanlig bil att explodera är minst lika bra underhållning som annat trams.

Jag har för övrigt lyckats svetsa av en bensinledning en gång. Det gick bra. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
15 december 2016
#29
rcy skrev:
OK, så en bil som börjat brinna, och vad jag kan utröna av det du nämner så var det åtskilliga år sedan.
Med tanke på antalet bensinbilar på våra vägar så verkar statistiken peka på att man inte ens kommer upp i dom promille jag gissade på tidigare.

Jag tror mer på elfel i bilar som ställer till de när de brinner.  De har vi varit med om också smile   Speciellt sätesvärmare men de flesta hinner väl släcka de innan de brinner fullt.

Evildan skrev:
Trots den allmänna uppfattningen är faktiskt gasbilarna mindre lättantändliga än fossilbilarna, gasen är lättare än luft och faktiskt även mer svårantändlig än era fossila bränslen.

http://www.gasbilen.se/Att-tanka-din-ga … AQSakerhet

En gaswagen med dubbdäck och svagt blandad spolarvätska torde vara den säkra vägen att gå för TS med sina dubier.

De kritiska momenten är vid takning. De flesta har väl sprängts vid just tankning?     Tänk ändå på att de börjar bli några år på nacken och de gamla vw har ju rostbenägna tankar.   De är de som gör just gasbilar värre tycker jag.
Och när de väl antänder så brinner de på duktigt. 

Själv har jag ju varit med om ett par hundratals, kanske tusentals tankningar med gasbil och ibland smäller de på rejält med de där sketna munstyckena. Och där skulle du nog kunna tända på gasen ibland då man fick en rejäl gödseldoft i ansiktet wink

Evildan
15 december 2016
#30
tkd_rille skrev:
rcy skrev:
OK, så en bil som börjat brinna, och vad jag kan utröna av det du nämner så var det åtskilliga år sedan.
Med tanke på antalet bensinbilar på våra vägar så verkar statistiken peka på att man inte ens kommer upp i dom promille jag gissade på tidigare.

Jag tror mer på elfel i bilar som ställer till de när de brinner.  De har vi varit med om också smile   Speciellt sätesvärmare men de flesta hinner väl släcka de innan de brinner fullt.

Evildan skrev:
Trots den allmänna uppfattningen är faktiskt gasbilarna mindre lättantändliga än fossilbilarna, gasen är lättare än luft och faktiskt även mer svårantändlig än era fossila bränslen.

http://www.gasbilen.se/Att-tanka-din-ga … AQSakerhet

En gaswagen med dubbdäck och svagt blandad spolarvätska torde vara den säkra vägen att gå för TS med sina dubier.

De kritiska momenten är vid takning. De flesta har väl sprängts vid just tankning?     Tänk ändå på att de börjar bli några år på nacken och de gamla vw har ju rostbenägna tankar.   De är de som gör just gasbilar värre tycker jag.
Och när de väl antänder så brinner de på duktigt. 

Själv har jag ju varit med om ett par hundratals, kanske tusentals tankningar med gasbil och ibland smäller de på rejält med de där sketna munstyckena. Och där skulle du nog kunna tända på gasen ibland då man fick en rejäl gödseldoft i ansiktet wink

Lika stor risk att flyga i luften när du sitter på muggen och skiter när gaserna sprids i rummet. Tänk att gasen når en strömbrytare som kontaktar lite dåligt så att det gnistrar lite inuti den...poooof bara och du flyger iväg.
Mina tankar är bara ett år dom byts ju av VAG.

Muttley
15 december 2016
#31
Evildan skrev:
tkd_rille skrev:
rcy skrev:
OK, så en bil som börjat brinna, och vad jag kan utröna av det du nämner så var det åtskilliga år sedan.
Med tanke på antalet bensinbilar på våra vägar så verkar statistiken peka på att man inte ens kommer upp i dom promille jag gissade på tidigare.

Jag tror mer på elfel i bilar som ställer till de när de brinner.  De har vi varit med om också smile   Speciellt sätesvärmare men de flesta hinner väl släcka de innan de brinner fullt.

Evildan skrev:
Trots den allmänna uppfattningen är faktiskt gasbilarna mindre lättantändliga än fossilbilarna, gasen är lättare än luft och faktiskt även mer svårantändlig än era fossila bränslen.

http://www.gasbilen.se/Att-tanka-din-ga … AQSakerhet

En gaswagen med dubbdäck och svagt blandad spolarvätska torde vara den säkra vägen att gå för TS med sina dubier.

