MANTORP med Bimmers of Sweden då
Rörde mig i god tid runt 08 från Göteborg, packat bilen dagen innan, för att ge en bild av hur trångt det faktiskt var kan jag lista lite saker som följde med: 4 däck+fälg, domkraft, 2 pallbockar, stor verktygslåda, 4L dunk olja, 4L dunk kylvätska, flaska bromsvätska, 2 hjälmar, hade sålt delar med som jag tog med upp (3 påsar delar + coils runt om) plus massa mer. När man har stag i bagagen så får man tänka hur man packar
Tur att jag åkte ensam i bilen och att vår camping utrustning åkte med polaren i hans bil. FIck dock köra nästan hela sträckan med hörselkåpor då det låter rätt högt rakt in i coupen när man inte har baksäte eller ryggstöd i bilen...
Hängde på låset till Mantorp när dem öppnade, drog bort till depån och valde en hörnplats med mer utrymme samt den var närmast utfarten till banan (taktiskt
) Bytte däck och kollade en extra gång så allt satt fast i fram och bakvagnen.
Ingången
Dags för konbana efter däckbytet
M3 GT Motorsport fälgarna med Toyo R1R, 7,5" och 225or runt om
Konbanan var rätt rolig, teknisk givetvis men inte så snabb, gick ut på att man i Pariskurvan skulle sick-sacka mellan massa koner för att sedan göra en U-sväng och tillbaka samma väg. Fick inte känna allt för mycket på bilen men körde 5 repor med 1.17,73 som snabbast (sista körningen). Rekordet för dagen låg på cirka 1.05. Schmedimanns M4a tror jag låg två med en tid på 1.05-06. Man märkte tydligt att för en sån här körning så skulle man behöva en styrväxel som tillåter mer sväng för mindre rattande. fick korsa händerna i dem tajta partierna vilket inte kändes helt bra. Körde på 2an hela banan förutom vändningen då 1an fick komma i för att man skulle få lite fart på tillbakavägen.
Kört hela helgen med GoPro kamera på bilen och ska se om jag kan få upp någon video på det.
På kvällen blev det att slå upp tältet och grilla lite korv, schysst camping dem hade i min mening. Det var hålligång hela natten där, folk som brände gummi när vakterna var borta eller smattrade med launchcontroll så det ekade i skogarna. Fanns ett stort partytält som vi spenderade någon timme i med lite dryck och gott folk, sedan bar det av till tältet för en av de sämsta nätterna sömnmässigt på länge
Steg upp 20 i 7 på morgonen och packade ihop tältet och drog iväg med polarens bil och köpte frukost, snabbt tillbaka innan köerna och in till depån för att käka. Missade första körningen för att det tog längre tid med förarmötet än vad vi räknade med samt att jag glömde plånboken när vi skulle checka in på andra sidan området...
Man tager vad man haver
Ni ser slangarna i fronten brevid dimljusen
Depån, va förvånansvärt lite folk i depån då många stod ute på den öppna asfalten
Förare och byggnadsherre för bilen, bjuder på den!
Körde 5 x 20min i klassen amatör, fick till 40 varv och kör med en app i telefonen för banracing. Harrys Laptimer, ni som kör bana känner säkert igen den, skitbra app verkligen! Exakt och ger tonvis med data man kan titta på, kört med denna på Kinnekulle tidigare år med i en annan bil. Fick till som snabbast 1.42,59 med snitthastighet på 108.8 km/h, detta under mitt sista pass på banan. 169.8km/h som mest på den långa rakan, svängde ut på tvåan efter kurvpartiet med pariskurvan, och när jag bromsade på andra sidan låg jag med 4an på 6400-500varv (varvstopp alltså men varvstoppade den inte), kändes onödigt att växla upp för att få någon knapp km/h mer när man ändå skulle ställa sig på bromsen hårdare 1 sek senare.
Bilen har känts riktigt bra för att summera det hela, bromsarna har bitit som riktiga monster med R-däcken, inga problem med att stämpla den ordentligt gång på gång på gång under 20 min. Inte märkt av någon fade alls i bromsverkan utan skivor och belägg har hanterat värmen bra, Helt supernöjd med att jag körde på dessa från Pean Sweden, värda pengarna även om dem inte är gratis! efter 4de körningen märkte jag dock att silvertejpen hade släppt från slangen så fick ta ner lilla slangen på ena sidan och köra luften till hjulhuset ist. Det har varit så varmt efter man har kört att fälgarna runt om inte har gått att röra p.g.a. för varmt. Då kan jag nog säga att bromsarna är hårdtestade...
Toyo R-däcken har varit underbara, första gången jag kör seriös körning med R-däck och trots att man får kalla dessa kanske "instegs R-däck" då det finns bra mycket klibbigare däck i det segmentet så har greppet på dem varit fruktansvärt bra. Kännde vid ett eller två tillfällen att farmvagnen gled lite i slutet av pariskurvan, mest troligt att det var för sand/smuts på banan och inte för att däcken släppte. Ska labba med att ställa krängaren lite hårdare fram nästa gång.
Om jag ska skryta lite, med lite självbeakt, så har det gått riktigt bra med körningen. Många fina sportbilar från M-divisionen som fick pisk i de kurviga partierna, på rakorna var det givetvis en annan femma. Det rullade mycket M3or, några 1M bilar samt en hel drös av andra bilar med men kul att se på GoPron hur man blir ifrån åkt på rakorna av M3or och 1M, men hinner ikapp det man tappat och tar in på dem i de kurviga partierna. Det skulle vara en 100hästar till i bilfan så... Givetvis har inte alla bilar den låga vikt jag ändå har i en såpass gammal BMW eller kör med R-däck, men ändå kul att denna förhållandevis billiga bil står sig bra på bana. Kostar nog mer att byta bromsar på en M5a än vad jag lagt på att bygga om denna
Sammanfattningsvis så känns det sjukt kul att se att det slit och pengar man lagt på bilen betalar av sig i både körglädje/prestanda men även hållbarhet. Händer inget konstigt så bör den funka precis lika bra under en lång tid. Säkert glömt att skriva något jag har tänkt få med men avslutar här med denna bilden på bilen. Ska bli kul att köra fler bandagar i sommar, förhoppningsvis med rätt hjulinställningar. Funderar på att boka ytterligare en bandag nämligen på Gelleråsen