4063
Sök

BMW E36 Trackday bygge

BMW E36 byggs om helt för fokus på för trackdays. Mantorp, Knutstorp och Kinnekulle avklarat i fjol, Iår väntas 4-5 bandagar samt att jag kommer ta racinglicens och gå förarutbildning. Kommer lägga upp mina tankar kring banor... Visa mer

29 133 Visningar
Uppdaterades senast 3 april 2018
75 Inlägg
5 april 2017
Trådstartare
#21
Varit dåligt med uppdateringar nu men väntar på lite saker för att kunna få bort coupen och förstärka bakvagnen och ta allt i samma svep. Fick hem bromsskivor och klossar igår, DBA T2 skivor och Carbotech XP8 belägg från Pean sweden smile här är skillnaden mot original 325 skivor


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-0f24b4407acff8c2d433c6bff1840ee3.jpg
Senast redigerat av Pigges (5 april 2017)

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
25 april 2017
Trådstartare
#22
Fortfarande lite dåligt med uppdateringar men blästrade mina nya bromsok i helgen och ska måla dem i veckan är tanken. Byta främre packboxen på diffen med då den läcker olja sen är det bara att få till en helg där jag tar tag i bilen ordentligt, lär bli om någon vecka antagligen men vem vet smile 26-27 maj är det Mantorp och bankörning så skulle va gott att få ut den någon vecka innan det smile

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
26 april 2017
Trådstartare
#23
Update med bromsoken, blästrade och renoverade alla 4 ok i helgen på verkstaden. Hade isär dem och blästrade först, va ju ett skitjobb jag gärna inte gör varje dag i min mening. Men det blev bra och förhoppningsvis gör det att färgen sitter bättre och längre smile Sedan tog vi ut kolvarna och såg till att dem såg bra ut, lite slipande på någon med ett fint sandpapper men dem vart fina, köpte renoveringssatser med nytt gummi till alla ok och det funkade riktigt bra smile På de större oken fram var det lite svårt att få fast gummitätningen runt kolven först, hoppas den sitter bra nu bara...

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-d08f5e817b36d5b8f879517b5c709fdf.jpg


Igår så jgade jag runt på mekonomen, BDS och Autoexperten men ingen hade bromsoksfärg i Silver... Drog till Biltema och köpte deras som man penslar på, kändes riktigt bra och såg ut att ge en schysst silverfärg. Ska tåla 200 grader enligt dem men får återkomma efter Mantorp körningen 27de Maj om hur det ser ut tongue Allt fick sig två lager färg, ska titta till dem när jag kommer hem sen hur det blev smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-8fbc2f30dbbc8a2cddb4d10b987a3bc2.jpg

Det blir nog nu i helgen bilen ska sättas ihop! Verkar vara den bästa helgen för både mig och pappa och räknar med hela Lördagen och Söndagen för att få ihop det smile Lite nervöst med bakvagnen men hoppas att allt släpper från karossen som det ska så det inte blir som på sedanen...

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
28 april 2017
Trådstartare
#24
Nya diffen fick packboxen bytt så den inte ska fukta/läcka mer. Riktigt sugen på att se vad skillnaden i utväxling kommer göra i praktiken när man är ute och kör big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-34c62a04a6e55d97a7b7a6f148646b95.jpg

Glädje mäts i bar

*Spooooooooool*
36 Inlägg
29 april 2017
#25
Gött mos!

Du är helt unik, precis som alla andra.

75 Inlägg
30 april 2017
Trådstartare
#26
Tar bra mycket längre tid än vad man tänker, men är på god väg ny iaf big_smile ska slänga upp lite bilder, tänker inte jag skriver hur jag gjort allt men undrar ni något så fråga smile


En del av upplägget iaf, plus nya bakvagnen och lite annat som ska på
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-c3fcc5e11fbc1bd8df43695c6d02a31e.jpg

Bakvagnen som satt på coupen, kolla på drivaxlarna på dessa
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-c53523011556cd704355dd068a97a7a3.jpg


Och den nya som ska upp, funderar på om det är M3 drivaxlar det satt på den. De skiljer sig från mina jag hade original iaf. Sedanen där den kom ifrån hade ju rullat med full m3 drivlina, motor, låda, kardan osv
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-5035292f52f0fabd661544166e3460e1.jpg

