4242
Sök

Volvo 740 -90 startar ej

46 Inlägg
20 mars 2017
Trådstartare
#1
Tjena va ute o skulle handla parkerade bilen o efter ca 40 min skulle jag åka hem igen kom inte mer än ett par meter sen dog bilen helt och ville inte starta igen, startmotorn går runt men ingenting hände försökte även starta bilen medans vi bogserade hem den utan någon lycka, någon som vet något fel det kan bero på har fungerat som en klocka innan detta testade att byta vevaxel givaren men hjälpte inte


7 Inlägg
20 mars 2017
#2
Död tändspole, kolla om du har gnista.

4 146 Inlägg
20 mars 2017
#4
Kan vara en annan klasiker med trasigt spridarrelä. Prova knacka på spridarrelät som sitter på expansionskärlet med en kniv/skruvmejsel samtidigt som någon försöker starta bilen.


313 Inlägg
20 mars 2017
#5
Biltemas fördelarlock?

46 Inlägg
21 mars 2017
Trådstartare
#6
zemet skrev:
Kan vara en annan klasiker med trasigt spridarrelä. Prova knacka på spridarrelät som sitter på expansionskärlet med en kniv/skruvmejsel samtidigt som någon försöker starta bilen.

Öppnade spridarrelät och såg inget konstigt med det allt va helt i den


46 Inlägg
21 mars 2017
Trådstartare
#7
Shotgun-Vix skrev:
Biltemas fördelarlock?

Nope


6 119 Inlägg
21 mars 2017
#8
Hej!
När en bilmotor tvärt lägger av är det ofta bensinpumpen! Har du kollat den?


Evildan
21 mars 2017
#9
Det klassiska kamremsbrottet.

5 686 Inlägg
21 mars 2017
#10
Rör sig varvräknaren när du drar på starten?

Om inte så är det oftast kamremsbrott eller trasig tändspole.

Rör sig varvräknaren så prova starta den med stargas, startar den då är det mest troligt bränslerelä eller bränslepump som är problemet.


46 Inlägg
22 mars 2017
Trådstartare
#11
jaka54 skrev:
Hej!
När en bilmotor tvärt lägger av är det ofta bensinpumpen! Har du kollat den?

Har inte kollat bensinpumpen än, är det relät eller hela pumpen och hur kollar man ifall det är den?


46 Inlägg
22 mars 2017
Trådstartare
#12
Evildan skrev:
Det klassiska kamremsbrottet.

Brukar det inte smälla till ifall det är kamremmsbrott?


46 Inlägg
22 mars 2017
Trådstartare
#13
simlar skrev:
Rör sig varvräknaren när du drar på starten?

Om inte så är det oftast kamremsbrott eller trasig tändspole.

Rör sig varvräknaren så prova starta den med stargas, startar den då är det mest troligt bränslerelä eller bränslepump som är problemet.

Jadu varvmätaren rör sig kanske någon millimeter när man försöker starta inte mer än så. men kan man mäta sig fram ifall det är relät eller pumpen?


Evildan
22 mars 2017
#14
Seasoned skrev:
Evildan skrev:
Det klassiska kamremsbrottet.

Brukar det inte smälla till ifall det är kamremmsbrott?

Nope, dom går ljudlöst av på B230f om det är den motorn du har.
B234f däremot gör ventilsallad.

1 966 Inlägg
22 mars 2017
#15
Seasoned skrev:
Evildan skrev:
Det klassiska kamremsbrottet.

Brukar det inte smälla till ifall det är kamremmsbrott?

Har du inte tittat nånting under huven?

46 Inlägg
23 mars 2017
Trådstartare
#16
Har kollat precis allt nu o det lutar mot att det är vevaxelgivaren som är sönder ska bara få tag på en ny och se ifall det hjälper wink


6 119 Inlägg
23 mars 2017
#17
Hej!
Kolla de enkla sakerna först som bensinpumpen funkar och om du får gnista!


46 Inlägg
23 mars 2017
Trådstartare
#18
Har kollat bensinpumpen och får gnista, bytte vevaxelgiavre idag kom typ 1.5mil sen dog den igen mitt i en korsning jag har gnista bensinpumpen fungerar alla relän fungerar kamremmen är hel och har inte hoppat några kuggar, Nån som har ett annat tips?


46 Inlägg
23 mars 2017
Trådstartare
#19
Seasoned skrev:
Har kollat bensinpumpen och får gnista, bytte vevaxelgiavre idag kom typ 1.5mil sen dog den igen mitt i en korsning jag har gnista bensinpumpen fungerar alla relän fungerar kamremmen är hel och har inte hoppat några kuggar, Nån som har ett annat tips?

Allt i bilen är orginal förutom att jag tog bort sista ljuddämparen och satte 3"


50 Inlägg
23 mars 2017
#20
Du har alltså bränsle fram till spridarna? Och gnista vid varje tändkabel?

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage


Sök