De kritiska momenten är vid takning. De flesta har väl sprängts vid just tankning?     Tänk ändå på att de börjar bli några år på nacken och de gamla vw har ju rostbenägna tankar.   De är de som gör just gasbilar värre tycker jag.
Och när de väl antänder så brinner de på duktigt. 

Själv har jag ju varit med om ett par hundratals, kanske tusentals tankningar med gasbil och ibland smäller de på rejält med de där sketna munstyckena. Och där skulle du nog kunna tända på gasen ibland då man fick en rejäl gödseldoft i ansiktet wink

Lika stor risk att flyga i luften när du sitter på muggen och skiter när gaserna sprids i rummet. Tänk att gasen når en strömbrytare som kontaktar lite dåligt så att det gnistrar lite inuti den...poooof bara och du flyger iväg.
Mina tankar är bara ett år dom byts ju av VAG.

Ja de är en jäkla mix i den stolen.

Har de kommit underfund med att byta på alla bilar nu?   De totalvägra vissa fall där gastankarna var riktigt angripna.

Evildan
15 december 2016
#32
tkd_rille skrev:
Evildan skrev:
tkd_rille skrev:
rcy skrev:
OK, så en bil som börjat brinna, och vad jag kan utröna av det du nämner så var det åtskilliga år sedan.
Med tanke på antalet bensinbilar på våra vägar så verkar statistiken peka på att man inte ens kommer upp i dom promille jag gissade på tidigare.

Jag tror mer på elfel i bilar som ställer till de när de brinner.  De har vi varit med om också smile   Speciellt sätesvärmare men de flesta hinner väl släcka de innan de brinner fullt.


De kritiska momenten är vid takning. De flesta har väl sprängts vid just tankning?     Tänk ändå på att de börjar bli några år på nacken och de gamla vw har ju rostbenägna tankar.   De är de som gör just gasbilar värre tycker jag.
Och när de väl antänder så brinner de på duktigt. 

Själv har jag ju varit med om ett par hundratals, kanske tusentals tankningar med gasbil och ibland smäller de på rejält med de där sketna munstyckena. Och där skulle du nog kunna tända på gasen ibland då man fick en rejäl gödseldoft i ansiktet wink

Lika stor risk att flyga i luften när du sitter på muggen och skiter när gaserna sprids i rummet. Tänk att gasen når en strömbrytare som kontaktar lite dåligt så att det gnistrar lite inuti den...poooof bara och du flyger iväg.
Mina tankar är bara ett år dom byts ju av VAG.

Ja de är en jäkla mix i den stolen.

Har de kommit underfund med att byta på alla bilar nu?   De totalvägra vissa fall där gastankarna var riktigt angripna.

Enligt en lapp uppklistrad på gaspumpen här i stan återkallas samtliga 2010 gaswagen för byte av gastankarna.
Sedan hur det är i verkligheten hos VAG är såklart en helt annan historia.
Men det känns okej att köra runt med hjälp av mina matrester.

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
15 december 2016
#33
Low skrev:
Finns nog många bränder som startat för folk som röker i bilen.

Det kan jag intyga.
Köpte en gammal 142 med rejält brandskadad instrumentbräda av en äldre piprökande herre en gång big_smile

Men även rejält anliggande bromsar kan orsaka brand, speciellt i främre hjulhus och antända innerskärmar av plast samt underredsmassa mm. cool

Även glappande helljusreläer är en fara, då elsystem, instrumentbräda och övrig inredning i de främre regionerna i kupèn kan gå upp i rök.

Men väldigt farligt är ju att ha läckande SU-förgasare som droppar bensin på grenröret. Det ska man inte ha, om man inte råkar ut för det precis utanför en bildelsbutik och kan springa in och kritsa en pulversläckare big_smile

"My drinkingteam has a racingproblem"

Forummoderator
18 003 Inlägg
15 december 2016
#34
Jag blev väckt av ett brödbud en gång på 90-talet. Bodde ovanpå en butik. Han bankade på min dörr i butiken då han visste att jag bodde där uppe iallafall.

"Din bil brinner!" Å fan... Det va la synd då. Mycket riktigt så stod min Citroen CX GTi och rök kraftigt. Den hade tydligen roat sig med detta hela natten för av inredningen fanns det inte ett spår. Hela kupén var aska. Men bensinmotorn hade inte tagit eld. Inte heller den hydralik som fjädrar, styr och bromsar bilen.