Bensintanken skulle ner, var en del slangar som satt i den...
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-0437725594e0b4f3d99adf49e42d6048.jpg

Inredningen i bagaget likaså, samt baksäte och ryggstöd bak smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-14c3fe47fcd72ae32f2724add4f47eb6.jpg


Original M3 förstärkningsplattor jag köpt, kommer i 4 delar för de 4 infästningspunkterna från bakvagnen till karossen
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-16019d2224ed3680a70e5c9fdc72d5fd.jpg

Farsan får damma av sina svetskunskaper, han har inte kört på 25år så...
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-0850ad969d128c64e0540d0a2caf01eb.jpg

En van svetsare hade klagat givetvis men dem sitter där gott iaf, de 2 främre
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-7b3a3b05b2e124f9db29dd5d3784f484.jpg

De 2 bakre plåtarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-6360f55c70430e685850c3223729d5f3.jpg

Det var detta vi hann med i helgen i princip, plockat av det jag ska ha på min bakvagn och pressat lite bussningar för att sen få i powerflex bussningarna jag har köpt. Får ta den tid det tar har ju en månad på mig...
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-c074426edd8a13881b9c9d5cea790f8f.jpg
Senast redigerat av Pigges (26 mars 2018)

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
7 maj 2017
Trådstartare
#27
Idag var man borta lite till och det kändes som att man fick gjort något smile

Blev nya bromsrör bak, eller helt nya var dem inte, killen hade nyligen bytt på sedanen och är i koppar ist för stål och riktigt bra skick. Bytte bägge sidor från T korsningen bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-31a87fc69b25eafa26c6c22802bad0c0.jpg

Fick ut dem sista bussningarna, dessa var dem jobbigaste då vi inte kunde lyfta hela skiten till pressen
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-1b463af8e87f91fb9ad3bd0b3ef6bff7.jpg

Där är allt monterat iaf, ska uppdatera specen som sitter på nu. Är Millway aluminium bussning med ledlager för bärarmens främre infästning, camberstag från Millway med ledlager i den inre infästningen, resterande bussningar är Strongflex sport (den hårdare modellen), främre bulten för diffen var uppborrad till M16 med annan bussning så detta flyttade vi över. Krängningshämmaren från H&R jag har liggandes ska monteras med
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-e33ba7d7c660bc85901b69b8dc4d0b06.jpg

Blir en tripp till verkstaden igen på antingen tisdag eller torsdag, samt kommande helgen smile
Senast redigerat av Pigges (8 maj 2017)

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
9 maj 2017
Trådstartare
#28
Nu sitter bensintanken där den ska igen! Var ett meck att få in slangar och sånt igen, lite trångt där under när man ska lång in med handen men tillslut. Dålig bild men där är den iaf, ett steg närmare att lyfta upp bakvagnen. Ska försöka få till Lördag och Söndag på verkstaden vilket förhoppningsvis resulterar i att bakvagnen är uppe och framvagnen är nere

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-e76afb1259e723557069cda17b273c30.jpg


Krängningshämmaren från H&R satte jag fast idag med, ingen billig liten stång det där men kommer göra bra smile Den sista delen på bakvagnen var detta så nu ska den bara upp, får hoppas allt är rätt med så vi inte behöver ta ner den igen. Beställde H&R krängaren fram idag med, bör vara den sista riktiga delen jag behöver köpa, sen ska det bara till lite Biltema grejer för att bygga lyftkylningen fram för bromsarna tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-11d3b962017a00f8e05485f05ceae6f2.jpg

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
11 maj 2017
Trådstartare
#29
Då är jag här igen, eftersom ett av oken bak jag köpte var skadade då luftnings-nippeln hade gått av, jag trodde den gick att rädda därför jag ändå blästrade och lackade den men till slut orkar man inte mer tongue Köpte idag ett Fabriksrenoverat ok eller vad man vill kalla det, Budweg står för renoveringen och köpte det på Ub direkt i Göteborg, lämnade in min som pant, gick dock ändå på cirka 830kr... Vilket är mer än jag gav för hela uppsättningen E46 328 ok och skivor både fram och bak (sålde fram för jag kommer köra med 330 ok där) menmen... Ser dock så j*vla bra ut att jag blir ju sugen på att köpa ett till andra sidan men badar inte i pengar just nu tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-3209e85523d1e72be2a696b7446f66b5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-0e8725606141bbffa0581c96589ce505.jpg

