3455
Sök

E24 -Wankel Shark

500hk Bmw e24 med Mazda 13b bi-turbo under huven.

61 070 Visningar
Uppdaterades senast 9 juni 2018
95 Inlägg
29 januari 2017
Trådstartare
#1
Tänkte starta en projekttråd om min BMW e24, som till att börja med ska få ny motor och växellåda!
Bilen införskaffades i Sala för lite mer än ett år sedan, och va då tänkt som ett rullande projekt..
Dock har det mest blivit rullande och inte så mycket projekt pga garagebrist ☹️

Det är då en 630cs från 76 med redan utbytt motor till en 635csi, dock tycker jag inte att gamla radsexor är så tilltalande..
Istället har en 13b wankel på ca: 470hp införskaffats för att ersätta den gamla BMW sexan.
Fick äntligen tillgång till ett garage i Gustavsvik idag, så i morgon ska demontering av all onödigt vikt börja, motor och automatlåda ska ur, även bränsletank och alla onödiga kablar ska väck!

Wankelmotorn har ursprungligen suttit i en Mazda Rx-3 som tidigare ägare tävlat på strippen med, låga 11or på 402m och slutfart på 212km/h va informationen jag fick. 🙂
Dock väger en rx-3 avsevärt mindre än en E24!

- Stor streetport, Hurley 3mm apex, låg komp 8,4 rotorer, prospark sprut, dubbla Td04hl-16t aggregat, 4x1000cc spridare, 2-skivig tiltonkoppling och en FB Turbo-II växellåda.

Jag ska försöka uppdatera så gott jag kan varefter projektet fortskrider! 🙂
Senast redigerat av victorfrisk (7 februari 2017)

95 Inlägg
29 januari 2017
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-4e1b89b3e5be834467df37b59f7a0036.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-5da66ddefa22aabee062c941431164d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-8266f6dd61aa5e2a137de815ed821b1e.jpg

118 Inlägg
29 januari 2017
#3
Ballt!!! big_smile
Lär ju knappast varit någon annan som byggt e24 med wankel, prem!

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617

480 Inlägg
30 januari 2017
#4
Lär ju följas wink


67 Inlägg
30 januari 2017
#5
Följer!! big_smile

155 Inlägg
1 februari 2017
#6
Well, det här kommer jag följa ! cool
Senast redigerat av Ogge95 (1 februari 2017)


95 Inlägg
3 februari 2017
Trådstartare
#7
Lite uppdateringar från kvällens skruvande!

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-07d139d3aa2f8be21ee6cd1827a26ea3.jpg

Motor och växellåda har åkt ur, lättare sagt än gjort vill jag lova.
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-6f7881139381a9e2a30f097aaa315d22.jpg

För att kunna komma åt bultarna som håller samman startkransen med turbinen verkar det som att man måste ta bort oljetråget, vilket sitter monterat med uppskattningsvis tvåhundramiljoner m6 bultar...
Så istället fick cirkelsågen jobba lite i innerskärmarna och batterihyllan!
Känndes nästan lite oförskämt att kapa sönder två helt rostfria innerskärmar till en gammal Karmann E24..

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-b8601cab519e7487d67a903f28bd1b7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-8e2b3253526865751a199a82b993023c.jpg

I morgon ska förhoppningsvis den nya motorn och växellådan mätas in och en 10mm aluminiumskiva ska införskaffas, som sedan ska gå agera främre motorfäste!

Står även och funderar på om man ska fimpa styrsnäckan och köra med kuggstångsstyrning från nån gammal Volvo 240?



(Ber på förhand och ursäkt för felstavningar och "autospell") skriver allt på min IPhone, så ha överseende! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-ebf242eaed8b926daf445bb5ace95d2e.jpg
Senast redigerat av victorfrisk (3 februari 2017)

95 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
#8
Blev några timmar i garaget idag med!
Dagens skruvning gick bättre än vad man vågat hoppas på big_smile
Skruvade ihop motor och växellåda och tog sen eltrucken och lyfte in hela paketet i motorrummet!