Synd. Gillade den bilen. Det blev en Mercedes w124 300D sen. Den brann inte upp :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 061 Inlägg
15 december 2016
#35
Jag hade en honda accord som brann upp. En riktig skrothög som plågades i timtal. Kylaren var kass så den kördes utan vatten och värmenöp flera gånger men gick att starta igen när den fått svalna. Den var så varm så kamremskåpan hade börjat smälta och det var väl därför det plötsligt tog eld i motorrummet. Tog inte många minuter innan brandkåren var där men då brann den redan som en fackla.

Evildan
15 december 2016
#36
Hybridsmurfen skrev:
Jag blev väckt av ett brödbud en gång på 90-talet. Bodde ovanpå en butik. Han bankade på min dörr i butiken då han visste att jag bodde där uppe iallafall.

"Din bil brinner!" Å fan... Det va la synd då. Mycket riktigt så stod min Citroen CX GTi och rök kraftigt. Den hade tydligen roat sig med detta hela natten för av inredningen fanns det inte ett spår. Hela kupén var aska. Men bensinmotorn hade inte tagit eld. Inte heller den hydralik som fjädrar, styr och bromsar bilen.

Synd. Gillade den bilen. Det blev en Mercedes w124 300D sen. Den brann inte upp :-)

CX... 😢
Benzen hade väl sådana mängder uppbundet vatten att det var omöjligt för något runt den rostiga plåten att ta fyr?

Forummoderator
18 003 Inlägg
15 december 2016
#37
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Jag blev väckt av ett brödbud en gång på 90-talet. Bodde ovanpå en butik. Han bankade på min dörr i butiken då han visste att jag bodde där uppe iallafall.

"Din bil brinner!" Å fan... Det va la synd då. Mycket riktigt så stod min Citroen CX GTi och rök kraftigt. Den hade tydligen roat sig med detta hela natten för av inredningen fanns det inte ett spår. Hela kupén var aska. Men bensinmotorn hade inte tagit eld. Inte heller den hydralik som fjädrar, styr och bromsar bilen.

Synd. Gillade den bilen. Det blev en Mercedes w124 300D sen. Den brann inte upp :-)

CX... ㈸
Benzen hade väl sådana mängder uppbundet vatten att det var omöjligt för något runt den rostiga plåten att ta fyr?

Benzen var inte speciellt gammal då. 3 år kanske. Den var fin. Lyxbil på den tiden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
15 december 2016
#38
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Jag blev väckt av ett brödbud en gång på 90-talet. Bodde ovanpå en butik. Han bankade på min dörr i butiken då han visste att jag bodde där uppe iallafall.

"Din bil brinner!" Å fan... Det va la synd då. Mycket riktigt så stod min Citroen CX GTi och rök kraftigt. Den hade tydligen roat sig med detta hela natten för av inredningen fanns det inte ett spår. Hela kupén var aska. Men bensinmotorn hade inte tagit eld. Inte heller den hydralik som fjädrar, styr och bromsar bilen.

Synd. Gillade den bilen. Det blev en Mercedes w124 300D sen. Den brann inte upp :-)

CX... ㈸
Benzen hade väl sådana mängder uppbundet vatten att det var omöjligt för något runt den rostiga plåten att ta fyr?

Benzen var inte speciellt gammal då. 3 år kanske. Den var fin. Lyxbil på den tiden.

Justja det var 210 som rostade upp inom tre år. wink

Avstängd
19 Inlägg
16 december 2016
Trådstartare
#39
Evildan skrev:
Devola skrev:
Igår såg vi i TV hur bilar gled på isen, dubbfria förstås och borde inte få köra då.
Verkar inte klokt med dessa risker för att några få gator har partiklar man ev. inte blir sjuk av.

Man verkar inte heller ha tänkt på att gammelbilar körs väldigt lite, gamla jänkare ex. bara på sommaren.

Eller att bensinbilar brinner mer.

Återigen, hur anser du att friktionsdäck är farligare?
Vill endast ha svar från TS, "Devola" ingen annan.

På  glansis duger bara dubb, precis som när man gå med eller utan broddar.

Avstängd
19 Inlägg
16 december 2016
Trådstartare
#40
Hybridsmurfen skrev:
TS: köpte du diesel för att bensinare kan börja brinna? Lite väl och ta i va? Då får man ju även bryta strömmen hemma när man går ut av samma orsak.

Svårt att brinna inne om man går ut.


Sök