Det "enda" som skiljer är att det oket jag renoverade själv inte har en helt ny kolv, annars är det ju nya packningar och nytt gummi överallt samt att den kolven som satt där fick sig lite puts. Blir att lacka detta också för att inte få 3 silvriga ok och ett som är grått... ser dock rätt schysst ut med den blanka färgen smile ska iväg till verkstaden strax och göra lite småpill tänker jag, får jag med pappa kanske vi hänger upp bakvagnen men det får tiden avgöra

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
11 maj 2017
Trådstartare
#30
Fått pilla lite kort på verkstaden idag, tog ur passagerarstolen och satte tillbaka "driftingratten" eller vad man vill kalla den. Tänker att jag ska köra med den på bana och M3 ratten på gata, så passade på att byta den nu. Dock missade jag ju att sätta på mittendelen så det ska sitta något i mitten där man nu istället ser bulten som fäster rattnavet tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-0674d29a2fca7808ae1c1ff822047dbf.jpg


Här ska det städas grundligt innan M3 vader stolarna ska i, kan säga att det va bra mycket lättare att få ut denna stolen än att få ut M3 stolen ur en sedan med fullbur...

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-8b43ec7a3259c8ec833faff527b1fbc9.jpg

Passade även på att lägga på lite lack på det nya bromsoket, slipade lite på klarlacken som fanns där men kommer nog inte bli helt 100 ändå. De andra oken målade jag på nyblästrad metal så det kommer givetvis sitta bättre, får la lacka om nästa år om det ser skit ut^^

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
15 maj 2017
Trådstartare
#31
Dags för ett inlägg efter helgen nu, gillar bilder så brukar ta en del sånna som kommer här smile
Då bakvagnen va helt ihop och tanken uppe så var det bara att lyfta upp hela alltet, gick rätt smidigt utan större problem (Y)

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-14b48c0c35888626be57c6897651b84a.jpg

Givetvis har allt som vi ser under tectylerats med rostskydd, underredsbehandlade den efter jag köpte den i höstas men man ser alltid mer när man får ner saker. Så nu ska det inte rosta, har inte sagt det innan men alla, och då menar jag ALLA, muttrar, skruvar eller vad det än är som jag skruvar ut på min bil eller bilar jag meckar på fettas in av mig för att det ska säkra deras livslängd samt gå smidigt nästa gång man ska ha av dem. brukar köra SKF kullagerfett allternativt aluminium/koppar-pasta beroende på material.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-c55c34e8b8b643b8210b9c6d7f8607fd.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-85f21fe6c858d80c0f199f005658073c.jpg

När vi fick upp allt stack pappa för han hade saker att göra, började tappa ut oljan i diffen för att fylla på med ny. Tyckte oljepluggen satt som fan när jag skulle ha av den, så drog i rätt bra när jag skulle få dit den igen... resultatet ser ni ju nedan smile Åkte och köpte kebab ist och kom tillbaks senare...


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-74c3bb6122b2982702af02bc6c804a17.jpg

Som tur var har jag ju en till diff hemma så åkte hem och tog den kåpan, fick släppa på bakvagnen igen (inte ta ner den helt utan hängde den i pelaren som syns på bild ett med bärarmarna fast) och kom åt att få av den som hade spruckit. Lite vård på ytorna som skulle möta varandra och sen va det att sätta ihop dem igen.

DIffen som Jag hade i min, tror den är 3.15 i utväxling samt den är lamelldiffad
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-1f6aaee78441e1b63553eba78edcd0ca.jpg

Diffen som jag bytte till, 3.73 i utväxling samt lamell med extralamellen enligt han som hade den, ska väl ge en högre diffverkan? Kan någon detta få dem gärna kommentera smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-31c0964e867b4dea7ef111d8a3b46f60.jpg

Den "nya" kåpan har fått lite vård samt får sig ett svep gasket seal. Tror det ska vara en packning där men lär nog inte läcka med detta så ^^
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-5af5a3ffdeb25248fedb0f699d5ed6bc.jpg

Sen var jag klar med bakvagnen big_smile Tog framvagnen i helgen med, fick på Coilsen med camberplattor, bytte bärarmsbussningarna till excentriska M3 bussningar för mer caster. Hade fått en bussning för lite av dem jag köpte bussningar av så får kontakta dem angående detta, så kunde inte byta dem fram. Var till staget som håller krängingshämmaren och tror ärlig talat inte det gör ngn skillnad alls tongue men byter dem sen om jag får den sista ^^

