3079
Sök

Volvo 940 LTT underhålls / trimmas / stylas

Ett litet projekt om min brukis som ska underhållas, trimmas lite lagom och stylas. Inget överdrivet utan eftersträvar en välfungerande bil som är kul att köra, samtidigt som den är någorlunda pålitlig och ser lite snyggare ut än... Visa mer

16 881 Visningar
Uppdaterades senast 18 februari 2017
33 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
#1
Då fick man äntligen tummen ur att skapa sig ett projekt!

Hej på er!

Tänkte att jag skulle fixa ett projekt här på garaget till min bil, egentligen mest för mig själv så jag kan gå tillbaka och följa vad som är gjort på bilen, men samtidigt kan ju andra följa dess utveckling och kanske till och med lära sig något på vägen! Hade ju vart himla kul tongue Detta kommer inte att vara ett projekt som uppdateras varje vecka med massa grejer på gång, då detta är min brukis samt att det finns en himla massa andra grejer som tiden behöver läggas på. Men då och då mekar man ju med bilen, så kan ju va kul att knäppa några bilder och skriva lite om det smile

Till bilen då!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-31a0a5a4737b7149558e8e09435cb866.jpg En Volvo 940 LTT Classic -98 i helt okej skick ändå! Röd som synes på bilen med kapade fjädrar runt om, någon typ av 15" fälgar och 2 extraljus i fronten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-9c37bf4f872984867cf7163da16b9b12.jpg Stänkskydd, R-vinge med bromsljus, drag och ett inte helt synligt men alldeles för stort ändrör på avgasröret. Inte riktigt i min smak, men duger så länge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-b2046c98dc29f487c89f39731bd55767.jpg Hyffsat original vad jag kan se, lite sketet och lite olja här och var, men ser ok ut!

Kan tillägga att bilen köptes i början av sommarn 2016 efter att BMW:n jag körde då (en himla go 118d e87 med M-Sport paket) blev krockad. Hur som helst, har grejat en hel del med bilen under tiden jag haft den, så tänkte börja med att lägga upp det som jag gjort fram tills nu i denna tråden, och sedan fortsätta i takt med att jag förtsätter att greja med bilen smile

Tar det i kronologisk ordning och börjar med det första jag gjorde i kommande post. Hoppas detta är något som kan vara intressant att följa. Är det något ni undrar över så kan ni alltid fråga, eller om ni har några tips och idèer så är det alltid välkommet smile
Senast redigerat av Mattias_92 (2 januari 2017)


33 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
#2
Började med att göra lite service på bilen, det gör man ju alltid även om bilen enligt säljaren är nyservad. Inget avancerat utan bara olja och oljefilter samt tändstift. Tog ur och kollade på luftfiltret, tyckte det såg okej ut och eftersom jag ändå tänkt byta till sportluftfilter så lät jag det vara.

Fick monterat dit en ny tuta också, då den gamla som satt där i stort sätt var obefintlig pga rost lol Och ett nytt spolarmunstycke på huven då det ena var tätt. Dåligt med bilder på vissa grejer jag gjort med bilen, kanske dock inte så himla intressant xD Men skriver ner det ändå, så har jag ändå fått med det som är gjort.

Innan den skulle besiktas i slutet av juli fick den in på verkstan för byte av hjullager bak, glappa satan i det ena. Fick även bli nya sköldar och handbromsbackar bak, då detta också var näst intill obefintligt. Rullade igenom besiktningen med blanka papper, trots ordentligt kapade fjädrar så besiktningsgubben fastnade på lyften xD. Hjullagret vart mycket bättre efter bytet, dock inte helt 100. Enligt han som bytte det hade det förmodligen glappat så länge att det skadat godset i själva bakaxeln där lagret sitter monterat. Men men, det får bli ett senare projekt! Godkänd blev den ju i alla fall och det lär inte explodera i första taget roll


33 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
#3
Sen var det dags att göra nåt åt dom kapade fjädrarna.. Stötigt som fasen och ingen höjdare att köra omkring i stan precis, tog ju i undertill vid minsta fartgupp yikes Lite dåligt med bilder på detta också, men men.. Började bak och bytte ut orginalgrejerna till 40mm sänkfjädrar och gasstötdämpare från KL Racing. Blev mycket nöjd med resultatet! Blev kanske inte så värst mycket höjdskillnad mot dom kapade fjädrarna, men den blev stummare och goare och inte lika mycket problem med vägbulor längre!

Sen var det dags för upphägningen fram! Blev att byta det mesta, förutom bussningarna som måste pressas. Så iväg och fixa fjäderben på skroten som jag sedan kunde bygga ihop på jobbet med nya gasstötdämpare, 60mm sänkfjädrar och nya kompletta topplagringar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-ceefb6a76c2648c2a157b3cbaf9dff27.jpg I sort sätt klara, ska på 2 nya spindelleder i botten och så ska dom slipas rent lite granna och på med någon skyddande färg, typ hammarlack eller nåt smile

Sen var det ju det där med inre styrleder till denna bilen, det är ju ett kapitel för sig... Efter mycket forskande på internet kom jag fram till att jag hade en styrväxel av märke Koyo. Den ser ut såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-d1131c32bc93628cf7f50ee0c837424e.jpg
Beställde såklart inre styrleder till en Koyo styrväxel då, också från KL Racing. En höger och en vänster. Beställde samtidigt yttre styrleder, spindelleder, krängningshämmarstag samt diverse bussningar. När det väl skulle bytas, tror ni skiten passade? Nä! mad Efter en hel dag på polarens garagegolv var 2 kompletta fjäderben nedrivna och bytta, krängningshämmarstaget blästrat och hammarlackat och alla beställda delar bytta, förutom högra inre styrleden. Skillnaden på höger och vänster sida är storleken på gängorna, på vänster sida är det M16 och på höger sida M14. Jag hade fått 2 styrleder med den stora storleken. Bara att sätta dit gamla igen och köra hem.

Efter mycket kontakt fram och tillbaka hej och hå så fick jag till svar att det blivit fel hos tillverkaren och leveransbeskedet på den styrled jag behövde var ljusår bort i princip. Men fick pengarna tillbaka så tummen upp för KL. Detta är faktiskt inte åtgärdat än (jag vet..) men var på Volvo och beställde den rätta styrleden! Dock stod det tvärt om med storlekarna i deras system, så fick beställa en vänster.. Den ligger i bilen och väntar på att bli bytt, så fort man är tillbaka från långledigheten sisådär i början av nästa år cool Så får man ju göra en hjulinställning också så det bli bra, går rätt rakt som det är nu, men ska ju göras när man vart där och pillat!

Haha, glömde ju nästan en grej.. Sent och mörkt som fan vart vi nästan färdiga, när hjullagret höger fram delade på sig. Satan va sur jag var. Men med god vilja och mycket våld lyckades polaren få på ihop lagret på fjäderbenet och jag tog mig hem den kvällen också! Dagen efter vart det iväg till biltema och köpa deras sista hjullager! Gick väldigt lugnt och fint till jobbet den dagen då det lät riktigt illa om lagret. Väl framme fick jag rivit ner det och det var inte så vackert.
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-67bcbfd8de33f8906e8787969dd27120.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-b7bae80e37a3270ec7737f080cbcb644.jpg
Dit med nytt lager lager och smacka ihop! Blev himla bra. Har tyvärr inte heller några bilder på bilen med komplett sänkningssats på (sorry alltså..) men det får jag fixa när jag kommer hem efter semestern. Bilen känns kanon att köra efter bytet, ska bara dit med den där jävla styrleden och få gjort hjulinställning big_smile

Som liten avslutning, några bilder på upphägningen innan sakerna byttes. Var mer än välbehövligt med lite uppfräschning här va!


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-2ae656998133b246d510701ff9a81005.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-1c5bd79ac673292a8891c098201df3e2.jpg


33 Inlägg
27 december 2016
Trådstartare
#4
Kunde inte riktigt hålla mig från att göra ett till inlägg ikväll, kommer lite emallan allt jag gjort med bilen fram tills nu, men satt och spanade lite på blocket och hittade denna turbogrillen, trevligt billigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-92d9826f229de96296b15728dd8ab407.jpg
Har ju 2 visserligen bra fungerande extraljus i fronten, men det ser ju inget vidare ut. Dessutom har det ena fått ett riktigt jävla stenskott och spruckit på flera ställen tvärs över hela glaset samt att det är ett stort hål i glaset, så är väl bara en tidsfråga innan det slutar fungera. Extraljusen sitter fastskruvade i grillen, så nu har jag en liten plan big_smile Tänkte slita bort extraljusen och den pajade grillen, fräscha till den jag just köpt och sedan konvertera helljuset till xenon. Hittat schyssta bilder på blank/mattsvarta turbogrillar med det nya Volvoemblemet på, tycker det ser trevligt ut smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-ac599baafb14e586f3f919f378cb4b30.jpg Typ något i den stilen smile

Har en hel del planer på att börja trimma bilen med, höll på att beställa en redig julklapp till mig själv i form av massa 3" delar till att börja bygga avgassystem med racekatt och bredbandslambda och grejer, men skjuter nog en aning på det! Nu blir det förmodligen först till att fixa till fronten och ljuset, har även funderat ett tag på att fixa dioder i backljus samt eventuellt även i skyltbelysningen. Sedan ska det sista med instrumentbelysningen sättas ihop, är inte helt klar med det än. Men det kommer ett avsnitt om det lite senare, med allt som jag grejat med där!

Har en laddtrycksmätare, oljetempmätare samt en hållare till detta på väg från eBay som också ska monteras, vilket är en av anledningarna till att instrumenthuset ännu inte är tillbakamonterat. Extramätarna ska ju monteras stilrent med undangömda kablar osv. Men mer om det kommer framöver smile

Blir kanske något sånt här till xenonkonverteringen av helljusen smile
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen … nljus.html

Bra med 3 års garanti på ballasterna och 1 år på lamporna! Några åsikter om vilken färgtemperatur man ska välja? Lutar mot 5000K, blir ju nånstans mellan 4300 och 6000. Sugen på att beställa i tid så kittet finns att hämta ut i affären när man kommer hem cool

Nog för idag!


33 Inlägg
30 december 2016
Trådstartare
#5
Så var det dags att ta tag i det där med bakaxeln då.. Det hade man ju änna dragit sig lite för, men lika bra att få det fixat. Köpte en begagnad på skroten, hade det funnits en 1041:a i närhaten hade man ju kört på det, men kändes inte värt att betala över 1000 spänn i frakt när man kunde köra 15 minuter till närmaste skroten. Så, ingen diff i bakaxeln men det kanske man monterar en annan dag!

Eftersom det krävdes lite jobb med att förbereda bakaxeln för byte så gjorde jag det ena dagen, och själva bytet en annan. Ville ha en heldag på mig vid bytet då jag inte bytt bakaxel tidigare. Så i detta inlägget kommer massa bilder från när jag plockade isär och började fixa iordning bakaxeln smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-9d2c61677e08579bcbf1795e0d2caff9.jpg Så såg den ut när jag köpte den! Demonterade resterna av bromsarna som fanns kvar, sen ut med båda drivaxlarna. Eftesom lagerna såg okej ut gjorde jag bara rent, och lät drivaxlarna stå vid sidan så länge. Upptäckte att det inte gick att vrida runt ingående axeln hela varvet runt, utan vid ett visst ställe tog det helt stopp. Bäst att öppna och titta hur det såg ut...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-021bd652c6c32e3c83eb3acecf7de25c.jpg Det var inte många droppar olja som rann ur där inte (gammal motorolja i baljan).

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-6eb842cc1ebfce2a35f352ccfb39791d.jpg Rengjort lite snabbt med brake clean

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-118c5d4b788e5d490a90f1a4e11741f7.jpg Tror jag vet varför den inte går att vrida hela vägen runt... Aja, den fick smaka på stålborste och smärjelduk!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-e3b18ca7f8d7ab41b9d6c74b06fd19b2.jpg Efter lite jobb såg det mycket bättre ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-0d8b424f8e3e025d789f71f166678821.jpg Noga rengöring av kåpan också! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-0c96e3407913b2785158117fbd4b867d.jpg Och så i med ny fin olja! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-d48f9d47b768fbf3b4e23a8b1e70d553.jpg Sista bilden för detta inlägget! Klar med förberedelserna inför bytet! Skrapat bort det mesta av den lösa rosten med stålborste, tanken är att det ska göras ännu bättre och sen på med någon skyddande färg.

Sådärja! Blev en herrans massa bilder i detta inlägget, kanske kan kompensera lite för bristen av bilder i tidigare inlägg lol Nu var det ju bara det roliga kvar då, att byta skiten...


