Det finns inget dumt med garagelack om man gör det bästa av det. Jag lackade min 1600 i garaget, det blev sådär, sprutan var fel ihopskruvad från fabrik Jag slipade ner och gjorde om, det blev bättre, men mycket damm i lacken. Jag var nyss tillbaka från en njurttansplantation, och orkade inte göra om det en gång till så det fick vara. Men denna vintern tog jag tag i det och våtslipade och polerade bilen. Det blev helt ok! Så mitt tips är att lägga fler än två lager om lacken räcker. Då kan du våtslipa och få en riktigt fin lack. Sen kan du impa med att du gjort den själv....
Det finns inget dumt med garagelack om man gör det bästa av det. Jag lackade min 1600 i garaget, det blev sådär, sprutan var fel ihopskruvad från fabrik Jag slipade ner och gjorde om, det blev bättre, men mycket damm i lacken. Jag var nyss tillbaka från en njurttansplantation, och orkade inte göra om det en gång till så det fick vara. Men denna vintern tog jag tag i det och våtslipade och polerade bilen. Det blev helt ok! Så mitt tips är att lägga fler än två lager om lacken räcker. Då kan du våtslipa och få en riktigt fin lack. Sen kan du impa med att du gjort den själv....
Tack för det, är faktiskt lite nervös trots att det inte är första gången. Hade tänkt försöka mig på en våtslipning och polering senare i sommar precis som du föreslår.
Tack så mycket för all peppning! Det blir roligare att hålla på!
Dörrarna, huven, bakluckan och framdelen på bilen blev bra. Jag är riktigt nöjd med grunden där! Bak på bilen var det ett ställe jag måste ha missat att å över med våtslippappret. Färgen där krackulerade så det blir att slipa om där och fortsätta efter det.
ser ju kanon ut. Jag lackade om bakluckan på min A3:a förra sommaren.. man kan komma rätt när fabriksglans om man lägger några extra lager klarlack och lite slip/polerings-jobb på det. Eftersom du lackar hela behöver du inte oroa dig för nyansskilnader mot en gammal lack heller. Kör på så kan du stoltsera med att du gjort det helt sjäv sen
Tack till er! Det är riktigt uppmuntrande med såna kommentarer!
Curse skrev:
Sämre resultat har man sett från firmor.
Hehe det tar jag som en komplimang, jag hoppas på ett tjusigt resultat i slutändan!
Gussam skrev:
ser ju kanon ut. Jag lackade om bakluckan på min A3:a förra sommaren.. man kan komma rätt när fabriksglans om man lägger några extra lager klarlack och lite slip/polerings-jobb på det. Eftersom du lackar hela behöver du inte oroa dig för nyansskilnader mot en gammal lack heller. Kör på så kan du stoltsera med att du gjort det helt sjäv sen
Det är så sant! Det kommer läggas ner ett antal timmar med våtslipen och polering för att förhoppningsvis få ett tjusigt resultat! Det är nog det roligaste i det hela, att jag faktiskt gjort det själv.
Idag har jag, (i väntan på mer färg) stökat på med en del små detaljer. Lackat ribborna i njuren svart, och samma med listerna runt blinkersen.
Sen en del småsaker med min andra sommarbil, som är en e36 325 cab som ska få en ny m-front och annat efter att den förra sprack.
Är en del skillnad på fronterna, både i kvalité och storlek
Vart har du fått tag i blinkersarna i från ? skit häftiga
Kul att du tycker det!
Det är original, där kromkanterna runt är svartlackade. Kromet var så dåligt och saknades på många ställen på bilen när jag började, så blir lite av "shadowline-stuk" på den här.
Då är hela bilen grundad! Är dock inte redo för den vita färgen än, fick lite prickar och skit i färgen på taket så där ska det slipas och göras om. Jag förstår att jag inte kommer nå något perfekt resultat, men går ju att göra så väl man kan med medlen man har!
Här har det hänt en del sedan sist! Jag har experimenterat en del med färgen. Lagt på olika många lager på dörrarna som test och bara provat mig fram till vad jag tycker blir bäst!
Så här ser det ut i dagsläget, dörrarna är klara förutom klarlack (vilket jag bara lagt på en dörr hittils), huven saknas det klarlack på och bakluckan ska våtslipas och sedan får jag se.
Karossen är bara körd med 1 lager färg, där ska jag fortsätta imorgon!
Idag blev det ett bakslag, färgen reste sig på delar av huven när jag klarlackade. Jag inser att jag vräkte på alldeles förmycket klarlack så felet är helt på min sida. Blir en del omarbetning där imorgon förhoppningsvis.
Fronten är dock klar, och den tyckte jag blev riktigt bra! Jag satt också dit en kantlist som jag köpt på Biltema, på sidan som ska sitta mot själva frontplåten på bilen.
ser ju kanon ut. Jag lackade om bakluckan på min A3:a förra sommaren.. man kan komma rätt när fabriksglans om man lägger några extra lager klarlack och lite slip/polerings-jobb på det. Eftersom du lackar hela behöver du inte oroa dig för nyansskilnader mot en gammal lack heller. Kör på så kan du stoltsera med att du gjort det helt sjäv sen
fabrikslacker är inte mycket att sträva efter.. faktist riktigt dåligt målat från fabrik. dom lägger bara på exakt så mycket det behövs och inte en gnutta att ta av.
Tar man det bara lugnt och tar god tid på sig så får nästan alla till en bra yta. problemet är förarbetet som är så otroligt viktigt och många missar där.
jag har inte tålamodet även om jag jobbat på lackfirma. kan göra det grova till 99% sen fick chefen ta över. för då var mitt tålamod slut. därimot kunde jag se och känna alla fel. idag är det hopplöst att gå på utställningar för helt ärligt så håller många så kallade utställningsbilar väldigt låg standard..
Idag blev det ett bakslag, färgen reste sig på delar av huven när jag klarlackade. Jag inser att jag vräkte på alldeles förmycket klarlack så felet är helt på min sida. Blir en del omarbetning där imorgon förhoppningsvis.
Fronten är dock klar, och den tyckte jag blev riktigt bra! Jag satt också dit en kantlist som jag köpt på Biltema, på sidan som ska sitta mot själva frontplåten på bilen.
du hade nog bara lite för bråttom mellan lagren så du löste upp färgen förmycket klarlack går ju inte att använda ;-)