Fick min nya krängare fram med från H&R idag med så den ska upp nästa gång jag åker till verkstaden smile Ska tillägga att jag startade bilen i helgen med efter att vi haft nere tanken osv och det såg/lät bra så ska nog inte vara några konstigheter smile Nu är det i princip bara bromsarna runt om som ska på så är jag färdig för nu big_smile Förutom lite lull lull som stolarna osv
Senast redigerat av Pigges (15 maj 2017)

Glädje mäts i bar

2 665 Inlägg
22 maj 2017
#32
Jäklar vilket jobb du gjort. Denna bil kommer går fort när du blir varm i kläderna.

Men börja försiktigt o bry dig inte att många kör förbi. Det finns alltid någon som är snabbare.
I början är det bara känsla o vana som ska jobbas på.
Teori är bra att kunna, hur man bör köra o inte.

(du behöver inte länka på rejsa)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

75 Inlägg
22 maj 2017
Trådstartare
#33
Rickard-v skrev:
Jäklar vilket jobb du gjort. Denna bil kommer går fort när du blir varm i kläderna.

Men börja försiktigt o bry dig inte att många kör förbi. Det finns alltid någon som är snabbare.
I början är det bara känsla o vana som ska jobbas på.
Teori är bra att kunna, hur man bör köra o inte.

(du behöver inte länka på rejsa)

Tackar tackar! Jo jag hoppas det ska gå någolunda på bana när man fått in lite spårval och känsla osv. Samt att den håller, lagt en del pengar på den som man kanske förstår och nu vill jag bara köra, vill inte mecka mer just nu hehe... Så hoppas på mycket bantid och att man behåller den i många år framöver smile

Ska försöka göra detta, när jag kört bana tidigare försökte jag hitta en jämnsnabb bil och följa efter så man såg lite spårval och kunde följa någon, det tycker jag kändes bra. Har försökt läsa mig till mig lite på rejsa om hur man ska tänka samt fått tips om hur du ska bromsa, välja växel i kurvor osv. Återstår att se hur.

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
23 maj 2017
Trådstartare
#34
Sådär! Nu rullar bilf*n igen och det vi har pillat med ser ut att lira bra. Har en 4-hjulinställning kvar att göra för ny är vinklarna helt konstiga men känns bra att köra. En påtaglig skillnad med nya diffen med vilken växel man lägger sig på i en viss hastighet, gjorde 115 Km/h med 16" på 3000varv 5te växeln, nu gör den knappt 105 km/h med 17" på. Låter inte så mycket och det är väl heller ingen världsgrej men känns annorlunda när man gasar med, med 4an får man rätt hyggligt med fart på den även från låga varv.

H&R krängaren fram på 28mm, va en riktigt gedigen pjäs
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-ee0d9f7e4e5c8d7d9848b0c18a34ba3c.jpg

Fick även gänga om en av de stålomspunna slangarna bak då den inte ville gå in rakt i oket. Dock besvärade jag mig inte med att byta bromsslangarna fram även om jag har stålomspunnet dit med, såg ut att sitta rätt bra dem som satt så ville inte riva i det med just nu iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-970b796e722f212e5f7067df1f120076.jpg

Bromsvätska för aktiv körning som tål högre temp, gick knappt åt något alls när vi lufta systemet, hade köpt 2 flaskor och inte ens en gick åt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-6e7ac601b03a07e617e1e71cfac721e8.jpg

Bromsarna fram fyller ut 17"arna iaf big_smile ser i min mening riktigt riktigt schysst ut smile Inte bromsat något hårdare då jag vill bromsa in grejerna innan dem får bekänna lite färg. Känns dock riktigt bra, svårt att avgöra hurvida bromspedalen tar längre ner när det va såpass längesen jag körde den med original, men skulle ändå säga att man känner att det ska tryckas lite längre ner på pedalen än förut. Skivor är DBA T2 och belägg är Carbotech XP8, detta efter rekommendation från Pean Sweden. Bromsoken är renoverade från bmw E46 330.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-7ea915036e57267687b7be5a9ddbee13.jpg