Tycks finnas gott om plats för både insug, grenrör och turboaggregaten smile

Sen när man krypen in under bilen för att se hur växellådan passar i kardantunneln så blev man åter igen glatt överraskad! Med minsta lilla modifikation så går original växellådsfästet från E24 att använda mot FC växellådan, växelspaken landade mitt i prick där original spaken tidigare satt och oljetråget på motorn la sig perfekt i subfsmen.. hur ofta har man sånt flyt?
Jag laddar upp några halvtaskiga bilder som bevis big_smile
Som man ser så måste växellådasbalken modifieras något då lådan bara sitter i en kudde just nu.

Jag kommer antagligen bygga ett stumt motorfäste i 7mm plåt fram och svetsa in fästöron i framvagnsbalkarna.
Eller sp blir själva motorplåten i 10mm aluminium.. har inte riktigt bestämt mig ännu smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-913c90044802bc8fc7f9a6614ce7d428.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-9575a26238aecadb808df02c6d46ee5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-e3dda47d6a0591ac3cff5e4550f8ce51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-6dd3a0beeda32dd6256059316f0d09e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-a716f348a13f3e43228b98b0497aa893.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-a762ef384f6053b1cb43dd0608e17f6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-37556d95b317e5c5311bc86f9692745e.jpg
Senast redigerat av victorfrisk (4 februari 2017)

95 Inlägg
5 februari 2017
Trådstartare
#9
Har idag börjat riva lite i elhärvan, vilket är en mardröm.. någon tidigare ägare har valt att byta kluster och skarvat sönder bilens kabelhärva, mängder med kablar som inte leder till nått, ca 4-5 olika sterioinstalationer, gamla högtalarkavlar som inte används, knappar och spakar som ej fyller någon funktion..

Tanken är att endast nyttja det mest nödvändiga och dra ny el till det mesta..
Det som kommer att användas är:

- Fönsterhissar (det fungerar felfritt så det får vara som det är tills vidare).
- Framlyktor.
- Baklyktor / bromsljus / skyltbelysning.
- Blinkers / varningsblinkers.
- Vindrutetorkare / Spolning.
- Ljudhorn.
- Värmepaket.

Kabelhärva från bakvagnen går antagligen att återanvända, Samma med härvorna från rattstången.
Nya relän och en ny säkringsdosa ska monteras inne i kupén istället för i motorutrymmet.

Har inte jobbat så mycket med bilel tidigare så det här blir nog spännande big_smile

Har beställt ett eftermarknads Värmepaket som ska ersätta originalpaketet som va både tungt och i mycket begagnat skick.

Sen byts H1 lyktorna ut mot 2st H4 i de yttersta hålen, de innersta hålen ska få agera luftintag till aggregaten och slanggenomföring till oljekylaren.

Har vi någon här i Sthlm som är duktig på bilel så betalar jag gladeligen för hjälp med detta ;D

95 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
#10
Någon här som har bra koll på elektriska styrservon?
Vilka är att föredra? smile

95 Inlägg
7 februari 2017
Trådstartare
#11
Började lite smått med eldragningen idag!
Har än så länge lyckats konstruera en "ignition +" brygga med 10st utgångar som ska bli aktiva när tändningen vrids på.
Har också börjat mäta alla kablar i blinkersspaken och listat ut vad som är vänster, höger, helljus och "helljus blink".
Två nya blinkersrelän och ett slutande relä till helljuset är också införskaffat.
Såhär vackert är det just nu, ska ta och slita ur hela härvan imorgon så ser det lite trevligare ut sen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-2ce0e4a2f35b66020c14c6f063cccffc.jpg

Ett nytt Värmepaket från KL kom även på posten idag!
Viss skillnad på det nya och original..

