Så var det dags att pilla lite med instrumentbelysningen då! Eftersom delar av kombit inte lyste så behövdes det ändå plockas ur och kollas över, så jag beställde ett diod-set från
http://www.bildioder.se/Det skulle innehålla dioder till mätarhuset, yttertemperaturen och ecc, men det gjorde det inte riktigt...
Hade dessutom problem med att 3 av dioderna inte funkade, men det löste dom bra genom att skicka 3 nya!
Fick komplettera lite med några olika dioder från
https://www.diodhuset.se2st Neo Wedge T4 (10mm) för fläktvreden
1st B8, 3D för yttertempmätaren
Ett par stycken w2,1x4,6d mm T5 då jag även ville ha dioder i paneler bredvid ratten.
Fick även beställa ett par hållare till dioderna som skulle sitta i panelerna bredvid ratten, då glödlamporna sam satt i dom var intergrerade och inte gick att ta loss, hur mycket jag än slet
Dessa beställde jag från
http://www.tme.eu/en/details/mr-2526.10 … /25261002/Var tvungen att modda dom lite i botten, då kontaktstyckena i bilen har ett rakt spår, och som ni kan se på länken så passar det inte riktigt. Men det var enkelt borskuret med en liten kniv.
Då hade jag ju alla greger jag behövde, så kunde äntligen sätta igång!
Som det såg ut innan jag började greja.
Att få ur instrumentet, eller rättare sagt metallramen runt, var lite pilligt. Slutade med att jag lossade panelen ovanför pedalerna för att komma åt den vänstra bygeln, som skulle bändas åt ett visst håll.
Bygeln som den ser ut med ramen demonterad.
När väl instrumentet är löst är det enkelt att byta ut alla glödlampor. Panelerna vid sidan om ratten lossar man enkelt med en vanlig plastkil eller liknande, ur med dom gamla lamorna med hållarna, sen i med dioderna och dom moddade hållarna som bör passa i spåret i kontaktstycket. Det enda man får tänka på, vid montering av alla lysdioder, är att dom måste vara vända åt rätt håll. Sätter man dom åt fel håll så lyser dom inte, då är det bara att vända håll
Sedan för fläktvreden så lossade jag så pass mycket att jag försiktigt kunde lyfta ur klimatenheten en liten bit, då glödlamporna sitter monterade uppifrån. Skruvas ur ett kvarts varv eller så, sedan i med dom nya dioderna!
Lite bilder på hur resultatet blev, både i lite mörker och nattsvart
Har faktiskt även bytt till ett annat kombi på dessa bilderna då det gamla strulade lite.
Helt klart nöjd med resultatet! Nu väntar jag bara på att få hem laddtrycksmätaren och oljetempmätaren, så jag kan dra kablarna snyggt där bakom och sen montera tillbaka instrumenthuset helt och hållet