Bak, betydligt mindre än fram men större än vad som satt där original plus att nu är det inte solida skivor. Ventilerade och borrade gör sig bra där bak smile Skivor är några sportskivor jag fick med oken jag köpte, belägg är Ferrodo racing. Ok kommer från E46 328
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-2e9c7eb35549b83d2f3c0f4939c1d24f.jpg

Tråkiga är att min Vanos har börjat strula... låter och gör ljud ifrån sig som många av dem får problem med. Folk på foru sa till mig att det inte ska vara några problem what so ever att köra med, folk har kört med mer ljud än jag har i 3-4 år. Påverkar inget nämnvärt som måste åtgärdas direkt. Har dock kontakt med en kille som ska till BOS träffen på Mantorp som har en fungerande jag kan få köpa, lutar åt att jag köper den och byter när man har ork.

Glädje mäts i bar

2 665 Inlägg
23 maj 2017
#35
Ja XP8 är grymt bra grejer vad jag har läst. De kan du köra riktigt hårt med.
Ska de inte köras in på ett speciellt sätt?
Det skulle man med mina ferrodo ds2500.

Spar bromsvätska till nästa år. Förvara den inomhus. (tror jag är bäst)

28mm fram det är rejält. Hur tjock har du bak?
Nya krängningshämmare kan förändra bilen rejält på bana.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

75 Inlägg
23 maj 2017
Trådstartare
#36
Rickard-v skrev:
Ja XP8 är grymt bra grejer vad jag har läst. De kan du köra riktigt hårt med.
Ska de inte köras in på ett speciellt sätt?
Det skulle man med mina ferrodo ds2500.

Spar bromsvätska till nästa år. Förvara den inomhus. (tror jag är bäst)

28mm fram det är rejält. Hur tjock har du bak?
Nya krängningshämmare kan förändra bilen rejält på bana.

Inget dem har sagt på Pean när jag pratat med dem iaf men så är det säkert om man ska vara noga.

H&Rs egna kit är 28mm fram och 21mm bak, bör ju vara uttestat det är ju ett högst seriöst företag. Är justerbara med två olika infästning däremot som man får laborera med.

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
25 maj 2017
Trådstartare
#37
Har en del att lägga upp nu ska se om jag har tid och ork senare idag, bilen rullar iaf och även om jag ska pilla lite mer idag så är den så färdig den kommer vara till Mantorp nu. Ska fixa luftkylningen till frambromsarna precis nu tänker jag. Här kommer för omväxlingsskull lite kosmetiska uppdateringar

Bytte blinkers på sidorna från gula till vita (nästan lite tonade vita) och det passar nog bra in när blinkers fram är vita samt baklamporna tonade. Va lite ytrost i skarven där man sätter blinkersen så tog tag i det direkt. Slipade ner det och la zinkfärg så rostar det aldrig igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-cfae237a762910b953002c5c2efa5e69.jpg

Då kablarna inte satt så bra i min mening så tog och gjorde det ordentligt. Skalade lite kabel, lödde ihop dem, på med krympslang och sen drog jag även lite eltejp runtomkring för säkerhetsskull. Nu sitter det och det är riktigt gjort smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-7bcd9ec296cf1a4c90bb78af35ccadf9.jpg

Inser nu att jag inte lagt upp någon bild på insidan av bilen. Baksäte och ryggstöd är ute, mattan i baget är ute och även de tygväggarna typ på sidorna, högtalarna i hatthyllan är även dem ur (ska uppgradera högtalarna). Ska försöka få upp en bild sen på hur det ser ut. Så såg det ut till vänster när man öppnar bagaget, inget farligt men tar man inte tag i det blir det inte bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-fd500c18f6da3a1c5def7136a1e76b7f.jpg

var även några yt-fläckar i baljan jag slipade, fick dra loss den hårda massan man sprutar i en cirkel runt mitten på baljan med. Då det är hål i mitten av baljan (fästet som man skruvar fast reservhjulen är nertryckt och gjort hål) kommer det in lite vatten som gör massan blöt och det lagras vatten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-180fb3d20e2ecb7e1038f559ba8394d0.jpg

Zinkfärg, rule #1 mot rost, testa och du kommer aldrig göra något annat med grundfärger elr vad som tongue Givetvis annat om man ska lacka det riktigt utanpå osv men Metal som har fått Zink eller Zinkfärg på sig kan aldrig rosta igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-d062157ff3e7c7219bb28617132102be.jpg