33 Inlägg
1 januari 2017
Trådstartare
#6
Någon vecka efter att jag förberett bakaxeln var det alltså dags att byta den. En fruktansvärt kall novemberdag nere i ett källargarage, krypandes på ett iskallt betonggolv. Ingen höjdare, men det bästa som fanns att tillgå. Jag och polaren började redan på morgonen och efter ett himla slit fick vi i alla fall ner den. Det värsta var en bult till bromsokets hållare som satt så in i helvetes hårt. Tog över en timme bara att få loss den bulten. Avsaknaden av alla möjliga olika vertyg man skulle kunna ha använt på jobbet (även om garaget är väl utrustat) samt en riktig lyft gjorde att det tog längre tid än vad man hade räknat med. Men vi lunchtid såg det i alla fall ut såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-b04d94bf4c3f48071cbfb272bb243d70.jpg Här kan man ju faktiskt se sänkfjädrarna och dom nya gasdämparna jag tidigare monterat smile

Nu var vi ju halvvägs typ eller nåt. Så iväg och käka en hel jävla pizza så man hade lite ork inför eftermiddagens utmaning också; att få upp den nya bakaxeln! När paltkoman lagt sig någorlunda var det tillbaka till det iskalla golvet och fortsätta. Efter ett par timmars trixande och grejande, och en liten paus för att leka lite på crossarna, fick vi i alla fall upp skiten. Har inga bilder på när den vart monterad, men 2 till bilden efter att vi demonterat den gamla:

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-ffeb8dcaec623346147d5c11a0dd165e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-b1b770adc7f405ab092997253554f62e.jpg Jepp, det är änna dags att byta det där rostiga röret snart... Blir 3" lite längre fram i planerna!

Långt efter att mörkret lagt sig var i alla fall bilen nere på backen igen och efter en snabb provkörning konstaterades att allt kändes bra och att det osköna ljudet från det gamla glappande hjullagret var borta! Eventuellt blir det att fixa nya bakhjulslager i framtiden, men då gör jag det nog på dom lösa drivaxlarna jag plockade ur den gamla bakaxeln. Då är det ju bara att demontera bromsarna och rycka ur drivaxlarna på bilen, och trycka i dom nya smile

Slänger med en liten sprängskiss på bakaxeln, kanske kan komma till nytta för någon mer än mig. Osäker på var jag hittade den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-ce8bc2801ed12adaaccd3001b7c5b627.jpg


33 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
#7
Så var det dags att pilla lite med instrumentbelysningen då! Eftersom delar av kombit inte lyste så behövdes det ändå plockas ur och kollas över, så jag beställde ett diod-set från http://www.bildioder.se/
Det skulle innehålla dioder till mätarhuset, yttertemperaturen och ecc, men det gjorde det inte riktigt...
Hade dessutom problem med att 3 av dioderna inte funkade, men det löste dom bra genom att skicka 3 nya!

Fick komplettera lite med några olika dioder från https://www.diodhuset.se

2st Neo Wedge T4 (10mm) för fläktvreden
1st B8, 3D för yttertempmätaren
Ett par stycken w2,1x4,6d mm T5 då jag även ville ha dioder i paneler bredvid ratten.

Fick även beställa ett par hållare till dioderna som skulle sitta i panelerna bredvid ratten, då glödlamporna sam satt i dom var intergrerade och inte gick att ta loss, hur mycket jag än slet tongue Dessa beställde jag från http://www.tme.eu/en/details/mr-2526.10 … /25261002/

Var tvungen att modda dom lite i botten, då kontaktstyckena i bilen har ett rakt spår, och som ni kan se på länken så passar det inte riktigt. Men det var enkelt borskuret med en liten kniv.

Då hade jag ju alla greger jag behövde, så kunde äntligen sätta igång!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-f8ca30f33cc257df48ec8bb2d47f45c1.jpg Som det såg ut innan jag började greja.

Att få ur instrumentet, eller rättare sagt metallramen runt, var lite pilligt. Slutade med att jag lossade panelen ovanför pedalerna för att komma åt den vänstra bygeln, som skulle bändas åt ett visst håll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-de152ac15cf3cf22606686dac2817500.jpg Bygeln som den ser ut med ramen demonterad.

När väl instrumentet är löst är det enkelt att byta ut alla glödlampor. Panelerna vid sidan om ratten lossar man enkelt med en vanlig plastkil eller liknande, ur med dom gamla lamorna med hållarna, sen i med dioderna och dom moddade hållarna som bör passa i spåret i kontaktstycket. Det enda man får tänka på, vid montering av alla lysdioder, är att dom måste vara vända åt rätt håll. Sätter man dom åt fel håll så lyser dom inte, då är det bara att vända håll smile

Sedan för fläktvreden så lossade jag så pass mycket att jag försiktigt kunde lyfta ur klimatenheten en liten bit, då glödlamporna sitter monterade uppifrån. Skruvas ur ett kvarts varv eller så, sedan i med dom nya dioderna!

Lite bilder på hur resultatet blev, både i lite mörker och nattsvart lol Har faktiskt även bytt till ett annat kombi på dessa bilderna då det gamla strulade lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-a43743ee8fda6a378be1b81f219478e8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-428f5a0120e6472e625a6104c4860c79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-68481a01b616e3df0712bdc12bdae205.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-362bdb7b0675b710eb81cd61ee70a97a.jpg
Helt klart nöjd med resultatet! Nu väntar jag bara på att få hem laddtrycksmätaren och oljetempmätaren, så jag kan dra kablarna snyggt där bakom och sen montera tillbaka instrumenthuset helt och hållet smile


33 Inlägg
14 januari 2017
Trådstartare
#8
Då var man hemma igen för någon vecka sedan, tillbaka till jobbet som vanligt och lite rutiner, ganska skönt! smile Under månaden man var borta fick man hem en himla massa trevliga grejer med posten big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-a94725d77e797fb4f6009e7e50316c5d.jpg 3" lmm som jag ska sätta över min elektronik i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-b2789b25b56c6804cf8fd3fad1e6d2b0.jpg R-spridare (Himla smutsiga, ska rengöras!)

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-3c45e80f26060ea43cf205decdafbf15.jpg Chippad bränslebox och chippad tändbox, KL Racings chip för 3" lmm och R-spridare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-8e9828d26e1b6bdbcd462354e1957858.jpg Och en Deatschwerks DWR1000 BTR.

Nu återstår det inte så mycket innan jag kan börja montera grejerna på bilen och skrämma upp han lite big_smile Fick även hem lite andra grejer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-0c3f92886998e5de99096297710168ee.jpg Nya drivremmar, verkligen i behov av det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-56080498df9a75f3a8972e93fb7aa578.jpg Laddtrycksmätare och oljetempmätare samt hållare till dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-21ce11c892a54925c023282866dfcb1a.jpg Nya grillen som ska målas om och moddas lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-6cf793822569b188695ff30faac0ecd4.jpg Fick modda fästet lite till oljetempmätaren då den var väldigt lång och hörnen tog i i bakkant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-55689eeb1b81c6a293c3063da586cd9f.jpg Passade perfekt till slut!

Nu ska jag iväg en sväng till kompisens garage och hämta lite grejer, så får vi se när nästa update kommer! Troligen i nästa vecka då jag jobbar lite bättre tider och har tid att börja greja lite!


33 Inlägg
16 januari 2017
Trådstartare
#9
Idag förberedde jag en av grejerna jag behöver för att kunna börja trimma bilen. Eftersom spridarmotståndet behöver byglas gjorde jag en egen kabelsats som bara är att plugga in i kontakten när dom nya spridarna ska monteras!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-dd41a72031e559b2b6130e95ad022753.jpg Det jag använde, insåg att jag bara behövde den ena lödskarven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-01178ada09331376a30f4fcb0dda3125.jpg Pressade på flatstiften på kablarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-88bc2feb3f44ffc9eb9a364d32eb98da.jpg Använde gaständare och värmde runt stiften så att plasten formade sig efter kabeln och stiftet så den sluter tätt. Sedan smälte jag ihop lödskarven med 2 kablar från ena hållet och 3 från andra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-f60feb85d3c2520186b4bc8c3f536ed7.jpg Sedan på med en krympslang också, lite extra skydd och så ser det lite snyggare ut! (Som om det skulle spela någon roll lol)

Klart! Nu ska det väl bara beställas lite AN-kopplingar till BTR:en, insugsslang, justerbar wastegate och lite sånt innan jag kan börja montera grejerna big_smile


38 Inlägg
16 januari 2017
#10
hej jag undra vart du har köpt dom lamporna du har i mätahuset och vid fläkten och vid knapparna smile riktigt fin bil ;D


