3143
Sök

Laddtryck Saab 900 s -90

11 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
#1
Hallå jag har en saab 900s -90 och har lite konstigt laddtryck. På lägre varv när man trycker fullt så går trycket upp till 0,5bar men när man börjar närma sig ungefär 4000rpm så ökar trycket mer och stannar sedan igen runt 0,8-0,9bar. Jag förstår att det inte ska vara så här men vad kan man göra åt det.


666 Inlägg
5 januari 2007
#2
det är så här att en turbo komprimerar luften till insuget som alla säkert vet, för att turbon ska kunna komprimera luften så behöver den kraft någonstans ifrån, denna kraft kommer från avgaser som är på väg ut från motorn, dessto mer avgaser desto mer kraft kan turbon få, det är helt enkelt så i ditt fall att turbon får inte nog med avgaser förren vid 4000 rpm för att ladda 0,8-0,9Bar

//Silver


8 883 Inlägg
5 januari 2007
#3
silverbird skrev:
det är så här att en turbo komprimerar luften till insuget som alla säkert vet, för att turbon ska kunna komprimera luften så behöver den kraft någonstans ifrån, denna kraft kommer från avgaser som är på väg ut från motorn, dessto mer avgaser desto mer kraft kan turbon få, det är helt enkelt så i ditt fall att turbon får inte nog med avgaser förren vid 4000 rpm för att ladda 0,8-0,9Bar

//Silver

Stämmer inte i hans fall, han har en ltt och jag har för mig att max laddtryck på den är 0,70 +/- 0,05  och grund 0,30 +/-0,03.
Senast redigerat av Hamilton (5 januari 2007)

Fotograf på tierpidag.se

178 Inlägg
5 januari 2007
#4
tror t.o.m. den bara ska ladda max 0,4.
0,7 tror jag är för fulltrycks-utförandet.

kan det vara wastegate eller liknande som är vajs?
Senast redigerat av William (5 januari 2007)

67 Inlägg
5 januari 2007
#5
05 laddar en sån jag har en själv


67 Inlägg
5 januari 2007
#6
jag får fundera över detta ett tag


Chef
379 Inlägg
6 januari 2007
#7
0.45 +0.00/-0.05 bar ska en sån ladda!

och att trycket ökar på höga varv tyder på wastegatestrul, antingen klockan eller att det kärvar i wastegatearmen......

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

67 Inlägg
6 januari 2007
#8
0,5


Better than God \o/
1 883 Inlägg
6 januari 2007
#9
0,45 ska de ladda, haft en flock 900s själv så att säga. Laddade 1,6 som mest. :p

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

666 Inlägg
6 januari 2007
#10
Men är det e fulltryckar du har eller ltt??
för ltt ska ladda 0,4 som tidigare nämt, fulltryckaren brukar ligga runt 0,8-0,9
//Silver


5 710 Inlägg
7 januari 2007
#11
silverbird skrev:
Men är det e fulltryckar du har eller ltt??
för ltt ska ladda 0,4 som tidigare nämt, fulltryckaren brukar ligga runt 0,8-0,9
//Silver

900 S står det i rubriken = LTT.

MVH Jonas
..............

11 Inlägg
29 juni 2007
Trådstartare
#12
Om det nu skulle vara Wastegaten som är trasig kan man ta bort den och kontrolera ev byta utan att byta hela turbon eller kan man kanske helt enkelt laga det själv? är det någon som har erfarenhet av detta?


11 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#13
Finns alltså ingen som har haft liknande problem...?



Sök