Lite färg på det, burken tog slut efter ett lager så blir nog att slipa lite på det och sen spraya mer när jag har tid efter Mantorp. Givetvis fick den vänstra sidan zink och färg med. Där ser ni även hur mittendelen på baljan är nertryckt och gör ett hål framåt på bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-b25fda835762eec42268c1be6b4a09fb.jpg

Såg även att det var rost under batteriet så ska ta tag i det när jag löser det andra i bagaget. Funderar bara på om jag ska låta baljan vara lackad som den är nu, eller spraya en lager Body (som tjockflytande underredsbehandling, men blir hård så den inte kladdar av sig) i botten på baljan som det var original. Time will tell

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
28 maj 2017
Trådstartare
#38
Ligger lite efter med uppdateringarna här men kört på Mantorp nu i helgen, tänker dock jag börjar i "rätt" ordning.
Fick panikbeställa en ljuddämpare i måndags då jag inte kännde mig säker på att den skulle klara ljudkraven dem har, Beställde 11:45 från Mr.tuning och fick den nästa dag! Helt sjukt grymt smile En fullflödesdämpare med två in och två ut. Blev att skära upp det raka röret som satt där och montera detta som slutburk. Svetsades av farsan och låter riktigt gött nu, inte allt tyst direkt med fint muller och skriker bra på höga varv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-e75e277f7623dfeaf1e4649af24cbfa2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-4e6b7349ce0c993f9b5d33a48ab0cb4a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-1a9b6bb7a1330f7410256d30e611f8b5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-126ea9004a3061023a8502b91f4a4815.jpg

Bytte olja på tisdagskvällen med, körde denna motortvätten i innan jag tappade ur den gammla oljan. I med flaskan och låt vara på tomgång i cirka 10min och sen ur med det. Lät det rinna ut över natten i lite lutning så det mesta skulle komma ur. Har inte vad för olja det var i huvudet men farsan köper stora dunkar av den bästa oljan man kan skaffa i princip till hyggligt pris så alla bilar hemma rullar på den. Oljefilter byttes givetvis med tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-f9d64f74ffe3215abbb47dadf41fe8e9.jpg

Gjorde även en hjulinställning innan jag bytte oljan och den gick ju åt helv*te...
Strävade efter: (recept jag fått på rejsa)
Fram- cirka 3 grader camber, 1mm toe out
Bak 2.5-3 grader camer och 1mm toe in

Gjorde på verkstaden med maskin givetvis, nöjde mig med cirka 2.6 grader camber bak men fick inte ställt in toen i närheten av vad jag ville... Justeras via de 3 bultarna som fäster bärarmen, släpper lite på dem så kan du röra armen i sidled och sedan låsa dem. Tog stop i armen för hur mycket den lät en justera, så ska borra upp de 3 hålen för att tillåta mer justering. Slutresultatet blev cirka 4mm toe in, tror dessutom det skiljde sig åt mellan sidorna en del.

Fram hade styrstagen rostat sönder, muttern släppte med hjälp av värme men va lixom ingen ide att skruva när gängorna va så rostiga, att dem skulle bytas var ett faktum! Camberplatorna som är justerbara flyttade vi från det ena mest extrema hållet till det andra, fick ändå ingen camber som jag ville ha för 5 öre... Har antagligen satt den excentriska bärarmsbussningen åt fel håll så att justeringen inte blir bra. Stannade på cirka 0.5 grader camer...
Ringde till Schmeidmann i Kungsbacka på onsdagen och bad dem lägga undan ett par styrstag till mig, dessa hämtades och monterades under kvällen. Fick Då ställt toen hyggligt, tror det blev antingen 0mm eller 1mm toe out, var rätt trött på att hjulinställningen blev så dålig och ville bara hem.