33 Inlägg
16 januari 2017
Trådstartare
#11
vitfaran skrev:
hej jag undra vart du har köpt dom lamporna du har i mätahuset och vid fläkten och vid knapparna smile riktigt fin bil ;D

Hallå! Tack så mycket, kul att du gillar den! big_smile Jag köpte denna satsen:
http://www.bildioder.se/sv/led-belysnin … 0-960.html

Fick komplettera med ytterligare dioder för fläktvreden och knapparna vid sidorna om ratten, beställde då från https://www.diodhuset.se

Saxar från mitt tidigare inlägg:

2st Neo Wedge T4 (10mm) för fläktvreden
1st B8, 3D för yttertempmätaren
Ett par stycken w2,1x4,6d mm T5 då jag även ville ha dioder i paneler bredvid ratten.

Det är alltså vad som behövs utöver den satsen från bildioder. Tänk på att du även behöver ha hållarna för w2,1x4,6d mm T5 dioderna vid sidorna om ratten!


38 Inlägg
17 januari 2017
#12
tackar roligt att någon gör gammla 940 så fina bra bila de big_smile


33 Inlägg
18 januari 2017
Trådstartare
#13
Igår fick jag grejat lite med bilen i alla fall! Här kommer en snabb update med lite bilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-55a88f59682381581671b976979ee91a.jpg Äntligen är den sista styrleden bytt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-e84792e37b0ae907d21abc9af8f0922b.jpg Upptäckte att packningen vid vattenpumpen inte ser ut å vara i toppskick! Tänkte att jag ska byta pumpen i samband med att jag byter kam och rem smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-762e4c6f48868f643c76e1048b518af2.jpg 3 nya fina remmar på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-cdd4f4873f3c0583b23e8aebb92646ed.jpg Var änna dags att byta dom tycker jag lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-cfa30c9c5a925abd661da7e0d00ba675.jpg Sen råkade jag slänga ett öga på ena bromsoket fram och det ser ju inte heller nåt vidare ut... Får se om det blir någon repsats eller nya ok i fram kanske!


212 Inlägg
18 januari 2017
#14
köp vatten pump från SCstyling billigare en Biltema.
Biltemas: 429Kr
SCstyling:359KR
http://www.scstyling.com/volvo-reservde … 40-740-940
jag kommer att köpa den pumpen till min 940 sen.


33 Inlägg
18 januari 2017
Trådstartare
#15
rex7567 skrev:
köp vatten pump från SCstyling billigare en Biltema.
Biltemas: 429Kr
SCstyling:359KR
http://www.scstyling.com/volvo-reservde … 40-740-940
jag kommer att köpa den pumpen till min 940 sen.

Tack för tipset! Ska definitivt spana in den smile Nån idé om vart man bäst köper ett kamremskitt och packbox till vevaxeln? Byter det i samma vända tänker jag smile


33 Inlägg
19 januari 2017
Trådstartare
#16
Fick ju gjort lite grann på bilen idag med! För att kunna börja trimma behöver man ju ha koll på lite olika grejer, så det var dags att montera laddtrycksmätare och oljetempmätare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-48d3ea220f7508be462b93272d6d1d17.jpg Plockade bort luftstyrningen till vindrutan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-dbd6e643b44bd498a055390d155d6631.jpg Trädde ner alla kablar och vakuumslangen.

Missade tyvärr att ta bild på det, men bakom instrumenthuset är det en stor svart kåpa, som styr upp luften mot vindrutan. Borrade ett 10mm stort hål på högra sidan som jag trädde ut kablarna genom. Lite provisoriskt drog jag upp kablarna från 12-V uttaget och skarvade ihop med mätarna, ville ju se hur det såg ut inkopplat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-9b40d2448e2b6d83b7cecec55f5f53fa.jpg Och så blev det! Oljetempen verkar lysa lite starkare än laddtrycket, men vafan! Nöjd med vad man fick från eBay för totalt 150 spänn tongue Blir kanske lite mer ordentligare mätare senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-9c9e62e9bd9cd2d2eeea7f37a0b9c2a4.jpg Fullt ladd å hej va de går!! lol Nu kan vi ju snart börja byta lite grejer så att den där nålen hamnar snäppet högre på mätaren!