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-7f20d99bb311588eb84781384cd9ec5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-cc837e431f0554be53240880a36a71ee.jpg

Har också kommit över en elektrisk servopump från en Skoda Fabia som ska hämtas nån eftermiddag framöver big_smile

754 Inlägg
9 februari 2017
#12
Yeyy,,,  wankel och bmw.... 2 saker som ligger mig varmt om hjärtat wink
Jag kör toyota MR2 elservo i min fd.. funkar fint


95 Inlägg
9 februari 2017
Trådstartare
#13
Rovers skrev:
Yeyy,,,  wankel och bmw.... 2 saker som ligger mig varmt om hjärtat wink
Jag kör toyota MR2 elservo i min fd.. funkar fint

Samma här smile  som tidigare FD ägare så är det svårt att skilja sig från wankel! Blev ännu en 13b på hyllan idag.

Okej, köpte själv en Skoda servo idag, ganska lite smidig sak, väger typ 2kg.
Förhoppningsvis har den tillräcklig kapacitet för att fungera smile

95 Inlägg
9 februari 2017
Trådstartare
#14
Förvärvade idag en till 13b motor och en tillhörande växellåda.
Aldrig fel med lite backup.


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-cb8b7fffebde9ea3be392091946e81ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-65b9e2aab011be292ad4675536e3a050.jpg

Blev en resa till Tullinge för att köpa en servopump också, en elektrisk Skoda Fabia pump blev det.
Det låter ju inte så sportigt, men det ska nog fungera hoppas jag big_smile
Beställde ett belt-drive kitt till wankelmotorn så då finns det ingen möjlighet att använda den traditionella e24 servopumpen.
Sen blir det ju lite stilrenare att ha servon inne i kupén och bara två slangar ut till snäckan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-bb29976cff35081709fd1ab4a286e529.jpg

Fick också hem en migsvets idag, så nu kan man sätta igång med att bygga motorfästen m.m smile

95 Inlägg
10 februari 2017
Trådstartare
#16
Skrapa "tjärpapp" (eller vad det heter) från golvet är ju sisådär lagomt kul, skönt att ha det överstökat nu i alla fall! :o

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-f2103dcb63531758504fe01dfbdb64c3.jpg

Har nu dragit in slangar till servopumpen och även tillverkat ett fäste till den.
Finns väll inte så mycket mer att säga om dagen skruvning smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-d9a953032c7fd0644931761e4fdee0ea.jpg
Senast redigerat av victorfrisk (10 februari 2017)

95 Inlägg
11 februari 2017
Trådstartare
#17
Lyckades få dit främre motorfäste idag (har bara gjort en mall i 4mm aluminium än) blir en 10mm plåt sen.
Nytt växellådsfäste är också påbörjat och nästan klart.


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-a287e6271119f9c056eacf23ec48b0d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-77a1ae74f89d95f44cec3dcf228f12f3.jpg

Nästa steg blir att bygga fästen för kylare och intercooler, V-mount med luftutsläpp från IC upp genom huven och kylarluften släpps under bilen tror jag..
Senast redigerat av victorfrisk (11 februari 2017)

95 Inlägg
12 februari 2017
Trådstartare
#18
Blev hela 40 minuter i garaget idag!!
Växellådsfästet = klart!
Tog två polyuretan motorkuddar från min 13b rew motor, hoppas det kommer att fungera.


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-17ae474d681c826b00f533ec5e668c17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-d56b48cc497e48145030ae7454e341bf.jpg

Tüsk / JDM
262 Inlägg
95 Inlägg
13 februari 2017
Trådstartare
#20
Det bästa med bilprojekt är nog alla paket med nya fina leksaker man får öppna.
Julafton var och varannan dag nu!

Ska bli kul att se (höra) om man får det där trevliga kompressorljudet med detta beltdrive-kit smile

Fick bli ett rött, så det ska matcha bränsletrycksregulstorn. ;D

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-8686619fe90e9a5875336898da4ae05c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-12ef5974ce34eccea16046cc5f748d8e.jpg
Senast redigerat av victorfrisk (13 februari 2017)

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök