3366
Sök

Klarlacken släpper på min Bmw 09

Höst och kallt
325 Inlägg
24 februari 2017
Trådstartare
#1
Tänkte fråga om nån fler som har en 09 som lacken släpper på?
Tycker det är konstigt för det börjar bli på flera ställen nu baktill på stötfångaren samt vid fram däcken.....  Tvättar ju bilen mycket men kan ju inte vara högtrycket som gör att det släpper liksom bitar


Forummoderator
26 339 Inlägg
24 februari 2017
#2
Beror på hur nära du står när du sprayar bilen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 februari 2017
#3
Rover hade samma problem mellan 93-94. Det flagnade som på en psoriasissjuk präst från medeltiden. Tack och lov drabbade det bara bilarna längst ner i kedjan, Rover 200-400 som motsvarade Honda Civic. Min 93a har lack blank som glas och hård som diamant. Men det är å andra sidan en bil byggd för en utvald krets.

Men åter din kälke. Tyvärr tror jag det handlar om skit, slarv och luftslott. En vanlig kombination med gamla tyskar som befann sig i medelklassen.

Edit: ser nu att det handlar om en 09. Läste fel sorry, trodde det var en gammal BMW.
Senast redigerat av caromania (24 februari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
25 februari 2017
#4
I regel när det blir så är det en omlackad del som bråkar, tyvärr blir det inte alltid så bra  när lackfirmorna har gjort sitt.

Sen kan det även hända med OEM lack men inte så värst vanligt på BMW iaf.

- Time Attack -

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 februari 2017
#5
NIzmO skrev:
I regel när det blir så är det en omlackad del som bråkar, tyvärr blir det inte alltid så bra  när lackfirmorna har gjort sitt.

Sen kan det även hända med OEM lack men inte så värst vanligt på BMW iaf.

så blir det pga deras så kallade snik målningar dom målar bara den skadade delen på tex en stötfångare sen mattar dom ner hela och lägger klarlack på hela delen.  lacken blir mer rätt sätt till nyansen men skiten kommer garanterat att släppa efter ett tag.

vet att när jag jobbade på lackfirma så var det 24timmar mellan man la basen och man la klarlacken annars var risken stor att det släppte.   svårt att tro att det vattenbaserade skiten som används idag skulle vara bättre snarare ännu värre.

klarlacken är fortfarande lösningsbaserat så derför är jag rätt säker på att det är problemet.

Kör fort så hinner inget hända...

6 119 Inlägg
25 februari 2017
#6
Hej!
Att klarlacken släpper beror på att underliggande färgskicktet inte är nerslipat/nermattat med scotch-brite! Lägger man på klarlack måste man lägga på det inom ca 24 timmar efter att lagt på färgskiktet annars måste gå över färgytan med scotchbrite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-37a34b52b5ada84ed963e2a044b76962.jpg
Senast redigerat av jaka54 (25 februari 2017)


Forummoderator
9 299 Inlägg
25 februari 2017
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Att klarlacken släpper beror på att underliggande färgskicktet inte är nerslipat/nermattat med scotch-brite! Lägger man på klarlack måste man lägga på det inom ca 24 timmar efter att lagt på färgskiktet annars måste gå över färgytan med scotchbrite.
http://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-37a34b52b5ada84ed963e2a044b76962.jpg

Men vafan liksom. Killen har köpt en hyfsat ny BMW.  Lacksläpp lär ju inte bero på att de inte kört scotchbrite? Det beror ju på kass kvalle och noll jävla koll på vad de skickar ut till sina återförsäljare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 119 Inlägg
25 februari 2017
#8
Hej!
Vi vet ju inte om hans bil är omlackad. Eller hur?


Forummoderator
9 299 Inlägg
25 februari 2017
#9
jaka54 skrev:
Hejsan!
Vi vet ju inte om hans bil är omlackad. Eller hur?

På flera ställen? Både fram och bak?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

10 163 Inlägg
26 februari 2017
#10
caromania skrev:
jaka54 skrev:
Hejsan!
Vi vet ju inte om hans bil är omlackad. Eller hur?

På flera ställen? Både fram och bak?

Ja inte alls omöjligt två separata skador vid två olika tillfällen.

Annars tycker jag det här borde vara känt vid detta laget om bmw,s färg ramlade av.

Har aldrig haft problem med högtryck och garage lack kunnat nästan lägga dikt ann för att få bort svår smuts. Så är nog gammla fusklagningar som släpper på bmw,n

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 februari 2017
#11
Djo skrev:
Så är nog gamla fusklagningar som släpper på bmw,n

Ja, det lutar ju åt det faktiskt så jag erkänner mig besegrad.

Har ts någon historik vad gäller olyckor? Förmodligen är vagnen smälld fram och bak vid olika eller samma tillfälle, och hemmameken har gjort ett dåligt jobb mellan lack och klarlack genom att inte rugga upp ytan med för arbetet avsedd produkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
26 februari 2017
#12
Det är tydligen inte så ovanligt att lacken släpper, likt VAGs bilar, även på BMW.

http://www.vibilagare.se/reportage/neka … -bmw-34191

https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=298646

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=193626

https://www.miniclub.se/showthread.php?t=11580

Tyvärr TS så är det tydligen normalt att klarlack och färg trillar av. Hoppas det går att snygga till utan alltför stora kostnader.

1 192 Inlägg
26 februari 2017
#13
Evildan skrev:
Det är tydligen inte så ovanligt att lacken släpper, likt VAGs bilar, även på BMW.

http://www.vibilagare.se/reportage/neka … -bmw-34191

https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=298646

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=193626

https://www.miniclub.se/showthread.php?t=11580

Tyvärr TS så är det tydligen normalt att klarlack och färg trillar av. Hoppas det går att snygga till utan alltför stora kostnader.

Du är jätte duktig på att dra förhastade slutsatser när det kommer till Bmw och VAG. Första du skickade var E61 som har kända rostproblem med bakluckan (TS har en E90). Andra tråden handlar om en F31 som bevisligen har blivit omlackad i stort sett hela bilen på ett felaktigt sätt. Tredje tråden handlar om en mycket äldre E46 så det är väl inte riktigt relevant? Den fjärde handlar inte ens om en Bmw så varför la du upp den? Problemet kanske inte är så omfattande som du hade velat?

Man hittar det man letar efter:
http://www.vibilagare.se/user/69246/faultreport/37886
https://www.flashback.org/t2297754
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop … t=klarlack

Det är så man ryser
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … ensis-2015
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … us-ii-2006
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … s-iii-2009

Tydligen är det fullt normalt med klarlacksläpp och rost för Toyota också. Mycket tråkigt.
Senast redigerat av Cracksoup (26 februari 2017)


7 439 Inlägg
26 februari 2017
#14
Evildan skrev:
Det är tydligen inte så ovanligt att lacken släpper, likt VAGs bilar, även på BMW.

Har även jag haft problem med att klarlacken släppt på VW och BMW, men allra värst lackproblem på Volvo.
Utan att ha högtryckstvättat.

Evildan
26 februari 2017
#15
Finns många exempel även gällande e90 men jag valde att länka till andra modeller, för att tvärtom inte dra förhastade slutsatser, kunna påvisa att problemet finns inom koncernen sedan en längre tid tillbaka.
Här ngn e90 med lackproblem.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=223099
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=192430
På tyska forum är problemet betydligt mer utspritt.

Vidare begriper jag inte kopplingen från BMW till Toyota då det är helt skilda företag till skillnad från BMW och Mini.
Många biltillverkare har eller har haft rostproblem men nu är det ett specifikt företag tråden handlar om så vitt jag förstår TS och dennes tråkiga problem.

1 192 Inlägg
26 februari 2017
#16
Evildan skrev:
Finns många exempel även gällande e90 men jag valde att länka till andra modeller, för att tvärtom inte dra förhastade slutsatser, kunna påvisa att problemet finns inom koncernen sedan en längre tid tillbaka.
Här ngn e90 med lackproblem.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=223099
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=192430
På tyska forum är problemet betydligt mer utspritt.

Vidare begriper jag inte kopplingen från BMW till Toyota då det är helt skilda företag till skillnad från BMW och Mini.
Många biltillverkare har eller har haft rostproblem men nu är det ett specifikt företag tråden handlar om så vitt jag förstår TS och dennes tråkiga problem.

Rost finns inom alla koncerner och särskilt längre tillbaka. Jag ser inte heller koppling från BMW till VAG? Toyota har ju tydligen också problem så din kommentar var ju lika irrelevant för ämnet som min?
Googla "Toyota Avensis rust" så ökar frekvensen på problemet även där.

Till ämnet: Som tidigare nämnt låter det ju som att bilen har blivit lackad i efterhand pga möjligtvis parkeringsskador. Förutsatt att du inte plågar lacken genom att köra högtryckstvätten ett par centimeter ifrån. Kan ju vara lätt hänt att man gör för att få bort asfaltsstänk vid hjulhusen? Antar att du inte vet om din bil är lagad tidigare? Annars finns ju garantier.
Senast redigerat av Cracksoup (26 februari 2017)


10 163 Inlägg
26 februari 2017
#17
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
Finns många exempel även gällande e90 men jag valde att länka till andra modeller, för att tvärtom inte dra förhastade slutsatser, kunna påvisa att problemet finns inom koncernen sedan en längre tid tillbaka.
Här ngn e90 med lackproblem.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=223099
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=192430
På tyska forum är problemet betydligt mer utspritt.

Vidare begriper jag inte kopplingen från BMW till Toyota då det är helt skilda företag till skillnad från BMW och Mini.
Många biltillverkare har eller har haft rostproblem men nu är det ett specifikt företag tråden handlar om så vitt jag förstår TS och dennes tråkiga problem.

Rost finns inom alla koncerner och särskilt längre tillbaka. Jag ser inte heller koppling från BMW till VAG? Toyota har ju tydligen också problem så din kommentar var ju lika irrelevant för ämnet som min?
Googla "Toyota Avensis rust" så ökar frekvensen på problemet även där.

Till ämnet: Som tidigare nämnt låter det ju som att bilen har blivit lackad i efterhand pga möjligtvis parkeringsskador. Förutsatt att du inte plågar lacken genom att köra högtryckstvätten ett par centimeter ifrån. Kan ju vara lätt hänt att man gör för att få bort asfaltsstänk vid hjulhusen? Antar att du inte kan använda dig av den 12 åriga rostskyddsgarantin?

Man ska kunna köra högtrycken några cm ifrån annars är lackeringen bristfälligt utförd. har jag gjort många gånger med garage lackerade fordon.

rostskydsgaranti på klarlacks släpp tror jag blir svårt då det för det första inte är rost och för att rostskyddsgaranti enbart gäller rost som kommer inifrån alltså rost du själv inte kan påverka.

möjligen om bmw skulle ha en lack garanti men det har jag aldrig hört talas om förr iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 192 Inlägg
26 februari 2017
#18
Djo skrev:
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
Finns många exempel även gällande e90 men jag valde att länka till andra modeller, för att tvärtom inte dra förhastade slutsatser, kunna påvisa att problemet finns inom koncernen sedan en längre tid tillbaka.
Här ngn e90 med lackproblem.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=223099
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=192430
På tyska forum är problemet betydligt mer utspritt.

Vidare begriper jag inte kopplingen från BMW till Toyota då det är helt skilda företag till skillnad från BMW och Mini.
Många biltillverkare har eller har haft rostproblem men nu är det ett specifikt företag tråden handlar om så vitt jag förstår TS och dennes tråkiga problem.

Rost finns inom alla koncerner och särskilt längre tillbaka. Jag ser inte heller koppling från BMW till VAG? Toyota har ju tydligen också problem så din kommentar var ju lika irrelevant för ämnet som min?
Googla "Toyota Avensis rust" så ökar frekvensen på problemet även där.

Till ämnet: Som tidigare nämnt låter det ju som att bilen har blivit lackad i efterhand pga möjligtvis parkeringsskador. Förutsatt att du inte plågar lacken genom att köra högtryckstvätten ett par centimeter ifrån. Kan ju vara lätt hänt att man gör för att få bort asfaltsstänk vid hjulhusen? Antar att du inte kan använda dig av den 12 åriga rostskyddsgarantin?