Oljetempen är inte inkopplad än då jag fick hem en adapter till oljetryckskontakten först idag. Men kabeln är framdragen så får se när jag får monterat sensorn och kopplat in den! Så länge grejar vi lite i källarn...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-9c34047047cca9cf4c4ffa19e8ef56ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-c94b8221a364af643dbfe2a88a2a1312.jpg

Mer bilder kommer när grillen är helt färdig! Men visst ser den redan grym ut?!cool


212 Inlägg
20 januari 2017
#17
Oljetryck är också bra att veta för Oljetemperaturen kan vara bra. Så sliper man att motorn skulle skar om en oljeslang går av. Bara ett tips. smile I övrigt ser dit projekt bra ut.


33 Inlägg
20 januari 2017
Trådstartare
#18
rex7567 skrev:
Oljetryck är också bra att veta för Oljetemperaturen kan vara bra. Så sliper man att motorn skulle skar om en oljeslang går av. Bara ett tips. smile I övrigt ser dit projekt bra ut.

Jo det är absolut bra att ha, och det blir nog en oljetrycksmätare lite senare också! Tackar smile


33 Inlägg
21 januari 2017
Trådstartare
#19
Har visst blivit lite ändrade planer gällande hur jag tänkt göra med trimmandet och det nya avgassystemet jag planerat att bygga. Tänkte ju först byta till en justerbar waste gate och ställa upp laddet på originalturbon, sedan bygga nytt 3" hela vägen. Men efter att ha fått syn på en annons på blocket igår morse drog jag iväg efter jobbet till Herrljunga och hämtade en 19T turbo och ett original grenrör! Så nu blir det att uppgradera till lite större snurra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-54b640644013ccd021a8e2ab6f227459.jpg Här har vi grejerna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-6f9deeae3db8ed9d6e93d280bf065889.jpg Lite sprickor på baksidan i grenröret, men det ser bättre ut än det som sitter på bilen för tillfället! Blir att svetsa tror jag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-080359329e9a79ca5a842d8b47e672f6.jpg Var förberedd med flyttat fäste för montering i 940 smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-6968e530cec7c5f8a5f9a71a88792a00.jpg Plockade isär den så mycket jag kunde, hade ingen tång till låsringen. Får göra det på måndag på jobbet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-e86cd4163d56411b0de49c4f0df1b3bc.jpg Förberett även här, för montering på original grenrör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-bc69a6532c4123ca4ce12ebab79f4eab.jpg Passade perfekt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-4ed866fceec0a728d69fb6297e75ff63.jpg Så nånting blir la bra!

Nu är planen att beställa hem lite rördelar så jag kan börja måtta och bygga ihop en downpipe. Blir med dubbla lambdauttag, så jag kan montera en bredbandslambda också! Ska även beställa hem delar så jag kan bygga hela avgassystemet! När det är klart börjar det bli dags att byta spridarna, luftmassemätaren och dom chippade boxarna big_smile


33 Inlägg
24 januari 2017
Trådstartare
#20
Igår förberedde jag luftmassemätaren lite. Behövde plocka loss elektroniken i den nya jag hade, som är 3" stor, så jag senare kan flytta över den som sitter monterad i bilen nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-d07d40d56a5451ce1d29cbfbd582ff3a.jpg
Började med att lossa dom 4 synliga skruvarna. Sedan får man borra upp i plasten så man kommer åt dom 2 gömda. Visste inte riktigt exakt var skruvarna var placerade, men det var bara att prova sig fram lite. Använde ett 7 mm borr, man kan nog använda större också, så behöver man inte borra exakt ovanför skruvskallarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-ec181dc89ffaafef8f75be70aa5e4cbb.jpg Så blir det när man fått isär allt.

Den sista skruven går inte att få loss utan att borra sönder elektroniken, så den får man bryta loss den. Fick vara lite mer hårdhänt än vart jag först trodde, men efter ett tag lossade den. Skruven syns tydligt på nästa bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-b29cdf7be14408698dde58838cf00702.jpg Sketet var det här ja!

Skruven som syns får man slipa ner, och sedan fäster man elektroniken i huset med resterande 6 skruvar. Det behöver jag dock inte göra på denna, eftersom det är elektroniken från bilens luftmassemätare jag ska använda mig av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152496/152496-fd42b22fe03e944ca23757fc224b1b86.jpg Nu ser det trevligare ut! Redo för montering!

Är snart färdig med grillen också, då ska extraljusen bort och en nylackad mattsvart turbogrill på! big_smile Kommer nog bli mycket snyggare i fronten!



Sök