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-7d67afd316109505222083c308f08028.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-344658d7a714ad1fa4506398182c8592.jpg

Det blåa är fett, ska tectylera dessa när jag har tid, bilen ska inte vinter köras men allt ska göras ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-7c9e32561f1e34a7d221c015514148c7.jpg

Laddar upp feedback från känsla och körning på Mantorp imorgon om jag orkar, har tenta i juridik på onsdag så stressad över den tongue

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
29 maj 2017
Trådstartare
#39
Satta in mina vader stolar med förra veckan, insåg dock när jag satt i dem att dem inte hade någon bälteshållare-.- Visste jag innan bara glömt dock, fick ta ut dem igen och plocka den som satt på mina vanliga stolar, efter dem blev regjorda så åkte dem på och stolarna in igen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-9e160195e50a7ec8dc7109eefc154d16.jpg

Byggde även bromskylningen på torsdagen innan Mantorp, kör en flex-slang med stor diameter från luftintaget i fronten. En slang med stålvajer runt om med någon form av tyg mellan så den kan flexa riktigt ordentligt. Sen blev det silvertejp över till en mindre slang som går till en konisk tratt, vilket övergår till en typ vvs rör bit som smalnar av, teoretiskt bör luften accelerera när man har koniska övergångar så den får lite mer fart (vad vet jag egentligen är inte ingenjör). Denna fästes mot centrum på bromsskölden/hålet för bromsskivan. Var ingen snygg lösning men har garanterat funkat tongue Denna bromskylningen kör jag bara på bana är tanken, på gatan tar jag bort det lilla röret och kör det stora från fronten till hjulhuset bara som M3 har original.

Glädje mäts i bar

75 Inlägg
29 maj 2017
Trådstartare
#40
MANTORP med Bimmers of Sweden då smile
Rörde mig i god tid runt 08 från Göteborg, packat bilen dagen innan, för att ge en bild av hur trångt det faktiskt var kan jag lista lite saker som följde med: 4 däck+fälg, domkraft, 2 pallbockar, stor verktygslåda, 4L dunk olja, 4L dunk kylvätska, flaska bromsvätska, 2 hjälmar, hade sålt delar med som jag tog med upp (3 påsar delar + coils runt om) plus massa mer. När man har stag i bagagen så får man tänka hur man packar tongue Tur att jag åkte ensam i bilen och att vår camping utrustning åkte med polaren i hans bil. FIck dock köra nästan hela sträckan med hörselkåpor då det låter rätt högt rakt in i coupen när man inte har baksäte eller ryggstöd i bilen...

Hängde på låset till Mantorp när dem öppnade, drog bort till depån och valde en hörnplats med mer utrymme samt den var närmast utfarten till banan (taktiskt smile ) Bytte däck och kollade en extra gång så allt satt fast i fram och bakvagnen.

Ingången
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-eafce73fd80771ca341b8a380594d095.jpg

Dags för konbana efter däckbytet

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-dacb64091e7a5120b3ab7633b62a89d7.jpg

M3 GT Motorsport fälgarna med Toyo R1R, 7,5" och 225or runt om
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-1e5cab91acfe99b94e6754f940e3a4c0.jpg

Konbanan var rätt rolig, teknisk givetvis men inte så snabb, gick ut på att man i Pariskurvan skulle sick-sacka mellan massa koner för att sedan göra en U-sväng och tillbaka samma väg. Fick inte känna allt för mycket på bilen men körde 5 repor med 1.17,73 som snabbast (sista körningen). Rekordet för dagen låg på cirka 1.05. Schmedimanns M4a tror jag låg två med en tid på 1.05-06. Man märkte tydligt att för en sån här körning så skulle man behöva en styrväxel som tillåter mer sväng för mindre rattande. fick korsa händerna i dem tajta partierna vilket inte kändes helt bra. Körde på 2an hela banan förutom vändningen då 1an fick komma i för att man skulle få lite fart på tillbakavägen.
Kört hela helgen med GoPro kamera på bilen och ska se om jag kan få upp någon video på det.

På kvällen blev det att slå upp tältet och grilla lite korv, schysst camping dem hade i min mening. Det var hålligång hela natten där, folk som brände gummi när vakterna var borta eller smattrade med launchcontroll så det ekade i skogarna. Fanns ett stort partytält som vi spenderade någon timme i med lite dryck och gott folk, sedan bar det av till tältet för en av de sämsta nätterna sömnmässigt på länge tongue Steg upp 20 i 7 på morgonen och packade ihop tältet och drog iväg med polarens bil och köpte frukost, snabbt tillbaka innan köerna och in till depån för att käka. Missade första körningen för att det tog längre tid med förarmötet än vad vi räknade med samt att jag glömde plånboken när vi skulle checka in på andra sidan området...