Man ska kunna köra högtrycken några cm ifrån annars är lackeringen bristfälligt utförd. har jag gjort många gånger med garage lackerade fordon.

rostskydsgaranti på klarlacks släpp tror jag blir svårt då det för det första inte är rost och för att rostskyddsgaranti enbart gäller rost som kommer inifrån alltså rost du själv inte kan påverka.

möjligen om bmw skulle ha en lack garanti men det har jag aldrig hört talas om förr iallafall.

Ja jag ändrade min kommentar. Det går ju inte på rostskyddsgarantin som du säger. Måste ju finnas garanti från företaget som utförde lagningen (om så är fallet). Annars kan det vara bristfällig lackering helt enkelt och då är det sura pengar.


10 163 Inlägg
26 februari 2017
#19
Cracksoup skrev:
Djo skrev:
Cracksoup skrev:

Rost finns inom alla koncerner och särskilt längre tillbaka. Jag ser inte heller koppling från BMW till VAG? Toyota har ju tydligen också problem så din kommentar var ju lika irrelevant för ämnet som min?
Googla "Toyota Avensis rust" så ökar frekvensen på problemet även där.

Till ämnet: Som tidigare nämnt låter det ju som att bilen har blivit lackad i efterhand pga möjligtvis parkeringsskador. Förutsatt att du inte plågar lacken genom att köra högtryckstvätten ett par centimeter ifrån. Kan ju vara lätt hänt att man gör för att få bort asfaltsstänk vid hjulhusen? Antar att du inte kan använda dig av den 12 åriga rostskyddsgarantin?

Man ska kunna köra högtrycken några cm ifrån annars är lackeringen bristfälligt utförd. har jag gjort många gånger med garage lackerade fordon.

rostskydsgaranti på klarlacks släpp tror jag blir svårt då det för det första inte är rost och för att rostskyddsgaranti enbart gäller rost som kommer inifrån alltså rost du själv inte kan påverka.

möjligen om bmw skulle ha en lack garanti men det har jag aldrig hört talas om förr iallafall.

Ja jag ändrade min kommentar. Det går ju inte på rostskyddsgarantin som du säger. Måste ju finnas garanti från företaget som utförde lagningen (om så är fallet). Annars kan det vara bristfällig lackering helt enkelt och då är det sura pengar.

Möjligen om det är stora skador att han kan om han har helförsäkring ta det via försäkringsbolaget annars får han nog tyvärr stå för det själv såvida inte bmw skulle ta det på godwill men det känns tveksamt det också.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Evildan
26 februari 2017
#20
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
Finns många exempel även gällande e90 men jag valde att länka till andra modeller, för att tvärtom inte dra förhastade slutsatser, kunna påvisa att problemet finns inom koncernen sedan en längre tid tillbaka.
Här ngn e90 med lackproblem.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=223099
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=192430
På tyska forum är problemet betydligt mer utspritt.

Vidare begriper jag inte kopplingen från BMW till Toyota då det är helt skilda företag till skillnad från BMW och Mini.
Många biltillverkare har eller har haft rostproblem men nu är det ett specifikt företag tråden handlar om så vitt jag förstår TS och dennes tråkiga problem.

Rost finns inom alla koncerner och särskilt längre tillbaka. Jag ser inte heller koppling från BMW till VAG? Toyota har ju tydligen också problem så din kommentar var ju lika irrelevant för ämnet som min?
Googla "Toyota Avensis rust" så ökar frekvensen på problemet även där.

Till ämnet: Som tidigare nämnt låter det ju som att bilen har blivit lackad i efterhand pga möjligtvis parkeringsskador. Förutsatt att du inte plågar lacken genom att köra högtryckstvätten ett par centimeter ifrån. Kan ju vara lätt hänt att man gör för att få bort asfaltsstänk vid hjulhusen? Antar att du inte vet om din bil är lagad tidigare? Annars finns ju garantier.

Kopplingen är att jag påstås vräka skit över VAG i samtliga trådar jag skriver i och vem är jag att göra någon besviken?

Men alla dessa lackproblem som det skrivs om gällande BMW på forum runt om i världen är alltså antingen imaginära eller ägarrelaterade för BMW har alltså återigen inte gjort något misstag enligt "märkeskännarna".
Edit...
Senast redigerat av Evildan (26 februari 2017)


Sök