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-d68eb098193be1006682cfaabf38c790.jpg

Man tager vad man haver
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-e11b846f8466728acd82253054426db3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-714845a63085bb48653214477217c706.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-07352bc1379a3cd26c60e30f14efbcf9.jpg

Ni ser slangarna i fronten brevid dimljusen
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-3e540d666e0bb40914e6d8f91aa20180.jpg

Depån, va förvånansvärt lite folk i depån då många stod ute på den öppna asfalten
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-f0c489881c6b7f19c4a86d3e9511805a.jpg

Förare och byggnadsherre för bilen, bjuder på den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-92c825979f9bb4839e0cbccebc519311.jpg

Körde 5 x 20min i klassen amatör, fick till 40 varv och kör med en app i telefonen för banracing. Harrys Laptimer, ni som kör bana känner säkert igen den, skitbra app verkligen! Exakt och ger tonvis med data man kan titta på, kört med denna på Kinnekulle tidigare år med i en annan bil. Fick till som snabbast 1.42,59 med snitthastighet på 108.8 km/h, detta under mitt sista pass på banan. 169.8km/h som mest på den långa rakan, svängde ut på tvåan efter kurvpartiet med pariskurvan, och när jag bromsade på andra sidan låg jag med 4an på 6400-500varv (varvstopp alltså men varvstoppade den inte), kändes onödigt att växla upp för att få någon knapp km/h mer när man ändå skulle ställa sig på bromsen hårdare 1 sek senare.

Bilen har känts riktigt bra för att summera det hela, bromsarna har bitit som riktiga monster med R-däcken, inga problem med att stämpla den ordentligt gång på gång på gång under 20 min. Inte märkt av någon fade alls i bromsverkan utan skivor och belägg har hanterat värmen bra, Helt supernöjd med att jag körde på dessa från Pean Sweden, värda pengarna även om dem inte är gratis! efter 4de körningen märkte jag dock att silvertejpen hade släppt från slangen så fick ta ner lilla slangen på ena sidan och köra luften till hjulhuset ist. Det har varit så varmt efter man har kört att fälgarna runt om inte har gått att röra p.g.a. för varmt. Då kan jag nog säga att bromsarna är hårdtestade...
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-34bc88088afcc31c83ca62ad6ee6328b.jpg

Toyo R-däcken har varit underbara, första gången jag kör seriös körning med R-däck och trots att man får kalla dessa kanske "instegs R-däck" då det finns bra mycket klibbigare däck i det segmentet så har greppet på dem varit fruktansvärt bra. Kännde vid ett eller två tillfällen att farmvagnen gled lite i slutet av pariskurvan, mest troligt att det var för sand/smuts på banan och inte för att däcken släppte. Ska labba med att ställa krängaren lite hårdare fram nästa gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-caf2ab8907c039ee8c53e7c58afc4a52.jpg

Om jag ska skryta lite, med lite självbeakt, så har det gått riktigt bra med körningen. Många fina sportbilar från M-divisionen som fick pisk i de kurviga partierna, på rakorna var det givetvis en annan femma. Det rullade mycket M3or, några 1M bilar samt en hel drös av andra bilar med men kul att se på GoPron hur man blir ifrån åkt på rakorna av M3or och 1M, men hinner ikapp det man tappat och tar in på dem i de kurviga partierna. Det skulle vara en 100hästar till i bilfan så... Givetvis har inte alla bilar den låga vikt jag ändå har i en såpass gammal BMW eller kör med R-däck, men ändå kul att denna förhållandevis billiga bil står sig bra på bana. Kostar nog mer att byta bromsar på en M5a än vad jag lagt på att bygga om denna tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-720ec6619211ddfe327b146f262c2651.jpg

Sammanfattningsvis så känns det sjukt kul att se att det slit och pengar man lagt på bilen betalar av sig i både körglädje/prestanda men även hållbarhet. Händer inget konstigt så bör den funka precis lika bra under en lång tid. Säkert glömt att skriva något jag har tänkt få med men avslutar här med denna bilden på bilen. Ska bli kul att köra fler bandagar i sommar, förhoppningsvis med rätt hjulinställningar. Funderar på att boka ytterligare en bandag nämligen på Gelleråsen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-ff5d3977de125e295b460dc8a110d126.jpg
Senast redigerat av Pigges (29 maj 2017)

Glädje mäts i bar


Sök